Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jo, känt att det måste vara så. Är oftast på lite mer håll jag känner 'shit vad han gått ner', och när jag är mer nära inpå det känns som 'han sväller igen'. Sen finns iofs mellantinget, som då när jag även på håll tyckte han lagt på sig depåer igen även om 'helheten' såg smalare ut än innan.

Nä, nu ska jag gå och mäta banne mig! =)

Jag ska mäta i morgon, gör det varje lördag. Men pälsen är ganska tjock. Jag tycker att den måste påverka det hela.

Beroende på hur jag mäter står det endera still, eller så har han gått upp en liten aning (hamnar då mellan de två strecken jag har ritat).

Skulle TRO han står still men det är vinterpälsen som gör skillnaden. Men ska hålla lite noga koll framöver med täta mätningar iom att jag har ingen aning alls om sockerhalten i nya silaget. (Eller värdena heller för den delen, men sockret som 'oroar' mest)

Jag tror att det beror på vinkeln. :angel:

Om jag ser min ponny i boxen tex kan jag få för mig att hon har gått upp igen. Men om jag ser henne på avständ i hagen så kan jag snarare tycka att hjälp vad hon har tappat!

Känner igen mig till 100%... Tror definitivt att det är den sabla vinterpälsen som "stör ögat". Det är helt enkelt mycket, mycket svårare att se hur hullet ser ut under allt detta HÅR! Revbenen känns precis lika tydligt som förut, även om det ser ut som om hästen är rundare...

Det jag skulle vilja använda dem till i så fall är att finfördela över hagen, och att hästarna får gå och leta och då ha något att göra ute. Får väl se om det finns någon ÅF i närheten. Vad finns det för tillverkare av asparkpellets? Vill ha så "rena" som möjligt, dvs inte med lucern tillsatt.

Men älskade, älskade du. Jag har honom inte på bete. Han går i en kort nedbetad vinterhage med till största delen skräppor (som är ett ogräs inte ens han äter). I somras gick han ner i vikt, trots grästillgång. Jag har ingen annan hage och tänker inte cykla flera mil extra för att få en (cyklar i dagsläget dryga 2 mil/dag för hästens skull). Bil har jag inte råd med och buss går ingen.

Han får absolut ingenting extra, inte av mig i varje fall. 2 kg hö till natten inne på box (står inne mellan 19-09) och 100 g omelasserad lucernpellets för att få i honom mineralerna.
Detta kombineras med motion.

Hade jag haft en slank häst hade jag med glädje skrivit "Titta titta, min häst är smal!!!".

Jag vet din åsikt om mitt yrke, och jag kan fö rmitt liv inte förstå det, men vi tycker olika trots att vi vill samma sak. Jag ber igen: snälla snälla, sluta med pajkastningen och ge något konkret som inte går ut på att svälta hästen, sälja den eller flytta. Inget av det är praktiskt genomförbart i mitt fall i dagsläget.

Sluta att släppa den på bete o sen faktiskt banta den- inte tycka synd om o ge bara för att den är så sööt.:angel: Men... man kan skriva många inlägg o få sympatier.:rofl:
Om den mot förmodan skulle bli slank-vad ska man skriva då?

Det finns en annan som hela tiden visar upp sin tjocka ponny i andra trådar o sen ser man att den sätts på bättre bete ideligen. Vad förväntar man sig?
Motion räcker inte. Är de feta orkar de inte jobba så mkt att de börjar förbränna på riktigt o då bli energiska. Man kommer inte upp i det arbetet där hästen börjar svettas, för då är den slut.
Det går heller inte att rida varannan dag eller låta dem stå...igen- veckor i taget. Man måste ha en plan som man sedan fullföljer- oavsett. Att man är konsekvent o seriös- tar sig i kragen.

Har ngn sett ngn smällfet människa i motionsspåret som orkar springa o inte bara flåsar o ser ut att få en hjärtinfarkt vilken minut som helst efter 50m:eek:
Först bantar man, sen börjar man ÄVEN att motionera lätt, sen....
Hästar går som bekant på fyra ben o kan iallafall gå långt.

Skrittmaskin 2h-dagligen o sen med trav. Då kan vi börja prata om att de börjar förbränna.
En häst som rör sig markbundet spenderar heller inte mkt energi- energiekonomisk.

Tänk om det vore så lätt att alla hade skrittmaskin och grushagar hemma. ;)

Jag motionerar så mkt jag hinner (just nu ca 8-10 timmar i veckan, varierat, allt från skirtt ute i kuperad terräng, dressyrträning, långsamma galopper, klättring, tömkörning), hästen äter 4 kg hö plus lite lucern, och väger ca 80 kg mer än i våras. Måste även ge lite halm, ca ½ kg, annars blir den direkt lös i magen. Hagen är nerbetad. Hästen har inte tappat något alls sedan i juli. Vad mer tycker du jag kan göra?

Sedan när snön kommer brukar hon gå ner fort då de busar och leker mycket i hagen. (När hon väl var nere i vikt höll hon jämn vikt med 7-8 kg hö och ca ½kg kraftfoder)

På dig låter det som att bara man ger lite mindre mat så går den automatiskt ner i vikt, men ibland tappar de inget hur man än försöker. I mitt fall får jag helt enkelt vänta.

Vi är två :bow: Glad att höra att någon mer resonerar som jag och sitter i samma situation. Inte roligt, men det känns lite lättare när man vet att man inte är ensam..

Jag måste skärpa mig och komma ihåg att ringa sjukhuset på deras telefontider! Glömmer lätt av det när man sitter på föreläsning.. Hade varit bra att veta hur mycket han faktiskt väger och inte bara mäta. Jag tror nämligen att han har smalnat av. "Valkarna" under magen är mindre nu än tidigare.
Tänker inte öka hans hö förrän det kommer snö, men jag är ju inte ensam i stallet.. Andra hästen börjar bli lite för smal och hon äter inte tillräckligt med hö om nätterna. Har fått ägaren att testa med lite lucern ett tag, så kanske vi inte behöver stödfodra än. Min kära ponny behöver det ju inte. Frågar man honom behövs det, han är vrålhungrig jämt, men jag har sån själv- och djurskyddsinsikt att jag vet vad jag gör.

Tänk om det vore så lätt att alla hade skrittmaskin och grushagar hemma. ;)

Ja, eller hur :)? Och dessutom skulle man helst vara ekonomiskt oberoende för det där förbenade heltidsjobbet (som man måste vara på 8h om dagen för att finansiera livet och hästen) förhindrar ju liksom att man kan motionera hästen så ofta och länge man vill...:angel:

Mm man skulle vara ledig hela dagen och ha obegränsat med pengar. :) Leda in och ur skrittmaskiner och köpa någon form av kalorifritt fiberpreparat så de inte blir dåliga i magen och kan ta bort alla kalorierna.

Vi har två andra hästar, och de behöver inte många veckor för att tappa betshullet. Den ena är nu dräktig, så vi fodrar med flit lite mer frikostigt trots att den också gärna får tappa lite mer hull, just för att det inte ska gå för fort och slå över till att den blir för tunn nu när den har en liten i magen. Den hästen kan gå från tjock till att revbenen syns på någon vecka om man inte stoppar i den mat.

Hopponnyn tappade allt sommarhull på kanske 5 veckor och är jättefin nu, blank och fin, och vetrinären som var ute igår för att raspa tänder och vaccinera berömde oss för hullet musklerna på hästen. Så det är inte så att de andra av våra hästar är övergödda vad jag kan se.

Det är nog det som gör att en del inte förstår hur svårt det kan vara. De flesta hästar händer det ju saker på, men en del av speciellt kallbloden har en helt magisk förmåga att behålla hullet. :crazy:

Senast ändrad:

Det är nog det som gör att en del inte förstår hur svårt det kan vara. De flesta hästar händer det ju saker på, men en del av speciellt kallbloden har en helt magisk förmåga att behålla hullet.

Jag håller helt med dig. Det är nog detta som är så svårt att förstå. Man måste nog ha haft en häst som är extremt luftlevande för att kunna förstå det.
Vi har bla två ponnyer.
Den minste är ganska lättfödd och blir lätt tjock om han får för mkt mat. Men han ändrar sig snabbt om man minskar på maten och ökar motionen. Då går han ner i vikt.

Min egen ponny däremot tillhör sorten med magisk förmåga att leva på ingenting. Enda sättet att banta henne har varit att dra ner rejält på fodret. Det har krävts en mkt större minskning än med den andra ponnyn. även om man räknar per kg häst. För att inte tala om hur lång tid det har tagit.

Det jag skulle vilja använda dem till i så fall är att finfördela över hagen, och att hästarna får gå och leta och då ha något att göra ute. Får väl se om det finns någon ÅF i närheten. Vad finns det för tillverkare av asparkpellets? Vill ha så "rena" som möjligt, dvs inte med lucern tillsatt.

Jag har bara sett en tillverkare av helt rent, men kanske finns fler? Googla så hittar du rätt lätt, sidan är rätt 'fanatisk' dock ang det förträffliga med aspbark, men om man blundar för det.

Du kan inte strössla lucernhack annars då?

.... Eller lucernpellets? Fast pellets utomhus blir nog rätt kladdigt och svårätet efter en liten stund.

Är själv lite skeptisk till att ge asp, innehåller en hel del salicylsyra. Inte farligt, normalt sett, men det är trots allt smärtstillande. Kanske döljer små infektioner och skador som förvärras, utan att hästen visar symtom?
Att ge små mängder är säkerligen inte farligt, men som sagt, personligen hade jag inte gett några större mängder.
Ser hellre att hästarna äter lucern eller halmhack eller något annat "gräslikt".

Jag skrev faktiskt pellets först, lucern alltså, men suddade då jag kom på samma sak - de faller nog sönder innan man hinner blinka pga fukten.

Just nu strösslar jag det som blir "över" av höbalarna, dvs höboss i stort sett. Det tar ju faktiskt en liten stund att pilla i sig höstrån som är endast några centimeter långa och utspridda över ett relativt stort område...:D Självklart tänker jag lite på shettisen, men det måste väl ändå vara okej om hon äter några hekton hö per dag som inte är blötlagt? Det blir ju verkligen knappast några jättemängder, utan bara ett fåtal strån, och det är ju inte ens säkert att mitt timotej-ängsvingel-hö är en sockerbomb...

.... Eller lucernpellets? Fast pellets utomhus blir nog rätt kladdigt och svårätet efter en liten stund.

Är själv lite skeptisk till att ge asp, innehåller en hel del salicylsyra. Inte farligt, normalt sett, men det är trots allt smärtstillande. Kanske döljer små infektioner och skador som förvärras, utan att hästen visar symtom?
Att ge små mängder är säkerligen inte farligt, men som sagt, personligen hade jag inte gett några större mängder.
Ser hellre att hästarna äter lucern eller halmhack eller något annat "gräslikt".
Så om man har mkt Asp i hagarna är det bättre att ta bort dem o ge dem riktig mat istället. Hur många aspar om dagen behövs det för att det ska bli överintag?
Jag tror att hästarna stoppar det själva.

Vad kan överintag av mat ge för konsekvenser?
Ta med det i beräkningen. för- emot.

Hur är det med stärkelser för lättfödda/bantande/IR hästar?

jag menar, ger ni havre till era hästar? sen innehåller tydligen morötter stärkelse med? måste jag sluta ge det då?

jag har islandshäst och det sägs att de inte kan bryta ner stärkelse lika bra i sina tarmar och därflr vill jag inte ge havre MEN tänkte då ge morötter som kan ge samma possitvia effekt(pigg) på hästarna som havre...men det är alltså lika dåligt att ge???

spännande detta "asp" snacket....det är så konstigt för vi människor vi har en förmåga att hitta "faror" i allt har jag en känsla av...suck...

spännande detta "asp" snacket....det är så konstigt för vi människor vi har en förmåga att hitta "faror" i allt har jag en känsla av...suck...

Jo, så är det väl. Det var inte länge sedan som axel försökte slå i mig att det kunde vara skadligt att kontinuerligt ge 1/2 pkt jäst om dagen, eftersom axel menade att hästarnas tarmflora ska få sköta sig själv utan konstgjorda tillsatser. Vad är skillnaden? Mitt motargument då var att det finns många människor som dagligen dricker/äter Proviva, Activia och dylikt, just för att förbättra tarmfloran och hålla sig friska.

Tro mig, Gullan86, som fånghästägare är man rätt så "glad för" att hitta faror i allt och man vill knappast ta några risker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka