Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Eeeh, jag var "rädd" för den frågan ;). Dessvärre har jag ingen analys. Men om man tar något slags medelvärde på hö, hur mkt halm kan man då tänkas kunna ge?!

Det finns inget medelvärde. Det är proteinet som är det avgörande för hur mkt halm du kan ge. Protein kan variera från 10 gram till 100+ gram. I år är ett år då många fått proteinfattigt.

Analysera ABSOLUT höet med en lättfödd, det är väl investerade pengar.

Hoppas du har haft det trevligt utan för många ångesttankar ang din ponny :) När man kämpar som du gör så förtjänar man semester från häst :bow:

Så ca 1,75 MJ/0,5 dl linfröolja. Kan ju vara bra att veta med tanke på tråden ;)

Hej,

Vi hade bestämt oss för att ta en analys, men "gubben" vi köper av kommer tyvärr att leverera hö från olika gärden och olika typ vilket gör det hela betydligt svårare, därför slog vi det ur hågen. Om det hade varit lönt att analysera hade vi alltså defenitivt gjort det! Nu känns det tröstlöst. Det måste väl finnas något slags medelvärde/genomsnitt att räkna på? Alltså kan man ge 1 kilo halm per dag eller kan man ge 5 kilo?

Nej det är det det inte gör tyvärr =/

Grejen med halm är att det är bara energi, inget protein. Om du då har ett hö med för låg kvot mellan energi och protein (vanligt i år tyvärr) så gör ett enda kilo halm det VÄRRE. Spec för de lättfödda.

Har du högt protein i höet däremot kan du mosa i rejäla mängder halm och det gör ingenting mer än sänker totala MJ, vilket är bra för spec de lättfödda.

Så jätteledsen, hade det handlar om MJ är det mycket snävare gränser och lättare räkna med medelvärde, men protein är det helt och hållet omöjligt. Och är proteinet lågt, vilket inte går att gissa sig till tyvärr, så är halm det sämsta du kan lägga på sådär på vinst och förlust.

Ledsen =/

Tack så jättemycket för ditt svar!:) Men hur gör du/ni då om ni får hö från olika skördar/gärden, det måste väl iaf vara relativt vanligt? Tar ni flera analyser då? Analyserar ni även halmen?

Och framförallt vad gör jag med en tjockis-häst för att på bästa sätt hjälpa honom? Han får tyvärr inte motioneras....:crazy:

Ja, då tar jag två analyser. Från mer än två vallar vill jag inte köpa, och köper inte där jag omväxlande får från olika vallar hipp som happ. Dock köper jag bara analyserat numera, för att veta vad jag får.

Men i år t ex har jag två olika silage, det ena mer lämpat till ponnyn, det andra mer lämpat till fbl. De äter lite av den andras båda två, men jag vet ju precis vad de får i sig iom analysen på respektive.

Och där som ex så ponnyns silage allena passar INTE halm ihop med alls, det är en kvot på 5.7. Fbl kan man vräka på halm ihop med, har en kvot på 8.9.

En tjockishäst är det extremt viktigt att ha analys till, och helst ska man köpa ett analyserat foder så man vet det funkar.

Analyserar inte normal ströhalm som är vältröskad och utan gräsinblandning, det finns inget protein och MJ varierar synnerligen lite.

Ok, tack för ditt svar och tålamod ;). Vart skickar du dina analyser. Om det är ok att skriva ut här alltså så det inte blir reklam...

Vår höbonde tar analysen så det är inget vi besvärar oss med. Beställde lite tjänster av en granne också som kom och slog vår nysådda åker. Blev bara 4 balar - men han skickade in en analys på det! Så en dag låg analysen här, gratis :) Blev bra värden faktiskt, hoppas på det nästa år + att det blir fler balar då.

Funderar på en grej. Är det hemskt ovanligt att hästar har stora problem att ta upp mineraler ur fodret? Vad kan göra att hästen har problem med det och är specialfoder lösningen (med extra 'lättupptagliga' mineraler om det nu finns - mineraler är väl alltid mineraler annars måste det väl heta något annat?!) eller kanske medicin? Frågan gäller inte mina hästar.

Du kan ge hästen grenar för att tillgodose tugg- och pillbehovet. Lite grankvistar eller kanske asp, det gillar de. Finns ju även leksaker, t.ex. en boll som det rullar ut pellets ur, då kan du ju fylla den med t.ex. lucern om hästen gillar att leka med sådant. Min ena hade nog bara blivit rädd :p

Du kan också göra det riktigt svårt för hästen att äta sitt grovfoder. Alexandra här har en intressant lösning som det finns bilder på (eller det kanske var i förra tråden?). Annars kan man göra en liten låda med finmaskigt nät så hästen bara får ut lite i taget.

Nu är det ju svårt utan analys men försök skära bort onödigt MJ och lägg till protein. Lucern innehåller ganska mycket MJ om man behöver ge flera kg. Av ren nyfikenhet kollade jag nu Krafft Rehab som ska vara bra till konvalecenthästar. Men jag förstår inte varför? Det har mer MJ och liiite mer protein än lucern. Nån som vet varför Rehab ska vara så bra?

KL

Nu har jag ÄNTLIGEN fått en ridkompis!!!!:banana::banana::banana:
Kommer få sällskap ca 3 dagar i veckan, så det är ju perfekt, får jag någon dag till att rida själv också. Funkar hur bra som helst och jag är överlycklig.

Köpte ju boots till hästen eftersom han ömmade på grus och vi har massa grusvägar här, och de har jag använt 5 gånger nu, funkar hur bra som helst.

Tycker nästan att han börjar se liiiite smalare ut nu, men har inte mätt honom än.

Lite uppdatering från en annan häst som jag skrev om i somras. Gammelhästen som fick fång i somras har blivit jättefin i kroppen och verkar må bra. Går fortfarande på diet för att inte få något återfall, det finns ju fortfarande gräs i hagen. Men nu går han ute största delen av dygnet, kommer bara in för att få hö. Så himla skönt när det går åt rätt håll, det var mer än jag vågade hoppas på faktiskt.

. Av ren nyfikenhet kollade jag nu Krafft Rehab som ska vara bra till konvalecenthästar. Men jag förstår inte varför? Det har mer MJ och liiite mer protein än lucern. Nån som vet varför Rehab ska vara så bra?

Två anledningar. Det är havrefritt (innehåller bara havreskal), och så är det/ska det vara skonsamt mot magen och vara lättsmält. Det togs ursprungligen fram för att ges till hästar som buköppnats.

Jag skulle inte ge en häst under bantning rehab om jag kunde undvika det dock. Det är något snudd på magiskt med det. Jag har flera gånger använt det på svårfödda hästar som har svårt att hålla hullet, och rek det till andra i bekantskapskretsen. Och effekten har varit just nästan magiskt. Jag gjorde ett regelrätt experiment med en häst, och har upprepat det med samma effekt på en annan (den tredje misslyckades det dock med). Jag har bytt ut X mj och Y gr SRP mot samma mängd MJ och srp från rehab. Dvs totalsummen i foderstaten var konstant. Hästen började lägga på sig. Såpass att jag fick börja dra ner. Då drog jag ner på övrigt kraftfoder men behöll rehaben. Hästen fortsatte hålla hullet.

Vi började på lång över 100 MJ och en häst i tveksamt hull, och när jag slutade var vi nere i 60 MJ och inget kraftfoder och en rund och fin häst. Sett samma sak upprepas två ggr.

Och värdemässigt/innehållsmässigt är rehab precis som du själv sett ganska 'blaha blaha'. Men NÅGOT i det verkar ge en väldigt bra effekt på svårfödda. Vet frågade mig om jag gett hästen anabola när den stått 4 v på krafft rehab. När jag talade om vad tricker var utbrast vet att 'är det KNARK i det där fodret, har sett en massa fbl som blivit jättefina med'.

Nuv fbl fungerade det dock inte på, mitt gamla klassiska rehabtrick, fast där hittade jag annat som fungerade så vi kunnat behålla hull men gå neråt i MJ.

Så, jag tror på rehab som skonsamt och snällt kraftfoder med bonuseffekt på hullet, men jag skulle knappt vilja låta en lättfödd nosa på det just iom mina erfarenheter. Som dock bara gäller mina hästar och de jag tipsat i bekantskapskretsen.

Vad intressant! För mig, som har ett fullblod och en nordsvensk ;) Vet du vad rehaben ligger på för pris ungefär? Skulle ju vara intressant att göra ett sådant byte och se om man sparar pengar eller ej. Just nu går det åt havre, korn och soja. Skulle han tappa kan man ju testa rehaben då!

Vet du om det ger bättre effekt än Krafft Protein? Det är ju ändå så att de slänger med "lite extra" jämfört med när man som jag ger rena foder. De innehåller ju också en hel del annat än bara MJ och protein men med den effekt du märkt så undrar man ju vad Krafft pillar i säckarna egentligen :p

Ingen aning ang krafft protein, aldrig behövt ge det.

Tyvärr vet jag inte pris idag på krafft rehab, sist jag gav (för två år sen, hade Disse på det i början, men på honom fungerade det inte sådär magiskt) låg priset kring 8-9 kr/kg, så tyvärr inte billigt.

Önsketänkande eller ej, men bäst effekt tycker jag att jag haft med en kombination av 50 - 50 av rehab och hestekraft. Dock mitt första rehabexperiment, så innan stod den jag provade på då (Kele) på havre och kraft breed (numera krafft pluss grön), hon var väldigt pipig på vad hon åt.

Fblstoet stod på havre och betfor innan, och jag satte henne på rehab, hestakraft och havre, och kunde sen sakta ta bort mer och mer och tillslut höll hon hullet på 'bara' fritt silage (20 kg).

Disse stod på korn, grund och betfor när han kom. Honom bytte jag till korn + hestekraft + rehab först, och det funkade, men inte magieffekten. Så sen hade jag honom på 50 - 50 korn och hestekraft samt olja, och där har jag kunnat dra ner mer och mer, inte nere på håller hullet på bara silage än, men han kräver mindre MJ nu än när han kom =)

Ja om båda hästarna ska äta det går det ju bra :) Jag har gett i boxen, i en markkrubba. Gräver de runt det så tar det ju lite tid för dem att leta reda på det igen, så då har de ju nåt o sysselsätta sig med :D

Hur går det med alla tjockisar?

Jag sitter här med planer för min tjockis, som inkluderar ett stycke vit ponny, en ligghall och en stor hage...

Ja, jag funderar att släppa henne på lösdrift, med en liten ponny som har ungefär samma behov som hon har, hon kan knappast gå med de dräktiga stona, inte heller med fölen :p
Då blir hon nog smällfet igen.

Men jag tror att hon går ner i vikt, om en vecka ska vi in till klinik igen och då ska hon röntgas, då kan jag nog väga henne igen :bump: hon vägde ju 504 sist :rofl:

Jag vet inte riktigt hur det går här, jag vägrar röra måttbandet för han ser verkligen smällfet ut. Iofs så tror jag att det är vinterpälsen, som börjar bli riktigt tjock, ska be en kompis klippa lite granna på honom. För innan han började sätta päls så tyckte jag faktiskt att han såg ut att gå ner liiiiiite. Typ några gram, men han såg lite smalare ut.

Nu ser han ut som en sumo :crazy:.

Men nu är det verkligen inte mycket att hurra för i hagen längre, längtar så efter att gräset ska sluta växa så att jag kan ge hö och den foderstaten som jag har suttit och påtat med i ett par månader nu och hoppas ska göra underverk. Vill inte ha en fet pålle en sommar till. I vår ska han vara smal, så att han slipper svälla upp som en annan badboll när första grässtråna kommer.

Tycker jag lyckats få fram en helt ok foderstat, det är iaf under 40 MJ, sen kanske han får i sig några extra MJ i gräset eller mossan eller vad som nu har lite liv i vinter, men det får jag ta.

Min ser ut som en boll hon med - fast av päls :rofl:

Lägg på ett täcke - då lägger sig pälsen ner och man kan se lättare :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter