Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hehe, kul att höra att det finns fler miljönördar :D Inte så många som tänker på att sojan åker långt och växer på skövlad mark.
Fast de odlar soja på försök på Öland! Tror det ska göras ett utfodringsförsök med den snart.
Hade inte varit helt fel om rapskaka såldes i annat än bulk. Hade med glädje köpt lite grann och testat!

Inhandlade en klippmaskin på Jula idag. Ska klippa på fredag. Det kommer nog bli en spårklippning av något slag, med en ganska naken hals. Han kommer antagligen se tokrolig ut, jag har aldrig klippt innan och han är ju lurvig som en mamut på resten av kroppen!

Vill man bli biolog så vill man :p Lider lite när jag är hos folk som inte sorterar, för vi sorterar varenda pinal och eldar upp mycket för hushållsbruk (vedpanna).

Kommer få några helger 'ifred' nu snart så hoppas det är trevligt väder så kan man klämma in en hel massa långturer :) Angående klippning så fick jag inte loss skären idag haha... Skruven hade rostat fast. Sååå... sprayade på 5-56 och hoppas pappa kan ge den en omgång :devil: Själv fick jag bara ont i handen.

:D Idag när jag kollade på shettisen när hon åt sitt mål med proteinfoder så passade jag på att gosa och samtidigt känna igenom ben efter sår m.m. och vet ni? Jag kände revbenen :bump: Ni vet sådär alldeles lagom (tycker jag iaf) :bump: Så nu är det "bara" lite mage kvar som ska bort men det tror jag kommer i och med mer motion i vinter :D *happy*

Idag mätte jag med viktmåttbandet. För två veckor sen vägde hon 234 kg enligt måttbandet, och idag 214 kg :banana: Så ner har hon gått :banana:

Inhandlade en klippmaskin på Jula idag. Ska klippa på fredag. Det kommer nog bli en spårklippning av något slag, med en ganska naken hals. Han kommer antagligen se tokrolig ut, jag har aldrig klippt innan och han är ju lurvig som en mamut på resten av kroppen!

Åh spännande! Kul att du köpte den! Hoppas den är bra nu!
Det får se roligt ut, jag menar min senaste klippning på shettisen var nog den sämsta på flera år :p
Ett tips är tejp! Och måtta och kolla flera gånger så det är jämnt och lika överallt. Kolla även uppifrån hästryggen så du ser att det blir jämnt! ;) Fast det beror väl på hur kinkig du är med resultatet! ;)

Är pålle din klippt tidigare?

Yay, en biolog till! Vi kommer ta över världen!
Jag är med blivande biolog! Vilket blir ditt huvudämne? Jag kommer bli kandidat med major i etologi. Oj, helt off topic, men jag är biologälskare. Ju fler desto bättre :D

Constance: Va kul att det går neråt! Vet inte hur mycket man kan lita på banden, men minskar det så minskar det, och allt som går nedåt är bra.
Fortsätt så!

Sitter och tråcklar med foderstaten, igen. Jag tror jag har fått ihop något skapligt, men det förutsätter att han inte får något hö inomhus. Är det helt hemskt av mig att inte ge extra grovfoder inne, bara lucernpellets? Han står ju på halm, så tekniskt sett har han fri tillgång hela natten. Den är inte populär, men han pillar ut de finaste stråna. Tänkte fylla ett hönät och se hur mycket han äter på ett ungefär, bara för att ha något att utgå från.
Vad säger ni andra? Är det värt ett försök eller är jag helt korkad som ens tänker tanken?
Han är inte direkt förtjust i pelletsen heller, så det är sällan han äter upp allt på en natt (0,2 kg, ca 2,5 dl). Måste få in mer protein i foderstaten, ryggen börjar bli lite väl toppig.. Funderar faktiskt på att frångå mina principer och ge Krafft Protein (innehåller sojaolja) eller soja.. Bara för att kunna få till en energisnål, proteinrik foderstat senare i vinter när allt gräs är borta.

jag tänkte måla med krita och ha med en kompis att kolla att det är någorlunda jämnt. Vi ska ändå inte visa oss bland folk, så det kvittar egentligen hur det blir. Han kommer få jättehuvud och moonboots :D

varför tror du att det är fång? går han dåligt, ömmar eller försöker avlasta sina ben? min shettis har haft fång anfall ganska ofta de närmaste åren och hennes aptit brukar vara det sista som drabbas.
kan det vara en lite kolik eller en fis på tvären?? dvs bara ont i magen då och då av for mycket gas i magen som inte vill ut. hur är lortarna??

ring distrikt vetrinären och fråga om de kan kolla honom och lyssna på magen. bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

Vet. var ute idag, då hade jag pratat med 3 olika vet. De på djursjukhuset tyckte jag skulle ta blodprov ifall det var någon infektion eller liknande. Så distriktsvet. kom ut och kollade. Han sa att det var något med magen, som vi också trodde senare eftersom han inte ville äta eller dricka, och blev dålig i magen. (fanns ju inte så mycket som kunde komma ut)
Så idag fick han en spruta med kramplösande för att hjälpa magen komma igång. Jag har gett han proviva också, det ville han faktiskt dricka!
Så idag har han kommit igång jättebra och är mycket piggare.

Vet sa att pulsen berodde på att han hade ont i magen, han andades kort och lite flämtigt med, och hade kramer i magen som man kunde se.:cry:

Idag betade han i hagen och sprang emot mig när jag kom med hö:love: Det värmde gott i lilla mattehjärtat att se honom kry igen.

Problemet är att jag inte vet varför han fick ont i magen. Om det var att han blev stressad vid klippning och transport, eller om det var frostgräs, eller om han ätit något annat olämpligt. Jag frågade vet. om Slånbärsbuskarna, vi har några stooooora buskar i hagen (som en liten dunge).
De två gånger som jag släppt ut honom nu när han stått inne så han han sprungit ner till buskarna och idag gick jag och kollade, för de stannade kvar där. Min pålle betade gräs intill buskarna, men den stora stod och käkade av slånbärsbuskarna.
De är väl giftaga har jag för mig, vet. visste inte riktigt men trodde inte det var någon större fara.

Men jag vet inte jag, känns ändå inte helt bra att ha dem där.

Vet trodde inte heller på fång när han fick se hästen. Så det känns ju skönt. Enda anledningen till att jag trodde på fång var pulsen, och vet sa ju också fång på telefon när jag nämnde pulsen. I övrigt har han varit bra i fötterna.

Senast ändrad:

Ojoj nu går vi händelserna i förväg ;) Jag VILL bli biolog. Just nu läser jag alla naturämnen på komvux för att ens få behörighet, läste sam/ekonomi på gymnasiet så jag har ett antal kurser att läsa upp först. Sen ska man komma in också. Har ingen aning om det är svårt eller ej... Men går det åt helvete har jag iaf behörighet till fler utbildningar än vad jag har nu :p

Jag är intresserad av att bli just biolog. Haha. Först var det skogsvårdsbiolog som lockade så kanske söker mig åt det hållet. Tror det kommer klarna när man väl börjar plugga och ser vad det finns för områden och vad som intresserar :)

Du kan ju lägga på ett schabrak när du klipper, eller ja, krita funkar nog det med. Första gångern jag klippte var det helklippning. Så mkt enklare :D Jag är bäst på sneda linjer.

Så gjorde jag med. Gisk sam/kultur på gymnasiet och läste till biologi o kemi på komvux. Och nu är jag snart färdig biolog! Om du är intresserad av djurskydd/-etik och beteenden så rekommenderar jag SLU här i Skara. Fy fasen vilken trevlig utbildning! :D Smygreklam ;)

Nä, tillbaka till ämnet!

Är det helt hemskt av mig att inte ge extra grovfoder inne, bara lucernpellets? Han står ju på halm, så tekniskt sett har han fri tillgång hela natten. Den är inte populär, men han pillar ut de finaste stråna.
Vad säger ni andra? Är det värt ett försök eller är jag helt korkad som ens tänker tanken?
Han är inte direkt förtjust i pelletsen heller, så det är sällan han äter upp allt på en natt (0,2 kg, ca 2,5 dl). Måste få in mer protein i foderstaten, ryggen börjar bli lite väl toppig.. Funderar faktiskt på att frångå mina principer och ge Krafft Protein (innehåller sojaolja) eller soja.. Bara för att kunna få till en energisnål, proteinrik foderstat senare i vinter när allt gräs är borta.

Det är klart att det är hemskt att bara ge hästen lite lusernpellets och halm! Men det är säkert ännu värre för den att vara tjock och kanske få fång och andra sjukdomar. Nu fick min ponny mer lusern men hon gillar det. Men hon åt inget annat än lusernpellets och halm (lite betfor, lite linfröolja) under ca 4 månader. Inget hö eller ensilage och inget i hagen. Visst - det är inte kul men vad gör man?
Krafft protein innehåller ganska många olika ingredienser varav lite/eller en del spannmål.Jag kan inte tänka mig att det skulle vara bättre till din häst än soja.

Ja, jag tror det får bli så.. Om det funkar är det ju bra, så jag får försöka blunda för miljöaspekterna för nu.
Ska höra runt med företag i trakten om rapsexpeller, någon kanske kan erbjuda ett smakprov?

Fettsugning hade inte varit helt fel. Har hört att de kan programmera om fettceller till att producera insulin, det kanske hade varit en bra extrainkomst? :D

Är det bara lusernpellets han inte gillar, eller är det lika illa med hack?

Han älskar hack, men det kostar så mycket mer.. Har 8x25 kg på gång till ett mycket bra pris, men har inte fått tag i ägaren än. Ingen tycks veta riktigt säkert vems lucern det är, men den har tydligen stått sen förra vintern.
Tyvärr melasserat och inte lika bra värden som de dyrare sorterna, men min ekonomi gråter blod i dagsläget..

Jag litar inte så mkt alls på banden egentligen :p Enligt det så vägde shettisen 320 kg i våras när jag började banta henne. Isf har hon gått ner 100 kg... :p Visst har hon gått ner mkt, men kanske inte så mkt...

Sen brukar jag ta två mått. Först det vanliga framme vid sadelgjordsstaden/bakom manken och sen där magen är som störst. Och det sista måttet har flyttat längre fram för varje gång jag mätt. Det är också roligt :)

Fasen behövde du bara läsa till kemi och fysik? Fusk :p De utbildningar jag kollat på kräver fysik, kemi och biolog upp till B på alla. Samt upp till Ma D. Så jag har att göra :p

För att knyta an till bantning så är jag jättenöjd med vad som hänt med Casper. Tror inte det kan räknas som svältdiet direkt. Nu får han 11 kg hösilage som är torrt, så torrt! Analysen säger 69& TS, verkligheten säger att vissa balar antagligen kommer vara jätteblöta. Men de första nu har varit mkt torra.

Sen har han ju gräs i hagen för bukfylla och diverse träd/buskar/örter. 2 dl havre, 2 dl soja. Och han börjar bli riktigt snärt. Nu ska jag bara hinna rida också!

Tänkte inte på att det var dyrare. Men det är ju inte roligt med studentkassa (har för mig att du pluggade) det känns ju så fort man köper något, så även små skillnader gör ju skillnad.

Det är klart att det är hemskt att bara ge hästen lite lusernpellets och halm! Men det är säkert ännu värre för den att vara tjock och kanske få fång och andra sjukdomar. Nu fick min ponny mer lusern men hon gillar det. Men hon åt inget annat än lusernpellets och halm (lite betfor, lite linfröolja) under ca 4 månader. Inget hö eller ensilage och inget i hagen. Visst - det är inte kul men vad gör man?
Krafft protein innehåller ganska många olika ingredienser varav lite/eller en del spannmål.Jag kan inte tänka mig att det skulle vara bättre till din häst än soja.

det jag inte riktigt förstår är varför alla säger att man ska ge så lite energi som möjligt till en fet häst och mkt protein...varför ger alla då halm som typ bara är energi och protein oxå? är det inte att motarbeta?

det jag inte riktigt förstår är varför alla säger att man ska ge så lite energi som möjligt till en fet häst och mkt protein...varför ger alla då halm som typ bara är energi och protein oxå? är det inte att motarbeta?

Jag håller med dig att det blir lite tokigt. Halm är inte ngn optimal lösning.
Men det är inte lätt att hitta ngt som passar till dessa hästar.
Det bästa vore naturligtvis ett sent skördat hö med ganska mkt fibrer, låg energihalt och mkt proteiner. Ett sådant hö är inte lätt att få tag i. Gräsen fungerar inte på det sättet.

Så därför är det lättare att få ihop foderstaten om man ger lite halm. Det innehåller mindre energi än hö (oftast i alla fall eller alltid?) men i stort sett inga proteiner alls.

Jag kan ju svara på varför jag gjorde det i vintras och våras. Jag gav helt enkelt halm för att förlänga ättiden. Mindre mj i halm än hö = kan ge mer grovfoder. Att det sedan inte finns något protein får man ju lösa genom att också ge hö och/eller lucern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur