Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

det jag inte riktigt förstår är varför alla säger att man ska ge så lite energi som möjligt till en fet häst och mkt protein...varför ger alla då halm som typ bara är energi och protein oxå? är det inte att motarbeta?

1 kg hö = MINST 7.5 MJ
1 kg halm = 5 - 5.5 MJ

Genom att byta ut ett kilo hö mot halm sparar man alltså MINST 2 MJ. Ofta mer.

Om du har ett typ hö med 8 MJ och 48 gr SRP/kg foder (kvot 6) så om du byter ut det mot 1 kg halm och 100 gram soja så är det = 5 + 1,3 MJ = 6,3 MJ samt 38 gr SRP (kvot 6). Du har minskat MJ med 1,7 MJ på bara det kilot.

Om du har ett hö med 9 MJ/kg foder och byter ut det mot 1 kg halm och 100 gr soja så tjänar du 2,7 MJ bara på det.

Om du har en hög srp/MJ-kvot i höet så sparar du ännu mer, eftersom du inte behöver lägga på soja. T ex ett hö med 9 MJ som bara rakt av ersätts med 1 kg halm är en vinst på 4 MJ.

Där har du anledningen till halm. Det funkar dock bäst med högkvotshö. MEN, om man har riktigt värdelös kvot, så tjänar man på att HELT ta bort höet och ge exvis halm + lucern enbart.

*kl*
Hade en usel träningsdag igår. Tempen var nere så jag tänkte ge mig ut och trava bort lite kalorier, men hann trava ca 100 m*3 när det sa klonk, och hästens dojja flög ut i buskaget vid vägen. :o Tog ett tiotal meter innan jag insåg att det verkligen var dojjan som flög, så när jag vänt tillbaka, suttit av och petat runt bland buskarna med mitt svindyra fina hoppspö insåg jag att näe den finns ingenstans. Så skon som suttit på i typ en vecka ligger där i busken nu, och till råga på allt lossnade läderflärpen på spöet och blev kvar i busken den med. :mad: Ingen bra dag.

Idag däremot fick hästen redan en ny dojja, sedan mätte jag magen på hästen, och hon har gått ner från 490 till 478 på några dagar:laugh: Sen tömkörde jag ca 40 minuter, mkt galopp blev det. Men eftersom jag inte vill att hon ska nöta runt på småvolter när hon är tjock så blev det ett rätt tufft pass för matte med:D Sprang som en vettvilling för att ponnyn skulle kunna använda hela voltspåret i galopp;)

Senast ändrad:

Det är det som är jobbigt med tömkörning, men nyttigt för oss :p

Har lagt upp ett preliminärt schema för de kommande tre veckorna. Om jag lyckas hålla det blir det 1 skogstur, 1 dressyrpass, 1 tömkörningspass och 1 löslongering (mest för att han ska galoppera, gör det enklast lös, avslutas alltid med skogspromenad ca 30 min). Kan ju pytsa om lite så det blir 2 uteritter och 1 pass på bana, men i stort blir det 4 dgr/v. Känns alldeles lagom. Lite längre skogsturer och kortare på bana, onödigt att dels slita och dels tråka ut.

Jaa jag har faktiskt lite träningsverk:p

Är det tiden som sätter stopp eller är hästen inte riktigt igång? Annars skulle jag lägga in några fler raska promenader/ skritturer. I övrigt ser det ut ungefär som mitt program. Fast mitt är lite tuffare:P

Har ett ungefärligt program fram tills mars jag, och nu i oktober ska jag ha:

1-2 tömkörning och/eller dressyrpass
1 klättring (i skritt, men med mkt trav som uppvärmning),
1 promenad,
2 pass med galoppfattningar och kortare galoppsträckor ute, med sällskap så hon tar i lite.

Sedan ska jag ev först rida ut på lördagarna i ca 40 min och sdan ta några låga språng på syrrans hoppträningar. Det är en bekant som tränar så det beöver inte bli så seriöst. Så hon ska gå minst 5 pass, men förmodligen 6-7.

Tidsbrist. Har två hästar, jobb, studier och distansförhållande. För mig är det oftast mer givande att rida mitt fullblod, satsar mer med honom, men kallblodet har ju ökat sina aktier om man säger så. Tycker dock det är alldeles tillräckligt för honom att ligga på den nivån. I dagsläget är han i förträffligt hull för att vara så snart efter sommaren, och kondisen är på väg upp.

De går i grupp om 3 i stor, kuperad hage och busar mycket :) Så han står inte i liten ruta resten av tiden heller.

Jha på så vis, men då låter det ju fint. :laugh: Tänkte att eftersom de tär bantningstråden så antog jag att ni är i samma sits som vi. Med 80 kg övervikt ungefär, eller nu bara 50:) Mitt schema är ju till för att förbränna så jag kan komma igång och hoppa lite, om det är vanlig vardagsmotion så är ju ditt schema perfa.

Fettsugning hade inte varit helt fel. Har hört att de kan programmera om fettceller till att producera insulin, det kanske hade varit en bra extrainkomst? :D
Det är ju på ett ungefär såsom en IR-häst funkar.

ang. toppig överlinje.
Tror du att allt på ovansidan var muskler?

Osunt fett lägger sig där.

Man kan inte förvänta sig att en bantad häst ska se rund o fin ut. när den är smal har man kvittot på hur den egentligen har ridits.

Rund o go är inte samma som vältränad.

Blir mörkrädd när fler o fler unga människor vill bli etologer- för att de då tror sig kunna allt om hästen-experter- när de själva får feta hästar o gärna även går med i barfotarörelser o annat nytt påfund- gröna vågen. Vill vara nydanande.
Vissa saker är bra, men lyssna gärna på folk som har anor med häst sen urminnes tider. Inte sällan är de gamla skrönorna helt rätt o erfarenheter sen många generationer..
Proklamera för mer rörelse- tvinga istället folk att använda sina hästar o även se till att de får mer rörelse än att bara loda runt i hagen. Även om hagen är större rör sig äldre hästar sig särskilt mkt.

Sätt på en stegmätare.
Studera unghästar/ hingstar som kan röra sig konstant med energi.

Yay, en biolog till! Vi kommer ta över världen!
Här kommer bekräftelsen- att ni tror er få makt:mad:
En anledning till att man inte vill få in Miljöpartiet i Riksdagen eller ens på kommunal nivå. =extremister.

Påminner om de som säger- Vi ska ta över Sverige!

Hahah jösses vad du analyserar. Värre än en högskoleuppsats. Sthus glädje över ännu en (förhoppningsvis blivande) biolog kanske snarare grundar sig i att det inte finns allt för många, speciellt inte på det här forumet ;) Kul att hitta nån som vill lite samma sak, helt enkelt!

Orka läsa in så mycket i alla uttalanden. Du verkar verkligen ha ett horn i sidan till sthu, ingen annan i denna tråd utsetts för sådana kommentarer.

"En anledning till att man inte vill få in Miljöpartiet i Riksdagen eller ens på kommunal nivå. =extremister."

Inte skriva "man" när du menar dig själv :angel: JAG tycker....

Håller med chili. Jag fattar inte varför du förföljer vissa användare.

Om man nu ska vara sådan och märka ord eller vad det nu heter så

Citat:
Ursprungligen postat av sthu
Fettsugning hade inte varit helt fel. Har hört att de kan programmera om fettceller till att producera insulin, det kanske hade varit en bra extrainkomst?

axel

Fettceller kan inte producera insulin. Det kan bara bukspottkörteln göra.
Däremot så kan fettvävnad (kanske speciellt vissa fettansamlingar) bidra till en ökad insulinhalt. Det finns vad jag förstår flera teorier om hur detta går till. En av dem är tex att fetterna påverkar cellernas insulinreceptorer så att insulinkänsligheten minskar. Då ökar blodsockerhalten och bukspottkörteln producerar mer insulin.

Jag tycker att det är jättebra att man vill utbilda sig i ett naturvetenskapligt ämne. Sverige behöver fler naturvetare.

Dessutom är det bra om man håller på med hästar. Det är lättare att förstå ex hur insulinresistens fungerar. Därmed absolut inte sagt att alla måste ha utbildning för att ha häst. Men dåligt är det definitivt inte!!!

Senast ändrad:

Det är för att hon ett flertal gånger har hänvisat sin kunskap om även bantning till att hon faktiskt är etolog o då anser sig vara extra kunnig o ändå är hästen smällfet i flera år o har dessutom haft fång.
De flesta fånghästägare brukar revidera sitt kunnande iom rädslan för överviktens konsekvenser.

Det är ju precis så de funkar med sina hästar- de ska få vara häst till vilket pris som helst.
Sen kan man skylla på att man inte har möjlighet/ råd, istället för att flytta hästen till ett stall där den mår bra.
Att hästen fungerar i sin miljö- är etologi.

Nej vi aspirerar inte på nånting direkt :p Kul att vidareutveckla dressyren nu när han fått sån arbetsglädje. Men vi siktar inte på tävling, och absolut inte hoppa. Det är inte riktigt hästen för det ;) Bara hobbyridning och inte allt för mkt fetma.

Fettceller kan inte producera insulin. Det kan bara bukspottkörteln göra.
Däremot så kan fettvävnad (kanske speciellt vissa fettansamlingar) bidra till en ökad insulinhalt. Det finns vad jag förstår flera teorier om hur detta går till. En av dem är tex att fetterna påverkar cellernas insulinreceptorer så att insulinkänsligheten minskar. Då ökar blodsockerhalten och bukspottkörteln producerar mer insulin.

Om du läser igen så skrev jag- axel

Jag håller med dig att det blir lite tokigt. Halm är inte ngn optimal lösning.
Men det är inte lätt att hitta ngt som passar till dessa hästar.
Det bästa vore naturligtvis ett sent skördat hö med ganska mkt fibrer, låg energihalt och mkt proteiner. Ett sådant hö är inte lätt att få tag i. Gräsen fungerar inte på det sättet.

Så därför är det lättare att få ihop foderstaten om man ger lite halm. Det innehåller mindre energi än hö (oftast i alla fall eller alltid?) men i stort sett inga proteiner alls.

Jag har funderat lite och borde inte det allra bästa vara att ha vinterbete hela vintern? Om det skulle finnas möjlighet till det alltså.
Betet på vintern växer ju inte så det äts ju ner vart efter så man får ju ha mycket att ta av och få hästar men det borde väl inte vara omöjligt?

Men hur är det för hästarna? bättre än halm? jag menar som tugga och hur mkt näring kan det finnas i dött gräs? är det några nackdelar att de får "beta" på vintern och skrapa fram gräset under snön?

givtvis får de hö oxå men inte så stor giva som utan gräset...vad tror ni?

För att betet skall räcka längre och inte bli sönder trampat kan man ju stip beta, jag har ingen aning om hur länge x antal hektar räcker osv och det går kanske åt väldigt snabbt men jag har faktiskt påbörjat detta experiment...

det går ju dock rätt snabbt för dem att beta av sen är det ju inget mer för inget växer ju.

Men jag har just nu en vinterhage på ca 1hektar men sen har jag en gigantisk hage på ca 5hektar och jag har just nu bara 2 hästar hemma, små...

jag funderar lite på en galen ide....tänk om man med våra tjockisar som inte skall beta för mkt på sommaren, skulle låta dem beta på vintern istället??? vad tror ni?

för jag kan ju ändå inte använda det stora betet till mina tjockisar på sommaren utan det får ju stå lr så kan man hyra ut det till sommarbete men det är ju inte säkert sånt blir av.

vad tror ni? och iden i allmänhet med...bättre än halm?

mina hästar får just nu:

bete + ca 2 kg hö morgon och 2 kg hö kväll att dela på, det är alltså en islandshäst på 130 hög och en mini shettis hingt 83cm hög.

jag ger mer bete alt mer hö om de verkar hungriga just nu ligger de lite på gränsen eftersom de bantas lite lätt med.

de får "kraftfoder" som inte är kraft ju...
tror jag skrivit allt detta men gör det igen..

för att få i sig proteiner vitaminer och hålla igång magen bra osv.

morötter, betfor, bakjäst,mineraler,lusern hack...
inget av det ja kanske morötterna är väl riktigt kraftfoder egentligen?! men jag kallar det det....
men vill inte ge "riktigt" kraftfoder om det inte behövs...

nu ska ni få se hur de ser ut just nu:

bild732_57713756.jpg
shettisen lite dålig vinkel men är han jättetjock tycker ni? man känner revbenen så han får ganska mkt protein eftersom jag tycker att han är lite bukig.
bild736_57713771.jpg
denna kanske var bättre?

bild707_57713750.jpg

Islandshästen, hur tycker ni han ser ut? han har hållt sig i vikt hela sommaren har gått upp lite lite nu men inte mkt. man känner revbenen under ett tunt fettlager, han är med lite bukig så det är som sagt därför de får protein.

funderar på om jag ska köpa lusern pellets med och ge det oxå? vad tror ni så kan man ge mer utan att det blir så dyrt men att de endå får hacket att tugga på.

han var skitfin när jag gav han typ 15dl lusern pellets en sommar, kraftigt nerbetat bete och mineraler + 1 kg hö/dag...DÅ var han fin och hade skitfina muskler.
vad tror ni om det? kanske inte mitt i vintern då haha men själva ideen.

Senast ändrad:

Gämför med denna shettisen jag hittade i en hage i sommras
bild643_57713503.jpg
iii ser min smal ut? hihi kan säga att denna är INTE dräktig även om det ser ut så.

såhär såg shettisen ut förra vintern i sep....är det bara jag som tycker det ser ut att vara mkt mer fett då?

29675734.jpg

Alltså har du nåt emot etologer i allmänhet :idea:
Ja de som inte har ngn större erfarenhet av att allt inte är enligt böckerna o anser att deras kunskap är det enda rätta- oavsett.

De erfarna äldre- vet att det förekommer en hel del saker på individuellt plan.

Hatar dessutom dubbelmoral:cool:- folk som säger en sak o gör en helt annan eller helt enkelt hittar på bortförklaringar... i det oändliga.

Ja Forest. Såna nick tröttnar JAG på.:crazy: eller de som inte ser igenom dravlet.

wow vad fluffig!!!:love: min shetttis har fortfarande sommar pällsen kvar (hon är lite trög, har alltid varit det)
tycker inte att shettisen är för tjock, lite mullig får man vara om man inte ska tävlas enligt mig^^. ponnyn ser inte tjock ut alls, lite bukig bara men om nån rider den så borde väll det också gå bort?

Man kan inte förvänta sig att en bantad häst ska se rund o fin ut. när den är smal har man kvittot på hur den egentligen har ridits.

Mja fast du tror inte att det beror mycket på hur den är bantad? Jag är övertygad om att om man använder samma fodermedel som innan, och bara drar ner på mängden, då får du ju ett vääldigt stort underskott på protein på köpet. Då kommer muskler försvinna i samma utsträckning som fett= hästen blir pinnig. Det upplevde jag själv förra året, denna gången tänker jag strunta i stalltanternas blickar mot våra lucernhinkar som den tjocka hästen får, vi har ett väldigt energirikt hö med inte lika mycket protein, precis som förra året. Tycker mig se vääldigt bra resultat sedan jag justerade givorna, ca 10-15 kilo på en vecka. :) Jag har alltså bytt ut en del av höet mot lucern.

Mitt mål är att hästen ska få ungefär så mkt protein som hon förbrukar, men ett stort underskott på energi=hon förbrukar sina egna reserver.

Har börjat få väldigt positiva kommentarer, och en massa lårmuskler och hals har börjat kika fram:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka