T
Trollungen
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Tack för ditt svar! Tyvärr tycker inte stallägaren att en analys behövs så det har jag ingen men hösilaget är i det närmaste hö och det är mycket blad och klöver i det så jag skulle gissa på rätt mycket krut... Jag har gått i tankarna att byta havren mot något kg lucern alternativt ge mer betfor istället för havre (jag häller av det mesta betforvattnet) så då kanske jag inte är helt ute och cyklar..?
Citat:
Vad har du för värden på ensilaget? Det kan vara bra att veta så du vet att den får tillräckligt med proteiner och inte för mkt energi.
Torrsubstansen är också nödvändig så du vet hur mkt grovfoder den får i sig.
Om man ska banta en häst får man jaga kalorier eller snarare megajoule.
Därför hade jag inte gett havren. Betfor är bra för magen så den gör ju nytta.
Lusern tar inte så lång tid att tugga i sig men det ger ju extra fibrer och en massa annat som är bra. Dessutom innehåller det inte så mkt energi jfr med andra grovfoder. I alla fall inte de sorter som är utan melasstillsats.
Det är många som tror att en häst blir fetare av att man ger den lusern. jag har aldrig förstått hur de tänker.
Tack för ditt svar! Tyvärr tycker inte stallägaren att en analys behövs så det har jag ingen men hösilaget är i det närmaste hö och det är mycket blad och klöver i det så jag skulle gissa på rätt mycket krut... Jag har gått i tankarna att byta havren mot något kg lucern alternativt ge mer betfor istället för havre (jag häller av det mesta betforvattnet) så då kanske jag inte är helt ute och cyklar..?