Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Vem pratade om att ha hästen där alltid? Det handlar om akuta lösningar om hästen är alldeles för fet och inte går ner. Inte hela hästens liv....
Tyvärr finns det väl folk som har hästarna så alltid med...
jag menar det är ju inte så stor skillnad på en lerhög till hage eller en sandhage lika lite att pilla med...och lika liten antagligen.
jag tycker att hästarna åtminstone skall få ha något träd i hagen och kanske en liten sten att lyfta fötter över...
Du har tydligen inte heller en susning om hur mycket en häst får i sej på "några hektar" på 3-4 kompisar.........Ta er en runda och titta hur det ser även nu i september i en "nerbetad" hage. Med den värmen vi har haft dessutom.
Jodu jag har en susning eftersom jag haft mina 2 små hästar, en islandshäst på 130cm EXTREMT lättfödd och min minishettis hingst 83cm på 1hektar i sommar, kraftigt nerbetat men de höll vilkten de hade under vintern och gick inte upp endå fick de gå på gräs och äta på massa buskar och springa runt och ha kul.
1hektar är inte så stort men till de två var det rätt stort.
hade jag haft fler tjockishästar hade jag kunnat ha en större hage men de måste ju hålla det så kraftigt nerbetat och ökar man hagens str utan att öka antalet hästar så blir det för mkt mat.
Men ju fler hästar destå större hage alltså och destå roligare hästliv.
Här är en bild på lättfödingen i fråga och hagen i fråga, massa buskar att gnaga på och stenar att hoppa över, och som du ser väääldigt kortbetat.
hade jag fått bestämma hade jag haft hästarna som på island, massa hektar typ 100hektar och så 50 hästar som sprang runt och lekte.
då hålls gräset nerbetat men de får samtidigt röra på sig...så som det ska vara.
Den ytan och det antalet hästar garanterar en rejält bra återväxt hela tiden mer än hästarna ens äter om vi pratar om ponnys. Även i 2 cm friskt gräs finns en hel dle innehåll.....
Det är INTE naturligt att vräka i sej grönt frodigt gräs för en liten ponny, dygnet runt, var i hela världen får ni det ifrån
men du pratar emot dej lite här, det vi säger är ju ner betat och mycket hästar, iaf jag...då kan man ha ponnyer på stora beten och inte instängda ensamma i en liten ruta med sand min lättföding hade garanterat fått sankolik direkt, det är INTE naturligt att hindra dem från att "småäta".
visst finns det innehåll i 2cm gräs och tur är väl det annars hade de dött...det finns väl innehålla i höet du ger din häst i sandrutan?
sen i nästa stund skrev du, det är inte naturligt att vräka i sig frodigt gräs för en ponny, men det har väl ingen påstått? fodrigt gräs är för mig högt gräs, för lite hästar, för mkt bete...och nej det är inte naturligt men det kan bero på att vi tillfånga tagit hästarna och låst in dem i värsta fall en och en i små hagar, i naturen bildar hästarna flockar själva och kan vandra vart de vill när de ätit upp på ett ställe vandrar de vidare...våra kan inte det.
jag tror stenhårt på att ponnyer kan gå dygnet runt på stora marker bara det är tillräckligt många hästar så att betesstrycket blir rätt.
för ju fler hästar, destå mer lek och rörelse och destå mer motion, ju fler hästar, destå mindre mat på stor yta...förstår du?
har man inte många hästar får man anpassa ytan, 1hektar funkade till två små skitar, det hade du nog aldrig trott va?
mitt i sommaren på bete i fråga såg dessa två små lättfödda ponnyer ut såhär:
shettisen.
hagen i bakgrunden...islandshästen i förgrunden
visst de hade kunnat vara smalare men de behöll iaf den nerbantade vintervikten och gick t.o.m ner lite i perioder och kunde endå gå på bete. se nedan skräckbilder på hur de sett ut tidigare.