Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Såhär ser mina älsklingar ut just nu:
Min unghingst 2år till höger på bilden
Som jag vill ska ha lite hull, helt lagom hull över rebenen, han är inackorderad och får inget kraftfoder, får bara mineralsten och torrt hösilage med mkt bra värden. iaf jag tycker han var kanonfin när jag var där, ingen urlakad överlinje utan en mjuk fin hals syns ju inte på bilden men, och ett lagom lager fett över revbenen till vintern, men inte bukig utan perfekt. fin över korset med annars brukar han kunna bli spetsig om han får för lite protein/näring.
Min islandshäst 9år valack
tyvärr bara frammifrån men det kan ju säga en hel del med
Han äter ca 4-5kg hö nu + gräs.
lite betfor för upptäckte att de fick överenergi av betforen som en sockerkick som sedan gick över i lågt socker och sura hästar som typ människor som äter "snabbmat".
men de får lite för magens skull.
jäst, han får bara ca 3dl lusern pellets dvs lite mindre än ett halvt kg.
Han blir lätt fet av lusern har jag märkt så han får inte för mkt.
Ska se om han kan vara helt utan "tillsattser" när han får full giva hö(5kg).
han får äpplen och även lite morötter vilket shettisen inte får för han får FÖR mkt energi av det som han använder på ett dåligt sätt.
och så min minishettis hingst som larvar sig på bilden. 11år gammal.
Han äter ca 3-4kg hö nu + gräs
lite betfor för upptäckte att de fick överenergi av betforen som en sockerkick som sedan gick över i lågt socker och sura hästar som typ människor som äter "snabbmat".
men de får lite för magens skull.
jäst, och han har gått upp till snart 1kg lusern pellets eftersom han behöver så mkt protein. han är uppe i 6dl (8dl är 1kg).
sen får han lite äpplen.
ja vad tycker ni? lite respons tack....visst ser de en då rätt bra musklade ut fast jag inte hinner motionera dem så mkt.
kolla bogarna. och islandshästens kors.
enligt måttband ligger shettisen på 129kg nu (vid den här tiden förra året vägde han hela 190-200kg).
och såg ut såhär:
islandshästen väger enligt måttband nu 360kg han har gått upp sen i sommras pga allt gräs jag var tvugen att låta dem gå på när jag flyttade men vid samma tid förra året vägde han 380-390kg och såg ut såhär:
målet på dem är att få tillbaka dem till detta och smalare:
323kg
119kg