Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Min häst kommer nog inte få beta mer än halvdag nästa år, det är inte värt att offra hennes liv för att hon ska få beta obegränsat, och jag vägrar munkorg :p

Nu är det jag som är kärringen mot strömmen- alla ni är ju eniga o kunniga i hur bantandet ska gå till.

De andra som har vågat sig in här o är av annan uppfattning- har mer eller mindre klassats som djurplågare- för att de vill hästens väl o håller sig nu borta.

.

Nu är du faktiskt tramsig om det är ngn som är helt övertygad om hur man bantar en häst så är det du.
Den ska ha så lite energi och proteiner som möjligt annars blir den fet. Det är din åsikt och när det gäller proteinerna så håller jag inte med dig av anledningar som jag har skrivit flera ggr.
jag undrar vem som skräms mest i denna tråden?

Varför är det bara du som får tycka ngt?
Nu tycker jag att denna diskussionen blir lika löjlig som ett par andra jag har deltagit i. Jag inser naturligtvis att det delvis är mitt fel och väljer därför att gå ur tråden.

KL
:confused::confused:
Är det stört omöjligt att ha en normal diskussion utan personliga påhopp?
Det blir ju bara pannkaka av alltihop i de här trådarna..

Kan vi åtminstonde försöka bete oss som vuxna människor och faktiskt försöka hjälpa varandra?

Vad gör man när man kört fast..?

...

Jag har provat:
Högprotein-diet (ingen skillnad)
Inte bry mig alls, mycket energi och protein (ingen skillnad)
Inte mata alls, nästan (ingen skillnad)
Träna som en tok med "moderat" foderstat (ingen skillnad)
Tokträna med låg foderstat (ingen skillnad)
Inget gräs (ingen skillnad)
Bara gräs (ingen skillnad)
Bara halm (ingen skillnad, bara kolik)
Olika träningsmetoder; intervaller, mkt trav, mkt skritt (ingen skillnad)
Betesbegränsning, både munkorg och inne nattetid (ingen skillnad)

Hmm, har jag glömt någon nu..?
Men det är klart, jag är ju etolog så varför skulle min häst gå ner i vikt?
(Förlåt, jag blev bara så arg...)
Vad kan jag försöka nu?
Varje av de där metoderna har varit i bruk minst tre månader, de flesta uppemot 6 månader. Utom bara halm-metoden, efter två kolikanfall på en månad slopade jag den.

Om det fanns möjlighet.

Ställa hästen på grus, lerhage och på spån utan något som helst annat att äta än det du ger den.
Motionera som en galning på minimigiva utav mat.

Jag har bara den hagen hästen går i nu, där det är mestadels lera. Tyvärr. Och spån/torv har jag inte råd med..

Men det var såna omständigheter i tidigare stall. Inte hade jag en smalare häst då..
Senaste stallet gick de visserligen och "tjuvmatade" på dagarna, och då hade han en mycket högre diet överlag.

Jaja, jag får väl fortsätta som jag gör och hoppas att det finns mirakel.. Antingen att CSN höjer bidraget eller att hästen går ner, oddsen är väl ungefär lika utsiktslösa.

Titta på min snygga häst :love: Snart är hon så fullblodssmal som hon ska vara enligt vet. :bump:

.

Heja, superfint. Du vet att du & Stella samt de andra som lycklats och lagt in bilder här i tråden är min inspiration va? När det känns motigt och jävligt och hopplöst och långsamt tänker jag faktiskt på alla fina 'efter'-bilder här, och ger mig fan på att vi (jag & Lillskrutt) SKA dit vi med, förr eller senare =)

KL
:confused::confused:
Är det stört omöjligt att ha en normal diskussion utan personliga påhopp?
Det blir ju bara pannkaka av alltihop i de här trådarna..

Kan vi åtminstonde försöka bete oss som vuxna människor och faktiskt försöka hjälpa varandra?

Vad gör man när man kört fast..?

Man klickar på triangeln :idea: ;)

Heja, superfint. Du vet att du & Stella samt de andra som lycklats och lagt in bilder här i tråden är min inspiration va? När det känns motigt och jävligt och hopplöst och långsamt tänker jag faktiskt på alla fina 'efter'-bilder här, och ger mig fan på att vi (jag & Lillskrutt) SKA dit vi med, förr eller senare =)

Hejja hejja! :banana::banana::banana:

Tack! Kul att vi hjälper er på traven med motivation! Nu är det bara lite kvar för odjuret, sedan så är hon nog klar.
Idag var hon lite busig! Sparkade bakut på bandet :p hon fick gå 20 min på 5.2 km/h, JOBBIGT!

Agrilab i år, 250 kr, fullständig grovfoderanalys häst, TS/MJ/SRP/CA/P/Mg

Men även om man väljer något av de dyrare och får betala 600, så 'gäller' mitt inlägg.

Och det är billigare med en analys än en veterinärräkning för fång/insulinresistens/andra överviktsrelaterade sjukdomar.

ja såklart det är billigare än veterinär men varför gå så långt? jag menar de flesta kan ju fodra med ögat om man kan något som helst om hästar och foder och vad jag vet tog de inte ut veterinären så ofta till hästar förr i tiden, hade man börjat prata om analys med folk och deras nordsvenskar förr i tiden hade de bara skrattat en rakt i ansiktet:grin:. jag tror snarare vi använder veterinären mer nuförtiden för andra onödiga saker såsom förslitningar osv osv.
tycker det är lite löjligt att skriva att alla som inte har analys har sjuka hästar som behöver veterinärvård, jag har nog aldrig ens hört talas om det.:angel:

Man MÅSTE faktiskt inte ha analys även om det säkert är bra det förstår jag men jag tror man kan bli för "analytisk" med analys och sönderanalysera varenda liten detalj, till slut blir man ju knäpp och följer man denna tråden så verkar ju inte analys som någon "mirakelkur" heller även om du försöker få det att framstå så.

är lite trött bara...hästar ska INTE vara feta men analys är ju inte enda vägen och ibland kan jag tycka att folk här i tråden går lite väl onödigt djupt in på vissa saker så man börjar undra om folk är besatta eller vad det är:angel:

Nu lär väl alla bli för:devil: på mig haha...

Jag säger inte att jag är bäst och det jag gör är rätt....ska bara ha det sagt med:p

Såhär ser mina älsklingar ut just nu:

Min unghingst 2år till höger på bilden
dscn9759_60274507.jpg

Som jag vill ska ha lite hull, helt lagom hull över rebenen, han är inackorderad och får inget kraftfoder, får bara mineralsten och torrt hösilage med mkt bra värden. iaf jag tycker han var kanonfin när jag var där, ingen urlakad överlinje utan en mjuk fin hals syns ju inte på bilden men, och ett lagom lager fett över revbenen till vintern, men inte bukig utan perfekt. fin över korset med annars brukar han kunna bli spetsig om han får för lite protein/näring.

Min islandshäst 9år valack
dscn9652_60274434.jpg

tyvärr bara frammifrån men det kan ju säga en hel del med:angel:
Han äter ca 4-5kg hö nu + gräs.
lite betfor för upptäckte att de fick överenergi av betforen som en sockerkick som sedan gick över i lågt socker och sura hästar som typ människor som äter "snabbmat".
men de får lite för magens skull.
jäst, han får bara ca 3dl lusern pellets dvs lite mindre än ett halvt kg.
Han blir lätt fet av lusern har jag märkt så han får inte för mkt.
Ska se om han kan vara helt utan "tillsattser" när han får full giva hö(5kg).
han får äpplen och även lite morötter vilket shettisen inte får för han får FÖR mkt energi av det som han använder på ett dåligt sätt.

och så min minishettis hingst som larvar sig på bilden. 11år gammal.
dscn9670_60274463.jpg

Han äter ca 3-4kg hö nu + gräs
lite betfor för upptäckte att de fick överenergi av betforen som en sockerkick som sedan gick över i lågt socker och sura hästar som typ människor som äter "snabbmat".
men de får lite för magens skull.
jäst, och han har gått upp till snart 1kg lusern pellets eftersom han behöver så mkt protein. han är uppe i 6dl (8dl är 1kg).
sen får han lite äpplen.

ja vad tycker ni? lite respons tack....visst ser de en då rätt bra musklade ut fast jag inte hinner motionera dem så mkt.
kolla bogarna. och islandshästens kors.

enligt måttband ligger shettisen på 129kg nu (vid den här tiden förra året vägde han hela 190-200kg).
och såg ut såhär:
24807072.jpg

islandshästen väger enligt måttband nu 360kg han har gått upp sen i sommras pga allt gräs jag var tvugen att låta dem gå på när jag flyttade men vid samma tid förra året vägde han 380-390kg och såg ut såhär:
24807073.jpg

målet på dem är att få tillbaka dem till detta och smalare:

26674687.jpg
323kg
26674667.jpg
119kg

Senast ändrad:

29373224.jpg

Här är min unghingst himla fin i hullet och sommarpäls tycker jag.

svårt att se något på de nya bilderna av "tjockisarna" jag vet men kan säga att om ni kollar på Kilona så ställer det rätt bra i förhållande till hur de ser ut om man gämför med hur de såg ut som feta/smala.
de är inte helt mitt emellan det utan mer mot det smala hållet men fortfarande lite bukiga tycker jag inte så slimmade som på smalbilderna.
men tror att det beror mkt på att de fortfarande äter gräs med, det kanske kan gämföras lite med halm, att det mest innehåller energi...
eller vad tror ni? så det förstör kanske mer än de gör nytta men jag tycker det är bättre att de har något att knapra på emellanåt än att de är helt slimmade just nu de är iaf inte "tungt feta" så de belastar leder osv utan mest lite mer bukiga som sagt.

på shettisen känner man revbenen för mkt tycker jag och han är för uppblåst, han har för lite muskler naturligt just nu med därför han får rätt mkt protein.

islandshästen har lite mer fett på sig shettisen har inget fett kanske jag ska säga bara "uppblåst" och man känner inte rebenen så jättemkt på islandshsästen men han är absolut inte lika fet som vid den här tiden förra året.
han är mkt mindre bukig än vad han brukar va så detta funkar rätt bra på han.
han ska inte få i sig för mkt näring bara för då går han nog lätt upp...jag håller noga koll nu för senaste tiden sen jag började med höet har han gått upp lite...
han hade fasiken klarat sig på luft alltså..
men bara jag håller han på en bra nivå och försöker få ner han i vikt sakta.
sen är det säkert pälsen mkt som gör att de ökat med.

Senast ändrad:

En stilla undran... Om du är så säker hela tiden på att DU gör rätt, att analyser inte behövs och att det är löjligt med foderstatsprogram/tabeller, varför i hela friden frågar du då om dina hästars hull och lägger upp bilder?

Angående träning, hur mycket galopperar du? Det är mycket skritt och trav på ditt schema men hur är det med galoppträning, bommar, klättring, dressyr? Vet att du inte har så mycket skog eller backar att naturligt träna styrka i, men då får man göra det på konstgjord väg. :)

Jag kan ju hela tiden jämföra mitt fullblod med min nordsvensk. De har ju olika sätt att röra sig på, att galoppera är inte liak jobbigt för fullblodet som för kallblodet - men det är fortfarande jobbigare än trav! Att traggla galoppfattningar, övergångar och tempoväxlingar tillsammans med bommar/cavaletti ger TRÖTT fullblod efter 45 min.

Casper har ju inte alls samma förutsättningar för galopp. Men vi har börjat med galoppen nu och det är JOBBIGT. I traven är han gärna pigg och tuffar på lagom länge utan att bli trött. Om vi galopperar självdör han inom ca 20 språng! Efter en ridtur med lite skritt och trav samt ca 20 galoppsprång x 3 (totalt ca 30-40 min ridning) är han trött i dagsläget. Detta gör vi i skogen och på ett småländskt berg får vi gott om klätterträning till vardags.

Tidigare år när jag inte haft tid/inspiration till ridning brukade jag löslongera honom någon gång i veckan. Då får han bralla loss samt hålla igång i trav/galopp tills han blir trött + lite till. Det har hjälpt massor mot fetma på vintern. Förra sommarn var han jättefin tills hovarna blev förstörda och han fick vila, då blev han tjock. Under hösten slutade medryttaren och jag tömkörde eller löslongerade då och då. Senhöst:
47.jpg

Runt nyår
73.jpg

Jan/feb
88.jpg

89.jpg

Under hösten gick de på fritt silage med kvot på 6,5 men han fick inte äta fritt då de mer ranghöga körde bort honom. På natten fick han ca 3-4 kg tror jag samt lite betfor med mineraler. Efter jul fick de inte fritt längre utan istället 5+5 kg i hagen samt 3-4 på natten. JAG tror att det var den lite väl vågade klippningen som hjälpte till, han fick ta en hel del energi till att värma sig. Han vägrar ju ha täcke, bara äter upp dem och får av sig dem. Han motionerades ganska lite då jag hade stora problem med fullblodet och la all min energi där.

Senast ändrad:

tycker det är lite löjligt att skriva att alla som inte har analys har sjuka hästar som behöver veterinärvård, jag har nog aldrig ens hört talas om det.:angel:

Via var jag skrivit det?

Men du KAN INTE fodra en IR-häst med ögat, annat än med halm + melassfritt lucern då möjligen. Det är omöjligt gissa sig till sockerhalten t ex. Och blir hästen mer om mer IR har du fångrisken runt hörnet hela tiden. Fång innebär veterinärbesök.

Man MÅSTE faktiskt inte ha analys även om det säkert är bra det förstår jag men jag tror man kan bli för "analytisk" med analys och sönderanalysera varenda liten detalj, till slut blir man ju knäpp och följer man denna tråden så verkar ju inte analys som någon "mirakelkur" heller även om du försöker få det att framstå så.

Inte sagt det är en mirakelkur, det är dock enda sättet att VETA vad man ger hästen.

är lite trött bara...hästar ska INTE vara feta men analys är ju inte enda vägen och ibland kan jag tycka att folk här i tråden går lite väl onödigt djupt in på vissa saker så man börjar undra om folk är besatta eller vad det är:angel:

Nu lär väl alla bli för:devil: på mig haha...

Jag säger inte att jag är bäst och det jag gör är rätt....ska bara ha det sagt med

Om det nu är så bra att fodra med ögat - varför är dina hästar (utom unghästen) tjocka? Vet du förresten om unghästen har rätt kvot på mineraler och sitt proteinbehov tillgodosett så att han slipper få hållbarhetsbesvär i framtiden?

Man kan fodra EN sak med ögat - energi/MJ. Det är det ENDA du kan avgöra med ögat.

Sen, om du läser tråden ordentligt så analysen i sig bantar ingen häst. Den är dock ett verktyg för att kunna se till att hästens behov tillgodoses. Haken med bantning, ens MED analys är att det grovfoder som många av bantarponnyerna behöver för att få TS och protein tillgodosett men är lågt nog i MJ inte finns. DOck kan man då mha analys välja ett grovfoder med så låga värden det GÅR att få, och iaf inte ge högre än man behöver.

ja såklart det är billigare än veterinär men varför gå så långt? jag menar de flesta kan ju fodra med ögat om man kan något som helst om hästar och foder och vad jag vet tog de inte ut veterinären så ofta till hästar förr i tiden, hade man börjat prata om analys med folk och deras nordsvenskar förr i tiden hade de bara skrattat en rakt i ansiktet:grin:. jag tror snarare vi använder veterinären mer nuförtiden för andra onödiga saker såsom förslitningar osv osv.

Förr i tiden var det en jutesäck över länden som gällde om hästen var svettig och var tvungen att stå ute i kylan när man lastade vagnen. När hästen jobbat klart för dagen stod den i spilta, åt melass, havre och hö. Allting var absoluta sanningar - det fanns bara ett sätt att göra saker på. Under sommaren fick hästen gå ute, ibland i hage, ibland fastsatt i kätting så den betade i en ring. Två hästar hade samma träns och sele.

Det finns många saker, enligt mig, som inte möjliggör denna behandling av hästarna idag. Prestation, är en av dem. Många kräver mycket av sina hästar, jämfört med att dra en vagn. Att dra en vagn i lågintensivt arbete är inte samma sak som att bära upp en ryttare och kunna ridas i snabba gångarter på hårt/mjukt underlag. En draghäst jobbade nästan uteslutande i skritt och vi har INGEN aning de utslitningar de hade. Jag tror knappast de var så friska i kroppen men i det arbetet märktes nog inte förslitningar och hältor på samma sätt, inte tror jag heller att man uppmärksammade hältor eller liknande som man gör nu. För vi vill hästarnas bästa, vi har inte häst för att vi måste utan för att vi vill! Och det ligger i vårt intresse att de har det bra. Visst behövde även draghästen vara frisk, men den behövde inte vara tiptop. Det var inga veterinärbesiktningar på gårdshästarna, direkt.

Min pappa är av den gamla skolan och förstår inte varför det ska vägas foder eller varför man ska analys. Han börjar mjukna lite men han är verkligen old school. För hans del finns det några absoluta sanningar och de är inte baserade på vetenskap utan på gammal praxis. Och dåtidens hästhantering uppkom genom att man inte hade tillgång till vad vi har tillgång till idag. Om man ska förkasta möjligheten till analys för att det gick så bra för dåtidens bönder utan analys, då kan vi lika väl rida med made in India-sadlar som passar ryttaren men inte hästen, vi kan barrera hopphästarna och låta hästarna stå i kätting istället för hage. Förkastar du modern forskning i alla andra sammanhang också?

Undrar jag också.

Vi kan ju inte ge några tips om hästarna om vad hästarna behöver då vi inte vet vad de redan får.
Jag tycker att de är väldigt bukiga och islandshästen ser även ut att vara tjock.

Uppenbarligen så fungerar inte din metod? då borde hästarna vara smala nu, du har bantat dina hästar minst lika länge som jag har bantat min häst
men hjälp av analys, dock har jag inte haft tillgång till att motionera min häst. Antagligen så skulle de inte heller behöva gå och vara bukiga
om du med hjälp av en analys tagit reda på innan hästarna blev bukiga, att de har brist på protein i sin foderstat.

Med hjälp av analysen kan man få ett hum om en korrekt foderstat. Utan får man höfta och hoppas på det bästa,
fodra med ögat hjälper bara när man verkligen ser om hästen är mager, fet eller om den är bukig.

Jag kan inte galoppera :( Har ont i rygg och höfter, galopp gör det värre. Jag galopperar honom i lina ibland, men han har haft problem med galoppen till och från hela hösten. Hans högra bakben hänger liksom inte riktigt med. Vi har varit på klinik för det, men de hittade inget och ville inget göra.
Så vi tar det lugnt på galoppfronten just nu. Men i våras intervalltränade vi mycket (inget hände med vikten.. Men oj vilken kondis han fick!).

Cavaletti springer han över ibland, kanske inte så ofta som man "borde". Det är vädret som sätter stopp! Har ingen padock utan använder en åker som ridbana. Efter allt regn är det mindre lämpligt att vara där..

Oj, vad många bortförklaringar :p
Jag har börjat lägga in mer och mer galopp i träningen så det är på gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka