Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag antar att olika hö är olika lätta att vattna ur sockret från (olika fiber, fiberhalt osv?) kanske

HUR mkt ger ni av betfor och är det någon skillnade mellan pelletsen och de strimlade?

Med tanke på att de tar 1500 i stationsavgift är jag inte glad för att gå dit och bli förolämpad igen.. Med en inkomst på 2600 är man inte så katig..
Det finns ju egentligen inget som tyder på sjukdom, förutom fetma (som vet förklarar med att "en del kan ju leva på pinnar") och dålig muskelansättning (som visserligen fick kommentaren "hmmm..").
Borde inte blötläggning av hö och uteslutande av socker ge effekt?
På sätt och vis vill jag tro att han är IR, det skulle göra situationen lite lättare att hantera. För det är ju rätt oförklarligt att han inte går ner..

Håller med om att man ska väga fodret för att vara säker på att de får rätt mängd. Väldigt många tror att det väger mindre än det gör. Jag väger balarna när jag tar ner dem. (3 åt gången) då vet jag hur länge det ska räcka och håller på så vis koll på att jag fodrar med rätt. Men det är enkelt för mig som har så litet stall. Har man hästen i ett större stall så håller jag med om att det är bäst att väga alla fodergivor.
Viktigt också att kolla att vågen väger rätt. Min vår väger rätt när det gäller balar, men små vikter som ett par kg väger den fel.

Jo jag insåg det.. och jag tyckte jag var så noga! Men men, nu har jag skaffat mig en bra våg. En digital bagagevåg, mäter med 2 decimaler, och den LYSER ;)

+ att jag har börjat väga all annan mat med. Då vet jag mera exakt vad min häst får i sig, i alla fall av det jag ger :)

Och grattis på födelsedagen :bump:

Tack!

ja jag ska också skaffa en bättre hövåg. Digital känns säkrare. Till övrigt foder har jag en vanlig köksvåg.

Var hittar man digital våg?
Kanske kan vara en bra investering för vintern. Tycker att det är svårt att se små mängder på en sån med pil. Känns inte alls säkert.

Har en sådan och tycker att den fungerar riktigt bra! Liten och smidig. Den enda nackdelen, som även är en fördel :D, är att den stänger av sig själv efter en viss tid. Så ibland står man där och duttar hö i en påse på kroken och, vips, så stänger sig vågen. Då får man ta ner påsen, starta om vågen, och på med påsen på kroken igen. Lite dumt, fast meningen är ju att man inte ska glömma vågen på så att batteriet tar slut, och det är ju egentligen en bra grej. Så man lär sig att leva med det lilla "problemet" ;)! Tycker att det är en bra våg för inte mycket pengar alls!

*KL* eller är det *KL* att fråga om foder i bantartråden :confused:
ÄNTLIGEN nu har vi fått vår höanalys. Den säger mig dock inte så mycket...
ANALYSRESULTAT per kg foder
Torrsubstans (TS) % 81,6
Omsättningsbar energi (VOS) MJ 7,9
Råprotein gram 72
Smältbart råprotein gram 42,4
Kalcium (Ca) gram 3,6
Fosfor (P) gram 1,2
Magnesium (Mg) gram 1,2
Kalium (K) gram 7
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot
Svavel (S) gram 1,2

Om jag förstått det hela rätt ska man räkna ut kvoter, dvs det är väl Smältbart råprotein / Energi, i detta fall 5,37? Samt Ca/P dvs 3. Vad säger mig detta resultat. Hjälp?

Senast ändrad:

Det ser ju ut att vara ett kanonfoder! Relativt lågt i energi, proteinhalten ser bra ut. Jag tror ni kan klara er på det utan problem. Grattis! Du vill inte byta :p

Med tanke på att de tar 1500 i stationsavgift är jag inte glad för att gå dit och bli förolämpad igen.. Med en inkomst på 2600 är man inte så katig..
Det finns ju egentligen inget som tyder på sjukdom, förutom fetma (som vet förklarar med att "en del kan ju leva på pinnar") och dålig muskelansättning (som visserligen fick kommentaren "hmmm..").
Borde inte blötläggning av hö och uteslutande av socker ge effekt?
På sätt och vis vill jag tro att han är IR, det skulle göra situationen lite lättare att hantera. För det är ju rätt oförklarligt att han inte går ner..

Sen OM han är IR måste du ge han medicin för tror det var 1000kr om inte mer per månad...:(

Ah! Vilken tur! :laugh: Och tack för ditt svar! Kan du vara snäll och förklara lite mer för en som är novis när det gäller analyser?

Jag räknade på foderstat på Hippocampus men undrar om det finns något program där man kan räkna ut att med det här värdet och den här hästen ska du ge x kilo. Finns det?

Men det är det hippocampus gör!

Du fyller i alla värden, hästens ålder, vikt, arbete, lättfödd, fet osv.

Sedan så skriver du i tex. 9 kg hö. Då säger hippocampus om du ger för lite eller för mycket av MJ, protein, magnesium, selen och så vidare :)

Tack för ditt svar. Men det är inte det jag är ute efter, kanske var jag otydlig... Jag vet att Hippocampus kan ge rekommendation om jag ger rätt giva eller ej. Vad jag är ute efter är ett program som kan rekommendera x antal kilo när jag fyllt i analysens värde, hästens vikt, motion, hull.

Är du med?;)

Ja fast du kan ju gissa dig fram till det, om du börjar på 7 kg, passar inte det så ökar du till 7.5, passar inte det ökar du till 8 kg.
Man får leta sig fram.

Tack, vad gullig du är som försöker hjälpa mig :), men jag envisas och undrar om det finns ett sådant program som jag efterfrågar? :laugh:

Två bilder på min lurv! Mätte hennes päls idag, den är 4 cm lång :p + att det var kyligt idag så den stod rakt upp :rofl: Hon ser ut som en boll, men måttband visar ingen skillnad från veckan innan :)
Sedan så klippte jag av manen 10 cm, den var sjukt sliten och måste helt klart klippas med jämna mellanrum om den ska kunna växa ut och bli lång.
Hennes hals ser supergrov ut nu när inte manen skymmer :o

Bildbevis;

Stella1-18.jpg

Närbild på lurvet.
Stella2-25.jpg

Idag lärde hon sig förövrigt att skritta på band! Hon skrittade superbra, så bra att jag nästan började gråta.
Hon haltade inte :cry: :love:

Sen OM han är IR måste du ge han medicin för tror det var 1000kr om inte mer per månad...:(

Det är nog ganska ovanligt att man måste medicinera en IR häst. Vad är det för sorts medicin du menar? Vad jag vet så finns det inte ngn mot just insulinresistens. Det finns ngt som man ger tillfälligt för att hästen ska gå ner i vikt (om jag har förstått det rätt). Det enda som hjälper är att banta hästen.

Tack för ditt svar. Men det är inte det jag är ute efter, kanske var jag otydlig... Jag vet att Hippocampus kan ge rekommendation om jag ger rätt giva eller ej. Vad jag är ute efter är ett program som kan rekommendera x antal kilo när jag fyllt i analysens värde, hästens vikt, motion, hull.

Är du med?;)

Det finns faktiskt ungefär ett sådant, gratis på nätet. Opti-gnägg. http://www.freefarm.se/djur/ogs/ (Hoppas det är okej att länka, är ju ingen reklam så, hippocampus diskuteras ju flitigt, som är ett gratisprogram online, och OG är samma sak)

Du fyller i typ av häst, vikt, arbete osv som på Hippocampus. Sen fyller du i dina foder och värden samt pris på fodret. Du kan om du vill sätta begränsningar i minsta mängd foder, högsta mängd foder eller en 'fixerad' mängd. Samma med MJ osv. Eller så går du med på programmets förslag.

Sen optimerar programmet åt dig, och du får förslag på billigaste foderstaten som uppfyller 'kraven'

De räknar med tabellvärden dock, men vill man kan man ju skriva in det värde MJ man vet hästen behöver t ex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 786
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025