Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tack, men jag tror du blandar i hop mig med någon annan (kanske Bettysmatte) för jag har väl inte visat några före-/efterbilder...

Men kanske skulle göra det...

Hoppsan, det blev lite fel :D! Det var till Bettysmatte. Skulle vara roligt att se dina bilder :)!

Det jag tycker är konstigt är just när de går som L gjorde, på nedgnagt, sparsamt bete och MED munkorg. Dvs det enda man kan vara säker på är att VOLYMEN inte alls blir speciellt stor. Men uppenbarligen så kan de peta i sig MJ/kalorier i fascinerande mängd. I hans fall kan det ju dock varit mycket sockerhalten. Men ändock..

PÅ fritt, frodigt bete däremot - så just pga det du skriver, den häpnadsväckande farten - så skulle han säker äta sådär 60 kilo gräs/dygn utan problem. Och då är det ju mer begripligt. Han äter rejält mängd av frodigt bete MED munkorg med, dvs om det är 'lättåtkomligt' ändå.

Men hur de föder sig bara på de där de måste 'gnaga i sig'.. Födgeni är ju bara förnamnet.

Men jag anar då att det är detta som är den stora faran, att hästarna troligen "fettsparar" det är sämre tider och kroppen ställer in sig på sparlåga och ingenting får gå till spillo på kroppen.

hade de haft fri tillgång på bete kanske de inte hystersikt skulle kasta i sig 60kg gräs om de visste att de alltid hade maten.

Uppdaterar om mina hästar.

Idag har vi filat på vinterhagen dvs börjat sätta upp staket och så har vi rensat ur det som ska bli lösdriften från massa plankor och bråte.
blir nog riktigt bra när det är klart...hört nåt om snö i helgen hoppas inte det stämmer i småland...iiiik.

Mina två går i en jätte nerbetad hage nu, liten, i väntan på att släppas i vinterhagen som jag ska låta dem stip-beta under vintern.

när jag läste det ni skrev om att hästarna blev så mkt fetare när de hade bete under bla bla tid på dygnet osv, så känns det inte som en jättebra ide att låta mina ha gräs under vintern...hm...men tänkte att de kan ju ha det och sysselsätta sig med istället för halm...dålig ide? och så lösdrift med!

just nu får de iaf lite fjolårs hö morgon och kväll och lite lusern hack har de fått börja med, och så mineraler...har dem inne några timmar per dag i boxen där får de hacket.

Men jag anar då att det är detta som är den stora faran, att hästarna troligen "fettsparar" det är sämre tider och kroppen ställer in sig på sparlåga och ingenting får gå till spillo på kroppen.

hade de haft fri tillgång på bete kanske de inte hystersikt skulle kasta i sig 60kg gräs om de visste att de alltid hade maten.

Han har gått på fritt bete när han var yngre. Han blev fet som en liten julgris redan då.

Hur länge menar du att man ska prova det då? Min har gått på dygnet-runt-bete mellan april och september tidigare år, och hon håller sig lika glupsk ändå...

Vissa hästar är mer glupska än andra... Casper kan enkelt smälla i sig mat hela dagarna. Har ju stor mun med och tar stora tuggor så han vräker ju i sig t.ex. hö så det tar slut direkt.

Fullblodis petar mer i maten. Tar några strån hö åt gången. På betet går han sällan och bara betar; han gör tusen saker mellan varven, kan matvägra pga flugorna eller trava omkring pga överskottsenergi.

Intresset för mat är ju 100% större hos nordsvensken.

Red casper igår; han känns smalare och trevlig! Är väl halsen som skulle behöva tappa nu. Dessvärre vet jag inte om han någonsin kan ha sin sadel igen, han är ju naturligt ovanligt bred.

är lucern verkligen bra att ge till "tjocka" hästar? jag ger det till min som har svårt att hålla hullet, är det inte för mycket protein i det??

Jag ger min 1 kg lucern, för att hennes hö innehåller för lite protein. Tjocka hästar behöver också protein och energi - i rätt mängd.

Det är snarare så att energin i lucern får lättfödda hästar att gå upp i vikt. Man måste ju ge en del i många fall, och då klättrar energin upp. Om man redan har för mycket energi i höet och för lite protein är det många gånger bättre att ge mer proteinkoncentrerat foder.

Protein går till muskelbyggnad, energi går till hull/fett.

Fast om det blir för mycket protein så kan de bli feta med, vad jag har hört i alla fall :idea:

är lucern verkligen bra att ge till "tjocka" hästar? jag ger det till min som har svårt att hålla hullet, är det inte för mycket protein i det??

ÖVERSKOTT av protein kan omvandlas till fett. Det är dock en ganska kostsam procedur, och många just svårfödda hästar behöver man SÄNKA proteinkvoten på genom att höja MJ bara och inte protein, för att de ska hålla hullet. Har man överskott protein så kostar det för mkt att ta hand om det och de går inte upp.

Andra svårfödda har ett behov av protein långt över tabellbehov, och tricket för att få de att gå upp i vikt är att öka proteinet, bara öka MJ hjälper inte.

Vissa lättfödda håller sig kanonfina till och med på fri tillgång om det är en HÖG kvot, dvs mycket protein, i grovfodret - just för att omvandlingen kostar. Andra lättfödda är utmärkt bra på att ta hand om överskott.

Så mkt svårt att generalisera, men ALLA hästar ska ha sitt behov av protein tillgodosett - och de blir INTE tjockare av en eller annan källa. Däremot får man olika mycket MJ på köpet vid olika proteinkällor, och det spelar stor roll på hullet.

1 kg vanlig, melasserad lucern ger lika mycket MJ som ett kilo hö, så behöver man ge 2 kg för att täcka proteinbehovet har man gett rätt mycket MJ på köpet med. Då är det bättre ge t ex soja, där man vid samma mängd protein får mkt mindre MJ på köpet.

okej, kanske är därför min gamle gubbe inte gick upp i normal vikt förrens han började bli riden igen. I gett it:) han fick för mycket protein som inte blev ngt. (tror jag)
ska kolla över foderstaten till tjockisen och försöka hitta ngn som vill rida henne.^^

vill nån i skåne rida en helgalen shettis???

Jo absolut, en häst (eller människa) blir ju inte muskelbyggare bara för att den äter en hel massa protein :p Men man utgår ju ifrån att om hästen t.ex. tappat överlinjen eller inte musklas bra så fattas oftast protein. Eftersom protein bygger upp musklerna. En mager häst behöver ju både energi och protein i mängder, eftersom musklerna bryts ner när kroppen måste ta näring därifrån pga brist på mat. En tjock häst behöver förvisso sin energi den med, men behovet är ju så oerhört lågt jämfört med en mager häst så det är jättelätt att nå upp till den nivån.

Som alexandra skriver är det en kostsam procedur och det går mycket mycket snabbare att göra en häst fet på energi, än på protein.

Det gäller att försöka få jämvikt mellan protein och energi... Jag byter ut en del hö mot lucernhack för att det ska bli tillräckligt med protein utan att det blir för mycket energi :idea:

smart:D jag ska nög börja göra det fill mina, kan man ge det blandat i höet i en hage som det går 2 hästar i? ska nog inte ge det i box då hästarna krafsar runt det i boxen.

Vilken bra tråd, här MÅSTE vi dessvärre vara med.... :o
Så duktiga ni är alla som kämpar med era hästars vikt och motion.
Jag har dock samma problem som du haft Vinja, det vill säga banta en konvalecent häst. Hur fasen gör man?

Äger sedan drygt ett år tillbaka har en halvblodsvalack på 6 år, 172 cm hög. Då: väldigt tunn och omuslkad. Fick hösilage, lucern, havre, betfor, olja, mineraler - gick upp fint samtidigt som han reds igång försiktigt.
Blev halt i i december. Stod liten boxhage i våras och fick princip obegränsat med hö i kombination med hösilage för att hållas lugn. Inget kraftfoder förstås.
Nu: en riktig tjockis! :o Har gått från modern sporttyp till vagnshäst som en tjej i stallet uttryckte det. Jag håller tyvärr med!
Han får i dagsläget hö och lite halm. Frågan är hur mycket halm som är okey för honom att få eller om det finns något annat att göra förutom att minska hö och öka halm? Han vägde 620 kg senast men väger nu BETYDLIGT mer, vet dock inte hur mkt....:o

- kl -
Jag har hittat på en sida på nätet där jag hittar följande information. Stämmer det?

Morot, vet vi ju alla vad det är och det är mycket populärt hos hästarna våra. Men vad innehåller då 1 kg morötter, kan man ersätta en del av ett annat foder med de fiberrika morötterna för att få mer i krubban som tar längre tid att äta upp? En häst kan gott äta 2 kg morötter om dagen. Dock har morötter en svagt laxerande effekt i större mängder, så som med alla andra foder bör man fodra upp steg för steg.
Energi: 1,5
Protein: 7
Kalcium: 0,4
Fosfor: 0,3

B-jäst, mkt proteinrikt och bra för magen. Innehåller även mkt b-vitamin och kan vara bra att ge vid pälssättning och fällning.
Energi: 14
Protein: 360
Kalcium: 2
Fosfor: 14

Är B-jäst samma som Foderjäst som man t.ex. kan köpa på Granngården?

Linfröolja, är det dålig idé om man bantar sin häst?

Morotens näringsvärde måste väl variera beroende på år och var den växt, som allt annat som växer?
Men det kan nog vara ett bra medelvärde skulle jag tro. Är det beräknat på smältbarhet för häst? Eller det kanske inte är någon som undersökt det...

Jag ger mitt fetto linfröolja, 0,5 dl om dagen (motsvarar ca 1,75 MJ). Det har förbättrat hans hud märkbart det senaste året.
Men jag ska nog bara ge upp den dunken jag har hemma, kommer nog inte beställa en ny. Har inte riktigt bestämt mig än för hur jag ska göra. Har 10 liter kvar, så det är ingen panik direkt.

Ska bli skoj att träffa ponny igen imorgon! Har varit ute på annat och inte sett honom på några dagar. Han har visst varit riktigt pigg och busig och slängt ryttare omkring sig till höger och vänster :p Kanske slängde han av sig något hekto fett också?
Jag har hästabstinens!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross