Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Citat:

Vad har du för värden på ensilaget? Det kan vara bra att veta så du vet att den får tillräckligt med proteiner och inte för mkt energi.
Torrsubstansen är också nödvändig så du vet hur mkt grovfoder den får i sig.

Om man ska banta en häst får man jaga kalorier eller snarare megajoule.
Därför hade jag inte gett havren. Betfor är bra för magen så den gör ju nytta.

Lusern tar inte så lång tid att tugga i sig men det ger ju extra fibrer och en massa annat som är bra. Dessutom innehåller det inte så mkt energi jfr med andra grovfoder. I alla fall inte de sorter som är utan melasstillsats.
Det är många som tror att en häst blir fetare av att man ger den lusern. jag har aldrig förstått hur de tänker.

Tack för ditt svar! Tyvärr tycker inte stallägaren att en analys behövs så det har jag ingen :crazy: men hösilaget är i det närmaste hö och det är mycket blad och klöver i det så jag skulle gissa på rätt mycket krut... Jag har gått i tankarna att byta havren mot något kg lucern alternativt ge mer betfor istället för havre (jag häller av det mesta betforvattnet) så då kanske jag inte är helt ute och cyklar..?

Ett tips är att hämta lite grenar och sly från vägkanterna att lägga in i boxen för natten. Det gör vi till våra bantare nu, Några nya rejäla grenar varje natt håller dem lite mer sysselsatta. Brukar ta björk och grangrenar. Har upptäckt att de grangrenar som är lite tunnare där barren växer platt istället för runt om hela kvistarna är mkt populära bland hästarna. Även lite tjockare stambitar är goda att stå och skala och gnaga på i brist på anant så slipper inredningen bli så tuggad på. :)

Att strö lite halm att plocka på hjälper också.

Tack för svaret! Jag är dock inte överförtjust i att ge grenar att tugga på :crazy:

Jadå det är jättelämpligt så länge man använder sorter man vet är helt ofarliga. Jag håller mig nästan uteslutande till björkar, men en del granvksitar slinker med vintertid. Grenar från beskärda fruktträd är jättebra också, där ska man bara akta sig för fläder vad jag har hört, men jag håller mig till äppelträd. :)

Man ska förstås inte plocka det man inte vet vad det är, iom att hästen kan suktas äta någon olämpligt när det inte finns annat att välja på. Grenar är bra mkt nyttigare än att gnaga i sig plank med målärfärg på eller stå med tom mage och få ovanor. Men det är få träd i Sverige som är giftiga, ekar, speciellt om det finns ollon är inte så nyttiga men det krävs rätt mkt för att de ska bli dåliga.

Asp, alm, och sälg är också helt ofarliga och smaskiga har jag hört från andra, men jag har svårare för att känna igen dem.

Senast ändrad:

Får man fråga varför? :)

Klart du får ;) En häst i stallet fick förstoppning och enligt veterinären som kom ut kan de få det om de gnager mycket på grenar vilket hästen det gällde gjort, så därför vill jag inte uppmuntra till det. Men som Heidimaria sa är det ju bättre med grenar än plankor med målarfärg om man måste välja. Helst skulle jag välja att hästen min var svårfödd så han fick tugga hö :angel:

Många träd i Salix-familjen smakar supergott enligt de flesta hästar, men många av dem innehåller salicylsyra. Kan vara bra, men kan vara mindre bra.. Bara man vet om det, om eventuell veterinärbehandling eller liknande ska sättas in eller om hästen skulle bli dålig. Kan inte dopingreglerna, men kanske värt att kolla upp om man ska ge Salix?
De blir sällan akut sjuka av svenska träd, men det är ju dumt att ge något som är mindre nyttigt.
Björk och gran brukar vara både populärt och ofarligt. Det är lite urindrivande, och gran kan ge rött kiss och dålig andedräkt. Men så länge det finns vatten ska det nog vara lugnt!

Aha oj! Jag blev bara lite orolig eftersom vi ger våra en del grenar nu när de bantar och är uttråkade. Vi ger bara rätt tunna kvistar så det är nog ingen större fara, men jag kan tänka mig att om hästen käkar trä som tusan kan den nog bli rätt förstoppad!
Ja det är ett elände det här med tjocka uttråkade hästar! Man vill ju inte att de ska käka upp hela stallet, hitta på ovanor eller bråka med varann nätterna igenom för att de inte har nåt att göra :( Min ena häst var VÄLDIGT svårfödd förut, men nu är hon dräktig och som förbytt! Jättefet fast hon inte ska föla förrän i slutet på april :D
Men jag har hört lite andra tips om att man kan hänga upp kålrötter o grejer i rep så att hästen får klura med att försöka tugga på dem. Kan ju va nåt att testa? :laugh:

Jag har iaf aldrig varit med om någon reaktion hos någon av mina hästar. Men kan tänka mig att allt är farligt i stora mängder. Havre kan påverka matsmältningen i för stora givor, pelleterat foder kan ge foderstrupsförstoppning i stora givor till en glupsk häst om det inte blöts, äpplen kan jäsa, morötter kan ge överdos av A-vitamin i jättegivor osv osv. Men våra brukar få några grenar varje kväll nu när deäter lite hö på nätterna och de har peppar peppar aldrig haft kolik än så länge, med eller utan grenar i boxen. :)

Hur ser vardagen ut för hästen annars? Hur mycket står den inne och hur ser hagen och hagsällskapet ut när den står ute?

En häst i mitt stall blir helt tokig när han får stå i box, han blir uttråkad och olycklig efter ett tag. Han har också begränsad diet, eftersom han hade fång i somras, har gått ner massor sen dess och ser faktiskt helt ok ut för första gången på länge. Eftersom han inte får äta så mycket går han i en nerbetad hage med munkorg, han får inte i sig många grässtrån med den, har inte riktigt lärt sig att äta med den. Han får hö inne, men funkar mycket bättre nu när han går ute än när han stod inne. Han äter fortfarande lika lite, men att han får gå ute gör stort skillnad.
Han har alltid varit sån, han har stått inne olika mycket under åren, nu går de ute så mycket som möjligt och är inne bara när det är riktigt dåligt väder. Förra året blev det kanske 15 dagar på hela vintern.

Märker du någon skillnad om han står mer eller mindre ute eller inne?
Tänkte att det kanske kan spela in, för denna hästen måste äta konstant när han står inne, men när han är ute är han helt ok med att få normala fodergivor några gånger om dagen.

Aha oj! Jag blev bara lite orolig eftersom vi ger våra en del grenar nu när de bantar och är uttråkade. Vi ger bara rätt tunna kvistar så det är nog ingen större fara, men jag kan tänka mig att om hästen käkar trä som tusan kan den nog bli rätt förstoppad!
Ja det är ett elände det här med tjocka uttråkade hästar! Man vill ju inte att de ska käka upp hela stallet, hitta på ovanor eller bråka med varann nätterna igenom för att de inte har nåt att göra :( Min ena häst var VÄLDIGT svårfödd förut, men nu är hon dräktig och som förbytt! Jättefet fast hon inte ska föla förrän i slutet på april :D
Men jag har hört lite andra tips om att man kan hänga upp kålrötter o grejer i rep så att hästen får klura med att försöka tugga på dem. Kan ju va nåt att testa? :laugh:

Ja med tunna grenar är det säkert ingen fara, den här hästen gnagde nästan som en bäver på träden :p Men efter det är jag ändå inte jättepigg på att ge min häst grenar... Idag spridde jag ut höet så det inte bara ligger i en stor klump, förhoppningsvis tar det några minuter extra att äta då ;)

Jag har iaf aldrig varit med om någon reaktion hos någon av mina hästar. Men kan tänka mig att allt är farligt i stora mängder. Havre kan påverka matsmältningen i för stora givor, pelleterat foder kan ge foderstrupsförstoppning i stora givor till en glupsk häst om det inte blöts, äpplen kan jäsa, morötter kan ge överdos av A-vitamin i jättegivor osv osv. Men våra brukar få några grenar varje kväll nu när deäter lite hö på nätterna och de har peppar peppar aldrig haft kolik än så länge, med eller utan grenar i boxen. :)

Näe det är nog värst i större mängder, eller som den hästen det gällde dvs en bäver i hästförklädnad :D Den får förövrigt gå i en mindre hage utan träd i nu. Kan trädgnagade vara tecken på brist på något?

Hur ser vardagen ut för hästen annars? Hur mycket står den inne och hur ser hagen och hagsällskapet ut när den står ute?

En häst i mitt stall blir helt tokig när han får stå i box, han blir uttråkad och olycklig efter ett tag. Han har också begränsad diet, eftersom han hade fång i somras, har gått ner massor sen dess och ser faktiskt helt ok ut för första gången på länge. Eftersom han inte får äta så mycket går han i en nerbetad hage med munkorg, han får inte i sig många grässtrån med den, har inte riktigt lärt sig att äta med den. Han får hö inne, men funkar mycket bättre nu när han går ute än när han stod inne. Han äter fortfarande lika lite, men att han får gå ute gör stort skillnad.
Han har alltid varit sån, han har stått inne olika mycket under åren, nu går de ute så mycket som möjligt och är inne bara när det är riktigt dåligt väder. Förra året blev det kanske 15 dagar på hela vintern.

Märker du någon skillnad om han står mer eller mindre ute eller inne?
Tänkte att det kanske kan spela in, för denna hästen måste äta konstant när han står inne, men när han är ute är han helt ok med att få normala fodergivor några gånger om dagen.

Det blir nästan "värre" efter en dag i hagen där maten måste "jagas" för då har jag en dunderhungrig (och odräglig) häst i grimskaftet :crazy: Nu när de stallats in för hösten är hästarna uppdelade i mindre hagar, min häst går med en rätt lugn häst och de fodras med lunchhö mitt på dagen när gräset tagit slut (inte riktigt än alltså), ute mellan ca 8-18...

Warför ger du kraftfoder öht?

9 kg hösilage är för lite till en häst på nästan 700 kg. Eller kanske 600 om det är idealwikten. (Minst 1 kg ts/100 kg kroppswikt och ett hösilage är knappast torrare än 70% - du ger alltså 0,9 - 1,05 kg ts/kg kroppswikt). De lägst rekommenderade wärdena är minimigiwor och inget man rekommenderar. Jag tycker att du ska byta ut allt kraftfoder mot fler kilo hösilage så kommer hästen att må bättre. Om det är för näringsrikt är det bättre att ge halm eller köpa riktigt "dåligt" growfoder.

Att grenar skulle orsaka förstoppning är fö ganska öwerdriwet. Risken för förstoppning pga sand/jord i tarmarna hos en häst som inte får utöwa sitt ätbeteende är betydligt större.

- kl -

Det här med TS. 1 kg hö 82% TS. Hur räknar jag ut hur mkt det är det/kg kroppsvikt? Och halm?

Äppelcidervinäger och linfröolja, innehåller det några MJ eller annat som kan vara bra att tänka på vad gäller bantning?

Och hur är det med näring i gräset nu? Om det är långt (30 cm) och mycket/tätt? Inte varit så mkt solljus då det är en enbuskhage...

Ang cykelmotion,så det brukar jag göra med shettisen! Fungerar jätte bra och hon tycker det är kul att springa bredvid!

Och på vintern ser vi ut så här ibland!

Jätte bra motion som inte heller belastar i onödan som skrivits ovan!

:love: Vilken duktig! Min ponny hade inte gått med på det!

Och en till bild på min, jag bildbombar i den här tråden :p Hon fick vara i hagen idag i 20 minuter under tiden jag mockade och krattade i hagen. Hon blev så glad :cry:
Men här är en skarpare helbild på henne. Snart är det inget kvar av henne... i alla fall när det gäller muskler...

ThePromise_by_Tarjeis.jpg

Övning! Första gången jag skulle cykla med henne förstod hon inte alls. Men nu går det toppen! Hon går på samma röstkommandon som när hon körs, så det är inga problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka