Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Och soja vs Krafft Protein? Vad är att föredra och varför? Framförallt, hur blir prisskillnaden ang proteinet?

Och när jag ändå skriver här.. varför visar ena foderstatsprogrammet annorlunda än det andra? :confused:
Ena säger 26 MJ och 154 smrp.
Andra säger 32 MJ och 192 smrp.

Jag antar att Hippocampus är pålitlig? :angel:

När det gäller foderberäkningar så är alla siffror endast uppskattningar grundade på olika teorier och matematiska formler (enkelt förklarat). Det finns flera olika sätt/system att räkna ut tex underbehållsbehovet för olika slags hästar och mängden smältbart protein i ett viss foder. Det kan skilja ganska mkt mellan olika foderberäkningssystem.

Och soja vs Krafft Protein? Vad är att föredra och varför? Framförallt, hur blir prisskillnaden ang proteinet?

Om man är intresserad av det billigaste alternativet är säkert soja billigast.
I en tråd där flera av hästarna är överviktiga så finns det kanske en del som är rädda för fång. Då är också soja antagligen det bästa. KP är en foderblandning av lite allt möjligt bla en del spannmål.

Det gäller bara (för båda)att inte ge för mkt eftersom det är proteiner i koncentrerad form.

Sedan är det alltid bättre med ett grovfoder som lusern. Men det passar inte alltid in. Ibland vill man ge lite extra proteiner. Jag ger lite soja till mina två ponnyer för tillfället för att minska energin.

Jag är ute efter att minska energin till framförallt shettisen. Hon får 0,4 kg lusern med. Om jag bara skulle ge lusern så skulle energin stiga i höjden :p

lånar liten knapp.

Jag har fastnat lite i mitt räknande av foderstater. Hur är det med Ca/P-kvoten?

Jag har hittat följande på nätet

och

Så... vad bör kvoten vara på?

Min shettis bör ha Ca 7,7 och P 11,0.
Med Krafft Miner Vit (130g) får jag Ca 13,08 och P 11,038, vilket ger en kvot på 1,185 Ca/P. Hur är det?

Med Krafft Miner Grön (100g) får jag Ca 13,93 och P 6,588, vilket ger en kvot på 2,114 Ca/P. Det måste väl vara sämre? Det måste väl bli helt fel för det borde vara mer Ca och mindre P...?

Jag verkar behöva ge så mkt mineraler.. Alla mina 3 hästar behöver ha minst 130g (Miner Vit) om Fosforbehovet ska vara tillgodosett...

/Förvirrad Sara

Hellre 2.1 än 1.1. Men du, fosforbalans? Det borde lösa ditt problem om det bara är fosfor du är ute efter? Så du slipper så höga givor mineraler.

HUR mkt ger ni av betfor och är det någon skillnade mellan pelletsen och de strimlade?

Vet inte om det är någon skillnad på pellets och strimlade. Jag ger strimlade av "gammal vana" plus att de känns mer naturliga, är inget fan av pelletterade foder om det finns andra alternativ... Jag ger 0,25 kg avsköljd betfor/dygn och det funkar bra tycker jag :) Fick senast igår uppmuntrande kommentarer att min häst ser ut att ha tappat vikt :banana: Bannar dock mig själv att jag inte fotat så jag kan jämnföra. Har knappt ens några ridbilder från försommaren, bara söta huvudbilder :love:

Ingen skillnad på pellets och strimlad, när de blötts upp. Det som håller samman pelletsen är ju melass, och det löses ju upp i vattnet. Blöter man upp pellets och sköljer av blir det exakt samma 'strimlor' kvar som om man blöter upp strimlad betfor.

Jag använder pelletterade, eftersom de på något konstigt vis är BILLIGARE??

Om jag inte minns helt fel är det en viss strukturell skillnad (på mininivå, som man inte ser med blotta ögat). I och med att pelletsen är pelleterad har fibrerna förändrats, så det klassas inte längre som 50/50 grovfoder. Är dock inte säker på hur det är med våra svenska märken, det var en dansk föreläsare som pratade om det. Men nog ligger det något i det..
Men som sagt, det är egentligen ingen större skillnad för hästens mage, något omformade fibrer men inget vidare avgörande.

Jag upptäckte en lite märklig sak när jag kikade igenom mina anteckningar igår kväll.
Ponny var slankare i juni/juli än vad han varit resten av året! Märkligt, det borde vara tvärtom. Han gick ju på gräs då, utan reducerare. Visserligen bara halva dygnet men jag tror det var rätt bra krut i gräset trots naturbete.

Han gick ju på gräs då, utan reducerare.
Så NU skriver du att den gick utan:mad:

Förstår att berättelserna inte går ihop. Anledningen till varför den förblir fet av "ingenting".

M a o kan man dra slutsatsen att den får betydligt mer mat resten av säsongen än vad som förtäljs, i o m att du nu skriver att den blev mindre tjock av bete.

Om man nu tycker att de är fina som smällfeta- skyll då inte på hästen. Deras hälsa ligger i våra händer.

Påstå inte att du gör allt för att banta den, utan stå för att du vill ha den som den är.

Och om du läser hela inlägget ser du att han faktiskt var tunnare då än resten av året när han inte hade något gräs i närheten.
Och noga räknat, det var några dagar i veckan han gick utan reducerare. Om jag skulle dra alla detaljer och omständigheter i varenda inlägg har jag snart tillräckligt med substans för en hel roman.

Han käkar en oerhörd mängd grovfoder nu, definitivt överutfodrad och med en ägare som vill ha honom tjock.
Ska vi ha den diskussionen igen? Nä, ta det med någon annan. Alla här i tråden jobbar hårt med sina hästar även om alla inte använder exakt samma argument för sin sak. Jag står kvar vid att det finns ett sätt att banta: mer energi ut än in. Hur man uppnår det är en smaksak.

Jag ger sojamjöl för att slippa få extra energi :) Han blir bara trevligare och trevligare faktiskt. Red ut igår och man sitter riktigt trevligt, känns som om benen kan "hänga ner" istället för att man sitter halvt i spagat. Riktigt pigg börjar han bli också, galopperade en del och det var roooligt!

Och om du läser hela inlägget ser du att han faktiskt var tunnare då än resten av året när han inte hade något gräs i närheten.
Och noga räknat, det var några dagar i veckan han gick utan reducerare. Om jag skulle dra alla detaljer och omständigheter i varenda inlägg har jag snart tillräckligt med substans för en hel roman. Ja många många inlägg som inte visar på ngn skillnad över en lång tid. Kallas för frisering av utsaganHan käkar en oerhörd mängd grovfoder nu, definitivt överutfodrad och med en ägare som vill ha honom tjock.
Ska vi ha den diskussionen igen? Nä, ta det med någon annan. Alla här i tråden jobbar hårt med sina hästar tydligen tar inte alla det på stort allvaräven om alla inte använder exakt samma argument för sin sak. Jag står kvar vid att det finns ett sätt att banta: mer energi ut än in. Hur man uppnår det är en smaksak.

Om man inte bryr sig om att ta reda på vad gräs/ ogräs innehåller eller hur mkt en fet häst faktiskt gör av med- har man inga fakta mer än att hästen inte går ner=kvittot. En fet häst har oxå som regel ett enda intresse-leta mat!

En eloge dock till alla de som är seriösa o lyckas med sitt uppdrag:bow:

Jo jag har börjat vänja in hästarna med sojamjöl :)

Härligt att han börjar kännas mer slimmad och känner piggare :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka