Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Den där shettisen ser ju nästan vanskapt ut :crazy::confused:. Den är ju relativt "normal" för övrigt, men har en gigantisk mage. Om man till exempel tittar på halsen, så ser den ju inte alls särskilt kraftig ut. Märkligt :confused:!

Jag tycker den ser dräktig ut, verkligen typiskt dräkig buk. Konstigt att den inte var det?
Fast vinkeln bilden är tagen är inte speciellt smickrande heller.

Visst gör den! Men enligt Gullan är den ju inte det, så undrar varför den då ser så märklig ut :confused:?

ska jag säga vad jag tror om den shettisen för ni pratar inte om min nu antar jag haha.

bilden är tagen med mobil och när jag satt på min häst och den shettisen sprang typ runt hela tiden.
men jag tror att den fått många föl och typ aldrig blivit motionerad.
Men den var granterat inte dräktig ja i så fall i 2a månaden då eller nåt men då syns de inte för kortet är taget i juli/augusti och den hade inget föl och jag red förbi den hagen mååånga gånger.
De hade stona med föl hemma på gården dessa 3 som såg lika bukiga ut gick själva på ett bete i skogen typ.

den är ju kanske inte så fet bara väääldigt bukig.

1 kg hö = MINST 7.5 MJ
1 kg halm = 5 - 5.5 MJ

Genom att byta ut ett kilo hö mot halm sparar man alltså MINST 2 MJ. Ofta mer.

Om du har ett typ hö med 8 MJ och 48 gr SRP/kg foder (kvot 6) så om du byter ut det mot 1 kg halm och 100 gram soja så är det = 5 + 1,3 MJ = 6,3 MJ samt 38 gr SRP (kvot 6). Du har minskat MJ med 1,7 MJ på bara det kilot.

Om du har ett hö med 9 MJ/kg foder och byter ut det mot 1 kg halm och 100 gr soja så tjänar du 2,7 MJ bara på det.

Om du har en hög srp/MJ-kvot i höet så sparar du ännu mer, eftersom du inte behöver lägga på soja. T ex ett hö med 9 MJ som bara rakt av ersätts med 1 kg halm är en vinst på 4 MJ.

Där har du anledningen till halm. Det funkar dock bäst med högkvotshö. MEN, om man har riktigt värdelös kvot, så tjänar man på att HELT ta bort höet och ge exvis halm + lucern enbart.

okej men att ta bort höet helt och låta dem leva på halm och lucern/soja enbart är ju som att ge dem näringslöst halm enbart för fibrerna smaklöst och ja det innehåller inget mer än energi och sen ge dem koncentrat av protein...känns lite som att gå till överdrift och ta tag i naturen allt för mkt jag menar tänk alla näringsämnen man tappar som annars finns i höet.

kan man inte bara gå till botten och fundera, VARFÖR är hästen fet? antingen får den ju FÖR mkt FÖR bra mat eller FÖR lite FÖR dålig motion/stimulans

och i det ingår ju stora hagar, mkt lek i hagarna, mkt sök efter mat, feta hästar måste ju verkligen söka efter maten och kämpa de har ju alla resurser för att överleva på "ingenting"
lättfödda hästar var de som överlevde hårda vintrar i det vilda....och hur ofta ser man vilda hästar som är feta? och de rids inte av människor och de fodras inte av människor med sina sjuka ideer ibland kan jag tycka...

HUR gör de?(vill väcka en disskution)

och vad tyckte du om det jag skrev om gräs och hur mina hästar såg ut?

Förstår din tanke. hästar är ju skapta för att äta upp sig under sommaren för att klara vinterns svält. Det gällde även avelsdjur o växande djur.

alla dessa perfekta foderstater( som definitivt inte passar alla individer) ska kombineras med vilken typ av häst, temperament, motion, utevistelse, täcke, utetemp, luftfuktighet osv osv- dagligen.

Alla dessa foderstater grundar sig på ett DAGLIGT bruk, samt att hästen inte har tillgång till ngt ätbart alls. Så ser det sällan ut.

okej men att ta bort höet helt och låta dem leva på halm och lucern/soja enbart är ju som att ge dem näringslöst halm enbart för fibrerna smaklöst och ja det innehåller inget mer än energi och sen ge dem koncentrat av protein...känns lite som att gå till överdrift och ta tag i naturen allt för mkt jag menar tänk alla näringsämnen man tappar som annars finns i höet.

Lucern är inte ett koncentrat. Att ta bort höet helt och ge halm + lucernhack är en grovfoderfoderstat.

Soja var om du bytte ut ett par kilo hö mot halm, dvs ger hö + halm + soja.

Men att slopa höet helt och ge halm och lucern är inga koncentrat. Det är eg mer naturligt med med halm än vallodlat hö om man ska se det så, vintertid är det ONT om finstråig, smaklig och näringsrik mat för vildhästarna.

Nu anser jag inte att man ska driva 'det naturliga' till överdrift förvisso, men eftersom det togs upp i diskussionen, så 'naturligt' äter de sig feta på sommaren och svälte sig genom vintern, där de äter sparsamt av vad de hittar, vilket mest är grova strån med mycket vedämne och lite näring.

Och om man bara vill ha hästar som tål 'gå i hage' fungerar det nog faktiskt riktigt bra, men hela delen med ridning är onaturlig, så jag tycker det blir överdrift att applicera det rakt av. Halm + lucern skulle jag ha noll problem med, då resultatet där ofta blir bättre för hästen än ett näringstätt hö.

HUR gör de?(vill väcka en disskution)

Se ovan.

Halm och lucern rekommenderas dessutom av Ultuna,SLU som ett alternativ för lättfödda hästar om man har svårt att hitta ngt annat lämpligt grovfoder.

Halm och lucern rekommenderas dessutom av Ultuna,SLU som ett alternativ för lättfödda hästar om man har svårt att hitta ngt annat lämpligt grovfoder.
Låter klokt då ättiden lär vara betydligt längre än om den bara får hö/ silage.

Då tror jag inte att hästar äter bara för att det är så gott- frossar, utan äter för att de behöver det.

Låter klokt då ättiden lär vara betydligt längre än om den bara får hö/ silage.

Då tror jag inte att hästar äter bara för att det är så gott- frossar, utan äter för att de behöver det.

Det är vad min ponny har levt på hela vintern och hon har mått bra av det. Magen har klarat sig och hon har bantat.

KL

Nu har det inhandlats klippmaskin och hästen har blivit mindre hårig! Blev en enkel spårklippning, men det såg ut som om någon slaktat ett får på stallgolvet :p Det var en massa päls precis överallt, och älgloppor hittade jag en hel del som tänkt övervintra i pälsen.

Nu kan jag rida ordentligt igen utan att han blir helt genomsvett på nolltid. Har dessutom fått boots som passar, så nu jäklar är vi igång!

Jag tror jag börjar få ordning på saker och ting nu. Pälsen ordnad, fötterna klara, medryttaren på hugget, foderstaten lagom, mopeden på lagning.. Ja, det enda som saknas är tid!

(Helt off topic, men jag tycker vi ska lämna frågan om etologens vara eller icke vara miljöextremist. Det finns tydligen en hel massa fördomar att arbeta mot, men det känns inte som om detta är rätt fora att göra det i. Den som är nyfiken på etologens arbete i verkligheten är mer än välkommen till Skara närsomhelst och hälsa på oss på husdjurens miljö och hälsa på SLU. Jag må ha en liten lägenhet en bit från centrum, men finns det hjärterum finns det stjärterum!)

Ja, jag har fått höra från flera håll att han ser ut som han gått ner en del. Inget livsavgörande än, men jag tror att om det bara blir lite kallt nu så kommer han frysa av sig en del lite fortare. Annars kommer han gå ner ändå, men långsammare. Har fått till foderstaten bra nu, lite lite för mycket energi än vad jag önskat, men inte alls farligt mycket. Hans "tabellbehov" skulle vara ca 40 MJ, nu ligger han på ca 20 MJ. Sista vi fick till det med viktnedgång låg han på 19 och reds inte alls lika mycket, så jag tror nog det ska gå nu med.
Det kommer nog bli en bra vinter. Trots att han ser patetiskt rolig ut i sin nya frisyr :p

(Och för att undvika mer hatiska inlägg, det om kylan var ett skämt och inte seriöst menat. Även om det ligger en del i det. Det om frisyren var också ett skämt, fast han ser faktiskt rolig ut.).

Alexandra_W; Ja visst, 15 kg är alltid något. Men några kg är det nog kvar :)
Constance; Tack! ridbilder får nog vänta ett par månader :p om det inte duger med skrittbilder, haha.

------------
Jag är glad :)

En sak som jag glömde att skriva förra gången var att vi fick ett utlåtande ifrån vet. gällande om hon inte bör ha föl eller inte.
Men veterinären sa att hon hittade inget på plåtarna som tyder på att hon skulle kunna nedärva den skadan som har haft.
Så eventuellt så blir det föl!

Jag har börjat skritta 10 minuter på min häst nu, på långa tyglar visserligen. Ska öka med fem minuter per vecka, det ska gå låångsamt :)
Hon skall ju skrittas resten av året. Men det är inte klokt hur skön hon är att sitta på. Alla andra hästar är som staket och obekväma i gången.
Stella har alltid varit rund och bred över ryggen och kommer alltid vara det, men oj så mysig hon är att sitta på :love:

Börjar med att skritta på lång tygel, men ska börja arbeta henne i form när jag får skritta 25 minuter uppsuttet, om ungefär två veckor.

På måndag ska hon till en vet. som är utbildad kiropraktor.

llllll.jpg

Hon har inga "fettbullar över rygg och rumpa längre :) Men tänk när hon får lite muskler igen :love:

Hmm. den där pälsen borde ha med ämnesomsättningen att göra.

Har hon sett ut så förr?
Tror inte det.

Håll henne smal så ska du se att hon förblir ohalt.* min diagnos*

Pälsen? Att hon är lurvig? Jag har en till ponny som j ag rider och den är dubbelt så lurvig.

Vad menar du?

Jag har alltid haft henne klippt nästan året om, så jag vet inte om hon brukar vara såhär lurvig,
men det är lika mycket på ryggen och på huvudet som det alltid är annars.

Jag tror också att hon kommer må bra av att vara smal, hur tycker du att hon ser ut nu?

Jag syftar på hennes leopardpäls.

Jag tycker att du är rätt ute när du vill ha ner henne lite till:bow:

Aha, Ja hon är apelkastad, hon har varit det hela året. Vad tror du att ämnesomsättningen har med hennes päls att göra?

Bra, då är jag inte ute och vimsar. Jag tror att om jag fortsätter att ge henne det hon får nu,
så kommer hon nog att gå ner till en mer lämplig vikt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka