Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hur är det med stärkelser för lättfödda/bantande/IR hästar?

jag menar, ger ni havre till era hästar? sen innehåller tydligen morötter stärkelse med? måste jag sluta ge det då?

jag har islandshäst och det sägs att de inte kan bryta ner stärkelse lika bra i sina tarmar och därflr vill jag inte ge havre MEN tänkte då ge morötter som kan ge samma possitvia effekt(pigg) på hästarna som havre...men det är alltså lika dåligt att ge???

Man ska nog inte tro att alla hästar är insulinresistenta. Men om de är det så ska de äta så lite stärkelse som möjligt. Om hästen är fet finns alltid risken att den utvecklar IR så då är det väl onödigt att ge den stärkelse. Dessutom lär den inte behöva den extra energin.
Men till andra hästar ger i alla fall jag stärkelse ibland. Man ska bara vara medveten om att det i hästens en gång naturliga föda inte fanns så mkt stärkelse. Hästens matspjälkningssystem är inte anpassat för att bryta ner större mängder stärkelse på en gång.

Stärkelsen i morötter är antagligen inte alls lika jobbig för hästen att ta hand om. Så om den inte är i riskzonen för fång så tror i alla fall inte jag att det är speciellt olämpligt med morötter.

Att en islandshäst inte kan spjälka stärkelsen som andra hästar har jag inte hört tidigare. Varför skulle den inte kunna göra det?

Hur är det med stärkelser för lättfödda/bantande/IR hästar?

jag menar, ger ni havre till era hästar? sen innehåller tydligen morötter stärkelse med? måste jag sluta ge det då?

jag har islandshäst och det sägs att de inte kan bryta ner stärkelse lika bra i sina tarmar och därflr vill jag inte ge havre MEN tänkte då ge morötter som kan ge samma possitvia effekt(pigg) på hästarna som havre...men det är alltså lika dåligt att ge???

Frågan är ju varför du vill ge extra MJ så att säga? En bantande häst och/eller en lättfödd häst har sällan behov av havre över huvud taget liksom, då det tillför för mkt MJ sett till proteinet. De gånger man måste ge krubbfoder till lättfödda/bantande är det ju för att få upp proteinet, och då vill man det med så litet MJ-påslag som möjligt så där faller havren bort.

Blir dina pigg/a av havre eller har du bara hört att man kan fodra dem pigg? De flesta hästar är svåra att utfodra så de blir pigga, om man inte överutfodrar dem med 'snabb' energi. Då innebär dock MJ-överskottet att de kommer bli tjockare. Bästa sättet få pigg häst är att se till att alla behov är täckta (då behövs analys..) och att ha dem i så hög kondition man hinner med.

Blir dina pigg/a av havre eller har du bara hört att man kan fodra dem pigg? De flesta hästar är svåra att utfodra så de blir pigga, om man inte överutfodrar dem med 'snabb' energi. Då innebär dock MJ-överskottet att de kommer bli tjockare. Bästa sättet få pigg häst är att se till att alla behov är täckta (då behövs analys..) och att ha dem i så hög kondition man hinner med.
Så behöver det inte vara.
Energin från en lagom mängd havre kan göra att den orkar mer o då även gör av med mer.
Det förutsätter dock att man gör mer än skogslufsar.

Blir man rädd för hästen o inte kan bruka energin, så blir den förstås bara tjock...o lat.

Hur menar du nu?
Hästen är tjock och bör absolut inte ha någon extra energi i och med att det är för mycket energi som gör dem tjocka. Att pytsa på ännu mer är ju inte så smart..
Däremot finns det hästar med "havreskalle" som blir lite galna av havre, ingen vet vad det beror på.
Men har man en häst med fångbenägenhet och/eller fetma känns det rätt dumt att ge den stärkelse, vilket finns i alla spannmål, som kan ge tarmrubbningar och utlösa fång.

Jo, så är det väl. Det var inte länge sedan som axel försökte slå i mig att det kunde vara skadligt att kontinuerligt ge 1/2 pkt jäst om dagen, eftersom axel menade att hästarnas tarmflora ska få sköta sig själv utan konstgjorda tillsatser. Vad är skillnaden? Mitt motargument då var att det finns många människor som dagligen dricker/äter Proviva, Activia och dylikt, just för att förbättra tarmfloran och hålla sig friska.

Tro mig, Gullan86, som fånghästägare är man rätt så "glad för" att hitta faror i allt och man vill knappast ta några risker!

Så var det inte!
Jag IFRÅGASATTE OM det verkligen var nödvändigt- om du hade provat att ta bort det sen den var smal.

Ja..tron kan försätta berg. Människorna kanske har en i övrigt bedrövlig kost o kanske är diabetiker:grin:

Dagsfärska hullbilder (det ironiska är att jag har bilder på datorn där han ser ut som han väger 100 kg mer och fläsket ser ut att vara i valkar - jag begriper inte..)

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Och två bonusbilder

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Så var det inte!
Jag IFRÅGASATTE OM det verkligen var nödvändigt- om du hade provat att ta bort det sen den var smal.

Fast VARFÖR skulle jag plocka bort jästen? Den som antagligen mest behöver den är shettisen, och hon har inte varit överviktig alls. Den andra, som har varit överviktig, har jag inte märkt dålig mage på. Men varför skulle det vara så tokigt att använda jästen i förebyggande syfte? Det är ju knappast några jättemängder jag ger trots allt...

Jag tycker inte alls att han ser tjock ut nu! Tycker nästan att min, med sina ulliga vinterpäls, ser rundare ut nu än vad din gör...

Jag tycker inte alls att han ser tjock ut nu! Tycker nästan att min, med sina ulliga vinterpäls, ser rundare ut nu än vad din gör...

Tack, fast han är fortfarande tjock tycker jag? Har sådär 50 kg kvar skulle jag gissa, att gå ner. Men stor skillnad mot innan, och depåerna är borta tack och lov. Men tycker din är mycket, mycket smalare =)

Ska ladda upp ett par av de bilder när jag satt och gnuggade mig i ögonen och tyckte, eh va?

Men börjar förstå hur det 'går till' när jag ena gången tittar på honom och tycker 'shit vad han tappat' och nästa gång tycker 'hjälp, han blir tjockare igen!'

Hullet är dock som på de bilderna jag la ut i första länken, om jag klämmer och känner osv så man känner revbenen med lätt tryck (lite hårdare nu med pälsen), man känne andra benstrukturer som varit dolda tidigare, bogblad och så vidare med. Men jag begriper inte HUR han kan se smällfet ut på vissa bilder? Lika lite som jag begriper hur han när han VAR smällfet kunde se riktigt tillslimmad ut på vissa bilder. Det händer något intressant med honom + kameror helt enkelt ;)

Som sagt... det är sekunder till minuter mellan bilderna..

Verkligt hull:
Thumbnail.aspx

Intressant bildfenomen/illusion:
Thumbnail.aspx

Verkligt hull:
Thumbnail.aspx

Intressant bildfenomen/illusion:
Thumbnail.aspx

Ja, usch ja vad det kan skilja när man tar kort! Alltifrån vinkel på kamera och objekt till hur ljuset faller och bakgrundsfärger..

Fick en smärre chock när jag skulle mäta för veckan. 195 cm, 10 cm mer än förra söndagen! Snacka om panikkänsla!
Men jag insåg ganska snabbt att måttbandet hade snurrat sig, hästen är lika rund som tidigare.
Men det var några fasansfulla sekunder där, innan ljuset gick upp för mig. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hade stämt!

Jag kan föreställa mig hur det kändes. Jag har glömt att mäta denna helgen. Men jag undrar ändå om inte all päls kommer att påverka det.

Ja, usch ja vad det kan skilja när man tar kort! Alltifrån vinkel på kamera och objekt till hur ljuset faller och bakgrundsfärger..

Fick en smärre chock när jag skulle mäta för veckan. 195 cm, 10 cm mer än förra söndagen! Snacka om panikkänsla!
Men jag insåg ganska snabbt att måttbandet hade snurrat sig, hästen är lika rund som tidigare.
Men det var några fasansfulla sekunder där, innan ljuset gick upp för mig. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hade stämt!

Oj, förstår att hjärtat stannade ett tag där!

Lite spinoff-fråga - men är det någon vits mäta säg var tredje dag tror ni, eller är risken för stor att det blir tillfälliga småförändringar så man bara får magsår?

Har ju ingen analys på nya silaget än, och är lite nervös för det. Tänkte om jag mäter TÄTT så jag omedelbart ser ev viktuppgång och kan strypa den?

Jag tror inte att det är ngn ide att mäta så ofta. En gång i veckan tror jag räcker. men det är kanske olika ....
Jag vill inte mäta idag för jag tror att pälsen kommer att öka måttet - tramsigt- ja jag vet.

Åh fy vilken hjärtklappning jag hade fått :crazy:

Idag klippte jag min shettis för andra gången i år. Hennes päls hade växt ut 1½ cm sen jag klippte henne för en månad sen :eek: Nu ska hon hållas korthårig så kanske hon får ta av sina fettreserver så hon inte fryser :angel: Idag klippte jag lite mer, så nu är det mer täckesklippning istället för halvklippning som hon hade tidigare men då blev hon svettig av att röra på sig...

Jag har funderat på att kapa av lite päls från min bumling med, men jag är så hårt rotad på att en rakad häst ska ha täcke!
Det vill jag verkligen inte greja med om vintern också, eksemtäcket på sommaren räcker gott och väl..

Är det ok att raka och ha otäckat ute i hagen? Han blir ju genomsvett så fort man bara rider en liten sträcka i skritt, så det borde väl ändå innebära en större välfärd i det stora hela?
Om det dessutom bränner lite mer kalorier vore ju inte det helt fel :angel:

Jag tror du kan klippa åtminstone undre halshalvan och bringan utan att behöva täcka.

Jag har funderat på att kapa av lite päls från min bumling med, men jag är så hårt rotad på att en rakad häst ska ha täcke!
Det vill jag verkligen inte greja med om vintern också, eksemtäcket på sommaren räcker gott och väl..

Är det ok att raka och ha otäckat ute i hagen? Han blir ju genomsvett så fort man bara rider en liten sträcka i skritt, så det borde väl ändå innebära en större välfärd i det stora hela?
Om det dessutom bränner lite mer kalorier vore ju inte det helt fel :angel:

Ska försöka rita om du inte fattar. Men om du klipper hela halsen, samt mellan frambenen. Och sen när du kommer till bogen etc så gör du en ganska 'tvär' linje neråt, så att du slutar strax bakom sadelläget. Då har du en klippning som minskar svettningen rejält, som gör de förbränner lite extra kalorier, men som inte behöver täcke för att ersätta pälsen som försvann (möjligen i extremt pissväder). Och kvar värmande päls över rygg, kors osv. Det vinner inga stilpriser, men himla praktiskt.

Jag klippte så förra året, klurar åt att det blir en sån i år med, och att ponnyn får en sån med (han var oklippt förra året). Tänkte försöka hinna klippa nu i veckan.

Jag tror jag förstår. Det låter som en smidig lösning på många sätt för oss, han får väldigt lång päls just där som klibbar ihop sig och gör ont när man trasslar ur så nog vore det bra att raka bort den helt! Ska försöka få tag i klippmaskinsägaren redan imorgon och se vad vi kan åstadkomma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka