Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Okej det syns mkt bättre på sista bilden du la upp, det är helt omöjlig att se när det är taget ur olika vinklar speciellt när halsen inte ens synd.
men nu på sista bilden syns att hon var mer mullig som jag sa förut och att hon var mer bukig. men tjock vinterpäls
du har nog aldrig känt på en islandshäst/shettis.
Pälsen är ca 5-6 cm lång.
Är det med måttband eller våg?
Våg på klinik. Har du vägt dina med våg?
Tilläger - min häst har bantat utan motion, endast visa kontrollerat intag av mat.
..jag har inte sagt att mitt sätt är det enda rätt, hemskt vad folk har svårt att läsa det man skriver i denna tråden.
jag tycker bara att det är värt att disskutera och att ja, alla får chans att lägga ut bilder även om det är analys eller utan analys, jag tycker det är roligt att se om man kan lyckas med båda vägarna så att säga.
Jag försöker inte övertala er om att sluta med analys även om det känns lite som att ni förkastar utan analys men jag börjar förstå mer och mer varför analys är bra.
Vi får se om jag tar analys men det tråkiga är att jag är skitkass på matte och jag vill kunna fodra mina hästar själv ju och inte behöva ha matte d för att veta hur man ska kunna räkna osv.
för tar man hjälp av någon så kan ju inte den klämma o känna.
det var ju det som hände senast jag hade analys då fick jag hjälp över nätet och hästarna blev skitfeta trots att jag försökte reglera och ha mig men det är inte så himla lätt när man inte ens vet vad man skall reglera efter.
därför har det känts lättast att köra utan analys inte för att jag är snål att ta analys utan för att jag inte förstår mig på det utan jag tycker det har funkat bra utan NÄR JAG HAFT HÄSTARNA SJÄLV.
Jag kan hålla med om att det är tråkigt att folk inte läser allt man skriver, för det gör inte du heller!
Nu är du riktigt löjlig faktiskt, på dina bilder såg man ju inte ens halsen
Jag vet att ni ser att det är jättestor skillnad men ni vill bara inte erkänna det....men lite erkänner du nedan...
Nej jag ser inte stor skillnad på halsbilderna, det är två bilder som är tagna i olika vinklar, min häst får också fet hals i den vinkeln.
haha det är riktigt roligt att både du och alex tror att det är flera hästar, det säger uppenbarligen mycket om hur mycket han förändrades
.
Du har en islandshäst och en shettis som är feta? Jag vet i alla fall att den du visat bilder på är samma häst, som har fått bli fet och fått gå ned i vikt x antal gånger.
jag har haft han inackorderad större delen av de snart 5åren och INTE kunnat bestämma hur mkt han skall få jag vet låter helt sjukt men hur ska man kunna säga att man vill ha analys och att han ska fodras på ett visst sätt när han går i stor flock på lösdrift med fri tillgång på hösilage i ett stall, i flock med hö 3 gånger om dagen i ett stall där min häst är jätterang hög och snodde allt så jag hade ju ingen aning om hur mkt han fick.
osv osv har stårr i flera stall men då säger ni varför tog du inte analays själv, skötte han själv och hade han på box.
ja analys hade jag kunnat tatt men på den tiden visste jag knappt va det var dessutom hade vi analys på höet har jag för mig men det visste jag inte hur man räknade på och de kvittade nät han åt upp alla de andra hästarnas hö.
och box vill jag inte ha han på eftersom han vantrisvs något enormt han har alltid gått på lösdrift och river i princip boxen om han måste stå inne mer än max 1 natt per månad eller nåt vid dåligt väder.
skötte han själv kunde jag inte då när jag hade han inackoderad hade runt 2-3mil till stallet enkel resa
Jag ser inget problem i att bestämma foderstat för en häst när den står inackorderad, det har min häst gjort hela tiden jag har haft henne.
Själv har jag mer än tre mils enkel resa till stallet, men kan sköta om och fodra henne rätt endå.
ja jag vet att han jojo bantat och jag hatar det men innan bildderna där han är klippt och smal så har jag inte kunnat ens få ner han ordentligt i vikt eftersom jag just varit inakorderad.
Förstår inte problemet med att vara inackorderad.
halsbilden där han e smal det var innna en stor tävling då fick jag ha han ensam i en hage när jag va inackorderad för de hade typ 6 hektar bete och typ 3 hästar på det så han var tvugen att hållas smal innan tävlingen och han vantrivs jättemycket jag tycker inte det är ett värdigt hästliv och då tycker jag hellre man ska kunna ha två fetisar ihop i så fall som jag har nu.
men iaf, då gick han i en kraftigt nerbetad hage den var dock stor så han hade mycket att utforska.
den var nerbetad av andra hästar alltså men såklet inte lika stor som 6hektar.
så han gick där och kämpade hela dagarna och ´fick jobba för maten.
sedan fick han när jag kom ut 1kg hö och 1kg uppblött lusern pellets och mineraler....
hur tycker du han ser ut på den bilden med den dieten?
sen reds han massa förvisso med inför tävlingen men han var jättepigg och glad då.
han reds 6-7dagar i veckan hårt och längre och intensivt.
Jag tycker att han ser rund ut, inte tokfet men fortfarande för tjock, hästar ska inte bära runt på extravikt.
detta förstår jag faktiskt inte hur mkt jag än tittar, vill du länka till en bild och kanske markera vart du menar?
som sagt så SKREV jag om du suck för 3e gången läste vad jag skrev att han inte var nerdbantad så mkt som jag vill men nu visade jag ju skillnaden mellan fet och normal.
sen vill jag ju att han ska vara smal.
hur såg han ut på nya bilden då?
På alla bilder så har hästen späcklager över baken. Där sadeln slutar går det upp som en bulle. Hästen är inte normal på bilderna där den är smalare, den är fortfarande for tjock.
Övergångarna mellan mage, bog och rumpa är mycket otydliga på smalbilderna med. Jag är ledsen men hästen är tjock!
Bild;
Ibland känner jag att det är nog ganska svårt att gämföra raser här där vi "blandar" raser för iaf min islandshäst är ganska grov och kan inte se ut som ett fullblod, så som du beskriver det har han 50-100kg kvar att banta även på smalbilderna men i verkligheten hade han max 30kg kvar.
sen tycker jag ni med nordsvensk, det känns ju heller inte rättvist, en nordsvensk kan aldrig se ut som en smäcker ponny i kroppen hur mkt man än bantar dem de har grov benstomme visste kan de va feta såklart och är det lätt och ofta MEN man måste se te rasen och inte gämföra för mkt.
Min ponny är också av den grövre typen på bilderna är hon dock utan muskler då hon vilat ett år. Och jag jämför inte hästarna med varandra på det viset, självklart måste man se till rasen, men bara för att det är en häst av tygnre modell så ska den inte behöva vara fet för det. Man ska kunna se musklernas konturer och övergångar mellan kroppsdelarna. Hästen ska inte se ut som en korv.