Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det är inte fång enligt veterinären, har frågat honom varje gång vi är inne.

Hon har inflammerade strålbensbursa (stavning?) på båda fram, trots allt, han la en nervbedövning i trakterna och när det vart gjort i båda var hon klockren.

Nu är hon behandlad i båda fram.

Min hovis slår på ringskor eller eggskor eller dyl. nästa vecka. Hon skos ju redan var 4:e vecka för att hovarna inte ska se allt för tokiga ut.
Sedan så väntar vi två veckor och då ska hon in och röntga strålbenen. Fanns ingen hovlsagare på plats idag som kunde slå på skorna igen.

Har för mig att jag frågade om strålbenen tidigare.:confused:

Be att få många råd. Fråga Coari här, Micke på Strömsholm o den andre Micke på Ultuna.
Avlastar man genom att höja trakterna tillfälligt...vill veta:o

Vet många som har blivit friska från det o det har varit mkt stora hästar.

Håller Tummen.

Ja, jo vi frågade ju vet och vi utredde strålbenen tidigare och då visade hon inget.
Men vi åker ju till Ultuna och en manlig hovslagare på ultuna har tittat på hovarna. (Jag är hemskt dålig på namn :o)

Vågar man fråga Coari häst då? :o

Knapplån :)

Jag har en tjockis (på 660 kg om man får tro måttbandet) som kommer att få 9 kg torrt hösilage till hösten (ingår i stallkostnaden) men jag är lite osäker på om det räcker då min häst blir kokko om det inte tuggas minst 10 timmar/dygn (äter på inredning, slickar ihjäl sig på saltstenen, tuggar på borstar och försöker ibland tugga på oss tvåbenta, men finns det hö eller annat är det ett lamm i hästkostym). Till en början finns lite gräs i vinterhagen att pilla med så då kommer det vara lugnt men vad ska jag göra sen tycker ni? Halm är inget alternativ för mig då den varit av riktigt usel kvalité senare år men kan lucern vara det? Eller gör jag min stackars häst ännu fetare då? :crazy: Ger inte mycket kraftfoder, endast 0,25 kg havre och lika mycket torr betfor per dag (och mineraler givetvis). Hästen rids varierande arbete 5-6 dagar i veckan.

Någon som vill hjälpa mig?

Kryddan och Contance; Ja det är väldigt tråkigt :(
Men vi håller tummarna för att hon ska kunna må så pass bra att hon kan må gott och gå i en hage och mysa resten av sitt liv.
Vet inte om man vågar ta föl på en häst som har inflamationer där hon har det nu, vi får väll köpa ett föl/en åring till henne annars :p

Bonusbild på min ögonsten :love:
DarlingDoll_by_Tarjeis.jpg

Tycker du att hönät funkar bra för att fördröja ättiden? är det inte lätt att de fastnar i det? får äta ur en dålig vinkel? de ska ju äta från marken egentligen för att undvika foderstrupsförstoppning osv...

Jag har en nordsvenk som alltid dragits med några extra kilon. Jag har väl blundat lite för det men sedan han diagnostiserats med artros (som han ännu inte har besvär av)har jag sannerligen gjort mitt yttersta för att hålla honom lite smalare. Detta har varit lite problematiskt då han går på lösdrift med fri tillgång på ensilage. Nu är han dock hyfsat fin och upplägget för att uppnå detta har sett ut så här. Hela grönsäsongen har han gått i en mindre, men ändå fullt acceptabel skogshagehage med kuperad terräng och liiiite bete(och sällskap av en annan bantarhäst). Har fodrat med hö med bra kvalitet och motionerat endast i skritt. Har varit ute på 1,5 till 2,5 timmes långa skrittturer i skogen varje dag alternativt skrittat honom 2*40 minuters turer per dag för att stärka muskler och leder och behålla rörligheten. Nu vankas det inflyttning till lösdriften igen då han behöver vindskydd i vinter, men där är också det förbaskade ensilaget. Någon som har några kreativa lösningar?

Hur ska de göra med den andra bantarhästen i vinter då? kan ni inte dela lösdriften med ett elrep eller nåt eller bygga en lösdrift till och ha bantarhästarna tillsammans och ge 3-5gånger om dagen av hösilaget i mindre givor istället?

allt ditt slit i sommar kommer vara förgäves på några timmar om han får fri tillgång igen ju.

Böjda spår och kraftig övervikt är ingen bra kombo. Som flera sagt. Tömkör istället och ge er ut och kör lite "power walk". Skritt är sannerligen en underskattad och bortglömd gångart!

Har själv en islandsvalack, och att ens försöka banta honom nu, föresvävar mig icke ens. Han roar sig ju med att lagra för den kommande vargavintern! :devil: Hans rondör stör mig inte så länge den inte är värre än vad den är nu.

Gud vad skönt att höra att vi med islandshästar inte behöver stressa upp oss i onödan nu när våra luddisar börjar runda på sig....för DET har iaf min ena islandshäst börjat med...súck...

men huvudsaken är ju att han inte börjar lagra fett, han väger fortfarande 335-341kg och går han bara inte upp mer så är det nog ingen fara, men sen ser magen ut som att den ska sprängas så just nu ser han inte allt för rolig ut.

men sen har de inte gått på mkt gräs på hela sommaren heller och nu har jag flyttat och var tvugen att släppa dem på gräs så det är kanske inte så konstigt...men försöker att inte få panik...

Fast i din värld är det tortyr men du är inte häst.....Hästen är här och nu. Visst kommer den vilkja beta, självklart. vad är det lidandet mot att vara överfet och stå med vrålont i fötterna pga fång tex:eek: Eller andra fysiska smärtsamma sjukdomar som det kan bli i förlängningen av ständig övervikt.

Men som sagt, man kan lägga in grenar och annat att pilla med och det är dessutom inte för alltid utan för att få bort hälsofarlig övervikt som tex vissa bukehästar har.

Har du ett barn med diabetes tex kan du inte låta det barnet strunta i dieten för att det blir så ledset annars:eek:......om barnet därmed riskerar att dö i förlängningen. Det klassas som barnmisshandel........

Det här var inte bara till dej utan även alla andra som tror att gräs är oundgängligt för feta ponnyer. Tex sthus ponny skulle jag ta bort från gräset direkt och möjligen ledas att beta en kvart om dagen:cool: Resten kontrollerat intag och motion.

Men om hästen är "här och nu" som du säger så tror jag inte den tänker så långt som att "om jag gör si och så får jag fång och jätteont i fötterna så jag svälter hellre här och nu i en tråkigt 4kant med grus på marken":angel::crazy:

Hästarna är som bekant skapta för att beta och ströva, ingenting av det mest naturliga livsviktiga(för att hästen ska må bra) kan en häst i en liten 4kant med grus utöva...den kommer att dessutom utan sällskap bli deprimerad, bli stressad, utveckla magsår, utveckla divese olika tvångsbeteenden, väva, osv osv...allt för att de naturliga beteendena skall få ett utlopp.
Man kan ju inte bara stänga av hästen som en robot, lämna den i en 4kant, ett flockdjur, helt själv helt utlämmnad till rovdjur bara det måste ju ge en enorm stress, och så ingenting att göra...
det känns nästan lite som att gämföra med en människa som stängs in i en isoleringscell med enbart vaderade väggar typ...är man inte galen innan så blir man.

Jag håller med alexandra om att det inte är ett värdigt hästliv, det finns andra alternativ, för att få ner hästen i vikt...

låt den gå i en kraftigt nerbetad hage men med lite lite att äta och knapra på, en hage på minst 3-5hektar med 3-4 andra bantande kompisar, där de kan ströva runt, gärna med lite skog att gnaga på och där de kan leka med varandra, leva så naturligt som det bara går, klia varandra och må bra samtidigt som de rör sig och går ner i vikt....helst ute dygnet runt för instängda i en box rör de inte mkt på fläsket som bekant...

Du ser förhoppningsvis att det är en mycket liten del av hagen med på bilden och att större delen av den består av skräppor och rator? Visst finns det en del rölleka och brännässlor också, till ponnys stora förtjusning. Och dessutom går han med reducerare fortfarande, den togs bara av för att hästen skulle in från hagen.

Jag trodde inget kunde förstöra min dag efter vår trevliga körrunda, men nu mår jag lika pyton inför hästeriet som jag gjort tidigare. Tror du jag vill ha en häst som är så tjock? Varför tror du jag sitter här och gråtande läser igenom varenda litet tips som dyker upp? Varför tror du jag blir så grymt frustrerad och bitter när det bara kommer tips som förutsätter att man har marker man inte här, som inte finns på rimligt avstånd? Ska jag då bara ge upp och bli klassad som en värdelös hästägare som borde få djurförbud och kula i pannan?
Det gör det inte lättare att cykla iväg till stallet varje dag...

påtal om att cykla....DET är en mkt bra träningsform för feta hästar, då belastas inte hästen av en ryttare men kan endå springa fritt och människan orkar ju hänga med längre än om man själv skulle sprungit brevid...

kram

*KL*

Lägger in en fråga här i en tråd bland hästägare som verkar vara på jakt efter varje gram :grin:

Har en shettis som i vintras gick på fri tillgång på hö, och höll sig i ett helt ok hull, lite rund men inte tjock eller fet. Nu under gräsperioden går hon med hemmagjord betesbegränsare större delen av dagarna.

Min fråga är hur ni bedömer hull? Helt efter huruvida man känner revbenen eller inte? Hur stor själva buken är? Fett på andra ställen på kroppen? Min shettis motioneras 3-4 gånger i veckan. Man känner revbenen vid lätt tryck på sidan, men magen är ju så rund! Hon är fin i muskler och så i övrigt. Ska jag hänga upp mig på magen eller är det fett på revbenen som är mer aktuellt?

spännande, hur har du gjort en egen betesreducerare?
visa gärna bild på shettisen...

jag har en sån gul "vanlig" våg, men tycker den är jättesvår att läsa av då "metallbiten" som man ska titta på så lätt böjer sig... :crazy:

Nästa gång jag beställer från Börjes så ska jag köpa deras digitala hövåg :D

jag har deras digitala.....äääälskar den:love:

Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen Visa inlägg

Jag har en tjockis (på 660 kg om man får tro måttbandet) som kommer att få 9 kg torrt hösilage till hösten (ingår i stallkostnaden) men jag är lite osäker på om det räcker då min häst blir kokko om det inte tuggas minst 10 timmar/dygn (äter på inredning, slickar ihjäl sig på saltstenen, tuggar på borstar och försöker ibland tugga på oss tvåbenta, men finns det hö eller annat är det ett lamm i hästkostym). Till en början finns lite gräs i vinterhagen att pilla med så då kommer det vara lugnt men vad ska jag göra sen tycker ni? Halm är inget alternativ för mig då den varit av riktigt usel kvalité senare år men kan lucern vara det? Eller gör jag min stackars häst ännu fetare då? Ger inte mycket kraftfoder, endast 0,25 kg havre och lika mycket torr betfor per dag (och mineraler givetvis). Hästen rids varierande arbete 5-6 dagar i veckan.
Någon som vill hjälpa mig?

Vad har du för värden på ensilaget? Det kan vara bra att veta så du vet att den får tillräckligt med proteiner och inte för mkt energi.
Torrsubstansen är också nödvändig så du vet hur mkt grovfoder den får i sig.

Om man ska banta en häst får man jaga kalorier eller snarare megajoule.
Därför hade jag inte gett havren. Betfor är bra för magen så den gör ju nytta.

Lusern tar inte så lång tid att tugga i sig men det ger ju extra fibrer och en massa annat som är bra. Dessutom innehåller det inte så mkt energi jfr med andra grovfoder. I alla fall inte de sorter som är utan melasstillsats.
Det är många som tror att en häst blir fetare av att man ger den lusern. jag har aldrig förstått hur de tänker.

Jag håller med alexandra om att det inte är ett värdigt hästliv, det finns andra alternativ, för att få ner hästen i vikt...

låt den gå i en kraftigt nerbetad hage men med lite lite att äta och knapra på, en hage på minst 3-5hektar med 3-4 andra bantande kompisar, där de kan ströva runt, gärna med lite skog att gnaga på och där de kan leka med varandra, leva så naturligt som det bara går, klia varandra och må bra samtidigt som de rör sig och går ner i vikt....helst ute dygnet runt för instängda i en box rör de inte mkt på fläsket som bekant...

Vem pratade om att ha hästen där alltid? Det handlar om akuta lösningar om hästen är alldeles för fet och inte går ner. Inte hela hästens liv....

Du har tydligen inte heller en susning om hur mycket en häst får i sej på "några hektar" på 3-4 kompisar.........Ta er en runda och titta hur det ser även nu i september i en "nerbetad" hage. Med den värmen vi har haft dessutom.

Den ytan och det antalet hästar garanterar en rejält bra återväxt hela tiden mer än hästarna ens äter om vi pratar om ponnys. Även i 2 cm friskt gräs finns en hel dle innehåll.....
Det är INTE naturligt att vräka i sej grönt frodigt gräs för en liten ponny, dygnet runt, var i hela världen får ni det ifrån:eek:

Man måste se till vad som är bäst just då för hästen, går den inte ner så är det sandhage tex om man har och om hästen är ohälsosamt fet. Tills den gått ner. I min värld ska dom inte vara såna månad efter månad nämligen.
Därefter håller man koll.

Och varför i frimärksstorlek? Ridvolten kan duga bra om man har egen eller får använda den, under den period som behövs, om man inte har annat.

Ett tips är att hämta lite grenar och sly från vägkanterna att lägga in i boxen för natten. Det gör vi till våra bantare nu, Några nya rejäla grenar varje natt håller dem lite mer sysselsatta. Brukar ta björk och grangrenar. Har upptäckt att de grangrenar som är lite tunnare där barren växer platt istället för runt om hela kvistarna är mkt populära bland hästarna. Även lite tjockare stambitar är goda att stå och skala och gnaga på i brist på anant så slipper inredningen bli så tuggad på. :)

Att strö lite halm att plocka på hjälper också.

Visst tusan!
Den hade haft fång:o

Fast då skulle jag banta den lite till o vara restriktiv med gräs hädanefter. Min kamera är trasig.

Haha, fick en väldigt underhållande bild av en häst på cykel :rofl:

Ja, jag är ute och cyklar med häst på släp ibland. Det var ett tag sen nu, men det brukar vara rätt uppskattat. Han verkar se cykeln som ett trevligt substitut till hästsällskap, så när vi väl fått upp flåset lite och kommit igång brukar han vilja tävla. Det ser antagligen skitkul ut, och det är det!
Vill inte göra det nu dock, när de grejar med åkrarna och kör sina långa traktorsläp fram och tillbaka. Man hamnar lite i vägen bara man går med hästen, med cykel blir det lite svårt att hoppa ner i diket.

Har lagt märke till att ponny använder magmusklerna på ett helt annat sätt nu. Eller det syns att han använder dem kanske man ska säga. Det är ju bra. Hoppas, hoppas det visar resultat snart!

Tråkigt med alla sjuka hästar i tråden :( Hoppas alla piggar till sig och blir friska snart!!

Är det så lämpligt att lägga in en massa kvistar till hästen?

Jag trodde att en del buskar/träd var giftiga för hästar. Men så är det kanske inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka