Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Den ser ung ut o överbyggd. synvilla?

Om den börjar jobba försvinner rumpdepåer o den får förhoppningsvis magmuskler som drar upp buken. Klättra den:idea:

Annars ser den ovanligt fin ut:bow::love:

Red ut idag på min lilla gris, det tyckte han var kul! Medryttaren skrittar ju mest eftersom det är barbacka som gäller. Har man inte balansen kan hans hopp och ryck vara förrädiska.

Men vi både travade och galopperade. Galoppad med ryttare har han inte blivit på eeevigheter... Men det satt nog där det skulle. Red bara ca 40 min men han var duktigt trött efteråt. Trava orkar han - galoppera var tufft. Så mer sånt framöver nu ;) Tycker han gått ner tillräckligt och skrittats tillräckligt för att kunna öka intensiteten nu.

Bild fårn idag. Luras lite, han är inte överbyggd men väldigt svängd i sadelläget. Vid ridning när han tar i och spänner mage/rygg blir han rak och ser smal ut. När han får slappa blir det hängmatta av allt.
19-1.jpg

dom har varit där ett bra tag mer eller mindre.
hon har alltid haft en rejäl bak men tappat runt magen lite då och då genom åren.
men detta året är också det första på ca 3 år som hon fått gå på gräs, flyttat ut hagen lite i taget så hon fick vänja sig:D ingen fång än så länge.

Motioneras hon? alltså använder du henne typ kör henne? cyklar med, går med, tömkör osv?
eller är hon bara sällskap?
sött huvud hon har:)

ni kunde kanske träna klättring? ser ut att behöva ryggmuskler eller så är han bara väldigt svankig? hur gammal är han?

Han står väldigt tokigt där för han var trött efter ridturen. När han är avslappnad blir han väldigt svankig :p Nio år gammal är herrn. Vid ridning får han en helt annan form:

14-2.jpg

Han klättras en del. Inget extremt men vi bor på ett berg så lite klättring ingår vart man än går i skogen. Senast igår blev det en del klättrande som verkligen får upp flåset på de flesta pållar. Sega långa backar :)

Senast ändrad:

vad tycker ni om att ge BAKJÄST till våra tjockisar som vi bantar? magarna kanske kan komma i obaland? + att det är väl bra för pälssättning osv?

varför ger man betfor egentligen? är det bra för fiber? sköljer ni ert betfor och hur mkt ger ni av det? kan man ge för mkt? vad innehåller det egentligen?

skillnad på pelleterad/slitsad?

hur mkt hade ni gett till en shettis hingst på 83cm och en islandshäst valack på 130cm?

Jag ger inte betfor, det är totalt onödigt för min häst som ska gå ner i vikt.

Betfor är en restprodukt från sockerframställningen. Den mängd socker som finns är betfor är väldigt liten, speciellt i jämförelse med färskt gräs (sockertillverkarna vill ju såklart utvinna så mkt socker som möjligt). Betfor är fiberrikt och i princip ett grovfoder. Tanken att hästar får en sockerkick av betfor så som vi får en sockerkick av godis är fel... Det är bra för magen, kanske speciellt för hästar som får lite grovfoder? Hur lämpligt det är just när man hårdbantar vet jag inte men det är ett väldigt bra hästfoder. Jag har 'alltid' gett det förr.

Jag gillar det till hästar som tränar mycket och svettas mycket. Brukar ge det efter ridningen då, rikligt blött så hästen får i sig vatten + att man smidigt kan ge hästen extra salt då. Det är ju dock många som häller bort vattnet, antagligen för att det finns melass i betfor? Vet inte om det gör nån skillnad eller om det är nåt folk fått för sig.

Det är ju dock många som häller bort vattnet, antagligen för att det finns melass i betfor? Vet inte om det gör nån skillnad eller om det är nåt folk fått för sig.

Melass och socker är vattenlösligt. Så om man blöter i MYCKET vatten (mer än betforn vill suga upp), slår bort vattnet och sen sköljer tills sköljvattnet är klart så försvinner sockret ja. Så jo, det gör skillnad. Det är dock bökigare än att köpa melassfritt, men får man inte tag i sånt så.

Betfor i sig, minus sockret, är BRA mat, idel fibrer, mycket fiberrikt och på så sätt bra. Dessutom kan man ge en volym som är större (iom vattnet) än av annat.

Jag gav ju urvattnad och sköljd betfor åt fångisen innan jag fick tag i melassfritt lucern att blanda tillskott och mineraler i.

Bete om dagarna plus högiva då fölungen kräver mer mat.
När fölungen växt förbi honom så ska hon få en egen krubba där vi kan proppa ned hö utan att b-ponnyn kommer åt så vi verkligen kan kontrollera hans matintag. Men nu är de lika stora så då går det ju inte :( vill helst inte sära på dem heller då jag anser att hästar mår bäst av att kunna klia varandra osv.

Att sätta ett staket som bara fölet kan gå under är inget alternativ då? Bara mindre fålla alltså, men där hö finns.

Men den andel socker som finns i betfor är väl försumbar såvida man inte hårdbantar eller har en fånghäst? Eller av andra anledningar vill begränsa sockret rejält.

Absolut, för 'normalhästen' är det inget att bekymra sig för. Betfor är ju en restprodukt, det som blir kvar när man gör socker. Så sött är det, men ingen sockerbomb så att man behöver bekymra sig för en frisk häst.

Den ser ung ut o överbyggd. synvilla?

Om den börjar jobba försvinner rumpdepåer o den får förhoppningsvis magmuskler som drar upp buken. Klättra den:idea:

Annars ser den ovanligt fin ut:bow::love:

hon är defenitivt inte överbyggd:rofl:, snarade obyggd med några välformade fettvalkar:D. hon är 14 nu men ser fortfarande ut som en 4åring(och beter sig som en). var ute och cycklade med henne både igår och i förrgår, gick jätte bra!! verkade tycka om att komma ut och röra på benen, dock så blev det en del gräs pauser som belöning för att hon var så snäll. ska verkligen fortsätta att cyckla med henne då hon inte rör sig så mycket i hagen.:banana: det finns inte ngt att klättra på hemma hos mig. platt åker mark så långt ögat ser:( finns inte ens en halvdan ridväg på 3km omkrets.(bor mitt ute i ingenstans i skåne)

Senast ändrad:

knapplån
Jag har gett min ponny lite urvattnad betfor hela tiden. Även om jag har jagat MJ så har hon fått lite grand. Hon tycker att det är jättegott och det är som andra redan har skrivit bra för magen. Nu har jag börjat bromsa bantningen så nu får hon lite mer. :)

Här kommer en något bättre bild på hur han ser ut i dagsläget:

Foto417.jpg

Nu hoppas man bara han ska omvandla lite fett till muskler också ;) Märks att det tagit en del att sätta päls och än är det inte över, även om han redan har så det räcker!

Hade en foderföreläsare från Danmark häromveckan. Hon tyckte det var märkligt att vi hade melasserad betfiber (alltså betfor) och inte vanliga betfiber. Hon kunde inte förstå varför man tvungen skulle hälla på mer socker innan man utfodrade med det. Tydligen är betfiber utan melass vanligt i Danmark, de utfodrar åtmistonde många djurparksdjur med det.

Gör det? Oj, det har jag missat! Måste vara rätt klurigt att få tag i.. Det hade ju varit ett kanonalternativ!
Fast min lilla ponny får nöja sig med sina två dl lucernpellets. Det är en sån enorm mängd att påsen kommer räcka i oändlighet, så vi klarar oss hela vintern.

Vad ska jag göra med honom, den lilla köttbullen? Han ser lite slankare ut, men enligt måttbandet är det tvärtom. Antagligen är det väl magmusklerna som är avslappnade, jag vet inte hur mycket han gått på sista tiden när jag varit bortrest.
Suck, jag vet att jag sa att jag skulle tagga ner och "sluta bry mig" men nu sitter jag här igen med halvt om halvt ångest och funderar på vad man ska göra.. Ska ringa sjukhuset och se om det finns möjlighet att få låna vågen, om den är lagad, så jag har en faktisk vikt att arbeta från.

Jag vet inte om jag har frågat sedan innan, men vad har du för värden på ditt grovfoder?

----
Min häst har nu börjat få lite mer halm, för att hon går ner i vikt fort nu :crazy: vilket jag inte tycker om, gå ner i alla ära, men det får Inte gå för fort.
Jag la på 0.5 kg halm, sa att hon inte går ner för mycket för snabbt.

Kan det vara hennes, enligt veterinären, kroniska borrelia som spökar? ska läsa på mer om borrelia,
har varit så mycket andra "värre" saker att ta i tu med på henne att jag inte haft tid att läsa på tillräckligt.

Konstigt, motionen är minskad, om det nu är sådan stor skillnad på en timmas skritt och en halv timmas skritt - i övrigt så är hon superpigg
att ha att göra med, dock när man går med henne så är det antingen slut på benisn eller så är det full sken.

Nu känner jag Alla! revben med ett nååågot hårdare tryck än vad som är önskvärt och hon har ingen hängmage längre.

Ja i övrigt så är det inte lång tid kvar tills nästa veterinärbesök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka