Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja precis, jag har aldrig låtit min häst bli såhär fet innan, eftersom att jag har kunnat stoppa det i tid.
Hon behöver inte bli groteskt fet för att jag ska förstå att hon behöver banta, eftersom att jag ser vad hon får i sig.

Jag behöver därför inte jojobanta, utan kan hålla henne på en stadig foderstat året om, år ut och år in.

varför blev hästen så fet och varför sitter du i denna tråden då om det har funkat så bra?

och som jag skrev eftersom detta klart var riktat mot mig, så har jag inte jojobantat honom med mening utan jag har inte kunnat förhindra det + att du kan läsa det jag skrev om just vad du kallar, jojo bantning.

Okej det syns mkt bättre på sista bilden du la upp, det är helt omöjlig att se när det är taget ur olika vinklar speciellt när halsen inte ens synd.
men nu på sista bilden syns att hon var mer mullig som jag sa förut och att hon var mer bukig. men tjock vinterpäls:angel: du har nog aldrig känt på en islandshäst/shettis.

Pälsen är ca 5-6 cm lång.

Är det med måttband eller våg?

Våg på klinik. Har du vägt dina med våg?
Tilläger - min häst har bantat utan motion, endast visa kontrollerat intag av mat.

..jag har inte sagt att mitt sätt är det enda rätt, hemskt vad folk har svårt att läsa det man skriver i denna tråden.
jag tycker bara att det är värt att disskutera och att ja, alla får chans att lägga ut bilder även om det är analys eller utan analys, jag tycker det är roligt att se om man kan lyckas med båda vägarna så att säga.
Jag försöker inte övertala er om att sluta med analys även om det känns lite som att ni förkastar utan analys men jag börjar förstå mer och mer varför analys är bra.
Vi får se om jag tar analys men det tråkiga är att jag är skitkass på matte och jag vill kunna fodra mina hästar själv ju och inte behöva ha matte d för att veta hur man ska kunna räkna osv.
för tar man hjälp av någon så kan ju inte den klämma o känna.
det var ju det som hände senast jag hade analys då fick jag hjälp över nätet och hästarna blev skitfeta trots att jag försökte reglera och ha mig men det är inte så himla lätt när man inte ens vet vad man skall reglera efter.
därför har det känts lättast att köra utan analys inte för att jag är snål att ta analys utan för att jag inte förstår mig på det utan jag tycker det har funkat bra utan NÄR JAG HAFT HÄSTARNA SJÄLV.

Jag kan hålla med om att det är tråkigt att folk inte läser allt man skriver, för det gör inte du heller!

Nu är du riktigt löjlig faktiskt, på dina bilder såg man ju inte ens halsen:rofl:
Jag vet att ni ser att det är jättestor skillnad men ni vill bara inte erkänna det....men lite erkänner du nedan...

Nej jag ser inte stor skillnad på halsbilderna, det är två bilder som är tagna i olika vinklar, min häst får också fet hals i den vinkeln.

haha det är riktigt roligt att både du och alex tror att det är flera hästar, det säger uppenbarligen mycket om hur mycket han förändrades:p.

Du har en islandshäst och en shettis som är feta? Jag vet i alla fall att den du visat bilder på är samma häst, som har fått bli fet och fått gå ned i vikt x antal gånger.

jag har haft han inackorderad större delen av de snart 5åren och INTE kunnat bestämma hur mkt han skall få jag vet låter helt sjukt men hur ska man kunna säga att man vill ha analys och att han ska fodras på ett visst sätt när han går i stor flock på lösdrift med fri tillgång på hösilage i ett stall, i flock med hö 3 gånger om dagen i ett stall där min häst är jätterang hög och snodde allt så jag hade ju ingen aning om hur mkt han fick.
osv osv har stårr i flera stall men då säger ni varför tog du inte analays själv, skötte han själv och hade han på box.
ja analys hade jag kunnat tatt men på den tiden visste jag knappt va det var dessutom hade vi analys på höet har jag för mig men det visste jag inte hur man räknade på och de kvittade nät han åt upp alla de andra hästarnas hö.
och box vill jag inte ha han på eftersom han vantrisvs något enormt han har alltid gått på lösdrift och river i princip boxen om han måste stå inne mer än max 1 natt per månad eller nåt vid dåligt väder.
skötte han själv kunde jag inte då när jag hade han inackoderad hade runt 2-3mil till stallet enkel resa:(

Jag ser inget problem i att bestämma foderstat för en häst när den står inackorderad, det har min häst gjort hela tiden jag har haft henne.

Själv har jag mer än tre mils enkel resa till stallet, men kan sköta om och fodra henne rätt endå.

ja jag vet att han jojo bantat och jag hatar det men innan bildderna där han är klippt och smal så har jag inte kunnat ens få ner han ordentligt i vikt eftersom jag just varit inakorderad.

Förstår inte problemet med att vara inackorderad.

halsbilden där han e smal det var innna en stor tävling då fick jag ha han ensam i en hage när jag va inackorderad för de hade typ 6 hektar bete och typ 3 hästar på det så han var tvugen att hållas smal innan tävlingen och han vantrivs jättemycket jag tycker inte det är ett värdigt hästliv och då tycker jag hellre man ska kunna ha två fetisar ihop i så fall som jag har nu.
men iaf, då gick han i en kraftigt nerbetad hage den var dock stor så han hade mycket att utforska.

den var nerbetad av andra hästar alltså men såklet inte lika stor som 6hektar.
så han gick där och kämpade hela dagarna och ´fick jobba för maten.
sedan fick han när jag kom ut 1kg hö och 1kg uppblött lusern pellets och mineraler....

hur tycker du han ser ut på den bilden med den dieten?
sen reds han massa förvisso med inför tävlingen men han var jättepigg och glad då.
han reds 6-7dagar i veckan hårt och längre och intensivt.

Jag tycker att han ser rund ut, inte tokfet men fortfarande för tjock, hästar ska inte bära runt på extravikt.

detta förstår jag faktiskt inte hur mkt jag än tittar, vill du länka till en bild och kanske markera vart du menar?
som sagt så SKREV jag om du suck för 3e gången läste vad jag skrev att han inte var nerdbantad så mkt som jag vill men nu visade jag ju skillnaden mellan fet och normal.
sen vill jag ju att han ska vara smal.

hur såg han ut på nya bilden då?

På alla bilder så har hästen späcklager över baken. Där sadeln slutar går det upp som en bulle. Hästen är inte normal på bilderna där den är smalare, den är fortfarande for tjock.

Övergångarna mellan mage, bog och rumpa är mycket otydliga på smalbilderna med. Jag är ledsen men hästen är tjock!

Bild;
25052298.jpg

Ibland känner jag att det är nog ganska svårt att gämföra raser här där vi "blandar" raser för iaf min islandshäst är ganska grov och kan inte se ut som ett fullblod, så som du beskriver det har han 50-100kg kvar att banta även på smalbilderna men i verkligheten hade han max 30kg kvar.

sen tycker jag ni med nordsvensk, det känns ju heller inte rättvist, en nordsvensk kan aldrig se ut som en smäcker ponny i kroppen hur mkt man än bantar dem de har grov benstomme visste kan de va feta såklart och är det lätt och ofta MEN man måste se te rasen och inte gämföra för mkt.

Min ponny är också av den grövre typen på bilderna är hon dock utan muskler då hon vilat ett år. Och jag jämför inte hästarna med varandra på det viset, självklart måste man se till rasen, men bara för att det är en häst av tygnre modell så ska den inte behöva vara fet för det. Man ska kunna se musklernas konturer och övergångar mellan kroppsdelarna. Hästen ska inte se ut som en korv.

Senast ändrad:

För att jag inte blev informerad om att stallchefen hade bytt hö och därmed fått nya värden på höet.
Hon gick på samma foderstat som hon hade, när höet hade mycket lägre värden.

Det vill säga, jag visste inte vad jag stoppade i min häst, hon hade ju fungerat utmärkt på
foderstaten innan, och vips efter ett par veckor så var hon fet som en gris.
Frågade stallchefen om höet var utbytt, och Ja, det var nytt hö.

även om det känns lite som att ni förkastar utan analys men jag börjar förstå mer och mer varför analys är bra.

Ja, jag förkastar fodring utan analys, och speciellt bantning utan analys.

Vi får se om jag tar analys men det tråkiga är att jag är skitkass på matte och jag vill kunna fodra mina hästar själv ju och inte behöva ha matte d för att veta hur man ska kunna räkna osv.
Räcker så bra med grundskolematte så, du behöver bara kunna plus och minus och division. Eller så använder du Hippocampus och då behöver du inte kunna räkna ALLS. Enda du då behöver kunna är att skriva av siffror från analysen, samt väga givorna istället för att höfta eller mäta.

det var ju det som hände senast jag hade analys då fick jag hjälp över nätet och hästarna blev skitfeta trots att jag försökte reglera och ha mig men det är inte så himla lätt när man inte ens vet vad man skall reglera efter.

Det vet du om du har analys. Feta = för mkt MJ = sänk MJ.

därför har det känts lättast att köra utan analys inte för att jag är snål att ta analys utan för att jag inte förstår mig på det utan jag tycker det har funkat bra utan NÄR JAG HAFT HÄSTARNA SJÄLV.

När har det funkat bra? Bättre absolut, men du har ju inte heller gått i mål och fått en smal häst?

jag har haft han inackorderad större delen av de snart 5åren och INTE kunnat bestämma hur mkt han skall få jag vet låter helt sjukt men hur ska man kunna säga att man vill ha analys och att han ska fodras på ett visst sätt när han går i stor flock på lösdrift med fri tillgång på hösilage i ett stall, i flock med hö 3 gånger om dagen i ett stall där min häst är jätterang hög och snodde allt så jag hade ju ingen aning om hur mkt han fick.

Man byter stall. Man analyserar. Man lär sig räkna med den analys som finns. Det går utmärkt avgöra vad han äter på lösdrift med.
NU bestämmer du ju själv, men du analyserar inte, ger kraftfoder osv ändå. Varför?

.

Om du nu har en foderstat som du tycker fungerar så gör du så här:
Ta analys o räkna på vad du ger idag. Då har du plötsligt de värden som fungerar för dina hästar.
Nästa år slipper du börja om igen. Då har du dina värden att gå efter. Det är mycket snällare för dina hästar o din plånbok.

Sen är ju frågan om du gav och om hästarna åt det de skulle när du fick hjälp. Man måste veta hur mycket man ger i kg samt att de får i sig det de ska o inte varandras.
// Linda

För att jag inte blev informerad om att stallchefen hade bytt hö och därmed fått nya värden på höet.
Hon gick på samma foderstat som hon hade, när höet hade mycket lägre värden.

Det vill säga, jag visste inte vad jag stoppade i min häst, hon hade ju fungerat utmärkt på
foderstaten innan, och vips efter ett par veckor så var hon fet som en gris.
Frågade stallchefen om höet var utbytt, och Ja, det var nytt hö.

Ja där sade du själv anledningen till vad jag menar med dåligt att vara inackorderad:angel:
snällt att informera dig först, det är det jag blir galen på med att vara inackorderad att man blir överkörd och det känns inte som att det är ens egna häst för ofta är man knappt med och bestämmer något om sin egen häst.
Vilket foder den ska ha, vilken hage den ska gå i, vilken kompis den ska gå med, när den skall avmaskas, när den skall skos, när den skall vaccineras, när det ska byggas stängsel, när det skall mockas ut/tvätta stallet, osv osv osv, jag har t.o.m varit med om att de struntat totalt i mig och satt hästen i en hage med ek ollon fast jag sagt att det är giftigt och då sa de bara att deras hästar har gått där i 20år utan att bli sjuka. men jag gav mig inte så det slutade med att min stackars häst fick gå ensam i en hage mitt inne i skogen:crazy:.
Sen kom jag en dag och hittade inte ens min häst letade som en galning i alla gigantiska hagar och fick till slut fråga, då hade de utan att fråga mig flyttat hästen till en ny hage.
har hänt mkt mer där jag blivit överkörd och jag är definitivt inte den enda, det får man ju mer lr mindre räkna med som inackoderad för det är ju på deras villkor.
har stått på många olika ställen så det är inte bara ett ställe.

jag gillar inte sånt men jag kanske är konstigt, jag gillar att bestämma själv när jag äger hästen annars kan jag lika gärna vara medryttare på någon annans häst.

Min ponny är också av den grövre typen på bilderna är hon dock utan muskler då hon vilat ett år. Och jag jämför inte hästarna med varandra på det viset, självklart måste man se till rasen, men bara för att det är en häst av tygnre modell så ska den inte behöva vara fet för det. Man ska kunna se musklernas konturer och övergångar mellan kroppsdelarna. Hästen ska inte se ut som en korv.

Okej spännande, vad tycker du om dessa hästar av grövre modell, feta, tjocka, normala, smala, för smala?

Alvedon030413.jpg
fjordning

Pipojamaarit1.jpg

ardenner_p_ajve_1129828514_855019.jpg

lille1.jpg

lille2.jpg

Ardenner.jpg

Bild%20076.jpg
en sak som inte har med detta att göra men varför har fjordningar ofta så konstigt rygg/länd/kors? ser helmysko ut.

LOTUS.jpg
de har väldigt rakt kors på nåt sätt men denna var bättre.

Fjording.jpg
mellan dessa två ovan och denna, vad tycker du? kan den övre bli smalare?

fjordingCS385.jpg

claus1.jpg
denna var lite roligt, en fjordning + island är denna fet?

islandsh%C3%A4st.jpg

127_faxi2.jpg

feliciafreyr3.jpg

michiserro4.jpg

jexfreydir.jpg

as%20ridbanan.JPG

10.jpg
denna är jag speciellt nyfiken på vad ni tycker om.

nej nu räcker det...bilderna är lånade från nätet.
Alla får gärna svara tycker detta är intressant vad vissa anser som smal/tjock osv...

Ja, jag förkastar fodring utan analys, och speciellt bantning utan analys.

okej

Räcker så bra med grundskolematte så, du behöver bara kunna plus och minus och division. Eller så använder du Hippocampus och då behöver du inte kunna räkna ALLS. Enda du då behöver kunna är att skriva av siffror från analysen, samt väga givorna istället för att höfta eller mäta.

jaså, kostar det programmet och fattar man något? stämmer det in på alla raser? visst man måste säkert testa sig fram första året men jag vill inte mixtra för mycket heller speciellt inte med massa kraftfoder vill att det ska funka så bra som möjligt med grovfoder men det vill väl alla.

jag väger alltid har aldrig bara höftmätt eller kastat ut lite sådär.

Det vet du om du har analys. Feta = för mkt MJ = sänk MJ.

okej men jag vet inte hur jag ska tolka det när jag hade analys förra gången (se kortet som länkades senast med de inramade "knölarna" bilden till höger är rusultatet efter analys fodring jag ser ärligt talat inte så stor skillnad bara olika vinkel på bilderna troligen därför hon som länkade fortfarande ser fett knölar på de bilderna)

för han blev mindre bukig men han blev mer mullig över hela kroppen.

När har det funkat bra? Bättre absolut, men du har ju inte heller gått i mål och fått en smal häst?

det funkade bra med hösilaget då han blev så smal som ni kan se på smalbilderna.
jag tyckte han var normal då och lagom för mig, lite mer kanske han kunnat gå ner men jag vill ju att han ska ha lite att ta av så han inte fryser på lösdrift heller men jag vill inte att han skall överbelasta sig med för mkt tyngt vilket han väl inte hade då?
så jädra fet var han väl en då inte.(på smalbilderna...suck)

Man byter stall. Man analyserar. Man lär sig räkna med den analys som finns. Det går utmärkt avgöra vad han äter på lösdrift med.
NU bestämmer du ju själv, men du analyserar inte, ger kraftfoder osv ändå. Varför?

nej tyvärr det gör inte det, han är väldigt ranghög och om tec 5 ranglåga hästar går tillsammans med honom så kan jag lova dig att om jag ger han tex 5kg hö och de andra som är magra får 7kg hö var då har min häst lätt och snabbt satt i sig 10kg. innan de andra ens börjat fundera på att småtugga på sitt hö:crazy:

hade det gått att ha han på box hade jag troligen haft han på det men jag har hittat den bästa lösningen för honom och det är att gå tillsammans med min mini shettis som inte äter så mkt då kan han heller inte sno så mkt.
men shettisen får för lite mat istället :( så jag får stödfodra honom.

jag ger inte kraftfoder snälla du eller är lusern pellets kraftfoder? och betfor? och jäst? och 2 små morötter? ja morötter det är kanske kraftfoder men gör nog mer från eller till bara att han blir lite piggare.

jag ger protein extra för att de går på mkt gräs som jag ju vet innehåller väldigt dåligt med protein.
och betfor får de för magen lixom jäst.

shettisen stödfodrar jag med så mkt hö han bara kan äta och han får dubbelt så mkt lusern pellets som islandshästen typ.

kan berätta en annan sak jag upptäckt.

Om jag ger islandshästen 1kg hö när jag går iväg med shettisen så är höet borta på 10-15min MAX, om jag ger shettisen lika mycket hö så är det mer än halva kvar efter 1-2timmar:crazy:
vad betyder det då....
ja att islandshästen sätter i sig rättså himla mkt av de 8kg de delar på per dag nu:crazy: så shettisen kan ju inte få i sig så himla mkt....
suck...

det du frågade om analys, jag hade ju analys förra året då jag hade hästarna själv med men som sagt så tyckte jag inte det funkade tyvärr men får väl testa igen men känner att jag vill lära mig mer och få mer hjälp för det känns onödigt att kasta ut tid och pengar på något man får magsår av och inte fattar något av när man kan fodra utan och det funkar bra.
men jag vet inte...
vart kunde man ta anlys sa du?
och hur kan man räkna med att bonden man köpet hö av alltid ger än samma balar, hm....
och en sak te....balar tagna på exakt samma dag men på olika åkrar och dessutom på olika delar av en åker kan väl ge helt olika resultat i hö försvinner väl dessutom näringen under vinterns gång så det förändras???

Senast ändrad:

Om du nu har en foderstat som du tycker fungerar så gör du så här:
Ta analys o räkna på vad du ger idag. Då har du plötsligt de värden som fungerar för dina hästar.
Nästa år slipper du börja om igen. Då har du dina värden att gå efter. Det är mycket snällare för dina hästar o din plånbok.

Sen är ju frågan om du gav och om hästarna åt det de skulle när du fick hjälp. Man måste veta hur mycket man ger i kg samt att de får i sig det de ska o inte varandras.
// Linda

Ja det hade varit kul att se vad för värden allt har som jag ger nu och sett om jag gör helt fel eller inte.
men bara man hade fattat nåt så, då hade det varit kul.

det som är svårt är ju att jag kan inte bara välja och vraka bland olika hö och analyser sen när jag väl vet vad som passar hästarna eftersom jag har så svårt att få tag på hö så jag får ju bara anpassa mig efter vad analysen visar ju.

ja när jag fick hjälp så räknade jag nog ut exakt hur mkt jag skulle ge dem, slarvade aldrig ens på gram.
jag brukade då dela på höet så shettisen fick stå inne i sin box och äta sin del när jag red och då fick han sitt kraftfoder med så de fick alltid kraftfodret separat.

men jag tyckte ju att trots flera kg kraftfoder till hästarna då 4 st så blev islandshästen mulligare men dock bättre uppdragen buk.
shettisen blev bukig och man kände revbenen för mkt.
han var ungefär som han är nu faktiskt. fast ännu mer bukig då.

och unghingstarna blev hemska på begränsat hö och enorma mängder kraftfoder eftersom höet innehöll för mkt energi och för lite protein eller hur var det, minns du?
den ena blev kantig utan överlinje, mager så man kände revbenen, den andra blev uppblåst och fet på nåt sätt men mest bukig och konstig.

sen när jag fick hösilaget blev alla hästarna trots helt olika behov skitfina ju, är inte det konstigt?
vad kan de ha haft för värden egentligen?

unghästarna fick istället fri tillgång knappt något kraftfoder och de blev slimmade men med ett lagom tjockt lager över rebenen och de fick jättefin överlije och fyllte ut fint överallt.

islandshästen blev som ni sett på bilderna de jag kallar smalbilderna, mkt finare och ännu mindre bukig, mkt piggare och gladare, fick mkt mindre kraftfoder, och mkt bättre överljine och muskler.

shettisen blev med riktigt slimmad och snygg, inte mager så man kände revbenen och inte en stor bukig mage utan som en liten mini häst jättefin.

jag gick från analys och 3000kr/månad för 3hästar med massa kraftfoder till utan analys och 700kr per månad utan massa kraftfoder. helt sjukt....då förstår ni kanske varför jag fick lite dålig erfarenhet...
som ni säger jag skulle tatt analys på hösilaget men jag tycker det är så svårt för jag tror att alla balar inte har samma värden en då även om jag skulle tatt för de var ju första skörd alla men tagna från olika åkrar och bara genom att det tas på en skuggig plats tex på en åker kan det väl vara annorlunda.
ibland va de mer blöta med o ibland torrare.

Senast ändrad:

jaså, kostar det programmet och fattar man något? stämmer det in på alla raser?

Hippocampus är helt gratis och det är bara att testa. Man behöver inte ens ladda hem något. Om det stämmer på alla raser? Tja, du får ju bl.a. svara på om du har svårfödd, normalfödd eller lättfödd häst och de flesta ponnier och kallblod är ju lättfödda.

Ja där sade du själv anledningen till vad jag menar med dåligt att vara inackorderad:angel:
snällt att informera dig först, det är det jag blir galen på med att vara inackorderad att man blir överkörd och det känns inte som att det är ens egna häst för ofta är man knappt med och bestämmer något om sin egen häst.
Vilket foder den ska ha, vilken hage den ska gå i, vilken kompis den ska gå med, när den skall avmaskas, när den skall skos, när den skall vaccineras, när det ska byggas stängsel, när det skall mockas ut/tvätta stallet, osv osv osv, jag har t.o.m varit med om att de struntat totalt i mig och satt hästen i en hage med ek ollon fast jag sagt att det är giftigt och då sa de bara att deras hästar har gått där i 20år utan att bli sjuka. men jag gav mig inte så det slutade med att min stackars häst fick gå ensam i en hage mitt inne i skogen:crazy:.
Sen kom jag en dag och hittade inte ens min häst letade som en galning i alla gigantiska hagar och fick till slut fråga, då hade de utan att fråga mig flyttat hästen till en ny hage.
har hänt mkt mer där jag blivit överkörd och jag är definitivt inte den enda, det får man ju mer lr mindre räkna med som inackoderad för det är ju på deras villkor.
har stått på många olika ställen så det är inte bara ett ställe.

jag gillar inte sånt men jag kanske är konstigt, jag gillar att bestämma själv när jag äger hästen annars kan jag lika gärna vara medryttare på någon annans häst.

Hmm... Ja du.

Ingen i vårat stall tycker om sådant heller och stallchefen hade stallet då jobbar inte kvar.

Vi bestämmer ALLT rörande våra hästar själva.

Däremot så har du struntat att svara på allt annat jag skrev, struntade du att läsa det?

Senast ändrad:

Jag tror inte att jag ska svara på bilderna, de är inte dina egna och därmed Copyrightskyddade och du får inte använda dem.
Ridbilder och bilder i rörelse är inte heller något bra exempel, min häst kan se ut mycket smal ut när hon rids även fast hon är för rund.

Senast ändrad:

Vi har nu analyserat om vårat hö, eftersom att vi var oroliga att de hade skickat fel analys
på vårat hö då hästarn tycks fungera bra på mindre protein än vad foderstaten bad om.

Eftersom att vi fodrar med både öga och analys så bad vi om en ny och ja! Troligtvis så har de skickat fel analys till oss!

Skillnad på kvot på ca. 4.4 och 6.6... Så ja, vi hade fått fel analys av företaget, aldrig hänt förrut, men det är lätt att fela ibland, vi är ju alla mänskliga.

Som tur så har det inte spelat så stor roll för min häst i foder,
hon har dock fått för mycket protein och lagom med MJ under hela sin bantar period.
Men för mycket protein är bättre än för mycket MJ.

Så jag får ta tillbaka det jag skrev tidigare med några smbrp för lite, hon har fått mer smbrp än nödvändigt och lagom med MJ.
Känns skönt att veta att min häst är en normal fet ponny som mår bra av en högre kvot. Nu vet jag exakt vad jag ska mata henne med :D
Och inte en konstig sak som mår bra av mycket MJ och för lite smbrp

Hon kommer typ klara sig helt och hållet på typ 6 kg hö, och då få för lite MJ :) och lagom med protein.

Hon har stått under hela sin bantartid på en kvot på 7-7.5 typ.

Senast ändrad:

nej tyvärr det gör inte det, han är väldigt ranghög och om tec 5 ranglåga hästar går tillsammans med honom så kan jag lova dig att om jag ger han tex 5kg hö och de andra som är magra får 7kg hö var då har min häst lätt och snabbt satt i sig 10kg. innan de andra ens börjat fundera på att småtugga på sitt hö:crazy:

Då separerar man vid utfodring.

jag ger inte kraftfoder snälla du eller är lusern pellets kraftfoder? och betfor? och jäst? och 2 små morötter? ja morötter det är kanske kraftfoder men gör nog mer från eller till bara att han blir lite piggare.

Ja det är kraftfoder, minus lucernet & jästen, anser jag och du ger det utan att ha en aning om det passar in eller behövs. Ingen anledning mata en tjock häst med socker t ex (betfor).

jag ger protein extra för att de går på mkt gräs som jag ju vet innehåller väldigt dåligt med protein.
och betfor får de för magen lixom jäst.

Hur hjälper betforn magen? Hur vet du vad höet innehåller i proteinväg? Där är liksom problemet utan analys, man får anta. Ibland blir det rätt, och ibland blir det tvärfel.

försvinner väl dessutom näringen under vinterns gång så det förändras

NEJ. Det ENDA som sjunker är vitaminhalten.

KL

Jag kan inte låta bli tråden, så här har ni mej igen!
Vi har fått ett litet problem med våra hästar. Nu när hagen är nedbetad och upptrampad har hästarna ingenting att äta på dagarna. Det finns lite småtussar här och där, tillräckligt för att min ska hålla sig sysselsatt och nöjd men den andra hästen börjar tycka det är jobbigt.
Hon är på väg ut under staketet om dagarna i jakt på mat. På grund av hagens läge kan vi inte sätta ström än, men vi vill ju inte ha några hästar på vift i grannskapet heller!
Den hästen är tävlande hopponny, normalfödd. Har fritt med hö inne på natten och får ännu mer på frukosten. Dagstid verkar hon ändå grymt mycket hungrigare än min ponny.

Vi har börjat prata om att ge dem lite middag ute i hagen.

Men
Jag vill inte ge Figge mer hö, då skenar energin iväg för högt i den här fasen.
Vi skulle kunna dela dem.
Men egentligen är den som ska fodra på dagstid inte så förtjust i att få ytterligare arbete med hästarna.

Så jag har fått en idé.
Skulle vi inte kunna ställa ut en höhäck av något slag och fylla den med halm, säg 5-6 kg/dag? Det klarar sig säkerligen ute över natten om vi fyller på på kvällen.
Då kommer jag givetvis studera dem under ett par dagar och se hur deras ätbeteenden är och hur pass mycket de äter och redigera så mycket jag kan i Figges natt-foderstat.

Markägaren vill gärna att vi byter hage till sommarhagen, då den hage vi har nu är lite "i vägen" när de arbetar. Det händer att några stolpar blir nedkörda och markägaren vill inte ha hästar över hela gårdsplanen igen.
Jag är givetvis inte överlycklig, men jag har full förståelse för ägaren.

Kan bara säga en sak om de där bilderna och det är att de stora kallbloden, ardenner, jutsk, clyde eller vad det nu är för raser... de är alldeles för tjocka! Kolla halsarna på dem, rena späcknackar. Och den med bukgjord är ju superstor om magen.

Det var ju överlag väldigt varierande bilder.

Hade massor med bilder på smala kallblod men den datorn krashade, kanske har bilderna på extern hårddisk...

2-7.jpg

Hittar en som visar lite iaf som jag hade kvar. Fölstona var överlag riktigt runda medan hingstarna var smala och läckra :d De hingstar som som gjorde dragprov var i ruggigt fin form, de flesta nordsvenskar man ser har ju trivselkilon och jobbar inte särskilt hårt. (Nej jag hade inte alls velat ha en icke-bakskygg nordis...)

Sen så finns det ju ganska olika modeller när man kollar på kallblod också. Nu går det ju mer och mer åt den sportiga och lätte modellen, både när det gäller nordsvensk (eller kallblodstravare eller vad man ska kalla dem, om det nu är samma, ser lika fina ut i mina ögon:p), fjording, islandshäst etc.

Fjordingar pratar man väl till och med om i två olika modeller nu för tiden? Kanske man gjorde förr med.
De smala som ni visar på bilderna är ju långbenta och väldigt långa över ryggen, mer högställda och ja,... sportiga och smäckra helt enkelt.

Det finns ju grova hästar som är smala med :p
Den stora ardennerkorsningen är väldigt grov (nu har han visserligen mage också, för han har stått och fått "förfalla" enligt mig i över ett år. Men när han var smal och vältränad var han ju fortfarande väldigt rejäl, bred och massa muskler.
Jag har massa bilder från kallblodsutställningar och där är de minsann inte feta , men det är ändå väldigt stora skillnader i grovlek inom raserna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka