Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu:

P9130010.jpg

P8290009.jpg

Jan 09:

P1240006.jpg

Nov 08:

PB210009.jpg

knapp

Inatt var hästarna inne för första gången denna höst. De fick gå in extra tidigt, vid sjutiden pga en lös häst. Ville inte riskera att alla hästarna stack om hon plötsligt kom tillbaka i full galopp (hittade henne precis när det började mörkna).

Casper hade ätit upp sina 1-2 kg hösilage på drygt två timmar :cool: Då var det i hönät också. Får nog köpa ett ännu mer finmaskigt. Tur att de egentligen inte går in förrän kl 22 ungefär och ut vid halv sju. Räknade på det eftersom ni skrev om lägsta TS-halt, ligger på miniminivå med 10-12 kg men han har halm också ifall han vill äta det. Återstår att se ikväll om han mumsat i sig en massa eller om det inte var så lockande. Han åt inget när jag var där efter att vi fångat hästen iaf och då var hans hösilage så gott som slut.

Blir att gå på jakt efter grenar :) Gillar att ha det i boxen åt dem. Mina två + nya hästen går i vinterhagen nu. Ca 3 hektar som kommer delas av till två hagar när övriga hästar (4 st) lämnar sommarhagen de går i nu. Den är full med träd, buskar och blandat "gräs" (ej vall) som de kan underhålla sig med i höst/vinter. Gräsvärdena måste vara värdelösa här redan, märks på djuren.

du menar lite som att servera lusern hack? inte lika mkt fibrer pga så korta strån?

Nej, lusernhack är hackat av längre strån. Det är som hö trots att det är hackat.
Luras inte av hacket. Hästens matsmältning bryr sig inte om att det är hackat. Man kan ge hack som enda grovfoder.
// Linda

*KL*

Jag står inför en fascinerande situation. Har ju tyckt att Lillen går upp när jag drog ner maten. Tagit bilder, klämt och känt och mätt nu.

Och för ögat ser han tjockare ut än tidigare, han har fyllt i vissa depåer mer, och börjar få 'hjärtrumpa' igen. Men måttbandet säger minus ett par cm. Inga jätteskillnader, kom inte ihåg vad det var i kilon (det är kvar i stallet) men ca 20 kg.

Ska lägga in bilder imorgon får ni se själv, men nu blev jag i valet och kvalet hur sjutton jag ska göra egentligen. Allt utom måttbandet säger att han går upp. Men han BORDE gå ner då maten är neddragen..

Haha, hur lyckas man med det? Man lägger ju ihop alla separata delar och dividerar med hur många moment det nu är (6 eller 7 är det väl om jag inte minns fel).
Det är ju ingen exakt grej som man ska följa till 100% men det är ett excellent verktyg vid hullbedömning.

Jag har gjort ett försök men lyckades nog inte hitta ngn riktigt bra sida om detta. Jag vet att jag har sett bättre varianter än det jag hittade på internet idag. Jag har haft en med bilder på varje och ngn med en svensk översättning osv. Jag tycker det är svårt att avgöra.

Men i alla fall så är min bedömning att hon motsvarar nr 5. Hur långt ner ska man banta en troligen IR fångponny?

Jag har bantat henne långsamt under en lång tid. Så hon ändrar sig inte jättesnabbt. Jag tänker som att tänk om jag ökar fodret och så blir hon långsamt tjockare, det kanske bara smyger sig på.

Och hela fettdepån vid mankammen är borta :). Tyckte att han var snyggare innan vad det gäller halsen men enl min hovis så var det ett bigg NONO!! (Fångrisk)

Bando24sept2009011.jpg

Grattis till viktnedgången!!

Själv mår jag dåligt när jag ser såna mankammar, för att det påminner mig om hur min såg ut när han mådde som sämst:(

Vad bra att du lyckades får bort den:bow:

Ett tips är att hämta lite grenar och sly från vägkanterna att lägga in i boxen för natten. Det gör vi till våra bantare nu, Några nya rejäla grenar varje natt håller dem lite mer sysselsatta. Brukar ta björk och grangrenar. Har upptäckt att de grangrenar som är lite tunnare där barren växer platt istället för runt om hela kvistarna är mkt populära bland hästarna. Även lite tjockare stambitar är goda att stå och skala och gnaga på i brist på anant så slipper inredningen bli så tuggad på. :)

Att strö lite halm att plocka på hjälper också.

Jag använder mig också av grenar och kvistar ibland, men mest i hagen.

Förstår inte riktigt var det är för grangrenar du menar. Beskrivningne låter lite som någon sorts ädelgran och det vet jag inte om det är så lämpligt för hästar. Björk är inte så populärt.

Men du har säkert koll på vad du ger. Glöm inte att man inte får ta från annans mark bara....;)

OJ!:o:bow:

Det har ju inte varit svårt att se att Belle har gått ner, men vad kul att se före-efter-bilder. Nu fattar man verkligen!

Vilken nacke hon hade innan!!! (Det hade Wincent som sagt också)

Nu är hon jättefin:d

Ja, det är pinsamt :o! Men jag tycker att man kan se en viktnedgång redan mellan november- och januaribilderna, och då bantades hon egentligen inte utan åt nog 8 kg torrt hösilage med nästan 9 mj. Jag har konstaterat att den STORA boven är dygnet-runt-bete, även på väldigt mager bete...

knapp

Andra installade natten och särskilt mycket halm verkar herrn inte äta. Skönt! Finns där vid behov men han smäller inte i sig. Äter sina ca 2 kg hösilage (ska köpa våg ikväll) istället. Håller på att vänja in sojamjöl också tillsammans med en näve havre.

Ja, det är pinsamt :o! Men jag tycker att man kan se en viktnedgång redan mellan november- och januaribilderna, och då bantades hon egentligen inte utan åt nog 8 kg torrt hösilage med nästan 9 mj. Jag har konstaterat att den STORA boven är dygnet-runt-bete, även på väldigt mager bete...

Verkar vara samma lika här, fast det behövs inte ens dygnet runt-bete utan tycks räcka med ungefär halva dygnet.

Nu spelar ju säkert IR-delen in där, men..

Efter att ha gott på bete del av dygnet - magert sparsamt bete med munkorg:
(Och kom ihåg att som vanligt är kameran snäll och drar av kilon på den herren)
Thumbnail.aspx

Inget bete, ingen rörelse men stora mängder silage = massor med MJ:
Thumbnail.aspx

hej min shettis har fettnacke men är inte så tjock kring magen, hon har fång och inte blivit riden på 5år. hur kan jag få bort nacken utan att få bort hennes mage? hon har nästan inget gräs i hagen och får ca 2-3 kg hö om dagen och bara betfor och äpple som kraft. förstår inte hur hon kan bli tjock på den kosten!! har letat efter medryttare till henne men ingen har svarat, (borde nog inte nämna att hon är galen i annonserna:D) några tipps??

hej min shettis har fettnacke men är inte så tjock kring magen, hon har fång och inte blivit riden på 5år. hur kan jag få bort nacken utan att få bort hennes mage? hon har nästan inget gräs i hagen och får ca 2-3 kg hö om dagen och bara betfor och äpple som kraft. förstår inte hur hon kan bli tjock på den kosten!! har letat efter medryttare till henne men ingen har svarat, (borde nog inte nämna att hon är galen i annonserna:D) några tipps??

Jag vet inte om du menar att den har fång nu för då ska den inte vara i ngn hage eller ridas och inte äta äpplen heller!

I vilket fall som helst så gäller det att hålla energin nere men ge tillräckligt med proteiner och andra näringsämnen. Vad har du för analys på höet? det är mkt lättare om man räknar på hur mkt den får i sig.

En ponny kan stoppa i sig ganska mkt energi även på bara lite gräs så munkorg kan vara ett alternativ i alla fall delar av dagen.
Sedan bör den naturligtvis motioneras. Det kanske går att köra henne eller tömköra/promenera?

hon har varit fång fri sen i våras:) nytt rekord! har inte analyserat höet och hennes hage är tom på gräs, med undantag på lite ogräs som hon inte äter.
29272949.jpg
[/url][/IMG]
här är smulan, dålig bild då hon har täcke men den är nyast. man ser en liten bit av hennes hage som är full av ogräs, hagen brevid är proppfull av fint gräs där min smala fina gamla ponny går
29501504.jpg
[/url][/IMG]
detta är från i somras när jag tömkörde henne. ska ta några bilder på hennes nacke och mage i kväll.

Senast ändrad:

Det är naturligtvis svårt att se på bilden men hagens växtlighet ser ut ungefär som den jag har mina två ponnyer i. Den ena av ponnyerna hade fång i julas och går med munkorg i denna hage ungefär halva dygnet. Den andra ponnyn, vår lille barnponny, går lika lång tid fast utan munkorg. Den lille har i stort sett livnärt sig på det som växer i denna lilla hage hela sommaren. Han har inte brist på varken proteiner :) - eller energi :crazy: ! Jag fattar inte vad han lever av. OBS Han får naturligtvis en del lusern, hö, betfor och halm när han är i stallet. Men bara i mindre mängder och definitivt inte upp till hans behov.

Ja, det måste vara så att vissa hästar får i sig otroliga mängder gräs när de går på bete. Det är inte alls svårt att tänka sig vilka mängder det kan bli, när jag ser hur snabbt min dam häver i sig 0,5 kg hö...:crazy: Även om jag sprider ut det, så att det inte bara ligger i en "ätvänlig" hög så går det som TÅGET. Igår vid insläpp fick hon 0,5 kg hö + 0,25 kg lucernhack (utspritt över ca 1/3 av boxen). Hon var i princip färdig med detta när jag hade snabborstat båda hästarna, kammat igenom en man samt kratsat hovar på bägge. Det tog ingen lång stund, så hon äter som en maskin!

Det jag tycker är konstigt är just när de går som L gjorde, på nedgnagt, sparsamt bete och MED munkorg. Dvs det enda man kan vara säker på är att VOLYMEN inte alls blir speciellt stor. Men uppenbarligen så kan de peta i sig MJ/kalorier i fascinerande mängd. I hans fall kan det ju dock varit mycket sockerhalten. Men ändock..

PÅ fritt, frodigt bete däremot - så just pga det du skriver, den häpnadsväckande farten - så skulle han säker äta sådär 60 kilo gräs/dygn utan problem. Och då är det ju mer begripligt. Han äter rejält mängd av frodigt bete MED munkorg med, dvs om det är 'lättåtkomligt' ändå.

Men hur de föder sig bara på de där de måste 'gnaga i sig'.. Födgeni är ju bara förnamnet.

Tack så mycket :)! Hade inte riktigt förstått allvaret i att hästen hade en fettdepå på mankammen :o, men nu vet jag det och skall se till så att det inte upprepar sig.
Grattis själv :)! Det var stor skillnad :D!

Tack så mycket :)! Grattis själv :)! Det var stor skillnad :D!

Tack, men jag tror du blandar i hop mig med någon annan (kanske Bettysmatte) för jag har väl inte visat några före-/efterbilder...

Men kanske skulle göra det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross