Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Ursäkta om det kanske blir virrigt nu. Har jobbat natt.
Hur som helst: Det är tråkigt att läsa att du blir ledsen över vad som skrivits i tråden. Jag vill försöka förtydliga vad jag tycker:
Under förutsättning att hästen för övrigt är frisk (vi pratar fet häst nu och du får säga vad du vill men din gulliga ponny är smällfet) anser jag att det bästa man kan göra för sin häst/ponny är att begränsa tillgången på mat
utan att ta bort så mycket att den riskerar beteendestörningar och sen motionera av bara sjutton. Och motionsbiten är ju ett helt kapitel för sig, men jag kan säga att min åsikt är att så fort det är möjligt lägger man in trav, man rider långt, långsamt och länge (läs inte detta som vissa läser Bibeln nu - att läsa böcker om distansridning är ett bra tips) om det är möjligt (och där måste man försöka börja prioritera att verkligen lägga mycket tid på motionen) och så fort hästen orkar lägger man in pass i snabbare tempo eller med mer krav på arbete (det kan innefatta en mängd uppgifter, men att bara lulla runt en timme i långsam skritt ska enligt min åsikt ses som förberedelse för vidare arbete och enbart fortgå under kortare tidsperiod).
Om det är möjligt sätter man hästen i hage utan tillgång till gräs över huvud taget. Svenska hästar är vana vid att käka hö hela vintern och dör inte av att få hö året om. Går det inte att sätta hästen i betesfri hage får man stolpa av hagen till minimimått och sen starkt begränsa hur lång stund hästen kan käka fritt. Att använda betesreducerare är bra men jag anser att det oftast inte räcker.
Jag har haft en ponny med fång och han fick gå på ridbanan (som inte hade ett grässtrå) och käka sin tuss hö (var inte oroliga - han fick sitt grovfoderbehov tillgodosett) när övriga gick i beteshagen intill. När han började slimma av fick han så småningom komma ut någon timme på gräset. ALDRIG mera att han fick käka fritt på betet.
Åter till tipsen: Om det inte går att få hästen helt i gräsfri hage så måste man prioritera att starkt begränsa hur mycket bete hästen får i sig. Som jag skrev tidigare är det ett hett tips att göra en liiiiten hage i hagen (underskatta inte hur mycket näring det finns i gräset) och sätta hästen i den. Kan man inte göra det är det trots allt i det akuta läget bättre att helt enkelt sätta hästen på box enligt min åsikt och i stället lägga än mer tid på att pyssla med hästen, promenera den, motionera den. Kom ihåg att det medför allvarliga risker för hästen att vara fet!
Vad ska hästen då äta? Att leta upp ett magert hö och ställa den på spån, torv eller halm beroende på hur mycket den stoppar i sig är för mig självklart. Jag föredrar att ha hästen på halm men ska den trycka i sig en bal om dagen så får det bli begränsad tillgång även på halmen. Helst ska hästen få äta mycket grovfoder så jag föredrar att hitta ett hö med sämre värden. Naturligtvis ska det vara fräscht med bra hygien. Lika viktigt är det för halmen.
Jag har bara bantat fyra hästar och två ponnies så jag har ingen enorm erfarenhet av feta hästar men det jag gjort har funkat alldeles utmärkt och resultat har synts tydligt inom loppet av två-tre veckor. Värsta supernedgången i vikt gjorde ena ponnyn som tappade ca 75 kg på drygt en månad (liten D-ponny). Och den fick stoppa i sig över tio kg hö men inget bete och motionerades långt och länge. När uppfödaren kom för att hälsa på såg hon inte att det var "hennes" ponny som stod längst fram utan undrade vad det var för en snygg ponny jag gått och köpt. Kan ju säga att jag blev precis hur glad som helst (även uppfödaren!).
Man måste vara envis som sjutton när man ska banta häst och lägga ned en massa tid på motionen. Ge dig inte!
Och till er som har sjuka hästar som inte kan motioneras: kan ni inte sätta dem på box/betesfri hage? Det handlar ju trots allt om en begränsad period att få ned den akuta övervikten, sedan kan det ju hända att hästen måste övervakas noga för resten av livet men oftast kan man ju lätta lite på begränsningarna efter ett tag.
Krocket