Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

han har kanske tappat matlusten för att han förknippar mat med ont i munnen? dvs om han hade ont innan han åkte till tandläkaren. annars så är det väll ganska normalt om han är öm efter inflamationen i munnen han mår kanske bättre om han får gå med kompisarna och beta. hö kan vara ganska svår tuggat om man är öm i munnen. min gamla ponny har nästan inga tänder och tycker inte om att äta hö utan föredrar gräs och grovfoder.

i värsta fall så har väl hästen under temp i vanliga fall, så att den har hög feber vid normal temp.

Senast ändrad:

knapp

Jag funderar på att pytsa om i fodersorterna efter lite mer koll på vad hästarna får egentligen. Kom fram till att fullblodet kommer få i sig tillräckligt med mineraler/vitaminer med hjälp av Krafft Pluss Grön och protein/MJ (med havre). Tänker då att det borda passa ypperligt även till nordsvensken fast i mindre giva?

Just nu äter han ju lite havre + sojamjöl för proteinet. Men säg ½ kg Pluss, det ger 100 g smrp och endast 5 MJ. Med allt "extra" som man även får på köpet känns det som ett uppsving från havre och soja. Han äter i dagsläget 10-11 kg hösilage + höstgräs i stooor hage, men börjar tunna ur på lite 'fel' sätt.

Är det nån som fodrat med Pluss grön? Varesig det gäller lättfödda/svårfödda. Kommer ju inte fortsätta ge honom havre eller soja då.

Har också funderat på det, men han var jättefin i munnen. Åkte bara till tandis för rutinkoll. Bra tandstatus sa de. En liten ojämnhet som de tog bort och tandsten då som gjorde att det var lite rött runt om där det satt. Men det har läkt fint.

Det konstiga är ju att han åt i söndags, men inte i måndags.

Idag fick han ju gå ut ett par timmar i en nerbetad hage. Han blev såklart jätteglad och sprang direkt bort till kompisen och sen ställde de sig och betade. Han betade fortfarande när jag åkte därifrån 10 min senare. Men när jag kom tillbaka för att ta in honom så stod han där han brukar och bara hängde. Han står alltid på samma ställe och bara står och hänger.

Det är synd att jag inte vet hans normaltemp, det hade ju underlättat.
Även om det nu är fång/fångkänning som jag trodde först så borde han ju äta tycker jag.

Jag har gett KPG, helt okej foder - det ger vad det lovar sas, mkt energi och rejält med protein. Inte fungerat bättre/sämre än samma mängd MJ resp SRP från annan källa, däremot enkelt och behändigt och ge och hyfsat smakligt (det var det enda K gick med på att äta som föl t ex). Dock innehåller det ju sådant du vill undvika, men kanske bara rent du vill undvika?

KL

Ni som använder hippocampus och fodrar med lusernpellets; var någonstans matar ni in värdena på pelletsen? Under grovfoder? Och isf vad sättar ni för TS?

Står det inget på påsen? Jag skulle skriva 84% som hö, eller ta det i kolumnen eget kraftfoder.

Ja, det kan behövas! Jag snokar runt på begagnatmarknaden efter en egen maskin, men ekonomin tycker inte det är någon bra idé..

Pållen blev vaccinerad idag. Snacka om snabb service! Jag ringde i på morgonen och tre timmar senare var hästen vaccinerad. Jag fick till och med skjuts hem igen :D
Får ta det lite varligt ett par dagar så det blir väl ett par långa skrittpromenader framöver. Har några schemafria dagar så jag kan gå ut i många timmar med gott samvete!

Ja, det är faktiskt studier gjorda, med positivt resultat, just på den jästsvamp som ingår i bakjäst och hästmagar.

okej vad säger de att det är bra för då? alltså varför ger man det och vilken nytta har det.(säger jag som sitter o ger haha men vill veta mer).

Vilken härlig veterinär! :) Vad sa vet om din pålles hull/obefintliga viktnedgång? :)

:D Idag när jag kollade på shettisen när hon åt sitt mål med proteinfoder så passade jag på att gosa och samtidigt känna igenom ben efter sår m.m. och vet ni? Jag kände revbenen :bump: Ni vet sådär alldeles lagom (tycker jag iaf) :bump: Så nu är det "bara" lite mage kvar som ska bort men det tror jag kommer i och med mer motion i vinter :D *happy*

Det finns en färdig kolumn för lucern precis som med halm. Men då vet man ju inte vilka värden de utgår ifrån. Så skriv det i eget grovfoder 2 istället :) Kraffts lucernpellets innehåller 12% vatten enligt hemsidan.

Hon ville inte säga något utan blodprov, men trodde att det kunde vara "en taskig uppväxt" som stört metabolismen. Hon tyckte jag skulle fortsätta som hittills ett par veckor till och hålla honom kort på fodret så att säga, precis som nu och tidigare, och sen kräva en rejäl undersökning på klinik. Det står med i mina papper nu att hon har kollat på honom och fodret, så kliniken kommer få den journalen om de inte litar på mig.

Men jag tror jag har hittat en bra foderstat nu. Ska bara få honom att äta tillräckligt med lucernpellets (2 dl, där går hans gräns. Jag vill ha i honom ca 5) så vi får upp kvoten och så lite energi som möjligt. Ska beställa fodermorötter i veckan så kan jag blanda pelletsen med det. Han har ju trots allt "bytt fettuppsätttning" och omformats en aning. Kanske går det bort några kilo nu?

varför tror du att det är fång? går han dåligt, ömmar eller försöker avlasta sina ben? min shettis har haft fång anfall ganska ofta de närmaste åren och hennes aptit brukar vara det sista som drabbas.
kan det vara en lite kolik eller en fis på tvären?? dvs bara ont i magen då och då av for mycket gas i magen som inte vill ut. hur är lortarna??

ring distrikt vetrinären och fråga om de kan kolla honom och lyssna på magen. bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

Det känns inte som om jag måste sky något som pesten. Snarare undvika en massa kraftfoder för att det gör honom för pigg, inte för tjock. Han är rätt pigg i dagsläget så det är jaktkandar som gäller i skogen.

Jag tycker ändå det som finns i Pluss känns bättre än bara soja. Den mängd havre han får är ju försumbar. Med Pluss får jag ju mineraler etc.

Då fattar jag. Inte meningen att du skulle känna att du behövde 'försvara' dig. Men många vill t ex inte ge soja (pga genmodifierat osv), men glömmer glatt att det är det i färdigfoder t ex. Därför jag undrade om du ville undvika det helt och hållet.

Nog för att jag ogillar hela klimatfrågan osv kring soja... Men som du säger finns soja i de flesta proteinfoder så det blir ju tufft ett år som detta med låga proteinvärden att undvika soja helt :p

Leker miljönisse i andra sammanhang och sorterar som fasen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur