Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Så lite så. Fosforbalans är ett underbart prep såhär i det kalkrika Uppland =) Enda nackdelen är att det är i pulver och bör blandas med blöt/fuktig mat annars yr det. Men räddaren i nöden många många år, och dessutom är det billigt =)

Men axel, vad tycker du sthu ska göra? :)
Sluta att släppa den på bete o sen faktiskt banta den- inte tycka synd om o ge bara för att den är så sööt.:angel: Men... man kan skriva många inlägg o få sympatier.:rofl:
Om den mot förmodan skulle bli slank-vad ska man skriva då?

Det finns en annan som hela tiden visar upp sin tjocka ponny i andra trådar o sen ser man att den sätts på bättre bete ideligen. Vad förväntar man sig?
Motion räcker inte. Är de feta orkar de inte jobba så mkt att de börjar förbränna på riktigt o då bli energiska. Man kommer inte upp i det arbetet där hästen börjar svettas, för då är den slut.
Det går heller inte att rida varannan dag eller låta dem stå...igen- veckor i taget. Man måste ha en plan som man sedan fullföljer- oavsett. Att man är konsekvent o seriös- tar sig i kragen.

Har ngn sett ngn smällfet människa i motionsspåret som orkar springa o inte bara flåsar o ser ut att få en hjärtinfarkt vilken minut som helst efter 50m:eek:
Först bantar man, sen börjar man ÄVEN att motionera lätt, sen....
Hästar går som bekant på fyra ben o kan iallafall gå långt.

Skrittmaskin 2h-dagligen o sen med trav. Då kan vi börja prata om att de börjar förbränna.
En häst som rör sig markbundet spenderar heller inte mkt energi- energiekonomisk.

Jag kan faktiskt hålla med om att feta hästar inte bör gå på gräs. Min går på grus och börjar bli smal, hon har alltid varit konstant lite för fet
och nu enda gången som hon faktiskt går ner i vikt så är det när hon går på grus och står still.

Har alltid haft henne på gräs, men det gör henne fet. Även när hon gick och gick och gick.

Ja det verkar uppenbarligen vara så att en del hästar inte kan gå på gräs. Men om man inte har möjlighet till jord-/grushage hur gör man då? Räcker det med munkorg/betesbegränsare, eller finns det t.o.m hästar som inte ens det fungerar till (för att de ändå får i sig för mkt)? Kan man göra egen jordhage? Grus är ju ganska dyrt att köpa in...

När min gick på gräs så körde vi med gräsklippare i hagen och klippte ner allt så kort det gick.
Det går nog knappt att beta gräs i en sådan hage med en "sträng" munkorg.

Min hade ingen munkorg på sig, men om man skulle ha en munkorg som inte tillåter att hästen betar speciellt mycket.
Man kan kanske fodra en giva hö i hagen istället, och såfort den inte äter hö, på med munkorg igen.

Annars borde det gå att "förstöra" gräset på något vis? räffsa sönder och platta till? håller kanske ett litet tag.

Min ponny har gått med munkorg sedan i våras. Det finns en del gräs i hagen även om det mesta är ganska kort. Jag tycker att det fungerar bra. Hon har ngt att göra hela tiden och stoppar i sig en del men inte alltför mkt.

Nackdelarna är att hon lätt får skavsår av den men jah har klätt sidorna med fleeceskydd. Sedan måste hon släppas in en gång varje em så hon får lite mer mat. Och sedan finns naturligtvis rädslan att hon tappar den eftersom hon har haft fång. Därför får hon bara gå i hagen precis vid gården. Men hon har bara tappat den en gång.

Hennes munkorg är en svart rund sak som är en hel grimma där den nedre delen är formad som en korg. Det finns ett hål i mitten ngt större än en enkrona och sedan öppningar på sidorna.

Det är ganska hemskt på sitt sätt men vad gör man.

Målet är att hon ska kunna gå utan lite nästa sommar. Om hon är lika smal som hon är nu.

Ja det verkar uppenbarligen vara så att en del hästar inte kan gå på gräs. Men om man inte har möjlighet till jord-/grushage hur gör man då? Räcker det med munkorg/betesbegränsare, eller finns det t.o.m hästar som inte ens det fungerar till (för att de ändå får i sig för mkt)? Kan man göra egen jordhage? Grus är ju ganska dyrt att köpa in...

Egen jordhage kan man ju göra hyfsat lätt - OM det 'räcker' med en liten hage. 'Bara' i teorin släppa på såpass tidigt att gräset trampas sönder, alt låta någon annan beta ner. Men gäller att hålla hagen såpass liten att inget nytt gräs hinner upp så att säga. Så hade jag förr när jag hade fångis, dock inget jag skulle vilja ha till mina nuvarande. Men det var en gammal dam som inte var så överdrivet road av att 'busa', förvisso gärna gick med andra hästar, men hennes stora intresse i livet var mat. Så hon var fullt nöjd i sin 20 * 40 meters 'svälthage' med kompisarna på andra sidan staketet. Hon gick i sin hage och försökte hitta ev förrymda grässtrån, pillade upp vartenda höstrå osv.

Nuvarande herrar skulle drabbas av akut depression i samma, och få en stor jordhage är svårt tyvärr.

Men ja, de kan få i sig för mkt trots kort och sträng munkorg. Vet inte om du såg bilderna på vad Lillen gick på när han fick fång? Och hans hull..

Nu har jag än gott hopp om nästa år, om vi kan få bukt med hans IR, att samma mängd + munkorg + stödfodra med grovfoder ska fungera. Dock kvarstår storleksproblemet sas, hur man än vrider på det blir det en liten rackarns hage, och utan kompis att interagera med =/

Ett annat sätt som inte är gräsfritt, men mer säkert än 'bete' är ju att stripbeta.

Men, knepigt är det, jag har ju på diverse vis försökt lösa det flera år. Det bästa är ju om man kan ha två likasinnade, som kan 'svälta ihop', då har man löst sällskapsproblemet i alla fall och de kanske inte kan få någon stor hage ändå, men en kompis att interagera med.

Jag kan faktiskt hålla med om att feta hästar inte bör gå på gräs.

Jag håller med. Är helt övertygad om att det är den konstanta tillgången till mat som gjorde min häst fet. Hon är helt enkelt för matglad i förhållande till den mängd energi som hon behöver/förbrukar...

Det som är tragiskt är inte att hon inte får gå på gräs, utan att det är stört omöjligt för alla utom möjligtvis en miljonär att anlägga STORA gräsfria hagar.

Knapplånar mig själv.

Vad ÄR egentligen det korrekta stället att använda viktmåttbandet på? När min häst står med huvudet ner (brukar mäta när hon äter) "väger" hon 425 kg precis bakom frambenen. Flyttar jag måttbandet en bit bakåt "väger" hon lite mer, och jag har därför bestämt att hon väger nog ca 450 kg ungefär. Rätt eller fel?

Men, knepigt är det, jag har ju på diverse vis försökt lösa det flera år. Det bästa är ju om man kan ha två likasinnade, som kan 'svälta ihop', då har man löst sällskapsproblemet i alla fall och de kanske inte kan få någon stor hage ändå, men en kompis att interagera med.

Men den "turen" har ju i alla fall jag :crazy:.

Men jag kan säga att det inte är KUL när man har en häst som är så fixerad vid att stoppa saker i munnen att den äter ALLT...:( Axel kan rulla-runt-på-golvet-och-skratta (:rofl:) bäst h*n vill, men om man har en häst som hellre äter sitt eget bajs än går utan mat, då har man problem...:crazy: Jag ger pinnar och grenar (men jag äger ingen skog, så småträden kommer att ta slut snart) som barkas på nolltid av världens bästa bäver. Jag kan (antagligen) inte ge mycket mer hö än jag ger, halmen jag köpt och tittat på har varit skräp, så vad gör man??? Man låter hästen "svälta" emellan måltider och den äter då en del av sitt eget bajs...:crazy: Normalt? Säkert inte, men tydligen så går det i brist på annat...

Men den "turen" har ju i alla fall jag :crazy:.

Men jag kan säga att det inte är KUL när man har en häst som är så fixerad vid att stoppa saker i munnen att den äter ALLT...:( Axel kan rulla-runt-på-golvet-och-skratta (:rofl:) bäst h*n vill, men om man har en häst som hellre äter sitt eget bajs än går utan mat, då har man problem...:crazy: Jag ger pinnar och grenar (men jag äger ingen skog, så småträden kommer att ta slut snart) som barkas på nolltid av världens bästa bäver. Jag kan (antagligen) inte ge mycket mer hö än jag ger, halmen jag köpt och tittat på har varit skräp, så vad gör man??? Man låter hästen "svälta" emellan måltider och den äter då en del av sitt eget bajs...:crazy: Normalt? Säkert inte, men tydligen så går det i brist på annat...

Bajsätande känner vi till. Han rör inte sitt eget, men jag fick tvätta en vidrigt äckligt bajskletig munkorg stup i kvarten i somras. För att inte tala om hur 'mysig' lilla mulen var *kräks*

För, om man får kämpa alltför hårt för att få i sig de få grässtråna med munkorgen, så kan man äta fullblodsbajs. Det är massor med goda fiber i det, proppat med gräs minsann, och det är så jättelätt att få in i munkorgen, bara trycka.

Han gjorde likadant sommaren innan, då kollades han upp av vet, men inget. Vet menade att det nog blivit en fix ide, då han gjorde det även när jag provade ta av korgen. Han gör det BARA sommartid (betestid) dock, och bara fullblodets bajs. Vidrigt..

Så den delen förstår jag utan problem, och lider med dig.

Dock, jag kan inte säga att jag 'vet hur det är' eller ens fullt ut förstår den andra delen. Den ätmaniska. Den har jag tack och lov sluppit. Visst barkas pinnar osv, men t ex så innan nu i sommar, så även när han var så hungrig så han gnagde på väggarna i frustration, magen la ner och han i ren frustration grävde sönder bädden - så VÄGRADE han ju att äta halm. Och nu i hans boxhage så det finns gröna saker, oätliga. Han har t ex inte börjat käka brännässlor. Även löven överlever, vissa slinker ner men det är inte rensat. Och det finns en del nedtrampat silage, och ratad halm.

Så, han kan förvisso kasta sig över RUTTET silage för han är så hungrig, men äta gamla löv? Nej, då svälter han hellre. Så tack och lov har jag sluppit det där maniska. Jag förstår det är superjobbigt, vet hur jobbigt det är att 'bara' se hur frustrerad L är när han är hungrig/att det inte finns något han anser att man kan äta. Och om de då äter upp allt som (egentligen) inte går att äta med i rena 'frustration'. Du har mitt fulla medlidande.

Tillagt - menade inte det var 'tur' att ha två fångisar, utan att ha två med liknande behov. Som när jag hade N och G, två lättfödda tjockisar. De gick i sin svälthage och åt lite hö och gnagde obefintligt gräs 20 h per dygn, sen gick de 4 h per dygn på bete. Enklare än med N och V t ex, där den ena behövde äta hela tiden, och den andra typ inte alls.

Knapplånar mig själv.

Vad ÄR egentligen det korrekta stället att använda viktmåttbandet på? När min häst står med huvudet ner (brukar mäta när hon äter) "väger" hon 425 kg precis bakom frambenen. Flyttar jag måttbandet en bit bakåt "väger" hon lite mer, och jag har därför bestämt att hon väger nog ca 450 kg ungefär. Rätt eller fel?

Det ska ligga snett, såhär: /. Du lägger det precis bakom manken, och sen precis bakom armbågen, så långt fram du kan, 'framför' sadelgjordsstaden.

Ska mäta L igen idag. Om jag törs. Och på skoj se vad det säger på D..

Min äter sitt eget både ute och inne nu när maten är begränsad...:crazy: Dock behöver hon inte tvättas - tydligen lyckas hon äta "prydligt"...:crazy:

Har inte riktigt förstått vitsen med dem, men jag antar att man kan prova? Är det gott så kommer det väl att försvinna lika snabbt som allting annat dock...:crazy:

Inte speciellt goda, fast smaken är ju delad.

Dock, jag tycker det är för mkt MJ sett till effekt. Finns de som är utblandat med annat, t ex lucern osv. De har på tok för högt MJ, då kan du lika gärna ge hö. MJ kring 8 liksom. Sen de helt rena, de ligger på ca 4 MJ/kg. Så där är det ju en kuggfråga dels om det ger längre pilltid än säg ½ kg hö, men också om det de facto gör att hästen SLUTAR tugga maniskt på inredning/annat. Det ska ju vara lite vitsen (bla).

Jag har avstått, av nämnd anledning - ska jag lägga det 'ovanpå' kan jag lika gärna ge nästan ett kg silage till, ska jag byta ut faller det på att det går fortare äta upp aspbarkspelletsen än silaget, tyvärr =/

Jag får samma mått hur jag än gör!
Konstigt för jag har testat att lägga det på olika sätt.
Men egentligen är det väl skillnaden som är viktig?
Min ponny har stannat nu. Jag vet inte om vinterpälsen gör sitt. Jag börjar känna mig lite aneroxiaaktig för jag blir nästan nervös av att det står still trots att jag egentligen tycker att det räcker med bantning nu.

Jag får också samma mått, ungefär, om jag lägger det rakt eller snett. Men det sneda är hur de är tänkta att läggas.

Men ja, skillnaden är ju det viktiga, vilket håll går det åt. Förr stämde dock iaf band mot vågvikt på L, men vet inte om dte gör det nu dock, men jag nöjer mig med att det står still eller minskar omfånget, även om jag helst skulle ha vikt (då de ju kan lägga på sig på andra ställen än runt magen).

Jag känner mig snarast schizofren - vissa dagar ser jag honom och får typ 'panik' över att 'hjälp, han går upp igen, han blir tjockare'. Och bandet säger att han gått ner. Andra dagar ser jag honom och hajar till att 'shit vad han tappat, får börja hålla ett öga nu så det inte går överstyr'. Så förstår man kan drabbas av 'anorexi by proxy' sen. Den dag jag började hallucinera om att såg inte fullblodet lite tjock ut så skällde jag ut mig själv och gick ur stallet, då blev jag fasiken rädd för mig själv.

Håller med om att vinterpälsen gör det svårt.

Jag tror att det beror på vinkeln. :angel:

Om jag ser min ponny i boxen tex kan jag få för mig att hon har gått upp igen. Men om jag ser henne på avständ i hagen så kan jag snarare tycka att hjälp vad hon har tappat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka