Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja det vore superkul! Funderar annars på att köpa ett ungsto, en welsh såklart, av blivande storlek b-c ponny och ha att köra med :)

Det finns två lösdrifter med ligghall på gården där jag har Stella, och så finns det finns två som inte har ligghall,
men det är ju lätt ordnat när man väl har bestämt sig.

Men hur tror ni att det fungerar med en rultig ponny och lösdrift? givetvis så blir det kontrollerat intag av mat.
(Och jag får köra med gräsklipparen i hagen och sedan kratta gräs :devil:)

*kl*

Jag vågade mig på att mäta idag. Herrn har förvisso vinterpäls och börjar bli rätt 'ullig' vilket lurar ögat men jag var ändå nervös. Hade dock inte gått upp, phu. Han ligger still på den vikt han gick ner till för ett par veckor sen.

Enligt måttbandet, som jag inte är säker på talar riiktigt sant, men:
Thumbnail.aspx

Och en dagsfärsk bild:
Thumbnail.aspx

Ja visst är det jobbigt med pälsen! Har du vägt honom på riktigt någon gång?

Min ser rundare ut om magen, men fettet "bakom sadeln" finns nästan inte längre kvar och jag kan fortarande känna revbenen på vissa ställen ;) :bump:
Men jag tycker hon börjar se anständig ut!

Och jag kan ju ändå påminna igen, hon har inte blivit riden sedan i januari (snart nio månader...) så muskler det finns ju inte.

Stellamage.jpg

Men hon ser tjockare ut på den här bilden som togs någon minut efter den första.

Stellamage2.jpg

Våra hästar har samma midjemått. Mätte Figge igår, högsta måttet på ett par veckor. 187 cm, tidigare 184-185 cm.

Pälsen är tjock som värsta ryamattan, och då har det knappt börjat bli kallt än! Han är vrålhungrig, trots att det fortfarande finns gräs i hagen. Foderstaten står kvar på 2 kg natthö.
Från och med idag går han barfota, så motionen kommer ligga på en annan nivå ett litet tag framöver i och med att han ömmar lite på grusvägarna. Ska köpa boots om det verkar funka med barfota, men det är inte aktuellt än på 4 veckor minst. Utvärderingsperiod så att säga.

Jag har fått medryttare! En tjej i grannstallet ska komma och rida någon dag i veckan, så jag får lite avlastning och kan lägga mer tid på studierna. Känns bra, de funkar kalasbra ihop.

Ja visst är det jobbigt med pälsen! Har du vägt honom på riktigt någon gång?

Jajamen, dock minns jag inte exakt vad han vägde sist, 468 kg har jag för mig. Är en månad sen nu dock. DEn svarta markeringen på bandet är från då. (Han började på 509 kg på band.. 10 dagar senare vägdes han på våg till 478 kg och bandet visade 485 kg eller därikring)

Din ser kanonfin ut =)

Våra hästar har samma midjemått. Mätte Figge igår, högsta måttet på ett par veckor. 187 cm, tidigare 184-185 cm.

Fast det är den blåa markeringen som är den aktuella, kanske skulle klargjort det. Så de kör med samma mått men de har 'bytt plats'. 184 (blåmarkeringen) är ju lägsta måttet vi uppmätt, och är dagens (dock stod det lika för någon vecka sen). Det svarta är sen han vägdes på klinik till 468 kg (har jag för mig det var) och där stod han still läääääänge.

Jag vågar inte ens tänka på vilken vikt min började på, med tanke på att hon vägdes till 504 och såg mycket nättare ut då än vad hon gjorde i början på bantningen.

Jag hoppas att hon har gått ner 10 kg i alla fall :p

Men jag börjar bli nöjd med henne! Blir skönt när hon kan få börja äta en normal foderstat med mer stråfoder igen.

Men hur pass smala ska de vara för att man ska vara nöjd? Jag menar min ponny har aldrig varit typen man har kunnat känna varenda revben med ett lätt tryck på.

Det har jag också funderat på, när törs man 'stanna'? Helst vill jag ju ha 'lite i underkant' hellre än motsatsen. Samtidigt så tror jag att det är SVÅRT få honom dit, mamma är en rätt stadig bit med om man säger så. Jag har inget svar än, men jag inbillar mig iaf att såg min ut som din skulle jag sitta nöjd i båten och sikta på att behålla vikt snarare än minska mer. Men jag har inte vari där än, så jag kan bara anta. Jag har fått fettnoja, och inbillar mig ju att han går upp hela tiden, tycker han är 'jättetjock' nu med (fast jag inser ju realistisk att nu är han 'tjock', inte jättetjock.)

Vi började med lite mer än (bilden tagen någon v efter han ställdes på box) det här, glöm inte att kameran är SNÄLL med honom och drar av. Kolla på andra bilden så ser man valkarna..

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Ja han var en riktigt liten rultebulle där :o Fast vi har en liten d-ponny i stallet som ser ut som din gjorde på dessa bilder, Fast med tre gånger så lång päls :eek:

Fast om min har fel på hovarna så bör hon vara slimmad som ett fullblod :p Hon har väldigt petita små hovar till sin kropp och det är mycket vikt på liten yta - min hovslagare tjatar om det
varje gång, fötterna har för övrigt trots "förstora skor" och trix och fix bara blivit några mm vidare på fem år. Hennes hovar är som betong - stenhårda.

Jag kan ju fortfarande inte känna revbenen och jag tycker det är lite fett runt svansen fortfarande + lite runt bogarna.

Massören var förövrigt ute häromdan till "sina" andra två ponnyer i stallet, och han passade på att klämma lite på stella för att lätta hennes spänningar i fronten och
sa att hon var skrattretande spänd i hela bogparti, "överarmarna", hals och nacke. Han gissar på att om vi inte hittar något på plåtarna så kan det vara så att hon går
och spänner sig så att hon får ont.

Med anledning av nämnda päls så äger pålle inga täcken. Bara ett svetttäcke, men det är inte så smickrande för figuren :angel:.

Har en fråga som jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med.:confused:

I denna tråden finns det ju iaf gott om folk som är vana vid att klämma och känna på hästar för att bedöma fysiken, så jag tänkte att jag kanske kan be lite snällt...

Finns det någon som kan lite grann om muskulatur som skulle vilja ge mig lite råd via pm? Gäller inte min häst, så jag kan ju inte be någon kolla irl, och jag vill inte skapa en tråd i ämnet heller. Frågan kan kanske gälla proteinbrist, jag har bara sett bilder, och det tycker jag inte stämmer in.
Vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig av lite kunskap.:bow:

Nu ska vi se, är det så att kvoten energi vs protein måste vara rätt för att hålla vikten?

dvs hellre mer protein än energi?..

Nu ska vi se, är det så att kvoten energi vs protein måste vara rätt för att hålla vikten?

dvs hellre mer protein än energi?..

Det är mängden energi man måste ha koll på om man har en lättfödd häst.

Eftersom den samtidigt måste ha sitt proteinbehov uppfyllt så kan man väl säga att kvoten måste vara rätt.

Sedan har olika hästar olika behov vilket medför att de behöver olika kvoter. (Jag tycker inte om kvotbegreppet annat än som ett hjälpmedel att snabbt bedöma ett foder. Därav min konstiga formulering).

Lättfödda hästar och de som sak bantas behöver alltså mer protein och mindre energi. De har då ett behov av en högre kvot.

Ja här rullar det väl på som vanligt! Medryttaren rider - mest i skritt - och jag tar honom lite hårdare när jag hinner. Nu har andra hästen antagligen hovböld (hovis kommer idag) så nu ett tag framöver får jag väl mer tid till nordsvensken då.

Han har ju börjat sätta mammutpäls så nån viktminskning blir inte lika tydlig nu. Tycker han får lite för mycket hösilage i hagen men nu går iaf mina med en som är lättfödd, de andra hästarna får ännu mer mat. Nattetid har han ju sitt finmaskiga hönät som han försöker riva stallet med :p

Tror inte medis ska rida idag så om det hinns med efter hovslagarbesöket tänkte jag ta ut honom en sväng. Se om man kan galoppera utan att bli avbockad :p Är ju barbacka som gäller, sadeln är alldeles för smal.

Apropå mammutpäls, så jag vet att jag funderade på det redan förra året, men i år undrar jag om jag inte ska göra slag i saken. Jag funderar på att klippa litegrann, undersidan av halsen och 'nedra buklinjen' typ. Tanken är att fortfarande slippa ha täcke, men att ta bort lite av värmeisoleringen så det går åt lite mer värme/mat/kalorier åt att hålla sig varm?

tog en bild på shettisen idag, tycker ni att hon är tjock? det skiftar från dag till dag, ibland ser hon smal ut och ibland som en köttbulle. kan bero på pälsen nu, men i våras så var hon mycket smal och har gått upp under sommaren på ingenting!
29559045.jpg
[/url][/IMG]
+
vilken munkorg är bäst till fångästar som går på gräs? 1
test.jpg
eller 2?
Globus_grasreducerare.jpg

Lättare om man får se manfria sidan, men spontant efter det lilla som går att se på bilden är hon inte direkt tjock, dock lite bukig. Men manen kan luras helt. Hur känns hullet om du känner på henne?

Nummer två anser jag absolut, greenguard överlistar mina som provat det, medan Globus hinkmodell fungerar bra med en extra rem bara. Hinkmodellen ger mycket mindre skav med.

nacken är som en skumgummi madrass, och halsen är mjuk? hon har fett kuddar på baken men man behöver inte trycka så mycket för att känna revbenen. får börja springa med henne så att hon förbränner fettet och byter ut det mot muskler(:, eller rättare sagt sitta på en stol och låta henne gå runt och jaga ett äpple. (no need for a skrittmaskin)

dom har varit där ett bra tag mer eller mindre.
hon har alltid haft en rejäl bak men tappat runt magen lite då och då genom åren.
men detta året är också det första på ca 3 år som hon fått gå på gräs, flyttat ut hagen lite i taget så hon fick vänja sig:D ingen fång än så länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka