Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Gör det? Oj, det har jag missat! Måste vara rätt klurigt att få tag i.. Det hade ju varit ett kanonalternativ!
Fast min lilla ponny får nöja sig med sina två dl lucernpellets. Det är en sån enorm mängd att påsen kommer räcka i oändlighet, så vi klarar oss hela vintern.

Olika svårt beroende var man bor. Men sök på speedi-beet eller kwikbeet så hittar du. Den förstnämnda är 5% socker och 10 min blötläggningstid, den andra är stärkelse + socker 'under 7%' och också den färdig på 10 min.

Jag resonerar som dig, att 'det går lika bra med lucern' och är så liten mängd, men annars skulle jag absolut köpa någon av de melassfria varianterna. Speciellt som de dessutom bara behöver blötas en kort stund jmf med 'vanlig' betfor. (Sen kostar de därefter med). Men den melassfria lucernen har ju lika kort blötningstid, och är lättare för mig att få tag på. Däremot om fbl helt börjar vägra även den så provar jag nog ngn av de melassfria betforsorterna - om jag kan få tag på (han tycker ju inte om vanlig betfor det lilla livet)

Finns en Fibre-beet btw med, som speedibeet men med tillsatt lucern :angel:

Skandalösa värden.. 8,6 MJ 39 g smb rp.
Ger två kilo till natten, ihop med 0,1 kg lucernpellets (10,5 MJ 160 smb rp) och mineraler. Så värdet på foderstaten är 20,5 MJ och 102 g smb rp i dagsläget. Har inga förändringar inplanerade på länge.
Gräs i hagen, men inte mycket. Daglig motion, minst 1 timme. Har som sagt jobbat med vikten i ett par år, inte haft någon betydande viktförändring på snart 2 år. Då åt han silage som sammantaget gav ca 20 MJ och 200 g smb rp. Har inte lyckats återskapa det utan att magen tackar för sig.. Antingen har det blivit kolik av halm eller räserbajs av för lite ts.

Javisstja, de har jag ju hört om! Är det rena betfiber tro, eller är det blandat med något annat? Antar att det är svindyrt, speciellt om den ska importeras från England. Det finns ju inga sockerbetor i Sverige menar jag :angel:
Äsch, jag håller mig till mina lucernpellets, de är lite lagom i pris för mig :D

Rena betfiber. (Utan fiber-beet som som sagt är blandat med lucern.)

Och ja, jag förstår inte varför inte svenskt företag gör melassfria, om man struntar i sockerhalten så är ju 10 min blötläggningstid en himla vinst för de flesta som ger betfor övht liksom?

Med tanke på den minimängd foder din ponny får så är det nog bättre med lusernpellets.

Jag vet inte om jag förstod dig rätt. Men överlever din häst på 20MJ och 100 g smbrp? Får han inget annat? Tycker inte veterinärerna att det är konstigt att han inte går ner i vikt på den dieten?

OBS jag vet att du försöker banta honom och har följt dig hela tiden i trådarna så det är inte ngn kritik. Jag tycker bara att han borde tappa i vikt.

Wow, vad fantastiskt lite mat. Min ligger nu på ca 350 smrp och 65 MJ men fortsätter tappa... *övertygad om att något är vajsing med din häst*

Borde du inte kunna göra en foderstat på Halm och lucern? Typ att du ger två kg halm och ett kg Lucern hack? + lite gräs?
Hur mycket MJ innehåller Halm? typ 5 MJ? då blir det 18.5 MJ och 105 smbrp + lite gräs.

Då får han lite mer stråfoder utan att få mer näring.

Kanske inte händer så mycket för honom i hull, men han får mer att tugga på.

Jag håller med, min får 51-54 MJ och runt 295-300 smbrp per dag och hon går stadigt ner, och hon skrittar för hand i snigligt tempo 30 minuter om dagen.

Han står på halm. Har inget spån, och vad jag sett äter han mycket sporadiskt av halmen. Kanske 0,5 kg per dag, max. Blandar i 1 kg halm i hans hönät ihop med höet, men det verkar inte som han äter det. Har studerat honom under längre perioder.

Förra vintern hade han en foderstat på 6 kg hö, 1 kg lucernhack och lite pellets. Sammanlagt låg han då på ca 55 MJ och 350 smb rp. Gick inte ner ett jota, snarare tvärtom.

Veterinären som skulle hjälpa mig med foderstat rekommenderade 1 kg halm. Skulle inte tro att det är speciellt lämpligt. Då känns min egen foderstat bättre.

Han går som sagt på gräs, så han får ju i sig mer än det jag räknar på. Men visst är han hungrig. Visserligen är han det året om oavsett fodertillgång..

Foderstaten vi har nu ger ingen effekt den heller, uppenbarligen. Kan inte fodra med enbart halm, sist vi försökte blev det två kolikanfall på väldigt kort tid och som sagt, ingen skillnad i hull. Han har skabbigt mycket för mycket, så något måste ju göras..

Är det inte bättre att testa att peta upp det ett pinnhål igen? Vore ju inte konstigt om kroppen ställt in sig på svält nu. Han låg väl bättre till förr på mer mat som jag fattat det?

Veterinären som tog emot oss tidigare i höstas såg lite bekymrad ut när jag berättade hur det låg till med foder och motion, men verkade inte tro mig. Han rekommenderade att jag skulle boka en ny tid framåt jul om hästen inte gått ner.
Än så länge ser det mörkt ut.
Tyvärr har mina tidigare erfarenheter av kliniker gjort att jag mycket ogärna går dit igen, det brukar sluta med klapp på axeln, ett vänligt "jaja, ge honom inte så mycket mat så blir det bra" och en mycket saftig räkning.
Så jag är inte glad att knalla dit igen utan någon faktisk, visuell sjukdom..

Har du provat med halm och lusern som ngn föreslog? Jag har glömt om vi diskuterat det tidigare.
Min ponny levde på det i 4-5 månader. Hon fick ungefär hälften av varje plus lite betfor och linfröolja.

Ja okej. Men är du säker på att han inte äter mer halm? för då går ju MJ upp högt!

Men du har inte provat att ge lucern och halm tillsammans? och ha honom på spån.
Alternativt, om han nu står på halm, som faktiskt är fri tillgång till stråfoder - endast ge något kg lucern?

Jag tror att han får komma ut till stället där jag har min häst, där kan han få gå på rullband, med valfri lutning, och i skrittmaskin ett par timmar om dagen :devil:

Nope. Han gick ner när han fick 6 kg ensilage (ts på 32%), men bara två månader. Sen stannade det av och har inte kommit igång sedan dess. Har gått 1-2 cm upp och ner vecka för vecka, pendlat mellan 183-187 cm det senaste året oavsett foderstat. Han gick inte ner på vinterfoderstaten och han gick inte upp på betet.

Ja han gick på halm och lucernhack +pelltets förra vintern med två kolikanfall som enda resultat.
Mycket säker på att han låter bli halmen, har som sagt gjort en hel del studier på honom i höst. Jag är ju etolog, så på studiefronten har jag erfarenhet! Han äter den bara om det är enda alterantivet på några dagar (förra årets iaktagelse). Kan tyvärr inte ställa honom på annat just nu.

De hade rullband här i grannstallet förr, men lagom till jag flyttade dit sålde de bandet.. Dålig tajming!

Senast ändrad:

Usch då, konstigt att han får kolik av halm, vad är det för skillnad från hö?

Min får visserligen kolik av pellets, för att den sväller. Ju mindre pellets - desto gladare häst.

Jag är tjatig men jag röstar på den där insulinanalysen jag. Eller om du nu inte kan få till det - sockeranalysera höet? L gick ju inte ner ett sabla gram trots 'svältkost', förrän jag fick ner sockret, då tappade han på 'generös kost', och han ligger fortfarande för högt i MJ, men har gått ner iaf fram tills för några veckor sen´. Sen ströp jag maten lite och då började han lägga på sig, sen ökade jag och nu står det still. Han är fortfarande för rund, inget snack om saken, men han motioneras inte.

Å andra sidan borde din få ner ev förhöjda insulinnivåer mha motionen, men vet inte hur det påverkar riktigt om de fortfarande käkar i sig socker.

Men med en förhöjd insulinnivå har du en faktisk sjukdom att dänga i huvudet på vet (känner igen klappa på huvudet och 'ge mindre mat'), och om du iaf tar en sockeranalys på höet kan du ju få en ledtråd iaf om det är mkt socker i foderstaten? 3 - 4 kg hö räckte ju att 'hålla igång eländet' för L..

Försökte med blötläggning nästan en månad tidigare i höst. Då blötlade jag höet 2x1 timme med genomsköljning innan och efter vattenbyte. Hände ingenting med hullet.
Så jag är lite tveksam till IR, även om det ligger nära tillhands att tro att det är så.. Även om så är, vad göra? Med tanke på att kliniken här verkar tro att IR bara uppstår i samband med akut fång och förekommer endast i samband med akut fång så är väl både provtagning och eventuell medicinering otänkbart..
Japp, jag har tappat tron på djurdjukhuset.

Om han nu är IR så borde han väl gå ner i vikt på det han får?
Eller också får han kanske ändå för mkt socker så att inte insulinkänsligheten ändras? Jag tror nog också på en provtagning. Kan du inte få dem till att ta provet bara? Om han nu är IR så kan du ju sedan vända dig till ngn annan.

Finns ju andra veterinärer förvisso, men förstår hur du menar. Det man 'kan göra' är väl isf att försöka få till stånd medicinering, man får väl ta kontakt med kunnig, mer vänligt sinnad veterinär extern och se om de kan guida en till en likasinnad kollega i krokarna kanske? Det var iaf min 'plan B' så att säga, om jag inte skulle få med hemmavet på tåget. Fast det fick jag ju (provtagningsmässigt etc, nu blev ju beh aldrig aktuellt). Och så trakasserade jag ju OW mailledes.

Nu vet jag inte hur IR fungerar 'generellt', om det är vanligt att det blir som för L. Unikt är det ju inte iaf det vet jag, men om det är vanligt eller ovanligt har jag ingen aning om. Men OM din skulle vara som L så borde väl höblötningen hjälpt. Om man inte ska tro den studie som visat att man inte lakar ur lika mkt socker som tidigare studier visat? Jag vet inte. Jag blötlade ju till L i flera veckor (minns inte hur många) utan minsta effekt. Det trodde jag berodde på endera 'för svår IR' eller på att jag snålade med vattnet - vi har egen brunn och det var sommar liksom. Men jag vet inte, mer än att det inte gjorde skillnad.

Men det som 'stör' IR teorin är ju att din motioneras, och det borde ju hjälpa något oavsett.

Men har inga andra teorier annat än att han är som ponnyn jag hade när jag var liten, allmänt 'skadad' i sin ämnesomsättning. Varför i så fall och vad/om man kan göra ngt åt det vet jag däremot inte, men han låter som den. Den var ju smällfet oavsett om man motionerade den 4 h/dag och gav den 4 kg hö och lät den bo ute i 1 meter snö och minus 25.. Då var inte IR och metaboliska störningar osv hos häst 'uppfunnet' och då den verkade frisk i övrigt så kom vi aldrig längre än till 'sviterna efter svälten som liten, inget att göra åt' typ.. Men det är ju ingen tröst för dig liksom, det vi gjorde var ju att 'ge upp'. Idag hade jag nog inte kunnat det, men om det gjort skillnad vetefan..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka