Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag kan ju visa bild på hur jag har klippt också :)

(Inte så speciellt snyggt, men funktionabelt klippt iaf! Jag ska köpa nytt skär som klipper lite kortare)

Såhär har hon sett ut tidigare i år

Min shettis är absolut ingen fryslort. Hon ogillar täcken, annars hade jag gärna klippt lite till. Hitills har hon bara varit kall och blöt in på huden en gång och då stod det vatten på ryggen mellan fettvalkarna :p Annars är hon alltid varm och torr inne närmast huden.

Ett stycke fulklippning, fult illustrerat ;)

Sen kan man ju vinkla linjen lite som man vill, men sådär har jag gjort och planerar göra på Lillen (D får vi se, iofs kan han ju inte bli fulare klippt än den där ultraljudsklippningen, så ;))

Det gråa är alltså det som jag klipper.

Thumbnail.aspx

Jag hoppas att min häst blir frisk nu så att jag kan klippa av henne all päls och sedan lägga på täcken :o
Jag tycker inte om att ha henne så här långhårig och otäckad. Inte för att hon fryser direkt.

Men det är bra mycket smidigare med helklippt och täcken :p

I övrigt så tycker jag att hon ser fetare ut. Antagligen päls? då hon går otäckad dygnet om, utom vid regn för det tar så lång tid för henne att torka.
Får se imorgon när vi ska till kliniken om hon har gått upp eller ner från 504 kg.

Ja okej då :p Jag tänkte nästan så, bara att det skulle vara lite mer vinklad linje :)

Åh lycka till i morgon! Nu hoppas vi att ni får lov att sätta igång på riktigt :bump:

Hur är det med stärkelser för lättfödda/bantande/IR hästar?

jag menar, ger ni havre till era hästar? sen innehåller tydligen morötter stärkelse med? måste jag sluta ge det då?

jag har islandshäst och det sägs att de inte kan bryta ner stärkelse lika bra i sina tarmar och därflr vill jag inte ge havre MEN tänkte då ge morötter som kan ge samma possitvia effekt(pigg) på hästarna som havre...men det är alltså lika dåligt att ge???

Jag ger den försumbara mängden 2 dl havre om dagen. Ger det för att blanda ut sojan och hovpulver med något. Fullblodet får ju det och nordisen behöver inget specifikt utan får av det jag har hemma.

Tycker han stadigt går ner/är stabil just nu. Äter ännu 10 kg silage om dagen + bukfylla av det gräs som är kvar i hagen. Plus sina 2 dl havre och 2 dl soja, som ska börja ökas nu.
Har ju sagt upp min medryttare men ju smalare Casper blivit desto roligare är han att rida. Man får inte ont i höfterna och han är pigg och trevlig. Så tror inte det ska bli något problem att hitta inspiration till att hålla igång båda hästarna :)

Jag misstänker starkt att min briljanta ide om att kanske kunna ha fritt silage i hagen om ponnyn har munkorg dog nästan lika fort som den föddes. Tidigare har ju ponnyn inte fått i sig silage alls med munkorgen, men det här 'gräs-silaget' kan han äta med korgen. Perfekt tänkte jag, om det är 'lagom svårt' att få i sig det, kanske fbl kan få ha fritt och L med men med munkorg, och få i sig lagom.

Fast 10 kg försvann på 4 h, och jag har en starkt huvudmisstänkt tyvärr.. =/

Jag klipper alltid Casper. Han blir i stort sett svettig av att stå inne nu, så han får ha öppet fönster på natten. Tänkte försöka komma ihåg att skicka skären på slipning i veckan så det kan bli gjort!

Tog lite väl mkt i vintras men han frös inte ändå. Försöker man lägga på täcken äter han upp dem och rullar/skaver tills han får av sig dem.
88.jpg

2005
bda2.jpg

De passade inte ihop helt enkelt. Hellre en tjock häst än en skadad medryttare, eller oro hos mig för att det inte går så bra. Han är ju mycket häst och skapar man inte respekt i början stövlar han rätt på.

Fast kallblodslurvarna ser ut att ha 'stövlar' ändå. Jag klippte N ner till knä/has för att motverka stövelutseendet. Dock kan jag tycka att det på shettisar och liknande är rätt sött med 'pälsstövlar', tänkte på det när Constance la ut bilder =)

jaja, nu ska du inte vara så kinkig :rofl:

Min ponny kanske vill ha moonboots :mad:

:angel:

Och det är förresten inte det lättaste när man har en shettis som inte får äta så mkt hö som hon vill som jag brukar göra med andra hästar. Hon ville mest gå åt andra hållet :p

Ja är man estet så är man:cool:

Nej det är faktiskt då bättre att klippa hela benen. Det går då att upptäcka sår o skorv som gror i det.....där:eek:

Har hästarna skor o brodd är det deinitivt bättre. ett broddsår går ej att upptäcka förrän det blivit lymfangit.

Jo jag har funderingar på att göra det faktiskt. Just för att kunna se saker. Det kommer fram mkt gamla sårskorpor och skorv på kroppen med som gömt sig under all päls.
Men även göra det för att undvika mugg. Hon har aldrig (peppar, peppar, ta i trä) haft det, men med min otur så kommer det här bli den lerigaste årstiden i detta århundrande vilket garanterat kommer göra att hon får mugg, och när hon väl fått mugg så kommer jag väl aldrig kunna komma nära benen med klippmaskinen... Så för att ta det säkra före det osäkra liksom.

Hon går barfota, men hon kan ju få spark av någon av de två stora som kommer få skor och brodd...

Förresten, någon som vet varför det blir ränder när jag klipper? Antar (och hoppas ;)) att det beror på skären? Maskinen köptes förra hösten, en De Laval så den är ju ganska bra. Är mitt skär kanske för tjock/tät/mycket päls? så jag kanske bara behöver köpa nytt skär?
Det här skäret klipper ganska långt ut (motsatsen till att den klipper kort, blir det verkligen "långt"? :p). 0,5-1 cm lång päls blir kvar...

Förresten, någon som vet varför det blir ränder när jag klipper? Antar (och hoppas ;)) att det beror på skären? Maskinen köptes förra hösten, en De Laval så den är ju ganska bra. Är mitt skär kanske för tjock/tät/mycket päls? så jag kanske bara behöver köpa nytt skär?
Det här skäret klipper ganska långt ut (motsatsen till att den klipper kort, blir det verkligen "långt"? :p). 0,5-1 cm lång päls blir kvar...

Skärets fel ja. Du behöver ett mer fintandat skär för att slippa ränderna. Nackdelen med dem är att de tuggar lättare i tung (ev lortig) päls.

Jag har ju en 'hundmaskin' eg (Moser Max 45), som jag dyrkar - klipper både hästar och hundar, och hitills aldrig tuggat (däremot kan skäret bli väl varmt mot huden när det är skitig, tjock päls, så man får vila den en stund eller byta skär). Till den kan man köpa skär som slutar på F i beteckningen, t ex 8F. F står då för fine/fintandad. Blir inte minsta lilla ränder då. Med 'vanliga' skären blir dte lite ränder, inte lika mkt som på de kraftigare maskinerna som t ex den du har, men ändock.

Men brukar gå att hitta mer fintandade skär till de maskinerna med.

Okej! Men jag skulle kunna använda de "grova" skären först när jag klipper shettisens mammutpäls och sen byta till de fina och klippa en gång till? :idea:

Så, då har jag luskat lite :)

Jag har en DeLaval elklipper CC3-180 med ett C S1 skär - "Grovt knivset för klippning av häst med lång och smutsig päls. Ger hårlängd 2-4 mm".
Jag har nu skrivit upp att jag ska köpa ett C S3 - "Fint knivset för mönsterklippning och klippning av häst. Ger hårlängd 0,1-1 mm".

Sen finns det även C S4 som lämar 1-2 mm. Det kanske är tillräckligt?

Om du är nöjd med längden som blir när du klipper med nuvarande, så kanske det är bättre att köpa skären som lämnar 1-2 mm. Tycket det andra lät hemskt kort?

Ang mugg/sår... Har hästen tillräckligt med hår på benen får de inget sånt ;) Min skit är aldrig blöt eller lerig in på karlederna. Han kan vara ett vandrande lerbad på utsidan men längst in i pälsen är han alltid torr och ren. Likaså tror jag pälsen skyddar honom mot onödiga småsår, sådana som fullblodet drar på sig hela tiden. Casper går alltid broddad på vintern men har aldrig lyckats med broddtramp heller. I vinter kommer han dock gå med boots fram, men det är mer pga risken för tappskor då han lätt lyckas med det. Beställde boots i augusti, de kommer i november :cool:

hej jag har precis köpt ett vikt mått band på ullared 16kr:D, men .... hur fungerar det?? var mäter man??O_o?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30