Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Chili: Han har alltid haft en kraftig hals, kanske är den något kraftigare nu,men inte mycket, men inga fettansamlingar. Även då han tränades för trav så hade han rejäl hals. Dock har han inte varit igång ordentligt på ett tag (skada) men är nu gång igen,betydligt mera än när bilderna togs. Han är mycket rundare över korset då han varit helt igång och även mycket mera jämt musklad. Är även då också lättare att hålla i bra hull iom han kan motioneras. Men allas mardröm, med en lättfödd häst, är väl just om den blir skadad och inte kan motioneras så som önskas. :)

Mvh Tjalle

Jisstanes, det va iaf ett kvitto på att det gått framåt ;)

Hur upptäcktes det att din häst var sjuk?
Jag går ju i undersökningstankar, men har blivit rejält avvisad och fått en saftig räkning för ingenting de senaste gångerna jag försök få en provtagning till stånd. Enligt vet här kan IR bara existera när hästen har akut fång, vilket jag hävdar är falskt. Men vet klappar på huvudet och skickar hem mig med räkningen varenda gång..

Behöver lite mer kött på benen! Strömsholm rekommenderade mig provtagning efter en kort telefonbeskrivning av hästen, så jag borde väl göra det..

Han står på en homeopatkur nu, och tro det eller ej men jag tror faktiskt det hänt något! Enligt måttbandet är han fortfarande lika rund, men enligt folk som ser honom är han smalare. Jag klämde igenom honom och gjorde en snabbedömning enligt Henneke Bodyscore. Fortfarande samma poäng, men valkarna på magen har minskat markant.
Vi kanske äntligen äntligen börjar gå åt rätt håll!
Jag är supernitisk med maten igen, våger till och med upp mineralerna! Ska erkänna att jag tycker det är rätt skoj! Men oj vad dåligt jag har mått på sista tiden...
Hoppas hoppas hoppas han börjar gå ner nu!

Det vore ju jättebra om din häst kunde gå med shettisen :idea:

Ja verkligen. Jag håller tummarna! Men tyvärr vet jag inte alls hur länge den kommer stanna.

Tror inte alls det spelar nån roll för hästarna om de får äta ihop eller ej. De får ju gå i hagen tillsammans resten av tiden right?
Jo, visst går de ihop resten av dygnet med, och de betar ju ihop resten av dygnet (det lilla bete som finns på vintern vill säga). Tror inte att det hade varit någon större fara om han äter själv, men om han får en kompis att äta med så upplever jag det som ett plus. Och dessutom slipper jag köpa en grind och det blir enklare för mig och stallägaren att dela på fodringarna. Jag vet inte om de kommer kunna hjälpa mig med fodergrinden, så i så fall får han ju äta med de andra iaf en gång om dagen, iom att jag pendlar. Har han en matkompis så kan han ju få lagom mycket mat hela tiden utan extra pyssel från den som fodrar.

Det va faktiskt min ET som rekommenderade att ta ett enkelt blodprov hemma, min vet kom ut och gjorde det och resultatet visade lite förändring. Hon tyckte inte det va någon fara, men jag ringde till St*n*stads hästklinik och där tyckte de inte alls det va nåt farligt, att det bara var att rida och hålla en stram foderstat.
Gav mig inte utan ringde H*lsingb*rgs hästklinik och fick tag i J.S. som är mer "expert" inom området. Vi körde ner honom på eftermiddagen så han fick stå över natten och göra glukosprover på fastande mage dagen efter, lik våra diabetestester. Så jag fick den här dyra medicinen utskriven och den har inte gjort några stora underverk, han är ätit den i ett halvår, men han har inga ojämna fettdepåer kvar och rumpan har blivit mindre. Jag vet inte om man kan förvänta sig något mer än så efter bara ett halvår.
MEN det som är störst skillnad är att han är mkt finare i pälsen, piggare glimt i ögonen och manen har blivit längre och tjockare. Så det känns som att hans mage är mer i balans än innan han fick medicinen, eftersom det märks så väl på hans allmäntillstånd. Var lite sen en gång med att skicka efter medicinen (tar ca 2 veckor att få eftersom den är individuellt anpassad till varje häst, Pjakkur får 48 mikromilligram/tablett) och tyckte då att han blev slöare igen.

PM:a om du vill ha mer info :)

Förresten, eftersom min vet gjorde blodprov innan vi åkte in till kliniken för ytterligare provtagning så gick det på försäkringen, självrisken tog 1900 och jag fick betala ca 2000 kr själv. Men då gjorde de en endoskopi på lungorna på min begäran, gammal bronkithäst, och det va väl det som kostade mest...

Tycker absolut du ska åka in och undersöka mera, förstår dock att det är svårt när vet säger det motsatta..

Vad är det för homopatkur din pålle går på?

Hm, ja det låter som om det kanske kan vara värt det.. Men det är ju en hel del pengar. Mitt försäkringsbolag är långtifrån det bästa, så jag kommer få lägga ut minst 3000 själv innen försäkringen en funderar på att hjälpa till. Mediciner ingår inte.

Han får Mucur (mot mögel i blodsystemet) och något medel för högre energinivåer i blodet. Tycker det låter som ren rappakalja, men det har onekligen hjälpt något. Han har piggnat till och känns fräschare. Inte mycket, så det kan lika gärna vara vädret, men jag vill tro att det fiunkar!

Annars blir det nog att investera i en fodergrind. Men det hade ju varit perfekt om han fick äta med en kompis, jag inbillar mig att de gillar att ha lite sällskap, men det kanske bara är en sån där dum mänsklig sak som man applicerar på sina hästar.

Jag hoppas du skojar, annars blir jag rädd, såklart hästarna måste ha sällskap de är ju flockdjur....

Men nu snackar vi ju om att de inte får äta ihop men spendera resten av dygnets timmar ihop? Jag menar de äter ju själva i sin box på natten de som står installade, det är väl inte konstigare?

Såklart vill de ha sällskap, tycker det borde var olagligt att ha hästar ensamma i hagar och så vidare om det inte är något extremfall med nån eremithäst eller sjukdom/skada (men de kan ju inte vara många)

Jag menade bara att jag vet inte hur pass mycket de bryr sig om att det är en tråd mellan dem när de äter. De går ju tillsammans resten av dygnet och annars när de äter så står de ju inte och tuggar på samma grästuva, eller på samma hö-hög för den delen. Jag tycker ju att det är bra att de har valmöjligheten att kunna äta i samma hö-hög, men det är väldigt sällan som våra gör det. Vi brukar ha fler högar än hästar, och om någon kommer fram till en hög där det redan står en så brukar ju den hästen flytta sig till en annan hög.

Därför menade jag att de kanske inte är så sällskapliga när det gäller att äta med varandra, som vi människor är. Jag skulle aldrig sätta mig vid ett bord i en matsal om en kompis satt två bord bort liksom.

Om det blir fodergrind så kommer det ju bara vara en tråd mellan han och de andra, de kommer ju bara stå ett par meter ifrån varandra ändå. Och det kommer ju handla om ett par timmar om dagen. Till skillnad från hästar som står installade så gott som året runt får ju min häst EXTREMT mycket sällskap!

Tycker faktiskt inte att mitt uttalande var så jättefel, men det kanske uppfattades så.

Senast ändrad:

Skönt det iaf. Jag såg nu att jag inte hade skrivit i första inlägget att det var sällskap medan de äter jag menade. Men eftersom det var en fodergrind det var tal om så antog jag nog bara att det framgick.

nu klampar jag in här med en fråga.
När hästen är så fet att inte sadelgjorden når runt riktigt, spännena hamnar på huden!!!! vad gör ni då, lägger något mellan spännena och hud eller en sån där ullig strumpa eller vad det heter eller hur gör ni?

Köper en ny gjord o börjar omgående att banta den.
Är den fet runt bröstkorgen är det ganska illa.

lånar liten knapp.

Jag har fastnat lite i mitt räknande av foderstater. Hur är det med Ca/P-kvoten?

Jag har hittat följande på nätet
Mellan 1.2-1.8 bör det ligga på, men det går bra om grovfodrets innehåll gör att kvoten överstiger 1.8, upp till max 3 är "okej"- så länge överskottet är från grovfodret(ungefär samma förklaring som ang proteinerna..) vill säga. Kvoten får inte understiga 1.1! Då har du för mkt fosfor i förhållande till kalcium och hästen kan inte ta upp ämnena ordentligt.

och

För en vuxen häst i lätt till medelhård träning bör den kvoten, gram Ca dividerat med gram P, vara minst 1,4. Det gör ingenting om den är högre, så länge fosforbehovet är täckt.

Så... vad bör kvoten vara på?

Min shettis bör ha Ca 7,7 och P 11,0.
Med Krafft Miner Vit (130g) får jag Ca 13,08 och P 11,038, vilket ger en kvot på 1,185 Ca/P. Hur är det?

Med Krafft Miner Grön (100g) får jag Ca 13,93 och P 6,588, vilket ger en kvot på 2,114 Ca/P. Det måste väl vara sämre? Det måste väl bli helt fel för det borde vara mer Ca och mindre P...?

Jag verkar behöva ge så mkt mineraler.. Alla mina 3 hästar behöver ha minst 130g (Miner Vit) om Fosforbehovet ska vara tillgodosett...

/Förvirrad Sara

Senast ändrad:

Och när jag ändå skriver här.. varför visar ena foderstatsprogrammet annorlunda än det andra? :confused:
Ena säger 26 MJ och 154 smrp.
Andra säger 32 MJ och 192 smrp.

Jag antar att Hippocampus är pålitlig? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka