Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det ser inte ut som den är apelkastad. Sånt är mer på sommarpälsen.
det ser ut som håret är längre fläckvis eller står ut.

kan givetvis se fel, men....

Ja, jag var inne på samma sak en tag där, att pälsen såg knepig ut och att det kanske kunde ha med saken att göra. Men jag tror det är ljuset på bilden som luras lite, vill minnas att hästen "ser normalpälsad ut" på andra bilder. Vi hade en Cushingshäst i gamla stallet som fick sån fläckvis päls om vintern, så om det är så att bilden visar rätt så är det mycket möjligt att något är fel.

På tal om päls.
Min käre ponny blev ju rakad i fredags. Det börjar redan växa ut så det verkligen syns att det växt :eek: Jag kommer få raka igen om bara någon vecka. Tur jag skaffade egen maskin...

Vid mätningen idag såg det positivt ut! Inte någon livsavgörande skillnad mot förra veckan, men det hade dragit ihop sig en del ändå. Och nu när pälsen är borta har han piggnat till en hel del, så han rör sig lite frivilligt ute i hagen. Det blir nog bra i slutändan det här!

Jag ska fråga veterinären imorgon vad han anser om pälsen. Om jag behöver oroa mig.

Men här är bättre bilder på pälsen.
Stella1-18.jpg

Belly_by_Tarjeis.jpg

Såhär ser hon ut i pälsen i vanligt ljus och med bra kamera.

Back_by_Tarjeis.jpg

och såhär när hon är klippt.

Jag tror inte att en "vanlig vet" bryr sig.

Vad mkt sten du har både i hage o skritten.:crazy:
Hon ser ut att vara mkt lägre i fötterna än förr.
Har du testat med sulor?

Tänker bara på att du kanske vill testa om hon håller en gång till innan du tar föl. Eliminera det som går.

Vem ska man fråga då? Såvitt jag vet så har han jobbat på klinik men har även kiropraktorutbildning.

Hur tycker du pälsen ser ut på de här bilderna?
Tänk på att hon går otäckad och står i kallstall. Pälsen är väll inte så lång ändå?
Är det fläckarna som oroar?

I hagen - ja, jag håll på och kratta bort all sten när jag tog den bilden, den förra hästen som gick i hagen,
dennes ägare brydde sig inte om att kratta sten. Det blev ett heltidsjobb att kratta i hagen. Numera
är den så gott som stenfri.

Skritten är det gummimattor i så där finns det ingen sten.

På bilden är hon skodd av ultunas hovslagare.

Min egen hovslagare har nu skott om henne, Kortare i både tå och trakt. Tar man för mycket så ställer hon sig på tå.

Sulor har jag och min hovlagare pratat om, Han hade hört något om en ny sula som han gärna ville testa på Stella.
Får se om han vill slå på det nästa gång, eller om hon ska få silicon?

Senast ändrad:

Så, nu har Stella blivit tittad på av utav veterinären m. kiropraktorutbildning.

Utlåtandet;

Fantastisk rygg.
Trevlig liten häst. :D
Stel i bogar och käke.
Prima vinterpäls, blank och glansig, mjuk och tät.

*Frågade specifikt ang. pälsen om han tyckte den såg konstig ut, då började han prata om olika sjukdomar så som cushing osv. som kunde göra pälsen ful.
Och när jag frågade om Stella kunde ha cushing så skrattade han bara. Pälsen var normal för en otäckad "kallblodsponny"

Får se, hur det blir med den saken, om vi kanske tar ett prov på det i alla fall.

Men hon har inga symptom på cushing enligt vet.

Vi fick några övningar att göra, det var inte låsningar som störde i bogarna henne enligt honom utan det var ett muskelproblem. En "sadelskada"
så massören ska komma ut och så ska jag göra övningar. Att hon är stel i bogarna kan ha att göra med att hon står på tå och får ont i tassarna.
= Hon står under sig med frambenen, för att bogarna är störda spända.

Dock oroade han sig över sadeln lite, att den kanske inte kommer att passa om ett par månader.
Men han kommer ut en gång i månaden till oss från och med nu och nästa gång skulle han ta med en sadelutprovare som han arbetat tillsammans med i 18 år.
Så då får vi se om det blir en ny sadel.

Hullet tyckte han inte var så farligt, något rund bara.

Låter väl överlag positivt och något som går att få rätsida på, med bogen tänker jag? :)

Tänkte försöka komma ihåg att fota min gris idag. Min kamera har lagt av och vill inte misshandla mammas lika mycket i stallet så glömmer ofta :p Hade tänkt låta honom busa av sig på ridbanan, får se om det går. Ösregnade imorse men om det fortsätter vara uppehåll kanske det hunnit torka upp. :)

Ja han var i alla fall mycket positiv.
Övningarna är mycket enkla och det är stretchning och en bomövning hon ska göra så ofta som möjligt, helst några gånger per dag.
Sedan; bra ridning och en bra sadel. Han gissade på att hon skulle se mycket bättre ut om två månader om allt går som det ska.

Får vi ordning på bogen så trode han att hon skulle börja stå normalt på hovarna och sluta växa så enormt i trakterna.

Jag vill se bilder :love:

Mitt fullblod är också lätt spänd i bogen, så känner igen det. Har haft ute en ET som masserat och gett akupunktur, samt visat stretchövningar som verkligen visar hur stel han är nu/ger resultat. Sedan även en tränare som jobbade med det i rörelse sas. Först från marken, bara genom att "tvinga" honom att flytta frambenen i sidled lossnade han massor. Och sen när jag red förändrades allt efter lite lösgörande i bogen. :)

Ska komma ihåg kameran! Är ju värdelöst att mobilfota nu liksom. Underbart att just måndagar och fredagar = mörkerträning för oss nu :p Som om måndagar inte var nog sega...

Fotade idag i dagsljus istället. Glömde dock digitalkameran så det fick bli mobilbilder efter motionen, vilket var svårt eftersom han bara ville rulla sig :p

Foto452.jpg

Foto453.jpg

Foto457.jpg

Och nej hela hagen är inte lerig, bara vid grinden. De har ca 2 hektar icke lerig hage att gotta sig i.

Motionen idag var löslongering - weeihooo! Efter att ha blivit varm var han helt till sig :D Busade lite och han sprang omkring med så höga knälyft så man trodde han var korsning med frieser :D Och galopperade med luft och stolt hållning. Jättekul! Märks verkligen att han tappat vikt och fått bättre kondis, normalt sett springer han omkring så som jag vill men idag gav han 110% och hade superkul!

Vilken lurv! Härligt att det går bra och att han tappat i vikt.

Usch, leriga hagar är det värsta som finns, tur att resten av hagen inte är lerig.
Min häst får inte ens gå i lera på veterinärs rekomendation.

Haha skoja inte, jag kan inte borsta igenom det ens med piggborsten. Tar bara på ytan, men försökte så gott jag kunde idag. Efteråt njöt han faktiskt av att bli avsampad, han som annars alltid flyr vid åsynen av en svamp och hink...

Jo man ser ju en del av hagen i bakgrunden sen är det ytterligare ett hektar till vänster med skog och så :) Grinden ska snart flyttas, dags att stuva om lite med hagarna. Då får vi en bättre grind med fålla också så man slipper leda dem vid insläpp :)

Har en likadan pälsboll och han har ändå ingen enorm päls jämfört med andra islänningar jag sett. Kände en gammal dam som året runt hade minst 8 cm päls!!! Det är helt sant, jag har aldrig sett något liknande. De mätte med tummstock :rofl:
Den var inte så tjock, men lååååång.

KL

Idag var jag ute på min numera friska och glada hästapålle. Oj, vad glad han var för att få komma ut och springa, så stort har han aldrig bockat. Jag trodde knappt att han kunde bocka. :angel:
Han kändes inte ens särskilt öm, han ju haft lite problem med lamellranden, den börjar se riktigt fin ut nu. Tyvärr får han vila lite imorgon, har tenta denna veckan, så det blir massa plugg, ska dessutom på kurs med jobbet och ev jobba på mitt andra jobb.:crazy::p Det finns lite för lite tid på dygnet.
Men sen ska vi komma igång och rida som vanligt igen! :D

Skönt att höra att alla börjar bli pigga igen!
Och att hullet går åt rätt håll för de flesta, allt ordnar sig :laugh:

Hur går det för din kille? Något nytt från vet?
Har för mig att det började gå åt rätt håll för dig med.

Ja, han var lite slankare vid sista mätningen. Jag hoppas det är för att det har minskat runt magen.. Annars har vi inte gjort så mycket mer. Jag ska ta kontakt med veterinären snart, för lite rådgivning och våg-lån om inte annat, men jag är lite seg i starten! Det är ju trots allt inget brådskande...

Kan ju hoppas att det börjar gå åt rätt håll. Ibland kan det ju stå stilla länge, även med människor, innan det börjar hända saker igen. Får hoppas på det bästa!
Hade för mig att du väntade på besked från vet, men det var ett tag sen jag läste, så jag har nog rört ihop det lite.:p

KL
Hos oss händer det inga under för tillfället, jag tycker att han har ändrat lite form, men det är så svårt med pälsen tycker jag.
Jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska göra med fodringen. Som det är nu får de oftast en liten tuss på morgonen och så får de på kvällen. Men de har fortfarande lite gräs i hagen, tanken är att vi långsamt ska öppna upp den lilla lilla remsan som är kvar i kanten av hagen. (ca 5*10 meter). Det börjar ju bli blött nu, så snart finns det inte mycket att tugga på i hagen, så då blir det nog bra att öppna lite i taget där.
Men det är svårt att veta hur mycket han får i sig. Vill inte börja ge full giva foder när de fortfarande har fint bete. Men samtidigt är jag rädd att han inte får i sig allt han behöver.
Proteinmineral-fodret kommer på fredag, jag har börjat vänja in lusern.

Min har jag haft problem med magen, så han har inte ätit så mycket det sista, äter bättre nu men jag har inte helt koll på hur mycket som går ner i hagen. Hagkompisen verkar utsvulten när vi kommer med hö och kastar i sig enorma tuggor av allt som kommer i hans väg, så jag är rädd att de inte får tillräckligt ändå.:confused:
Hur gör ni andra som har hästarna ute? Hur mycket får de nu?

lånar din knapp lite...

hur viktigt är det med proteiner? att det är viktigt vet jag, men vad gör det?

Om man ger för dåligt med proteiner, vad händer då? vad "slås ut/försämras" först? Vad kommer sen? Vad är det värsta som kan "slås ut/försämras"?

Hur länge kan en häst gå med proteinbrist utan att ta skada?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 811
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka