Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

De berättar ju inte vad de har använd för scoring vid sin BCS. Det kan ju skilja oerhört mellan olika "modeller"!
Verkar vara väldigt knepigt, om fettreserver försvinner och hästen minskar i omfång bör BCS minska också i och med att det är det man oftast mäter?
Men som sagt, det beror på hur man poängsätter. Hennekes skala tycker jag är kanonbra.

Och som de avslutar den lilla artikeln: "..the relationship between actual measurements of body fatness and the external appearance of the pony".
Vi kan ju inte se med blotta ögat vad som sker inne i hästen kropp (bra argument för beräknad foderstat med analyserat foder!). Vi kan inte se om fett runt organ har försvunnit, bara när det "ytligare" fettet går åt. Men därmed inte sagt att det är onödigt att mäta/väga regelbundet, vilket i sin tur inte utesluter den dagliga kontrollen med öga och hand!

Kom att fundera lite mer än jag borde:
Jag undrar vilka reserver som går åt först? Allra först ryker glykogenet, givetvis, men sen? Är det gul fettvävnad "längst in", runt ex mag-tarmkanal eller är det fett som ligger nära huden som går åt?
När blir fettvävnad brun? Kan det ske hos alla eller bara hos djur som inhiberar? Brunt fett måste väl vara "svårare" att bryta ner än gult?
Hur påverkar valet av fodermedel? Det är ju mer än just själva närinsanalysen som spelar roll menar jag. Har vissa fodermedel större benägenhet att lagras än andra? Har alltid fått höra att korn ger hull i och med sin höga fetthalt, som lagras in och inte används direkt som energi (såvida det inte är brist, något som behövs nu läggs inte på lager). Sant eller ej?

Jo, JAG får magsår av det snart. Rädd det blir Ultuna igen typ imorgon.

'Normalt' matvägrar han ju dock inte, iofs är han ju inte alls samma 'matmaskin' som lilla tjockponnyn, men ligger normalt på 18 kg/dygn, ungefär 10 av dem inne nattetid. Men nu varken knappt betar eller äter han, men det är ju inte det normala.

Jag förstår det! Var det efter buttan han blev så dålig? Stackars hästen...

Usch, lider med dig. Hoppas hon kryar på sig.
Jag som har en sån tjocksmock borde ju bli glad att han inte har nån vidare matlust, men det är inte ett dugg roligt.

Har funderat på att ge lite mer. Jag brukar ge lite extra när jag ger dem, men jag vet att de inte får lika mycket av stallägaren.
Jag misstänker att probemen med magen berodde på att han ätit av slånbären, idag stod han där igen och åt och han är inget vidare i magen än. Ska prata med stallägaren om att ge mer hö, kan ju hoppas att han låter bli buskarna då, annars ska jag försöka få det omstängslat där.
Ska ringa och prata med vet. om slånbär och jäst, ska nog köpa och testa om det gör magen bättre.
Det är ju svårt att veta om min är hungrig eftersom jag inte tror att han är helt bra i magen än, även om han är pigg och inte verkar ha ont sen han fick metacam.

Om jag vore du skulle jag försöka få det omstängslat för att vara helt säker på att hästen din äter slånbären (kanske du kan fixa det själv om du får material? Med vita plaststolpar går det oftast rätt lätt :) )

Intressant att jag aldrig tänkt på fettet runt inre organen just när det gäller häst! Kanske för att de inte äter bacon och grädde. Inbillar mig i min enfald att de som lever som veganer inte lider samma risk för "farligt fett" som vi andra men nu ska jag tänka om.

Nu har jag inte läst artikeln men vad är det för skillnad på färgen på fettvävnaden? Och vad betyder inhiberar?

Inhibera betyder att gå i dvala.
Det är skillnad i fettcellernas uppbyggnad, minns inte alla detaljer men har fått för mig att brunt fett har mer/större? mitokondrier och mer blodkärl.

När jag funderat vidare kom jag på att jag redan vet :p
Brunt fett används framförallt som värmekälla, inte energireserv.

Då kom en tanke till:
Hur pass mycket brunt fett bildar en normal, otäckad häst? Vad avgör vilken sorts fettvävnad det blir?

Drog en parallell till mina bantningsproblem med hästen. Kanske är det brunt fett han har kvar mest av, om nu hästar lagrar in några betydande mängder? Då behöver jag skaffa en stor frys och kyla ner honom :D

Ja, det är ju inte så svårt. Har de inga fler stolpar så går det ju lätt att köpa några enkla. Det är mer att jag vill ha tillåtelse från de som äger stället. Vilket jag inte tror kommer bli så svårt om jag säger att det är det han blir sjuk av. Inte för att jag vet det säkert, men det är ju inte bra för dem att äta det oavsett.

Jag förstår det! Var det efter buttan han blev så dålig? Stackars hästen...

Efter buttan han fick magsår, sen blev han ju bra, och sämre igen när magsårsmed sattes ut. Ny kur magsårsmedicin och mått prima. Tills han fick en tandfraktur... Det är inte lätt att heta D i höst. Dock hör han ju inte hemma i bantartråden, han har inga problem åt det hållet ;)

On topic så är tjockponnyn tillbaka till samma som innan, efter viktuppgången av det där försöket med silage i hagen :crazy: Släppt i större hage idag vilket innebär mer rörelse men också potentiellt mer gräs. Nu räknar jag i princip DAGAR tills de där förbaskade skorna åker på så jag kan sätta igång.

Dina två hemma skulle ju behöva gå ner. Men det går inte säga ett dugg om foderstaten tyvärr eftersom du inte har analys.

Men när du skriver ca 3-4kg hö 3-4gånger om dagen är det då 3-4 kg uppdelat på 3-4 givor, eller är det 3-4 kg/giva och 3-4 givor??

Man mäter alltid kraftfoder i gram/hekto/kilo. Inte liter, det är omöjligt för oss som läser att veta hur mkt 1 liter av ditt lucern väger tyvärr.

Japp de bantas konstand...men tycker det är svårt att se bra eftersom de har så mkt päls med...
men shettisen ser ju fetast ut men jag tror att han mest är bukig och behöver mer protein/mat än islandshästen som just nu ser rätt okej ut ju.
Men shettisen känner man revbenen för tydligt på tycker jag och på islandshästen känner man dem för otydligt.

men islandshästen brukar få en himla hängande mage som är svår att få bort och kan i övrigt vara rätt smal men den börjar faktiskt se riktigt bra ut så det känns skönt.

jag tror att jag skulle kunna ge dem lite mer mat, för islandshästen är det lagom men shettisen skulle kunna få lite mer protein.

ja det är 3-4kg hö uppdelat på 3-4gånger/dag...alltså totalt....

dvs ca 1,5kg morgon, ca 1,5kg middag och ca 1,5kg kväll. för BÅDA hästarna tillsammans.
ibland lite mer ibland lite mindre...väger det inte så noga nu faktiskt kollar mer på hur många kakor jag ger av balen.

men är inte lika nogrann nu förrän de kommit upp i rätt giva.

de äter ju gräs oxå därför de får så lite hö.

jaså på så vis, då kan jag berätta att 1 liter hack är om du tar ett krafft litermått och löst packar i fullt:p

nej men det är kanske kanske 0,5kg men tror det är lite mindre faktiskt rätt lite med andra ord..
men jag tänke nog komma upp i 0,5kg lusern pellets till islandshästen och ev lika mycket till shettisen eftersom han behöver det...

så de blir alltså inte feta av lusern?

kan de bli feta av betfor? innehåller det mkt energi? för jag funderar på om det är så bra att ge det egentligen?
varför gör man det egentligen?

De berättar ju inte vad de har använd för scoring vid sin BCS. Det kan ju skilja oerhört mellan olika "modeller"!

Men som sagt, det beror på hur man poängsätter. Hennekes skala tycker jag är kanonbra.

Jag håller med dig. Det är naturligtvis svårt att veta. Man måste nästan läsa hela rapporten för att bli klok på vad det är de har gjort. Detta är ju bara en "tidnings"artikel. Men jag antog nästan att det är Hennekes system de har använt. Det är den enda som jag har träffat på i vetenskapliga artiklar.

Och som de avslutar den lilla artikeln: "..the relationship between actual measurements of body fatness and the external appearance of the pony".
Vi kan ju inte se med blotta ögat vad som sker inne i hästen kropp (bra argument för beräknad foderstat med analyserat foder!). Vi kan inte se om fett runt organ har försvunnit, bara när det "ytligare" fettet går åt. Men därmed inte sagt att det är onödigt att mäta/väga regelbundet, vilket i sin tur inte utesluter den dagliga kontrollen med öga och hand!

In response to the study, the research group is developing a new condition scoring system designed specifically for ponies.

"This will involve validating the relationship between actual measurements of body fatness and the external appearance of the pony," said Alex Dugdale, lead researcher at Liverpool University.

Min tolkning av artikeln är att det är just det som de har visat dvs att BCS inte fungerar på (feta) ponnyer och att de vill ta fram ett nytt system för den som vill kontrollera vikten en sådan häst - utan att behöva väga eller göra kliniska undersökningar. Jag har läst om detta med att BCS inte passar ponnyer riktigt utan att det från början är anpassat till stora hästar. Så jag tyckte att det var intressant.

Kom att fundera lite mer än jag borde:
Jag undrar vilka reserver som går åt först? Allra först ryker glykogenet, givetvis, men sen? Är det gul fettvävnad "längst in", runt ex mag-tarmkanal eller är det fett som ligger nära huden som går åt?
När blir fettvävnad brun? Har alltid fått höra att korn ger hull i och med sin höga fetthalt, som lagras in och inte används direkt som energi (såvida det inte är brist, något som behövs nu läggs inte på lager). Sant eller ej?

Vilken fettvävnad som går åt först kan man ju undra. Detta med olika fettvävnader verkar vara ganska komplicerat, underhudsfett och det som finns runt organ är vad jag förstår två olika sorters fettvävnader.
Det bruna fettet är väl ganska så mkt annorlunda och hör ihop med värmeregleringen på ngt sätt.
När det gäller korn jfr med havre så bryts ju en del av stärkelse inte ner föränn i grovtarmen. Då bildas det fettsyror i stället för glukos vilket gör att den inte kan användas direkt. Sedan vet jag inte om det bidrar till mer hull.

knapp

Ingen mer som har åsikter om Caspers hull? Man får väl räkna bort nån cm, pälsen är ju så tjock nu att det inte går att borsta igenom den :p

Jag tycker det var svårt se på de bilderna, men spontant så tycker jag det ser helt okej ut. Han skulle ju inte dö av att gå ner lite mer så att säga, men han är rund och inte fet, det ser inte ut att vara direkta depåer, och man ser ju bogblad etc.

*kl*
Min "havrediet" har gett effekt:P (Hon får allstå några dl havre trots att hon är fet, blir väldigt pigg och busar av sig en massa hull ute i hagen.) Funkar det så funkar det!

97.jpg

98.jpg

Och jaa... hon har väldigt lång och tjock man som jag får kamma ur vare dag eftersom hon verkar gilla det där med lerinpackning..

Manen brukar vara ok tycker jag. Men svansen gav jag upp för länge sen. Kom fram till att den såg precis lika dan ut ett par timmar efter jag borstat den som när jag inte borstade den alls. Så nu tänker jag inte på det längre.:angel:

Otroligt söt häst förresten!

Ja hon är min lilla lergris:love: Men hos oss är det manen som blir katastrof, jag är inte heller så noga med svansen alltid men vi kan ju inte ha lerklumpar i hela manen liksom. Vet inte hur hon lyckas varje dag. Och jag har slut på pälsglans:crazy: Om man borstar och kammar varje dag och sen sprejar så håller den sig liite bättre iaf.

Idag blir det schamponering an benen, manen och svansen, för vi ska åka bort både i morgon och i övermorgon och då måste man vara fin!

Säger bara en sak om de där svansarna - tib pälsglans! Sen jag började använda det så reder svansen ut sig själv i princip. Är den lerig får man ju tvätta den, men de där tagelbollarna och dreadsen löser sig :) Jättesnabbt att borsta igenom.

Min får som tur är inga tagelbollar. Inte för att det går att kamma igenom den precis, men den hänger ganska slätt och fint iaf. Några lockar blir det ju på undersidan, men det gör inget tycker jag. :p

Det enda jag gör med svansen är när det fastnar smuts och skit i den. Ibland när vi är ute och rider får han med sig stora kvistar släpandes i svansen.:rofl:

Min är hopplös med sin vita svans.

Han lyftar inte på den tillräckligt när han bajsar:crazy:

Men jag brukar faktisk klippa den lite kortare på vintern, för att den inte ska hänga ner i leran för mycket. Den brukar växa ut hyfsad till våren/sommarn ändå.

Sen går det ju åt en del glans också, men jag tycker faktisk att svansen håller sig snyggare när den är lite kortare och inte hänger i leran jämt.

Man brukar inte ge så stora bekymmer.

Här ser svansen lite extra kort ut jämfört med vad den egentligen är, men ni ser hur jag menar!
DSC02065.jpg

Skaffa smutsgråhäst, det är det smartaste draget jag gjort :p

Jag funderar vidare på det här med olika typer av fett..
Hörde på en föreläsning att fetma kan ge olika typer av kronsika inflammationer hos katt (primärt orsakade av fetma förstod jag det som).
Någon som vet hur det är med andra djur?
Och vad för inflammationer det kan vara?

Ponny har blivit sämre i sina ben. Han hade problem för några månader sen med galoppen, kan inte riktigt bära på höger bak. Vi var inne på sjukhus och betalade en massa pengar, men de hittade inget och gav inga råd.
Nu är det tillbaka. Jag antar att det inte finns mycket jag kan göra så det är bara att köra på och hoppas det går över, men det är fanimej inte roligt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka