Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Idag var vi iväg!

Hon hade bara gått ner snopna 15 kg :rofl:

Gissade minst på 20 kg. I stallet gissade de på 50 kg ;)

Man hittade inget på plåtarna. Hon är inte halt.

Nu får massören komma ut och massera loss spänningarna i bogarna och sedan så ska hon skrittas igång. :)

Du lägger det runt bröstkorgen, bakom manken och framdenen och drar åt så det är spänt. Så läser du av vilken siffra det hamnar på. Står cm och kg (och troligtvis också engelska mått)

Det är jätttesvårt att få det att hamna på exakt samma ställe som det var förra gången, så jag mäter alltid på det smalaste och på det tjockaste. Så har man lite att utgå från. Det räcker ju att ta ett mått.

Haha :rofl: Men 15 kg måste ha gjort mkt på din häst :D Heja er :bump:

Så roligt att ni får sätta igång! Jag blir jätteglad för att hon inte är halt längre! :banana: Jag har längtat sååååååå efter ridbilder på er :D

Nu jäklar ska jag fixa en tjusig frisyr till hästen! Den vanliga klipparen var inte tillgänglig så jag har satt en lapp på skolan. Någon måste väl nappa bland allt djurfolk!
Funderar på att köpa en egen maskin, men det kostar väl en hel del?
Tips på modeller och skär?

Jag vet en del här som har en klippmaskin från Jula :idea: kostar väl ca 1500 kanske... Kolla!

billigare tror jag inte man kommer undan... men annars så fungerar det ju att låna maskin. Eller anlita någon som kan klippa åt dig. Jag ahr sett att det brukar kosta 200-400 kr...

Idag var vi iväg!

Hon hade bara gått ner snopna 15 kg :rofl:

Gissade minst på 20 kg. I stallet gissade de på 50 kg ;)

Man hittade inget på plåtarna. Hon är inte halt.

Nu får massören komma ut och massera loss spänningarna i bogarna och sedan så ska hon skrittas igång. :)

Men GRATTIS! Och 15 kg är inte alls fy skam!!

(Här har han nog GÅTT UPP 15 kg.. på 2 dygn. Han har ätit åt helvete för mkt silage, måste ha en extrem teknik för att äta silage med den på)

Så, då har jag luskat lite :)

Jag har en DeLaval elklipper CC3-180 med ett C S1 skär - "Grovt knivset för klippning av häst med lång och smutsig päls. Ger hårlängd 2-4 mm".
Jag har nu skrivit upp att jag ska köpa ett C S3 - "Fint knivset för mönsterklippning och klippning av häst. Ger hårlängd 0,1-1 mm".

Sen finns det även C S4 som lämar 1-2 mm. Det kanske är tillräckligt?

Okej! Men jag skulle kunna använda de "grova" skären först när jag klipper shettisens mammutpäls och sen byta till de fina och klippa en gång till? :idea:

På A svarar vi att det är ALLDELES för kort med 0,1-1 mm. 1 mm använder jag när jag rakar rent för SÅR. Eller när jag sommarklipper hunden, det blir enormt kort.

0,1 mm rakar de med på kliniken när de rakar 'hudrent'..

Jag klipper hästar med 3 mm skär, i undantagsfall 2.6 mm. Nu kan det dock på någon mystiskt vis skilja mellan X mm och X mm. Jag har ett Osterskär som är 1 mm och ett Moserskär som är 1 mm. Jag har tagit fel ett par ggr till hunden, det blir ett stycke kinesisk nakenhund med Moserskäret. Konstigt men..

På B svarar vi att det går hur bra som helst det =)

haha, nakenhund :rofl: får jag en nakenhäst då? :p

Så då kanske C S2 blir bra? den som lämnar 2-4 mm kvar? Någon som vet hur mkt nya skär kostar? 600 ca?

Men de är ju bara använda 3 ggr, ska det behövas redan?

Det kan behövas efter EN gång om det är skitig päls etc. Jag slipar efter ca 5 ggr, men då svär jag def den sista, och säger 'dags att slipa skär' den 4:e. Men jag glömmer alltid skicka dem, så.. )

haha, nakenhund :rofl: får jag en nakenhäst då? :p

Så då kanske C S2 blir bra? den som lämnar 2-4 mm kvar? Någon som vet hur mkt nya skär kostar? 600 ca?

DÄR sa du något. Jag har BILD på en kinesisk nakenhäst klippt med 1 mm skär!!

Se, begrunda och välj något annat skär ;)
http://hem.passagen.se/xyplex/visionjan04.htm

Jaha, men då kan jag skicka in de här skären på slipning när jag fått hem de nya :)
Hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka dem? Kostnad? Hur göra man förresten när man skickar dem? :p

Hihi, nakenhäst var ordet :D
jag tror jag tar ett annat skär ;)

:D Det var verkligen en välrakad häst. :p

*kl*
Min häst har nu börjat kuta runt som en galning i hagen och örjat förbränna ordentligt när det har blivit kallt, får hoppas att hon tappar ordentligt med vikt. :d

Men hon har fortfarande 38.2 i temp sedan hon fick influensavaccin fredag eftermiddag. Är det verkligen normalt att det håller i sig så länge? Har bara vågat luffsruda lite i skritt sedan dess. Tyvärr är jag inte säker på vad just hon ska ha normalt sett, men har för mig att det brukar ligga runt 37.6. Eller om det var andra stoet? SKa ringa vet i morgon om det inte gått ner då. Jag som var så peppad att träna nu:( Hon är veeerkligen inte allmänpåverkad, piggare än nånsin och helt sjövild tidvis i hagen. Bockar och har sig.

Jag har hört allt från 3-4 dagar till en vecka.
Eftersom hon inte verkar slö är det kanske ingen fara, men det är ju alltid bra att ta det med vet och hellre vänta någon dag extra.

KL

Tror min kille är lite sjuk, vet inte vad det är med honom. Först var jag helt säker på att han fått fångkänningar, så han har stått inne sen söndag morgon. Men nu vet jag inte alls längre, ska prata med vet imorgon igen. Han har knappt ätit på hela dagen. Max ett kg. Igår åt han ca 3 kg iaf. Magen påverkades direkt iom att han inte åt, det såg lite bättre ut nu ikväll när han hade ätit lite. Trodde att han inte åt för att han stod ensam inne, vilket han inte gillar alls. Men nu fick han sällskap inne ikväll och inatt iaf. Får se hur det blir imorgon. Trots sällskapet åt han inte mer än några tuggor, sen ställde han sig i hörnet igen. Stod och sov när jag kom vid halv 10. Enligt hon som fodrade i eftermiddags så hade han stått och sovit då med.
Ingen feber eller nåt, men han känns inte alls som sitt vanliga jag.
Reagerar inte alls ömt eller så, och pulsen har gått ner.

Funderade på om han reagerade på sedering eller stress hos tandläkare, men det känns som att han började bete sig annorlunda innan dess. Har inga direkta bevis, men det känns inte helt rätt. Han har ätit lite dåligt innan tandläkaren med, så det känns som att det kanske är något annat.

Är orolig över vad det kan vara.:cry: Känns inte riktigt som fång.

Stärkelsen i morötter är antagligen inte alls lika jobbig för hästen att ta hand om. Så om den inte är i riskzonen för fång så tror i alla fall inte jag att det är speciellt olämpligt med morötter.

Att en islandshäst inte kan spjälka stärkelsen som andra hästar har jag inte hört tidigare. Varför skulle den inte kunna göra det?

hur vet man om de är i riskzonen för fång?

en islandshäst har tydligen lite annorlunda matsmältniingssystem/tarmar jag kan inte förklara men vet att de har längre tarmar och lättare att tillgodose sig näringen..

de har ju varit renrasiga i hundratals år.

Frågan är ju varför du vill ge extra MJ så att säga? En bantande häst och/eller en lättfödd häst har sällan behov av havre över huvud taget liksom, då det tillför för mkt MJ sett till proteinet. De gånger man måste ge krubbfoder till lättfödda/bantande är det ju för att få upp proteinet, och då vill man det med så litet MJ-påslag som möjligt så där faller havren bort.

Blir dina pigg/a av havre eller har du bara hört att man kan fodra dem pigg? De flesta hästar är svåra att utfodra så de blir pigga, om man inte överutfodrar dem med 'snabb' energi. Då innebär dock MJ-överskottet att de kommer bli tjockare. Bästa sättet få pigg häst är att se till att alla behov är täckta (då behövs analys..) och att ha dem i så hög kondition man hinner med.

Ja det är för att han skall bli piggare, jag har testat havre men han reagerar inte alls på det inte i den mängden jag gett iaf dvs inte så stora mängder.
Men jag testade morötter och behövde bara ge 4-5st och han blev jättepigg och vaken...har hört att morötter motsvarar havre att om man ger tex 2kg morötter så är det 1kg havre eller hur det nu var.

Men borde inte stärkelsen i morötter vara bättre än i havre? vad innehåller morötterna mer? är de bara dåliga att ge?

vilket innehåller mest MJ, morötter lr havre?

tycker du jag ska skita i att ge morötter då?
jag upplevde honom så som det beskrivits att hästar blir av havre, på morötterna...så jag behöver nog inte ge mkt morötter alls räcker nog med max 3st de är rätt stora med...annars blir han nog för nipprig.
han kunde inte sluta springa i princip och trodde någon jagade honom hela tiden lite VÄL vaken alltså.

Men en stor förbrättring då han gav ´järnet=gjorde av med massa....

istället för som han annars kan vara, seg och går och sover i princip förutom på hemvägen, då är det oftast järnet som gäller.

angående det här med bakjäst....är det bevisat att det fungerar/ens är nyttigt att ge dem?

och hur mkt ska man ge dem egentligen???

jag ger just nu islandshästen ett halvt paket och shettisen en fjärdedels men ger det mest eftersom det innehåller b-vitamin och ska vara bra för magen...
men det är kanske onödigt...?

just nu får de betfor och lusern och morötter och bakjäst...vad tror ni ska man behöva ge mineraler då? de får ett bra hö med...

om man gissar för det finns ju ingen analys.

Åtminstone måste du nog ge selen, det får de inte i sig via svenskt grovfoder i alla fall. De andra mineralerna är omöjliga att säga, men ger du en begränsad giva hö nu för att den ska ner i vikt kan den mycket väl få i sig för lite, åtminstone fosfor. Calcium får den ju både från betforn, höet och lusernet så det är nog lugnt. Vet du inte vad som finns i höet skulle jag köpa ett mineralfoder ändå för att säkra attt den får i sig allt. Annars kan de ju få skador över tid som inte märks på en gång på skelett, muskler, ledbrosk, och överdriven trötthet eller vad som heslt beroende på vad som fattas.

Litet överskott är inte farligt alls, men underskott är inte kul i längden om du vill ha en häst som är hållbar tills den blir gammal. Allt nödvändigt finns ju i svenska mineraler, du kan ju välja ett som är till för grovfoderbaserade foderstater, tex krafft grön (om jag itne minns fel) så är det lite mer av den andra och inte en massa extra kalcuim som de som går på en massa havre behöver. :idea:

Jag har hört allt från 3-4 dagar till en vecka.
Eftersom hon inte verkar slö är det kanske ingen fara, men det är ju alltid bra att ta det med vet och hellre vänta någon dag extra.

Å tack, nu blev jag lugnare. :bow: Ska luffsa en dag till om tempen är nere idag, sedan blir det träning!:D

Hoppas din kille blir bättre! Om den slutade äta direkt efter tandraspning skulle jag helt klart tro att det beror på det. Den kanske fick nåt sår eller så i munnnen efter raspen/minstegen som är lite inflammerat? Klämt tungan kanske? Försök kika in och se om du kna se nåt, äter de inte på en halv dag blir de ju påverkade i övrigt också, så grundorsaken kanske sitter i munnen men att magen inte könns bra heller nu. Jag skulle kanske ringa den som behandlade hästen och fråga vad h*n tror. Usch inte kul när de blir dåliga sådär!:(

Han åt efter behandlingen. Han behandlades i fredags och hade då två ställen som var lite inflamerade efter tandsten. Men det har blivit jättefint, så tror inte att det är något problem. Längre in kan jag inte se något.

Men han åt ju upp maten i söndags, hade ätit upp allt kvällshö när jag kom på måndag morgon. Men sen åt han varken morgonhö eller lunchhö. Lite åt han ju, men det blev inte mer än 1 kg på hela lördagen skulle jag gissa på.
Natten mellan måndag och tisdag stod de andra hästarna inne, och han åt inget på måndagkväll när jag var där, bara nån liten tugga. Sen stod han och sov.
Idag (tisdag) när jag kom hade han ätit upp det som fanns kvar i höpåsen (ca 1.5 kg) och en del av det som låg på marken. Så han har säkert ätit 2 kg under natten iaf.
Pratade med vet på morgonen och han tyckte att jag skulle släppa ut honom en liten stund. Han sprang en runda och sen gick han och betade, så han äter iaf.

Tror mest att matvägran beror på att han står inne och ensam. Han hatar det. Så fort han kommer utanför boxen så blir det liv i honom. I boxen står han i ett hörn och hänger och tittar ut genom fönstret. Och gnäggar massa på kompisen där ute.
Hoppas att det går bra att ha honom ute, ska hålla koll på puls för att vara på säkra sidan. Det kan ju ändå vara lite fångkänning, även om det inte känns riktigt så längre. Nu får han stå ute en liten stund på förmiddagen, och om det går bra får han gå ut en liten stund ikväll med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30