Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tja, det är ju inte världens mets alerta varelse om man säger så.. Men jag kan väl inte hitta speciellt många andra symtom än just metabolismen.

Axel:
Det var i gamla stallet jag hade spån, i nya ingår halm och finns ingen plats för förvaring av massa spån.. Jag kanske kanske kan ordna gratisspån, men det är inte alls säkert. Har inte råd att köpa tillräckliga mängder spån för hela vintern :( Nackdelen med att vara student..

Wildrose:
Jag har funderat på att utnyttja djursjukvårdarstudenter eller TUVE-folk, men kliniken är lite omständig.. De verkar ha något emot den typen av häst :grin:

Jag kan vare sig säga bu eller bä om någonting, bara berätta hur du kan ta ett prov. Det som talar emot IR är att din häst inte får fång (för det får den väl inte?). En ren amatörgissning hade nog snarare varit att lägga pengarna på ett Cushingtest.

Det måste ju finnas någon veterinär som kan komma och hjälpa dig ta ett blodprov? Prova ringa runt och fråga någon privatpraktiserande. Insulinprov är bäst att ta hemma om möjligt.

Han är halvblod-ardennerkorsning.
22581192.jpg

Han ser inte så stor ut direkt. Men här är en annan bild, med en ryttare på 175. Då får man lite mer blick för hur bred han är. Han är inte så hög, men bred som en ladugårdsdörr :p Min extremt långa och långbenta kompis sa att det var den första håsten hon ridit som hon inte når om. Och hon rider bara stora hästar.
22581197.jpg

Vilken härlig herre! :D

Han har haft fång, sen dess har jag varit jäkligt nitisk med betegång, fodermedel och allt. Hovis skrattade lite åt mig att jag hade sån stenkoll på hästens hovar och ben :p
Jag tror inte jag kommer ta några prov än på ett tag. Ska nog ringa och rådgöra med sjukhuset, höra vad de tror. Men som sagt, det är ju inget akut.

Tänkte sätta upp ett träningsschema för resten av året. Hur ska man lägga upp det?
Grundkondis och -stryka finns. Hur många dagar per vecka kan man lägga in säg styrketräning för en genomsnittlig hobbyhäst?

Nu har jag börjat ge min "nästansmalis" lite lucern morgon och kväll. Totalt 0,5 kg/dag än så länge så inga mängder. Vill inte ge mer hö eftersom det inte är analyserat, känns bättre att ge något man vet vad det är om ni förstår hur jag menar.

Och med tanke på vårat hö. Jag har så himla ont i magen idag! I morse när jag skulle fylla dagens hökassar så luktade det kattbajs från hösilagebalen. Tittade runt omkring mig ifall någon stallkatt glömt att den var inomhus :p men hittade inget, och när jag gick runt där och sniffade insåg jag att det verkligen kom från balen! Ropade på en stallkompis som vågade ta tag och dra ut höet och där inne låg en dö sork! Så himla äckligt! Min häst fick lite hö från den balen igår (då luktade den inte) och det var från andra sidan (kanske därför ja ginte kände?) så jag hoppas verkligen inte han blir dålig! Han är inte vaccinerad mot botulism så jag känner mig så himla orolig nu på kvällen... Men visst borde man väl sett om han fått botulism ganska direkt? Känner mig som världens sämsta hästägare :cry: Och tänk på de stackars hästar som ätit mycket av det höt, det måste ju smakat apa om inte annat :eek:

Han har haft fång, sen dess har jag varit jäkligt nitisk med betegång, fodermedel och allt. Hovis skrattade lite åt mig att jag hade sån stenkoll på hästens hovar och ben :p
Jag tror inte jag kommer ta några prov än på ett tag. Ska nog ringa och rådgöra med sjukhuset, höra vad de tror. Men som sagt, det är ju inget akut.

Tänkte sätta upp ett träningsschema för resten av året. Hur ska man lägga upp det?
Grundkondis och -stryka finns. Hur många dagar per vecka kan man lägga in säg styrketräning för en genomsnittlig hobbyhäst?

Vad räknar du som styrketräning? :) Jag försöker komma ut i skogen 2-3 ggr/vecka (klättra/intervaller/ut och busa) och rida dressyr 2-3 ggr/vecka och hoppa/bommar 1-2 ggr/vecka

Jag kollar hur mycket det ungeförligen försvinner. Det fungerar ju bara att ha dem på halm som strö om de bara är lindrigt intresserad av att äta halm.

Men jag vet ju hur mycket halm jag lägger in till ponnyn, och jag märker ju hur mycket som försvinner som inte är utmockat. Jag har bädd så det går lite halm ut i skottkärran. Måste jag då lägga in säg 5 kg halm/dag så räknar jag kallt med att hästen äter 4 kg halm/dygn.

Ponnyn äter, med det mätsättet, cirka 1 kg halm/dygn normalt. Om jag försover mig och de står inne längre så försvinner det direkt mer halm.

Det är ännu viktigare ha analyserat hö/hösilage om man ger halm, då halm bara tillför energi och inget protein.

Borde det inte bli väldigt dyrt med den metoden att ge halm + lusern hack är det va? då borde man ju inte behöva analys för det finns ju redan på lusernen men halmen? finns det folk som tar analys på den?

Jag kan vare sig säga bu eller bä om någonting, bara berätta hur du kan ta ett prov. Det som talar emot IR är att din häst inte får fång (för det får den väl inte?). En ren amatörgissning hade nog snarare varit att lägga pengarna på ett Cushingtest.

Men vadå? fång är väl inget "obligatoriskt" för IR?

Borde det inte bli väldigt dyrt med den metoden att ge halm + lusern hack är det va? då borde man ju inte behöva analys för det finns ju redan på lusernen men halmen? finns det folk som tar analys på den?

Det är iofs billigare med analys än veterinärräkningar. Men vad gäller halm så sålänge den är vältröskad och gräsfri så 5 - 5.5 MJ/kg foder. Så inget behov av analys faktiskt så.

Men 250 spänn för en analys är ju inga pengar i sammanhanget. Däremot blir det en dyra foderstat ja iom priset på lucernhack. Men billigare än ett enda veterinärbesök som sagt, så man får ju väga dem mot varandra.

Kan du inte bara be om rätt provrör för ändamålet på kliniken, ta provet själv och lämna in det till dem då? Det gör vi alltid när vi tar prover på travhästarna vid misstänkta hals- eller muskelproblem... Skulle bli orimligt dyrt att ta ut veterinär varje gång man ska ta ett blodprov :crazy:

Fast om insulinprovet ska analyseras på SVA i alla fall (vet inte om andra/alla lab gör det) måste man ha en veterinär som står på remissen. Himla dumt, men de gör inte 'affärer' med privatpersoner i det fallet, du får inte ens svarskopia utan det går via vet.

Dock, funkar ju med vilken vet som helst så, det trassliga är att provet ska centrifugeras inom ca en timme, och dt är ju där man begränsas då vet som provtar måste kunna centrifugera, eller att man har ännu en annan vet som kan centrifugera (alt man har så lyxigt som jag har och kan åka in själv med helblodsröret)

inte för att jag är expert på detta...

Men det enda som verkar vara "fel" med din ponny är att han inte går ner i vikt. Jag har förstått det som att en IR häst i alla fall oftast är ganska trött eftersom insulinet inte verkar som det ska så får den inte in ngt socker i musklerna. Min ponny var ganska stillsam.

Lillen var ju iofs inte 'så' insulinresistent eller hur man ska säga, men han var ju en rätt pigg sak ändå, dock så med tanke på åldern vore annat konstigt. Sen blev han förvisso ÄNNU piggare när han mådde bättre, men det kan lika gärna bero på den långa boxvilan.

Tänk på att göra det i början av veckan, annars så hinner det inte fram. Vi tog det på en onsdag och fick svaret på fredagen.

Det går att ta vilken dag som helst i veckan, behöver inte tas i början av veckan. De analyserar på fredagar dock, förmiddagar. Men de fryser proverna om de kommer för tidigt/för sent. Så det enda man behöver tänka på är att de inte fastnar på posten över helgen, men vilken dag det anländer spelar ingen roll för själva analysproceduren - bara hur länge man får vänta på svar.

Det är iofs billigare med analys än veterinärräkningar. Men vad gäller halm så sålänge den är vältröskad och gräsfri så 5 - 5.5 MJ/kg foder. Så inget behov av analys faktiskt så.

Men 250 spänn för en analys är ju inga pengar i sammanhanget. Däremot blir det en dyra foderstat ja iom priset på lucernhack. Men billigare än ett enda veterinärbesök som sagt, så man får ju väga dem mot varandra.

Okej det jag inte förstår dock vad veterinär har med sammanhanget att göra:p
250 spänn kostar det knappast med en fullständig analys snarare 500-700kr.

men men.

spännande, jag funderar med att ta tiden på hur fort maten försvinner...

kan tänka mig att det inte tar så mkt mer än 30min med ca 3kg på två hästar (mini shettis och island).

Men mina har tillgång till gräs med.

SHIT, jag har problem. 1 h och 15 minuter och 4 kg silage HELT slut, soprent.. :crazy:

Jag vågar inte gissa hur snabbt min pållas natthö, 3 kg, tar slut egentligen. Men jag har sett hur snabbt hon drar i sig ett kilo, så tre kilo lär nog inte räcka särskilt länge. Men så är det, och tyvärr inte mycket att göra åt :crazy:...

Okej det jag inte förstår dock vad veterinär har med sammanhanget att göra:p
250 spänn kostar det knappast med en fullständig analys snarare 500-700kr.

men men.

Agrilab i år, 250 kr, fullständig grovfoderanalys häst, TS/MJ/SRP/CA/P/Mg

Men även om man väljer något av de dyrare och får betala 600, så 'gäller' mitt inlägg.

Och det är billigare med en analys än en veterinärräkning för fång/insulinresistens/andra överviktsrelaterade sjukdomar.

Usch ja, sånt försöker jag låta bli att tänka på.. Ponny får 1 kg hö till natten, det är väl borta på ca 15 min minsstänker jag.
Försöker dra ut på ättiden så mycket som möjligt, blandar det med 1 kg halm och lägger i en höpåse. Det drar väl ut lite på tiden i alla fall hoppas jag. Sen har han ju sina hatade lucernpellets att tvinga i sig under natten, det tar nog ett litet tag.

Funderar på lucern+halmdieten. Om jag får köpa lucernen av grannstallet får jag ett bra pris, men det är Kraffts melasserade lucernhack. Ponny kommer älska det, men frågan är om det är så bra att ge det.
Energin är ju dessutom nästa lika hög som i höt jag har, skiljer 0,1 MJ. Protienet blir visserligen högre, men det kommer nog gå på ett ut i slutänden ändå.
Jaja, jag tror jag håller kvar på den foderstat jag har ändå..
Muttermutter, byta häst vore enklast..

Rimligt träningsschema?
Styrka (bommarbete/kliva över stockar i skogen, vikter?, klättring om jag hittar någon lämplig backe) 1 h, 2-3 ggr/vecka
Kondition (trav oavbrutet ca 30 min, ökar +4 min varannan vecka) 2-3 ggr/vecka
Skogsluff (promenad utan ryttare, ev med vagn) 2 ggr/vecka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka