Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*kl*

Jag är missmodig... Mina hästar, numera om inte slanka så iallafalll inte feta, ser sådär tråkiga ut. Långpälsade, lite hömagade, lortiga... De äter 15 kg growfoder per dag och går ute med sin oklippta päls nästan jämt. Grannens hästar däremot, wistas ute 5 timmar per dag, är klippta, får mer kraftfoder än growfoder och är skitsnygga. Slanka, fina och blanka.

Ändå tror jag ju mer på min hästhållning. Kanske om mina tränades lika mycket.. Har ingen bilder på en growfodertunna som är slimmad, blank och trimmad? Jag känner mig modfälld! Och nog känns det som att just growfodret ofta är bowen bakom tjockleken?

När jag läser ditt inlägg minns jag ett studiebesök jag gjorde i jobbet på Flyinge hingstation eller vad det heter nu för tiden, vi var där med skolan i alla fall. det var denna tiden på året dvs massor av lera överallt. Alla deras hästar stod inne i stallet i sina fina boxar, välryktade, torra och inte leriga. Senare på eftermiddagen åkte jag hem och tog in våra hästar som då hade gått ute i sin stora hage hela dagen. De liknade mer fyra lerhögar som kom in än fyra välskötta hästar. Men de var lika glada för det.

Nu är jag kanske salig i min tro men det är klart att hästar ska vara ute i stora hagar och äta mkt grovfoder. Sedan blir de naturligtvis "feta" av det. Grovfodret tar ju upp plats i tarmarna. Numera tänker jag på det när jag ser hästhoppning på TV och ser alla dessa slimmade hästar. Mår de bättre?

Sedan är det tråkigt med en fånghäst där man inte alls kan låta hästen vara så som man vill. Men det ska förhoppningsvis bli bättre nästa år.

Samma här! Om man rider längs med järnvägen en bit kommer man till jättefina ridvägar, men att ge sej ut där med min herre är som att be om att dö :crazy: Annars får vi rida åt andra hållet, där det iofs finns många vägar, men bara asfalt. Jättebra om man ska ut på långa skrittrundor, men hur kul och bra för hästen är det att skritta en mil på asfalt, varje dag, året runt? Vi har EN runda vi kan rida, tar ca 1 timme, men där är det också 90% asfalt :( Snart bygger grannstallet en paddock så då har vi i alla fall den att rida i :)

Det märks väldigt tydligt på min med när han är tjock, han liksom klampar fram i stället för att gå. Det börjar kännas skillnad på gångarterna nu, han är inte alls lika tungriden och framförallt är han PIGG :D Skrittade en sväng i bäckmörker idag och herrn trodde han var galoppör på Täby, studsade hela ridturen :p

KL

Jag kan inte hjälpa det, men jag är allt avundsjuk på alla er som lyckats! Ni verkar ha sett resultat på relativt kort tid, till skillnad från mej som slitit arslet av mig de senaste åren utan tillstymelse till resultat.
Varje gång jag tror det är på väg att hända något verkar det vända och lägga på några extra kilon, trots att allt födointag är begränsat.

Nu sitter jag här igen. Jag tror något är på väg att hända, jag tycker mig se hur "fettet hänger" under magen när han spänner magmusklerna och arbetar ordentligt. Och visst syns det! Jag har till och med fått kommentarer om att det borde vara fysiskt omöjligt. Det dallrar hejvilt både här och där, men visst börjar det bli lite mer lös hud utan nånting under?
Jag vill tro att det håller på att hända något, att fettreserverna äntligen tackar för sig och försvinner sakta men säkert.
Men jag är rädd att det bara är inbillning.. Igen.

Jag har i varje fall gott om ridvägar.

Jag tror att de slanka hästarna nästgårds rids mycket mer. Framgår inte hur du rider dina hästar, men fem timmars hagvistelse och mycket kraftfoder brukar iaf signalera att det är hästar som tränar mycket :p (fördomar.. oh ja)

Jag tror på mycket utevistelse och mycket grovfoder. Men när man bantar får man ju ransonera det där grovfodret en aning.

Tycker lite synd om er med lite ridvägar... Vi har många, men det är lerigt på sina ställen nu. Blev avis idag på en tjej som stått hos oss men bor i Skara nu. Ridbana på gården, galoppbana precis i närheten. Skrittavstånd till ridhus. Och terrängbana! Är glad för henne, hon och hästen är jätteduktiga och förtjänar att träna ordentligt. Men jag är också jätteavis :p

KL

Jag kan inte hjälpa det, men jag är allt avundsjuk på alla er som lyckats! Ni verkar ha sett resultat på relativt kort tid, till skillnad från mej som slitit arslet av mig de senaste åren utan tillstymelse till resultat.
Varje gång jag tror det är på väg att hända något verkar det vända och lägga på några extra kilon, trots att allt födointag är begränsat.
.

Jag förstår dig precis, och tycker faktiskt det är helt okej känna så i din sits. Jag kan stundtals känna en LIGHT variant av samma, de som kan dra ner stråfodret ännu mer och hästen OCH magen är ändå nöjd. (Vilket jag ju inte kan).

Men jag har ju haft en sån ponny som din, INGET hjälpte. Svältkost och 2 h hård ridning/dag gav ju skillnad, javisst. Men skillnaden mellan en zeppelinare och en spärrballong ungefär. Inte mellan tjock och smal..

Så, jag önskar jag hade något bra tips, men i brist på det har du min fulla förståelse och medkänsla i alla fall.

Hm, jaha... De kanske rider mer! :D Sånt där man will bortse från!! Har skitfina ridwägar + ridhus + paddock + småbarn + eget företag (=150% arbete)... Det blir ju tywärr aldrig tid att riktigt få igång hästarna, så jag försöker hålla mig nöjd på skogsmulleniwå.

Men jag skulle fortfarande wilja se en häst som står på 15-20 kg growfoder per dag och minimalt eller inget kraftfoder OCH som är snygg i kroppen ändå! Bara för att återfå tron, liksom!

Hm, jaha... De kanske rider mer! :D Sånt där man will bortse från!! Har skitfina ridwägar + ridhus + paddock + småbarn + eget företag (=150% arbete)... Det blir ju tywärr aldrig tid att riktigt få igång hästarna, så jag försöker hålla mig nöjd på skogsmulleniwå.

Men jag skulle fortfarande wilja se en häst som står på 15-20 kg growfoder per dag och minimalt eller inget kraftfoder OCH som är snygg i kroppen ändå! Bara för att återfå tron, liksom!

Jag skulle kunna återgett dig tron, om jag varit aningen bättre på att fota VINTERTID. Jag har massa sommarbilder, men få vinterbilder (iaf utan täcke). Utan täcke är det ju mest unghästar, och de misstänker jag inte gills *s* Gills fullblod? ;)

Senast ändrad:

Jadå, fullblod gills! Men de har förstås en försprång, de snärta små rackarna!!:devil:

SKa lägga ihop ett litet bildspel, på båda kallblod och fullblod. Så får du se 'lite av varje'. Jag återkommer.

Okej, here we go. Såhär har mina sett ut på de grovfodermängder som diskuteras/fritt grovfoder. Lillen får inte vara med, han platsar inte *harkel*

Ger det en aning hopp i alla fall?

Lättfött arabsto. Klippt. 4 år. Fritt silage ute, 7 kg inne, TS 65%. Dvs vi landar någonstans på minst 18 kg. Bara gått i hage.
Thumbnail.aspx

Lättfött kallblodstravarsto, 20 år. Fritt silage, TS ca 60%, åt sisådär 25 kg. Promenadridning sen drygt ett år, sista 4 mån bara gått i hage eller haft boxvila (fång).
Thumbnail.aspx

Dålig bild tyvärr. Men arabvalack, klippt, 12 år, bara gått i hage i över ett år, sporadiska små terapipromenader med matte på ryggen. Normalfödd. Fritt silage, TS ca 60 - 65%, åt 15 - 16 kg.
Thumbnail.aspx

Fuskhäst, fullblodssto, 4 år, bara gått i hage närmsta månaderna. Fritt silage, blev ca 15 kg, kraftfoder. Rätt normalfödd för att vara fbl, men svårfödd jmf med 'icke fbl'
Thumbnail.aspx

Samma häst, men klippt (klippning is da shit för att få dem att se slankare ut tror jag? *s*). Men med 20 kg hösilage. Konvalescentat.
Thumbnail.aspx

KL

Nu pysslar jag med såna dumheter som att tänka igen!
Jag tror jag kände ett revben idag. Jag är inte helt säker, det kan ha varit en fettvalk eller inbillning, men jag tycker nog jag börjar se skillnad.

Såhär på kvällskvisten har jag suttit och tänkt. Jag har ju varit inne på IR och försöker utesluta så mycket socker som möjligt ur foderstaten.
Nu går mina tankar så här:
Hur mycket påverkas sockerhelten i hö beroende på hur det lagras? Om allt hö är från samma fält, skördat samtidigt och lagras likadant, MEN några balar ligger på toppen och utsätts för mer ljus och annat i omgivningen än de som ligger underst?
Hur är det med halm, innehåller det med en massa socker?

Jag tror ju som sagt att något börjat hända. Jag vet inte vad det skulle vara som gör att det händer något nu, men jag tackar och bockar om det är så! Kanske kan det vara så att vi tagit höbalar med lägre sockerinnehåll och hästen är lite IR?
Jag borde verkligen inte spekulera. Om jag undrar borde jag ta en fight med sjukhuset igen, men jag orkar inte gå igenom det igen! Nej, nu gnäller jag igen!

Ska försöka komma ihåg att ta med kamera till stallet en dag, så får vi se om någon mer än jag ser skillnad.

Hur mycket påverkas sockerhelten i hö beroende på hur det lagras? Om allt hö är från samma fält, skördat samtidigt och lagras likadant, MEN några balar ligger på toppen och utsätts för mer ljus och annat i omgivningen än de som ligger underst?

Kul du ser skillnad!

Sockerhalt ska inte förändras av korrekt förvaring. Däremot så om man har/får problem med mögel, jäst etc så kan ju det förändra 'diverse' men då är ju fodret otjänligt iaf.

Hur är det med halm, innehåller det med en massa socker?

Jag har aldrig sett en analyssiffra på halm, men det jag hittat när jag sökt så nej, är den vältröskad är den i princip 'sockerfri' i sammanhanget. Dvs trygg att ge IR-häst.

Jag tror ju som sagt att något börjat hända. Jag vet inte vad det skulle vara som gör att det händer något nu, men jag tackar och bockar om det är så! Kanske kan det vara så att vi tagit höbalar med lägre sockerinnehåll och hästen är lite IR?

Hade du sockeranalys på höet eller hur var det? *glömsk*

Finns det ingen annan som kan ta provet och centrifugera det? Distriktsvet? Smådjurvet? Ingen möjlighet ta med DV och att du åker iväg med provet nånstans och får det centrifug. och sen skickar?

Halm innehåller inte socker utan alla kolhydrater (eller i alla fall de flesta) finns i fibrernas cellulosa och liknande ämnen. Halm är alltså bra för en IR häst på det sättet.

Sockret borde inte kunna försvinna under lagring då måste det till mikroorganismer som äter upp det (är jag i alla fall ganska säker på). Däremot så kan olika balar från en och samma vall vara ganska olika. Gräset kan ha växt i skuggan, på fuktig mark osv.

Har du provat att blötlägga höet? Det har hjälpt en del hästar.

Kul att det går på rätt håll.

Jag tycker inte att det är fel att tänka lite själv men det är ju knappt man vågar påstå det här längre meed tanke på andra diskussioner.

Så då är det socker?

Jag satt och tittade på lite örter på en sida på internet, och hittade då stod det att någon innehöll "xxx, vilket är en glykosid". Det lät bekant och funderade på om det är socker :)

Hmm
det beror nog på vad du menar

När jag slog upp det så förstod jag det som att det är ngt som lätt kan omvandlas till socker. Många växter lagrar kemikalier som glykosider.

Om det är bra eller dåligt på ngt sätt har jag ingen aning om. Jag är inte bra på olika ämnen som fins i växter och hur de kan påverka kroppen om det är så du menar.

Jag blev nyfiken på vilken ört? Fingerborgsblomma t ex som är giftig iaf för folk och kan ge hjärtpåverkan, där är det just en glykosid som 'gör det'.

Glykosider finns naturligt i växter alltså, men en del av dem har riktigt läskiga effekter. (och andra har sådana som är mer användbart, som slemlösande etc.) Den gamla 'folkliga' örtmedicinens, som ta lite datt om du har feber och lite dutt om du har hosta osv, 'verksanspåståenden' är ofta kopplat till glykosiden och/eller alkaloiden/-erna i växten.

(Sen hur verksamt eller ej det är i de olika fallen kan ju diskuteras dock)

Fast jag har aldrig tänkt på 'vad' det är heller, så nu lärde F_A mig något nytt idag

Ja, jag tänkte likadant om mikroorganismerna. Jag har ju mest läst om silage på sista tiden, så jag är lite ringrostig på vad som gäller för hö.

Men jag ska nog hålla kvar vid halmen i foderstaten, och "skippa" hö så långt det går! Kanske är det det som gjort det? Har ingen sockeranalys..
Kan kanske ha att göra med att jag red tio timmar förra veckan, rätt intensivt, och har kommit igång med galoppen igen. Jaja. Jag får försöka hålla andan uppe så länge jag orkar och köra på så länge det går!
Kanske kommer jag få en smalare häst till våren trots allt? Nej, nu ska jag inte hoppas för mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 837
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka