Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Lite nyfiken. Vårt gräs börjar bli ganska kort nu,
Tror du de får i sig för lite fibrer? Borde man kanske ge lite hö eller halm?

Jag ser inte hur kort det är härifrån :D
Är du osäker så ge en tuss. Det räcker ju med halm eftersom gräset förmodligen har bra värden fortfarande.
// Linda

Jag själv utgår mycket från Henneke body scoring. När alla "delmoment" säger att det är ok (5 brukar vara bra), då är jag nöjd!
Men som sagt, vi ligger nog på 8 i dagsläget.

Jag själv utgår mycket från Henneke body scoring. När alla "delmoment" säger att det är ok (5 brukar vara bra), då är jag nöjd!
Men som sagt, vi ligger nog på 8 i dagsläget.

Tack det var en bra ide. Jag ska testa det så får jag se vad hon ligger på.

Att hästen har bråttom in till maten är ju inte så konstigt. För jag antar att hästen brukar serveras mat när den kommer in. Men bitandet på inredningen blir alltså inte bättre när hästen går ute? Eller när hon kommer in rättare sagt.

Näe precis.. Och 8-18 är ändå rätt ok utegångstider tycker jag, men så fort maten tar slut börjar "stressandet"...

Haha, hur lyckas man med det? Man lägger ju ihop alla separata delar och dividerar med hur många moment det nu är (6 eller 7 är det väl om jag inte minns fel).
Det är ju ingen exakt grej som man ska följa till 100% men det är ett excellent verktyg vid hullbedömning. Vi försöker använda det så mycket som möjligt på alla djurslag när det handlar om djurskydd/välfärd-frågor.
Om fettansättningen är väldigt ojämn över kroppen är något fel, i nio fall av tio. Men lite ojämnt är ingen fara.
Problemet med BCS är att man ofta behöver utbildning i det för att kunna använda det på ett riktigt sätt. Men som sagt, jag tycker det är kalasbra att använda för hemmabruk!

Oj, vad det blev långt. Inte alls vad jag tänkte skriva först. Jag har kört för mycket bil, hjärnan har tagit semester.

Kämpa på alla hästbantare ute i landet! Ni gör ett superbra jobb!

Warför ger du kraftfoder öht?

9 kg hösilage är för lite till en häst på nästan 700 kg. Eller kanske 600 om det är idealwikten. (Minst 1 kg ts/100 kg kroppswikt och ett hösilage är knappast torrare än 70% - du ger alltså 0,9 - 1,05 kg ts/kg kroppswikt). De lägst rekommenderade wärdena är minimigiwor och inget man rekommenderar. Jag tycker att du ska byta ut allt kraftfoder mot fler kilo hösilage så kommer hästen att må bättre. Om det är för näringsrikt är det bättre att ge halm eller köpa riktigt "dåligt" growfoder.

Ja, jag slutade med havren idag men lite betfor behövs för att mineralerna ska slinka ner... Ska kolla med en av tjejerna som köper eget hö var hon har för värden. Funderar på att köpa in lite från hennes bonde i vilket fall eftersom min häst behöver mer än 9 kg som sagt. Just nu är jag inte jätteorolig eftersom det ffinns rätt mycket att tugga på i hagen men snart kommer riktig höst och vinter och då blir det alltför knapert för min stackars häst :crazy: (som för övrigt var helt himmelsk i paddocken idag :love: )

Då blir det ungefär en 6:a

Men; något är ju visserligen fel i hennes kropp - Hon har kronisk borrelia.

- kl -

hur fungerar det med betesbegränsare och långt gräs?

Dåligt tyvärr, det viker sig. Vissa hästar lär sig trycka/nafsa in det ändå, andra inte. Så prova - för vissa går det inte alls, för andra går det. Men generellt fungerar det dåligt, sträna är just för långa och veka.

knapplån

Äntligen är det dags för nästa steg. Hur gör man när man bedömer att det är dags att sluta banta hästen? Och hur vet man när det är dags?
Rida barbacka på min ponny är nog inte samma känsla längre, har inte testat än. Snart är det dags att köpa ny sadelgjord (trevligt bekymmer i och för sig). Manken har kommit fram, halsen har minskat rejält. Revbenen känns ganska mkt. Inga fettkuddar på rumpan eller någon annanstans. Enligt måttbandet så har hon gått ner 100 kg. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är alltför långt från verkligheten. Det känns som om min ponny håller på att försvinna. :) eller :cry: ?

Jag har definitivt aldrig lidit av aneroxia har aldrig haft problem med vikten själv. Men jag måste väl snart öka fodret? Vågar jag det?

Klart du vågar det! Jag förstår precis hur du tänker, men samtidigt så att bara 'stanna' en viktnedgång är ju ingen fara, om man bara ser till att man inte sakta ökar och ökar. Men lägg på liiite i taget, ge det två veckor, mät/väg och se när viktnedgången stannar och så stanna där med maten, och fortsätt kolla.

Så länge du inte börjar ge socker och stärkelse etc är ju mer mat till en smal ponny som håller vikten ingen fara *peppar*

Men som sagt - jag förstår precis. Jag har ju ångest för att svårfödda fbl går ner i vikt, ändå så pga fången etc så 'törs' jag inte lägga på lucern. Jag kommer göra det när jag MÅSTE, men än försöker jag kisa och fåfängt hoppas han ska sluta gå ner mer/magiskt börja äta mer silage. Får se om jag får en chock av vågvikten på ÅB.. :crazy:

Dåligt tyvärr, det viker sig. Vissa hästar lär sig trycka/nafsa in det ändå, andra inte. Så prova - för vissa går det inte alls, för andra går det. Men generellt fungerar det dåligt, sträna är just för långa och veka.

Min ponny äter nästan allt genom begränsaren :cool: Kort gräs, långt gräs, hö, halm... Det hon gör med långt gräs är att hon bara stoppar in änden på dem, alltså inte mosar ner gräset mot marken, utan bara ser till att toppen på stråna kommer in i begränsaren och sen äter hon! Ibland kan hon också äta dem "dubbelvikta" om de lägger sig ner mot marken.

Men tror också det är väldigt olika hur det lär sig att äta med begränsare.

Mm, Lillen, som annars är ett födgeni, får inte i sig ngt alls med långt gräs, nåt strå på en dag kanske. Han trycker ner begränsaren, gräset viker sig och ev lyckas han GNAGA i sig något genom hålet men är det lilla. Får inte i sig ett strå hö eller silage heller, men blir våldsamt frustrerad. Rätt längd på gräset och han har en makalös fart och får i sig hejdlöst mycket gräs med begränsaren så jag blev förvånad att han helt gick bet på det längre, men..

Så enda sättet är nog att prova. (Jag ÖNSKAR att han var som din, det skulle underlätta enormt, men nehe..)

Dina ponnier ser helt ok ut. Det är ditt resonemang om "måsten" och generella mått ang hästar och hektar som jag inte alls håller med om.
Och glöm inte att hästar av naturen är inte enbart gräsätare, dom lever även på buskar sly, mm, i naturligt tillstånd.

Okej vad bra.
Jag drog bara till med ett par hektar för att man ska förstå lite svårt att peka från datorn på en hage, bättre att säga mått då kanske.

Nu har du inte läst det jag skrev igen, jag skrev ju precis att det är viktigt att ha träd, buskar osv som hästarna kan sysselsätta sig med i hagen, syns inte buskarna på mina bilder?:confused: känns som att du skriver det jag redan skrivit.

Så grymt härliga färger dina hästar har! Och jag älskar de småländska hagarna!
De ser fina ut i hullet, båda två. Snyggt jobbat! Några tips? ;)

Min kära gris måste ha minskat i omfång, börjar få sadelgjordsproblem. Men som sagt, måttbandet säger att inget hänt. Visserligen tänjs mohairgjordar ut, men inte så mycket att den skulle bli för lång.
Nu blir det lite okontrollerat några dagar, jag åker bort och lämnar hästen till stallkompisen. Hon är riktigt ordentlig och kommer inte ge något extra eller göra något dumt. De ska ta med Figgs ut några gånger om vädret tillåter (höst på Skaraslätten = jäkligt blåsigt!).
Men det känns ju lite dumt att släppa allt ändå, men sånt är livet! Det är ju bara några dagar.

Tack vad glad jag blir.
visst är de underbara hagarna med massa stenmurar och stenar de får hoppa över/lära sig lyfta benen över.

Ja jag trodde ärligt talat inte det skulle funka med två lättfödda små ponnyer på ca 1hektar trodde det var alldeles för stort men jag testade och det fungerade jättebra bara man släpper dem tidigt innan gräset hunnit komma upp ordentligt.
jag har hela tiden hållt koll på dem så det inte varit för mkt eller för lite mat.
har kollat så de inte blivit bukiga eller tappat muskler osv men jag tycker det verkade ha varit helt perfekt med näring i gräset i den hagen.
tyvärr har vi flyttat därifrån nu för ca en vecka sedan så jag hoppas hagarna på nya stället kan fungera lika bra.
För jag tycker det är viktigt att hästarna har så stor hage det bara går att röra sig mycket i och gå runt och ströva och riktigt få kämpa för maten, för det har de verkligen fått göra.

jag har inte gett något extra hö eller något kraftfoder i sommar, bara mineraler. det har verkligen fungerat jättebra, har varit så skönt att de behållt sin nerbantade vintervikt och samtidigt minskat lite i vikt t.o.m fast de fått gå på bete, helt otroligt.
de har sluppit betesreducerare med. har två st en till varje ponny men islänningen tar sig ur sin + får skav så är glad att detta funkar så bra så de har kunnat bete sig naturligt och leva som hästar ska leva på sommaren men utan massvis av onödig mat.

Det är verkligen underbart skönt att ha hästarna hemma och inte inackorderade, då kan man verkligen bestämma hela tiden som man själv vill ha det och justera som man vill för det tar ju ett tag att hitta rätt..

men jag hoppas denna metoden kan fungera i framtiden med. sen är det skitbra när man hittat en passande flock med, som fungerar ihop och där ingen faller ur/blir för fet....mina två passar skitbra ihop nu tack och lov...

roligt att din gått ner i vikt nu:)

Kraftigt nerbetat = kort gräs.
Då får man tänka på fiberhalten.
// Linda

du menar lite som att servera lusern hack? inte lika mkt fibrer pga så korta strån?
Hur vet man om det är för lite fiber då?
hästarna har inte varit lösa i magen eller så under hela sommaren.
det har bara varit unghästarna som var det lite i början på bete och då hade de hur mkt mat som helst och långa strån så att säga.

Hästarna(tjockisarna) höll sig slimmade om magarna men gick som sagt inte ner så mkt men låg stabilt på samma vikt lite lite ner bara.
men hade jag gett extra hö mitt i sommaren eller halm hade de garanterat gått upp i vikt....

de hade som synes på bilderna väldigt mycket buskar att äta på vilket de gjorde så det kanske tillgodoser fiber behovet?

ni som fått ner era hästar i vikt så de är "färdigbantade" bilder kräves:) före och efter bilder.

du menar lite som att servera lusern hack? inte lika mkt fibrer pga så korta strån?

Det kan väl inte bli mindre mängd fiber för att stråna är kortare? Det blir väl inte mindre mängd fiber i hö om du tar det och klipper sönder det i småbitar?

Jag antar att mahlmt menar att hästar som går på riktigt kort gräs kan få i sig en för liten mängd TS eftersom det inte finns så mycket att äta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka