Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Grattis!! :bump: Nu har du fått en verklig bekräftelse på att han blivit mindre!! Jejj :banana:

Ja, jag sa ju till axel, minns inte om det var den här tråden eller fångtråden, att han är smalare än han varit på år (när axel tyckte han var fet och hade depåer än) och nu fick jag ju kvitto på att det faktiskt är så och jag inte bara inbillar mig.

Än är det ju lång väg kvar, men ändå skönt att det gått åt rätt håll trots taskiga förutsättningar =)

knapp

Kul att det verkar gå framåt för många på alla möjliga sätt :) Själv har jag varit borta hela helgen men pålle reds idag och fredags av medis (hoppas jag, hon var här men jag har inte kollat blocket vad hon har gjort). Hälsade lite snabbt vid insläppet på honom, han lever iaf :p haha.

I veckan tänker jag nog ta ut och galoppera honom i skogen igen, det var himla roligt! Återigen testa hur sadeln sitter samt ett mer dressyrigt pass på ridbanan, förutom medryttarens 3 dagar då. Så han får jobba på lite :) Ska nog ordna lite grenar till boxen också, har tänkt göra det flera gånger men sen glömt. Kan nog vara trevligt att gnaga på nåt under småtimmarna, halmen verkar han inte äta så mkt på.

Täcken är alltid bra, jag har dock sällan haft problem med bogen (Casper är ändå så sjukt stor så han passar liksom inte i täcken) utan det är på maggjordarna man ser skillnad.

Kanske skulle ha ett "mättäcke" istället för måttband :idea: Casper använder inte täcke men man kan ju ta ett och skriva ner vilket hål det satt i bogen. Och maggjordarna märker man ju enkelt skillnaden på :)

Jag tänkte faktiskt lite samma sak, att mäta 'via täcket' så att säga. Lite knepigt för mig dock, han växer ju den lilla herrn, men för er andra borde det ju funka prima? Så jag konstaterat att D gick ner på Ultuna men gått upp det när han kom hem btw. Syntes ingen superskillnad, var mer 'uppdragen' när han kom hem bara, men inte så konstig iom svälten. Fast fick dra in gjordarna en hel del, och spänna in även i bogen. Men nu är det nästan 'helt utspänt' igen.

Tror det kan vara en skitbra idé :) Har ju flera täcken till Casper som inte används, nu kan de ju komma till nytta, haha.

Min darlings maggjordar börjar hänga nu, i övrigt passar alltid hennes täcken, har megasize :rofl:
eller ja, vi har alltid superbreda täcken på henne, hon är ju liksom bred även om hon är smal och smärt.

Ja, jag sa ju till axel, minns inte om det var den här tråden eller fångtråden, att han är smalare än han varit på år (när axel tyckte han var fet och hade depåer än) och nu fick jag ju kvitto på att det faktiskt är så och jag inte bara inbillar mig.

Än är det ju lång väg kvar, men ändå skönt att det gått åt rätt håll trots taskiga förutsättningar =)
Att den inte längre är övergödd är inte samma som att den är utan depåer.

Sen är det som med människan- viktigast att förebygga fetma- dvs HÅLLA matchvikten o inte släppa på bete igen.

Min darlings maggjordar börjar hänga nu, i övrigt passar alltid hennes täcken, har megasize :rofl:
eller ja, vi har alltid superbreda täcken på henne, hon är ju liksom bred även om hon är smal och smärt.
Delvis KL
Har sett alltför många- mest unga hästägare som spänner gjordarna alldeles för hårt. T o m på stalltäcket.
Det ska gå att få in en knuten näve- lätt

Tänk er att lägga sig ner med en stor grässbuk med svångremmen hårt spänd:eek:

Han är överviktig/tjock fortfarande, men han har inga depåer. Ser du det på kortet är det en ren synvilla som sagt.

Dock har han cirka 50 kg kvar att gå ner, inget snack om saken. Men stora skillnaden nu mot förr är att det inte finns depåer, dvs fettansamlingar 'fläckvis'. Utan det är samma jämna 'fettäckning' på bog som länd t ex. Förr hade han ju kuddar där det samlats onormalt mycket fett, de som härrörde från IR. Fångnacken/späcknacken är borta, man känner revbenen med lätt tryck osv.

Men han är inte i mål, han har ca 50 kg kvar som sagt, som jag har god förhoppning om kommer att försvinna sen när han har rörelse i hagen och dessutom kan sättas igång =)

Ang övermatad kan jag upplysa dig om att han äter EXAKT lika mycket silage NU som han gjort alla andra vintrar. Däremot RÖR han sig MINDRE nu då han står i sjukruta - ändå är vikten bättre, mest troligt för IR-delen är under kontroll.

Ja självklart ska de inte sitta hårt! Brukar låta mina täckesgjordar hänga ca en dm, men nu när jag la på täcket igen hände dessa minst två dm :rofl:

Det är nog ganska ovanligt att man måste medicinera en IR häst. Vad är det för sorts medicin du menar? Vad jag vet så finns det inte ngn mot just insulinresistens. Det finns ngt som man ger tillfälligt för att hästen ska gå ner i vikt (om jag har förstått det rätt). Det enda som hjälper är att banta hästen.

Min har EMS (equine metabolic syndrome), diagnosen konstaterades efter ett besök hos kliniken förra hösten där de gjorde prover. Han får ett hormonpreparat, levothyrexin, som ska hjälpa honom med ämnesomsättningen. Jag behandlar honom som en IR-häst och han får sköljd betfor, bakjäst, linfröolja, e-vitamintillskott och lusern hack (utan melass). Och en massa motion, han bantas alltså och går på medicinering vilket han kommer att göra tills han nått sin "målvikt", ev hela livet. Dock är medicinen dyr, 1935 kr/kvartal. Saftigt med tanke på att man pluggar..

Hej!

Det är inte bara jag som har problem med att hålla pållarna i "bra" hull". Överlag tycker jag det är svårt med ponnys och Kbl. Jag har tre kallblod (ardenner,kbl.travare,shettis-korsning) samt en vbl-travare i våran flock. Det är ett ständigt arbete att begränsa intaget, och trots detta upprätthålla en "hyffsad" tuggtid. Jag har iofs turen att ha dom hemma på gården, så att vi kan styra och påverka mycket själva. Men att ha flera hektar obetat bete över, är alla ggr inte så roligt. Önskar att vi bara kunnat släppa våra på bete helt obehindrat, men det går inte med våra pållar, då skulle de se ut som tunnor. Även om de nu ändå är överviktiga(enligt mig)

Här är lite bilder på kbl-travaren från i våras/sommras.

Mvh Tjalle

Hur bedömer nu honom i hull. (han är omusklad och under igångsättning under fototillfället.)

ng13.jpg

Broll4.jpg
Broll6.jpg
Broll5.jpg

Jag tycker den ser lite tunn ut över korset i jämförelse med resten av kroppen. Inte så jätterund om magen men kraftig hals - är halsen sådan eller är det fettansamling?

Påminner om min som satte en rejäl hals i år. Fast min är ju bruks.

KL

Hos oss går det sakta just nu. Vi fick in en ny häst på gården och min och hagkompisen fick då flytta till en annan hage, mindre men med lite mer gräs. De har snart betat ner det också, vilket märks på magarna. De har blivit lite lösa och ser lite uppsvällda ut helt enkelt. Är inte helt nöjd med detta, men det även om gräset är längre så är det iaf inte så mycket. Det är en ganska kuperad hage med mycket buskar, och inte så mycket gräs, så det kommer nog bli bra ändå.

Har jag lite tur så stannar nya inackorderingen över vintern, det hade varit perfekt för min del eftersom det är en liten shettis som kommer att äta ungefär lika mycket som min lilla islänning. Relativt sett då, den han går med nu kommer äta dubbelt så mycket som min.
Annars blir det nog att investera i en fodergrind. Men det hade ju varit perfekt om han fick äta med en kompis, jag inbillar mig att de gillar att ha lite sällskap, men det kanske bara är en sån där dum mänsklig sak som man applicerar på sina hästar.

Senast ändrad:

Tror inte alls det spelar nån roll för hästarna om de får äta ihop eller ej. De får ju gå i hagen tillsammans resten av tiden right?

är det som hästen bantat eller har du fuskat och lossat gjordarna???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025