Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nej hon är inte rakad hon är klippt.

Jag skulle aldrig ha henne otäckad varken inne eller ute när hon är helklippt, det vore djurplågeri för min del :eek:

Jaja jag menade det :p

Hmm.. Jag tror ponny hade piggnat till en aning av att ha mindre päls, men jag vill inte greja med täcken på vintern också. Ska nog bara öka spåklippningen en bit till, så klarar han sig fint utan täcke.

Hugger sista knappen rakt av :p

Jag tycker att min häst börjar få fint hull nu. Nu kommer bara problemet att hålla det! Vad har ni för plan den dagen? ;) Mer "grovtugg" i form av hö eller lägga till lucern eller kraftfoder? Har ökat på betforgivan med 0,5 dl/ dag (WOW, haha :p ) Vill inte ge havre eftersom det stiger med raketfart till huvudet men kanske lite lucernhack? Eller har ni något annat bra tips? Vill inte ge müsli och inte pellets från Kraft...

Appropå lucern misstänker jag att stallägaren slängt åt min häst ett par torra pellets i samband med fodringen (alltså betfor). Hon brukar slänga till några kraftpelletsar eftersom han äter sin betfor så fort och sedan "ser så sugen ut". Jag har inget direkt mot det eftersom han ju gått ner i vikt men TORR lucern?! Jag såg ut ungefär såhär :eek: när jag hittade två uppsvullna pellets på hans "slabbställe" vid krubban, med tanke på foderstrupsförstoppning alltså. Överreagerar jag?

Nu är min klippt med. Och han är ju en sanlös gullponny raringen. 3 år, första gången han klipps. Stod som ett ljud, hela tiden. Inkl huvudet, under magen, vid skapet och mellan frambenen.

Jag blev tvungen att raka in ett hjärta i pälsen på baken (alltså pälsen kvar, hjärtat rakat) bara för att. Jag gillar eg inte sånt, men han är ponny - då får man :devil:

Som vanligt när jag klipper slutar det alltid med att jag klipper mer än tänkt. Så får se om han fryser arslet av sig nu eller :crazy:

Jag hade gett mer grovfoder tror jag. Den dagen är ännu långt borta för oss är jag rädd :cry:

Om pelletsen, jag hade inte oroat mig om det bara är några stycken och om hästen inte slänger i sig maten. Men det är klart, det bästa är ju om ingen ger något extra som inte står i foderstaten till en bantare.

Nu kommer bara problemet att hålla det! Vad har ni för plan den dagen? ;) Mer "grovtugg" i form av hö eller lägga till lucern eller kraftfoder?

Mer grovfoder tveklöst!

Den dag han behöver tillägg utöver fri tillgång på silage - DÅ ska jag öka hans minimala kraftfodergiva. Inte innan.

Appropå lucern misstänker jag att stallägaren slängt åt min häst ett par torra pellets i samband med fodringen (alltså betfor). Hon brukar slänga till några kraftpelletsar eftersom han äter sin betfor så fort och sedan "ser så sugen ut". Jag har inget direkt mot det eftersom han ju gått ner i vikt men TORR lucern?! Jag såg ut ungefär såhär :eek: när jag hittade två uppsvullna pellets på hans "slabbställe" vid krubban, med tanke på foderstrupsförstoppning alltså. Överreagerar jag?

Tycker jag inte, det räcker med ett par pellets för foderstrupsförstoppning.

Imorgon, för mörkt i stallet nu. Måste fixa linjerna lite med, tror varken de är raka eller jämna. Men tar en bild imorgon, så får ni stå ut med vinda linjer ;)

Senast ändrad:

Jag klippte ju min shettis lite mer (filtklippning nu kanske?) och sen dess har hon gått ner mer i vikt. tror jag iaf, jag har inte mätt men det ser så ut :)
Det roliga med henne är att på de ställen hon är klippt, där är det 2-4 mm kvar, och hon är ändå "alltid" torr där inne vid huden. Även fast det är riktig regnruskväder. Henne är jag aldrig orolig för. Frågan är hur mkt mer man vågar klippa utan att vara tvungen att täcka...

Hur mkt ner på sidorna måste det vara päls för att täcka de inre organen? Njurarna? Vad är det mer man skyddar?

Ja precis, skrev nyss en tråd. Lillen blev, i slutändan klippt så att hela halsen, hela bogen, mellan frambenen, hela undersidan av magen samt 'halvvägs upp på sidorna' av magen är klippt. Över ryggen är det kvar och hela bakdelen och bakbenen.

Jag ser ju gärna att han måste äta mer för att hålla hullet, eller ja han får gärna gå NER; jag tycker han lagt på sig lite (börjar bli nojig för sockerhalten i nya silaget, och MJ med för den delen). Samtidigt vill jag ju inte att han ska gå runt och frysa/känna sig frusen hela dagarna 'mellan målen'

Hjärta på rumpan är ju gudomligt sött tycker jag :love:

Tack för svaren! Jag satsar nog på att lägga till lite lucernhack. Grovfoder plus om han får det i krubban hoppas jag risken för "extrapellets" minskar :crazy: Det vet ju alla att vanligt hö inte är tillräckligt intressant när det skramlar i krubban hos boxgrannarna :p

haha, jag såg det ;)

Apdåliga bilder men...

Såhär ser min lilla fröken ut nu. (Och jo, hon måste ha gått ner i vikt :bump: )

Såhär såg hon ut fram till 20 september.

Och båda de klippningarna klarar hon av att gå utan täcke. Visst ibland kastar jag på ett fleecefodrat täck om det varit mkt blöt nederbörd så hon får en chans att torka upp.

Fast det är inte så mycket att grejja med, min som är lite frusen av sig har ett 200 eller 220g täcke på sig inne och ute från Mark Todd.
Bara att ta av när man ska rida :p

Men jag har i alla fall fått en ny häst. Ögonen lyser på henne när man kommer till stallet nu, pigg och glad :D

Lillen har typ som hon hade 20 september, fast INGEN man att fuska och värma sig med, och så är det lika långt upp på sidan ungefär som på din nyaste bild, fast det fortsätter inte bak på låret.

Men din fryser inte oavsett väder?

Från januari

haha, jag hittad den snyggaste klippningen av dem alla :rofl:

Min tidsplanering höll inte riktigt enligt planen, så det blev bara klippt till hälften. Sen hann jag aldrig göra färdigt/göra snyggt innan lillan fick fång =/ Sen orkade jag inte göra något åt det. Här var dock min plan att jag skulle testa hur lite päls hon klarade av att ha utan att frysa. Det här var i mars så jag var beredd att börja använda täcken...

I mitt fall är det inte grejandet som är problemet, det är enklare och snabbare med täcke än monsterpäls full med gegga. Utan jag vill ju inte hjälpa honom på traven med täcke, han behöver inte ha en massa hjälp mot väder och vind i onödan inte :devil: (Sen är han knepig hitta täcke till men det är en annan sak)

Aaw :D Jag brukar också klippa ett mönster på baken på min, men hann inte med det nu.
Såhär brukar rumpestumpen så ut på min darling :p

c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

Nej hon fryser inte. Eller har inte gjort det på de tre vintrarna jag har ägt henne iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka