Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Proteinerna är kroppens byggstenar. Det mesta i kroppen uppbyggt av proteiner tex tarmens väggar, hovarnas lameller osv. Många tror att de bara ingår i musklerna men det är fel.
Dessutom är de flesta av de ämnen som medverkar vid alla de olika reaktionerna i kroppen just proteiner. Så utan proteiner är det mkt som inte fungerar.

En häst eller människa som inte får tillräckligt med proteiner använder de proteiner som behövs från annan vävnad som musklerna.

exakt vad som kan hända och vad som går galet först och hur lång tid det tar vet jag inte.

Min har jag haft problem med magen, så han har inte ätit så mycket det sista, äter bättre nu men jag har inte helt koll på hur mycket som går ner i hagen. Hagkompisen verkar utsvulten när vi kommer med hö och kastar i sig enorma tuggor av allt som kommer i hans väg, så jag är rädd att de inte får tillräckligt ändå.:confused:
Hur gör ni andra som har hästarna ute? Hur mycket får de nu?

Jag fodrar som om det vore 'vinter och snö'. Ponnyn är brutalt hungrig trots det lilla gräs han får i sig. Nu kan han bete sig brutalt hungrigt ändå för mat är gott, men när han sliter halm ur händerna på mig, då ÄR han hungrig på riktigt.

Så, de får 'full giva', dvs silage var 4:e timme. Fbl har ju fritt, men han äter ju inte varken det ena eller det andra just nu *ångest*

Jag fodrar som om det vore 'vinter och snö'. Ponnyn är brutalt hungrig trots det lilla gräs han får i sig. Nu kan han bete sig brutalt hungrigt ändå för mat är gott, men när han sliter halm ur händerna på mig, då ÄR han hungrig på riktigt.

Så, de får 'full giva', dvs silage var 4:e timme. Fbl har ju fritt, men han äter ju inte varken det ena eller det andra just nu *ångest*

Måste vara värre med en häst som matvägrar än en som lätt kan äta lite förr mycket :crazy: Jag ger också full ranson trots lite plock i hagen...

Jo, JAG får magsår av det snart. Rädd det blir Ultuna igen typ imorgon.

'Normalt' matvägrar han ju dock inte, iofs är han ju inte alls samma 'matmaskin' som lilla tjockponnyn, men ligger normalt på 18 kg/dygn, ungefär 10 av dem inne nattetid. Men nu varken knappt betar eller äter han, men det är ju inte det normala.

Usch, lider med dig. Hoppas hon kryar på sig.
Jag som har en sån tjocksmock borde ju bli glad att han inte har nån vidare matlust, men det är inte ett dugg roligt.

Har funderat på att ge lite mer. Jag brukar ge lite extra när jag ger dem, men jag vet att de inte får lika mycket av stallägaren.
Jag misstänker att probemen med magen berodde på att han ätit av slånbären, idag stod han där igen och åt och han är inget vidare i magen än. Ska prata med stallägaren om att ge mer hö, kan ju hoppas att han låter bli buskarna då, annars ska jag försöka få det omstängslat där.
Ska ringa och prata med vet. om slånbär och jäst, ska nog köpa och testa om det gör magen bättre.
Det är ju svårt att veta om min är hungrig eftersom jag inte tror att han är helt bra i magen än, även om han är pigg och inte verkar ha ont sen han fick metacam.

Han är min.

Jag är ju nojig som fan, men min fick ju magsår av butta.. Hur länge har den varit knepig i magen och haft dålig aptit, och hur mkt/lite äter den och så?

Min tjockis vägrade att äta för några år sedan. Förstår att det är jobbigt :( Hon magrade av och blev smal som en räka. I två veckor
låg det drivor med mat i boxen. Hon fick ca. 8 kg vissa dagar kunde allt vara kvar :crazy:

Hon är kräsen och har även en väldigt känslig mage, det visade sig att det fodret som hon fick inte passade henne längre, men det löste sig när vi bytte ut allt foder till
nya sorter. Idag så äter hon endast två olika sorters müslifoder längre än två-tre månader, eggersmann och mustang.

Lucern, hö och betfor är gott. Havre och pellets blir hon dålig av.

Senast ändrad:

Mina hästar just nu:

Thengill Islandshäst valack mkt lättfödd 9år
dscn9624_58687728.jpg

ca 3-4kg hö 3-4gånger om dagen + gammalt bete öppnar upp emellanåt.

betfor ca 5dl torrt som blötes och vattnet hälls av, bakjäst ett halvt paket,mineraler, lusern hack/pellets ca 1 liter hack men ska gå över till pellets, morötter.

Romeo mini shettis hingst han får vara med på ett hörn här han liknar ju en miniatyr islandshäst:grin:
dscn9628_58687740.jpg

ca 2-3kg hö 3-4gånger om dagen + gammalt bete öppnar upp emellanåt.

betfor ca 3dl torr som blötes, bakjäst 1 fjärde dels paket,mineraler, lusern hack/pellets ca 1 liter eftersom jag tycker han ser ut att behöva mer protein men ska gå över till pellets, morötter.

hästarna får med andra ord inget "kraftfoder" bara lite extra proteiner osv.
Dessa två har jag hemma...

GlampiIslandshäst hingst 2år
29374086.jpg

Går i unghingst flock så han är ej hemma men han går i hage med massa bete + stödfodras med torrt hösilage.
De har väldigt bra krut i hösilaget så förhoppningsvis behövs inget kraftfoder.

vad tycker ni om deras hull? vad ser de ut att behöva mindre/mer av? verkar fodret bra tycker ni som jag ger?

vad tycker ni om deras hull? vad ser de ut att behöva mindre/mer av? verkar fodret bra tycker ni som jag ger?

Dina två hemma skulle ju behöva gå ner. Men det går inte säga ett dugg om foderstaten tyvärr eftersom du inte har analys.

Men när du skriver ca 3-4kg hö 3-4gånger om dagen är det då 3-4 kg uppdelat på 3-4 givor, eller är det 3-4 kg/giva och 3-4 givor??

Man mäter alltid kraftfoder i gram/hekto/kilo. Inte liter, det är omöjligt för oss som läser att veta hur mkt 1 liter av ditt lucern väger tyvärr.

Vi ger nästan full ranson hösilage nu. De har ju gräs men det är bara bukfylla, innehåller ju inte värst mycket nu. Så Casper får 11 kg nu. När det blir kallare kommer vi öka på lunchhöet med 2 kg, så han kommer då upp i 13 kg. När det är riktigt jävligt väder ökas givan något, tillfälligt, samt om någon bal skulle vara mkt blöt. Det vi ger nu är väldigt torrt (fast analysen sa 69 % TS).

knapplån

Jag har läst en intressant om att banta feta ponnyer och då mäta viktminskningen mhja BCS.
BodyConditionScore är att sätt att uppskatta hullet på en häst enligt en viss skala där man ser på olika delar av kroppen.

Artikeln handlar om en studie där feta ponnyer bantades och man jämförde viktnedgången med en del andra förändringar. Resultatet blev att ponnyerna gick ner i vikt, fettdepåerna minskade men BCS ändrades inte. Nu förstår jag nog inte exakt hur de har mätt. Det är det kanske ngn annan som gör?
Men lite tänkvärt ändå i diskussionerna om hur man ser om hästen verkligen har gått ner eller ej.

http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/10/195.shtml

Vi är väl många som har stått där med en ponny och undrat om den verkligen har blivit smalare.

Jag har tyckt i ett par veckor att han inte haft riktigt samma glimt i ögat, men de andra i stallet har tyckt att det inte var nåt fel. Men sen så blev han ju sämre, så jag hade väl rätt iaf. Ställde in söndag för drygt en vecka sen. Var i kontakt med vet. i 3 dagar innan han kom ut och kollade på honom. Då fick han metacamspruta och blev mycket piggare under dagen.

Men han är fortfarande lös i magen, tyvärr vet jag inte hur mycket han äter och så, men han vräker ju inte i sig på samma sätt som storhästen han går med. Däremot så betar han ju och står inte och hänger som han gjorde innan. Så jag hoppas att det inte ska så mycket till för att få iordning magen igen, den kanske bara behöver återhämta sig, ska höra med vet idag.

knapplån

Jag har läst en intressant om att banta feta ponnyer och då mäta viktminskningen mhja BCS.
BodyConditionScore är att sätt att uppskatta hullet på en häst enligt en viss skala där man ser på olika delar av kroppen.

Artikeln handlar om en studie där feta ponnyer bantades och man jämförde viktnedgången med en del andra förändringar. Resultatet blev att ponnyerna gick ner i vikt, fettdepåerna minskade men BCS ändrades inte. Nu förstår jag nog inte exakt hur de har mätt. Det är det kanske ngn annan som gör?
Men lite tänkvärt ändå i diskussionerna om hur man ser om hästen verkligen har gått ner eller ej.

http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/10/195.shtml

Vi är väl många som har stått där med en ponny och undrat om den verkligen har blivit smalare.
Hoppas att jag nu inte har uppfattat fel, men ögat säger mer än måttbandet.

Såg du proteinhalten o hur mkt de fick?

Här var det inte ngt om TS o att det skulle ha 1,5 cent X / 100 kg, eller räknar de nu i pouns eller ngt annat:confused:

Hoppas att jag nu inte har uppfattat fel, men ögat säger mer än måttbandet.

Såg du proteinhalten o hur mkt de fick?

Här var det inte ngt om TS o att det skulle ha 1,5 cent X / 100 kg, eller räknar de nu i pouns eller ngt annat:confused:

Jag förstod det som 80 gram protein per kg foder och ts till ett kg per 100 kg häst. Allt var angivet i procent. Proteinet mäts ju inte alltid/oftast inte (?) som smältbart protein utan som råprotein vilket ger ett ganska osäkert proteinmått eftersom smältbarheten är ganska så olika i olika foder. Lite synd för annars kunde vi roat oss med att räkna ut kvoten och diskutera mer eller mindre proteiner. ;)
(Vet inte om jag orkar den diskussionen en gång till i och för sig)

Egentligen kan man kanske dra slutsatsen att det är fettdepåerna som försvinner först? Det stämmer nog med min ponny.
Sedan förstod jag inte riktigt vilka olika "omkretser" de hade mätt.

8 per cent är väl inte 80:confused:
de räknar t o m in askan.

Var stog TS?
Som jag fattar det mäter de som med måttband. runt bröstkorgen- girth.

Jag fick heller inga klausuler med att man skulle räkna i TS utan x antal kg hö- som i sig är ganska torrt.
Den blev ju både smal, fin o frisk fort.

Det borde vara ännu svårare att banta en ponny- varav mer restiktioner.
Såg du att de behöll hälsan:D

Blir galen på folk som har fånghästar o då bantar via tabell.
Det finns INGET sådant-för boxvilande hästar.

De fodrade bara 2 ggr per dygn.

Jag mätte upp hela dygnsransonen o duttade in 5 strån åt gången o mockade konstant- för att hovarna skulle stå rent o torrt. Det var min semester. Åkte inte ens o badade.

Senast ändrad:

8 per cent är väl inte 80:confused:
de räknar t o m in askan.

Var stog TS?
Som jag fattar det mäter de som med måttband. runt bröstkorgen- girth.

Jag fick heller inga klausuler med att man skulle räkna i TS utan x antal kg hö- som i sig är ganska torrt.
Den blev ju både smal, fin o frisk fort.

Det borde vara ännu svårare att banta en ponny- varav mer restiktioner.
Såg du att de behöll hälsan:D

Blir galen på folk som har fånghästar o då bantar via tabell.
Det finns INGET sådant-för boxvilande hästar.

e study involved five mature, overweight or obese ponies and aimed to restrict their feed intake (on a dry matter basis) to 1 per cent of body weight of a chaff-based complete diet for 12 weeks.

1 per cent betyder en per hundra dvs 1% dvs 1kg ts /100 kg häst.

The chaff-based complete diet provided 8.5MJ/kg Digestible Energy, 25 per cent fibre, 8 per cent protein, 9.5 per cent ash, and 4 per cent oil.

1% protein blir 80 gram/1000 gram foder. Hur menar du med askan? Var kommer den in i proteinvärdet?

Vadå för tabell?

Om jag ska följa Hippocampus råd så ska min ponny få 40 MJ när hon bara går i hagen!! Då valde jag ändå den lättfödda typen. Det funkar kanske om man inte ska banta dem - kanske.
Hon får nu ca 35 MJ.

Vi behöver nog vara med i den här tråden lite, det går sådär bra för oss här hemma. Hela gänget är feta.

Men just nu gör jag mest skrittarbete med allihop och det ger ju inte mycket tyvärr.

Om dom går kvar i vinterhagen hela dagen får dom ½ kg hö var och går dom på gräset några timmar så får dom ingenting. Men jag vet inte.. Kanske ska börja ge lite mer hö, men det känns konstigt att fodra hö åt smällfeta hästar, när det finns gräs att gnaga på i hagen? Det skulle väl vara för proteinet då..
Mitt största problem är just nu att min shetlandsponny äter upp ALL ren halm i ligghallen, islandshästarna gör det inte, utan det är min lilla feta vallack som äter halm så det står härliga till. Inte riktigt min tanke...

På bilden men islandshäst på 16 år. Måtten 166 cm / 200 cm. Ska kolla vad det är i kg sen.
29738382.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 811
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka