Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
För att komma ur ekorrhjulet, så måste man inse vad gräset innehåller.
Hästarna ska inte stå under konstant bantning, men att man undviker stor viktuppgång.
Tips.
Ha den ute hela hösten dygnet runt så har den sysselsättning o rör sig mer o då använder av sin energi.
Alt. byta stall. Det har jag gjort många många ggr för att det inte passar hästarna- stallägarens filosofi.
En mindre hage ska mockas kontinuerligt.Gräs är vad en häst ska äta, men problemet är att gräset är gödslat. Det gödslas ju automatiskt av hästarna. Men om du ska ha hästen i en liten sandhage ökar parasittrycket och risken för stereotypa beteenden med påföljande problem både för ägare och häst. Att avmaska ständigt är inte bra för varken häst eller miljö, dessutom gör det maskarna resistenta. Att då ha hästen på gräs innebär "bara" att man får kämpa med övervikt. Då tycker jag att betesreducerare är ett bättre alternativ, därmed inte sagt att det är en lösning som alla ska använda. Man kan ha hästen på sand i de kritiska lägena, tills den är frisk, tills den smalnat av. Sen är det värt att ha den på ett lämpligt gräsbete igen.
Jag misstänker att vi alla egentligen tycker rätt lika, även om vi väljer att formulera det olika och missförstå varandra på valda delar. Släppa gräskonflikten och återgå till tipsandet?
För att komma ur ekorrhjulet, så måste man inse vad gräset innehåller.
Hästarna ska inte stå under konstant bantning, men att man undviker stor viktuppgång.
Tips.
Ha den ute hela hösten dygnet runt så har den sysselsättning o rör sig mer o då använder av sin energi.
Alt. byta stall. Det har jag gjort många många ggr för att det inte passar hästarna- stallägarens filosofi.