Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Antal kg hö med 82 % TS blir följande formel: hästens vikt i kg/82 för 1 KG TS/100 kg häst. Alltså om hästen väger 650 kg ska den ha minimum 650/82= 7,93 kg hö. Om du hellre vill gå på 1,5 kg TS/100 kg häst så blir det 650/82 * 1,5=11,89 kg hö

Vem pratade om att ha hästen där alltid? Det handlar om akuta lösningar om hästen är alldeles för fet och inte går ner. Inte hela hästens liv....

Tyvärr finns det väl folk som har hästarna så alltid med...
jag menar det är ju inte så stor skillnad på en lerhög till hage eller en sandhage lika lite att pilla med...och lika liten antagligen.

jag tycker att hästarna åtminstone skall få ha något träd i hagen och kanske en liten sten att lyfta fötter över...

Du har tydligen inte heller en susning om hur mycket en häst får i sej på "några hektar" på 3-4 kompisar.........Ta er en runda och titta hur det ser även nu i september i en "nerbetad" hage. Med den värmen vi har haft dessutom.

Jodu jag har en susning eftersom jag haft mina 2 små hästar, en islandshäst på 130cm EXTREMT lättfödd och min minishettis hingst 83cm på 1hektar i sommar, kraftigt nerbetat men de höll vilkten de hade under vintern och gick inte upp endå fick de gå på gräs och äta på massa buskar och springa runt och ha kul.
1hektar är inte så stort men till de två var det rätt stort.
hade jag haft fler tjockishästar hade jag kunnat ha en större hage men de måste ju hålla det så kraftigt nerbetat och ökar man hagens str utan att öka antalet hästar så blir det för mkt mat.
Men ju fler hästar destå större hage alltså och destå roligare hästliv.

Här är en bild på lättfödingen i fråga och hagen i fråga, massa buskar att gnaga på och stenar att hoppa över, och som du ser väääldigt kortbetat.
28953723.jpg

hade jag fått bestämma hade jag haft hästarna som på island, massa hektar typ 100hektar och så 50 hästar som sprang runt och lekte.
då hålls gräset nerbetat men de får samtidigt röra på sig...så som det ska vara.

Den ytan och det antalet hästar garanterar en rejält bra återväxt hela tiden mer än hästarna ens äter om vi pratar om ponnys. Även i 2 cm friskt gräs finns en hel dle innehåll.....
Det är INTE naturligt att vräka i sej grönt frodigt gräs för en liten ponny, dygnet runt, var i hela världen får ni det ifrån:eek:

men du pratar emot dej lite här, det vi säger är ju ner betat och mycket hästar, iaf jag...då kan man ha ponnyer på stora beten och inte instängda ensamma i en liten ruta med sand min lättföding hade garanterat fått sankolik direkt, det är INTE naturligt att hindra dem från att "småäta".
visst finns det innehåll i 2cm gräs och tur är väl det annars hade de dött...det finns väl innehålla i höet du ger din häst i sandrutan?

sen i nästa stund skrev du, det är inte naturligt att vräka i sig frodigt gräs för en ponny, men det har väl ingen påstått? fodrigt gräs är för mig högt gräs, för lite hästar, för mkt bete...och nej det är inte naturligt men det kan bero på att vi tillfånga tagit hästarna och låst in dem i värsta fall en och en i små hagar, i naturen bildar hästarna flockar själva och kan vandra vart de vill när de ätit upp på ett ställe vandrar de vidare...våra kan inte det.

jag tror stenhårt på att ponnyer kan gå dygnet runt på stora marker bara det är tillräckligt många hästar så att betesstrycket blir rätt.
för ju fler hästar, destå mer lek och rörelse och destå mer motion, ju fler hästar, destå mindre mat på stor yta...förstår du?

har man inte många hästar får man anpassa ytan, 1hektar funkade till två små skitar, det hade du nog aldrig trott va?

mitt i sommaren på bete i fråga såg dessa två små lättfödda ponnyer ut såhär:

28807103.jpg
shettisen.
p62501771_43628358.jpg

28807124.jpg
hagen i bakgrunden...islandshästen i förgrunden
28807090.jpg

visst de hade kunnat vara smalare men de behöll iaf den nerbantade vintervikten och gick t.o.m ner lite i perioder och kunde endå gå på bete. se nedan skräckbilder på hur de sett ut tidigare.

Senast ändrad:

och då kan ni få se hur de sett ut andra sommrar:
8273273.jpg

25031657.jpg

någon skillnad?:grin:(kan säga att de två sista bildera är hur de ser ut på massa gräs i mängder med för lite hästar och för mkt bete helt enkelt)

och då har jag endå inte motionerat dem mkt alls bara skojridning och shettisen har nästan knappt gjort nåt alls. så allt är matens förtjänst så att säga...man ska inte behöva motionera ihjäl hästarna, de ska kunna hålla bra hull en då.

Man måste se till vad som är bäst just då för hästen, går den inte ner så är det sandhage tex om man har och om hästen är ohälsosamt fet. Tills den gått ner. I min värld ska dom inte vara såna månad efter månad nämligen.
Därefter håller man koll.

jag kan nog garantera att hästar som går på såhär nerbetat och får kämpa för maten=så likt det vilda det bara går.
mår mkt bättre både psykiskt och fysiskt än hästar instängda ensamma i en ruta med sand....:crazy:

Och varför i frimärksstorlek? Ridvolten kan duga bra om man har egen eller får använda den, under den period som behövs, om man inte har annat.

Man oj vad mycket större vad glad hästen blir:crazy: jag hade ärligt talat blitt galen om jag varit en häst hade blivit galen av att se hästen stå så med för den delen som människa.

Senast ändrad:

Orkar inte ens diskutera att hästar absolut alltid hela tiden måste si eller så....
man gör det man måste för att de ska må bra över tid. Inkluderar det att inte äta gräs en period så är det så det måste vara.

Ang antalet häst per hektar så är återväxten ofta helt otrolig om vädret är rätt och de ytor/häst du skriver om där har dom helt enkelt för mycket (om inte betet är uselt o magert) om dom är lättfödda, annars klarar dom sej utmärkt. Det är knappast att ge dom "avbetat" gräs.....det hinner inte bli avbetat med 3-4 ponnier på 3-4 hektar som du skrev, om du inte har mest skräp i hagen förstås.

Vad menar du? förstår inte det du skrev om att de ytor/häst som jag skriver om där har dom helt enkelt för mkt??? om dom är lättfödda? "helt enkelt för mkt" för att det enligt dig "måste" vara så eller tycker du de SER ut att ha för mkt?

ni andra får gärna kommentera bilderna!

Dina ponnies ser mkt fina ut.

flash har nog fastnat att du skrev att de skulle gå på 4-5 ha o kanske vall:angel:

Vad menar du? förstår inte det du skrev om att de ytor/häst som jag skriver om där har dom helt enkelt för mkt??? om dom är lättfödda? "helt enkelt för mkt" för att det enligt dig "måste" vara så eller tycker du de SER ut att ha för mkt?

ni andra får gärna kommentera bilderna!

Dina ponnier ser helt ok ut. Det är ditt resonemang om "måsten" och generella mått ang hästar och hektar som jag inte alls håller med om.
Och glöm inte att hästar av naturen är inte enbart gräsätare, dom lever även på buskar sly, mm, i naturligt tillstånd.

Så grymt härliga färger dina hästar har! Och jag älskar de småländska hagarna!
De ser fina ut i hullet, båda två. Snyggt jobbat! Några tips? ;)

Min kära gris måste ha minskat i omfång, börjar få sadelgjordsproblem. Men som sagt, måttbandet säger att inget hänt. Visserligen tänjs mohairgjordar ut, men inte så mycket att den skulle bli för lång.
Nu blir det lite okontrollerat några dagar, jag åker bort och lämnar hästen till stallkompisen. Hon är riktigt ordentlig och kommer inte ge något extra eller göra något dumt. De ska ta med Figgs ut några gånger om vädret tillåter (höst på Skaraslätten = jäkligt blåsigt!).
Men det känns ju lite dumt att släppa allt ändå, men sånt är livet! Det är ju bara några dagar.

- kl -

Måste bara berätta :D

Igår red jag ut i skogen barbacka på araben. Ni vet inga stigar, utan kors och tvärs, upp och ner. Och det var inte alls lika skönt som det var sist :eek: Ingen rund rygg att sitta på, en mus-dödar-manke, och inget fett bakom bogbladet som stoppade mig från att glida framåt. Jag höll på att ramla av mest hela tiden ;)

Kontenta: jag tror min häst har gått ner i vikt ;)

Att hästen har bråttom in till maten är ju inte så konstigt. För jag antar att hästen brukar serveras mat när den kommer in. Men bitandet på inredningen blir alltså inte bättre när hästen går ute? Eller när hon kommer in rättare sagt.

Härligt, det är nog det enda jag kommer sakna av fetknoppen när han blivit smärt och snygg. Den bekväma barbackasitsen.
Nu har iofs min häst ingen manke och väldigt rund rygg ändå, men det blir ju inte samma stoppning. Tyckte han började bli obekväm i våras när han gick ner lite. Och ve och fasa, jag kände mig nästan lång på honom :eek:, är ju van att ha lite mer mellan benen. Men är det ju definitivt värt för att få en hälsosam häst.:D

Lite nyfiken. Vårt gräs börjar bli ganska kort nu, de har ju fortfarande en del att beta på, men snart ska de flyttas på lite mer gräs.
Tror du de får i sig för lite fibrer? Borde man kanske ge lite hö eller halm?
Hästarna är lite lösa i magen på sommaren, inte extremt eller rinnigt på nåt sätt, men lösare än fina bollar. :p Har tänkt att det är för att gräset är mycket spädare, men bör man ge något för att få lite grövre föda?

Kommer ju snart börja ge hö ändå, men tills dess kanske det kan vara bra med några tussar hö eller halm?

Hoppas att det är något roligt du skall göra så att du får något annat att tänka på i några dagar :)! Du behöver ha lite kul också :laugh:!

kl

Det går inte så bra med bantningen för oss just nu, jag har lyckats knäcka till ryggen så det blir lite tunt med motion nu ett tag. Var ute och fotade igår, någon som kan gissa hur lång tid det gått mellan dessa bilder?

Rätt svar är ungefär 10 sekunder... Det visar problemet med min herre. Sett från sidan ser han ganska okej ut, och det är väl därför alla tjatar om att han inte är tjock. Sett framifrån ser han däremot ut som en tunna. Jämt. Det gäller att se honom från rätt vinkel ;)

(Det är inte sådär mycket gräs i hagen han normalt går i, de fick gå där eftersom det kom en ny häst igår och det är bättre att springa i den hagen, den andra är väldigt backig och stenig.)

har du ingen bild från sidan? Jag tycker att man måste se ganska många bilder för att kunna avgöra ngt.

Ja fy bubblan vad jobbigt det är när hon har blivit smal. Jag har ju ingen balans längre :eek: Jag har ju knappt någon balans när jag rider med sadel heller. Det finns ingenting som stabiliserar mina ben längre :p

knapplån

Äntligen är det dags för nästa steg. Hur gör man när man bedömer att det är dags att sluta banta hästen? Och hur vet man när det är dags?
Rida barbacka på min ponny är nog inte samma känsla längre, har inte testat än. Snart är det dags att köpa ny sadelgjord (trevligt bekymmer i och för sig). Manken har kommit fram, halsen har minskat rejält. Revbenen känns ganska mkt. Inga fettkuddar på rumpan eller någon annanstans. Enligt måttbandet så har hon gått ner 100 kg. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är alltför långt från verkligheten. Det känns som om min ponny håller på att försvinna. :) eller :cry: ?

Jag har definitivt aldrig lidit av aneroxia har aldrig haft problem med vikten själv. Men jag måste väl snart öka fodret? Vågar jag det?

Jag har ju samma bekymmer. Man är ju mer än glad att hästen har tappat vikt, men samtidigt vill man ju inte att det ska fortsätta så att hästen blir mager heller. Ja, jag tycker att du vågar börja öka försiktigt om du känner att bantningen är klar :)! Kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka