Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tack, vad gullig du är som försöker hjälpa mig :), men jag envisas och undrar om det finns ett sådant program som jag efterfrågar? :laugh:

Så om programmet säger 20 kg så accepterar du det? Du måste väl tänka lite själv också?

Annars kan du skicka värdena till en foderrådgivare som säger vad du ska ge. Det gjorde jag en gång i tiden och fick en asfet häst.
Nu tänker jag själv och räknar själv.

Senast ändrad:

[QUOTE

Närbild på lurvet.
Stella2-25.jpg

Idag lärde hon sig förövrigt att skritta på band! Hon skrittade superbra, så bra att jag nästan började gråta.
Hon haltade inte :cry: :love:[/QUOTE]

:love: hur kan du få hennes man så vit???? min skäck är alltid grå/ grön/ gul där han ska vara vit:cry: även om man skrubbat hela hästen med schampo och borstat som en galning!!

wii! man blir verklingen glad när hästen slutar halta! longerade min stora idag hon har varit halt sen i maj och små haltat hela sommaren, men i dag så haltade hon inte!!:bump: hon har både tappat alla muskler och gått upp i lite vikt under sommaren men ska sätta igång henne lite försiktigt under vintern :rofl:

Om du vill lära mer om foder rekommenderar jag ett varv till biblioteket och låna någon av Plancks böcker om utfodring. De är kalasbra! När man satt sig in i hur det funkar är det lilla häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU (beställs via mejl, står på SLUs hemsida) jättebra när man vill räkna själv.

Annars är Opti-gnägg och Hippocampus bra program, men precis som alltid krävs det att man har ett litet hum om vad det handlar om och att man är uppmärksam på förändringar hos hästen så man korrigerar foderstaten i tid.

*KL
Jag fick kommentarer om min kära häst idag. Kompis var på stallbesök och granskade ponny. Hon var övertygad om att han måste ha gått ner en del i vikt, för uppenbarligen ser han smalare ut än vad han gjorde för några veckor sen. Men enligt mätningarna har inget hänt.
Det gjorde mig glad att höra att han ser lite slankare ut, även om jag inte ser det själv. Kanske ger allt mitt slit resultat ändå? Måste verkligen få tummen ur och ringa sjukan och be om vägning! Hade varit skoj att veta vad han faktiskt väger.
Nu när älgjakten drar igång kommer det nog bli lite sporadiskt med motion tyvärr. Är inte bekväm med att gå runt i skogen när de skjuter runt huvudet på oss.. Tänkte lägga manken till och träna lite "dressyr" och galopparbete ute på åkrarna. Körde ett sånt pass igår och hoppsan vad han har tappat, både muskler och koordination!
Kanske kanske kan vi se en ännu smalare Fergus framåt våren om vi fortsätter såhär?

Kul att det verkar gå på rätt håll. Han kan ju ha tappat på vissa ställen.
Min ponny har stått stilla ganska länge enligt måttbandet. Men jag ser hur hon har tappat det som fanns ovanför frambenen (dålig på anatomi).

Jag vet inte, den är alltid så vit :rofl: Brukar tvätta med clerasil shampo. Då blir den ren, men nu är den inte badad på länge! typ månader :p

Fast hon har ju en grå svans, så det jämnar ut sig. :)

Ja det är jätteskönt, hon fick gå på bandet idag med, hela 5.2 km/h gick hon i ;) Det gick bra, tills hon tittade ner på bandet - oh herregud så läskigt allt blev :eek: :eek: :rofl:

KL* Tyckte jag hörde lite liv därifrån ett litet tag när min häst gick ut i skritten ;)

M-oaa

jag skulle nog också tycka det var läskigt :eek: :p
Stackars hästar...mycket tokigheter vi hittar på åt dem :rofl:

Lusern är ju grovfoder men räknas det som proteinfoder också?
Jag tänkte på det här med 100g/100kg häst/mål, och om lusern också ska räknas in då... För att i så fall är det ju bättre att bara ge Krafft Protein och/eller sojamjöl...

Lucern hack räknas som grovfoder, det är inte så mycket protein i ett kg. Kraffts innehåller 105 smbrp.

M-oaa; Ja hon höll på att svimma när hon såg att golvet rörde på sig ;)

Constance; Ja massa tokigheter, men hon var ganska nöjd på slutet, tuggade och skummade i munnen av att bara skritta.
Jag tror att hon kom igenom i kroppen fint + det bränner fett att power walka :D

Lusern är ju grovfoder men räknas det som proteinfoder också?
Jag tänkte på det här med 100g/100kg häst/mål, och om lusern också ska räknas in då... För att i så fall är det ju bättre att bara ge Krafft Protein och/eller sojamjöl...

100g/100 kg gäller inte för lusern.
Jag tror att det bara gäller för sojamjöl och att andra proteinkoncentrat som tex Kraffts protein har en annan gräns. KP består inte bara av koncentrat. det är de koncentrerade fodren som är farligt att ge i för stora mängder på en gång.

Lusern är ett grovfoder som innehåller ganska mkt protein. Men proteinet i ett grovfoder ligger förpackat inuti fibrerna. Det kan inte ställa till med samma problem som det som är färdigt att brytas ner på en gång.

Jag ger 500 g lusern till min 350 kg fångponny fyra ggr om dagen. Det har jag snart gjort i ett helt år. Hon mår utmärkt.

Skönt att hon fick jobba lite! Hon måste ju ha världens överskottsenergi :D Lilla skruttan!! :love:

Så Krafft Protein räknas inte in som ett proteinkoncentrat? Räknas det som kraftfoder då?

Så Krafft Protein räknas inte in som ett proteinkoncentrat? Räknas det som kraftfoder då?

Krafft protein är en foderblandning som innehåller bla proteinkoncentrat ex potatisprotein. Det har en maxgiva men jag tror alltså inte att den är samma som sojamjöl men vet inte hur stor den är.

Jag känner inte till den korrekta definitionen av kraftfoder. Det verkar vara ett svenskt begrepp för ngt man ger till hästar förutom grovfoder.

Koncentrat däremot finns i flera länder och innebär ett foder med låg fiberhalt vilket innebär att det passerar matspjälkningsorganen på att lite/mkt annorlunda sätt än ett grovfoder.

"Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin"

Det är ett exempel på en foderblandning som innehåller både grovfoder och koncentrat.
Lusern är ett ju ett grovfoder och kommer som nr 3. Nu säger det inte så mkt om man inte har den procentuella fördelningen av ingredienserna.
Men alla ingredienser utom lusern och möjligen den melasserade betpressmassan har en maxgräns. Men jag är ganska säker på att den är olika för de olika ingredienserna. Den beror på hur mkt protein och stärkelse resp ingrediens innehåller och är antagligen lite besvärlig att räkna ut.

*KL*

Har städat ur lite bland täckena idag för att kolla vad som behöver tvättas och så, börjar ju tyvärr bli säsong.

Och samma täcke som Lillen INTE kunde ha i vintras (januari tror jag det var) - det satt som ett ålskinn och gick inte få igen i bogen - kan han nu ha. STicker ut lite rumpa, men han är himla knepig storlek så rygglängdsmässigt, lång rygg sett till mankhöjd. Men inga problem i bogen! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 786
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden