Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Absolut att det är ett bättre ex än många av de gullan la ut tidigare i tråden!

Jag la som sagt ut lite vad som helst analyserade inte in i minsta detalj vilken bild jag skulle ta det var ju upp till er att göra:devil:.

men iaf.

Vi kan kanske ta shettis disskutionen när vi endå är igång, det sägs ju att shettisar skall vara lite halvfeta och lite lr rättare sagt rättså jäkla bukiga när de visas på utställningar för att få höga poäng och vara rastypiska...

någon som har en kommentar till det?

Mja, jo. Sådär ser mina också ut när de skrotat en tid. ;) Men jag will ju se en häst som är igång, som är blank, som inte dallrar nånstans, som har fin muskulatur osw OCH som bara får growfoder!

ja det var det jag med uppfattade din fråga som så förstod inte varför alex la ut konvalecenter hit och dit heller...tyckte inte de va speciellt smala heller?

Jag är jäkligt fundersam över min egen. Hans tabellbehov är ca 250 g smb rp, jag tilldelar 160 g. Ingen antydan till brist what so ever. Jag tänker inte oroa mig förrän jag märker att något felas honom.
...

Det är naturligtvis svårt att veta hur mkt en viss häst verkligen behöver. Men min omedelbara tanke när jag läser ditt inlägg är

Jag antar att du är medveten om att det går åt en del proteiner, bla till enzymer, för att bränna fettet? Om hästen då får för lite proteiner så fungerar det säkert inte som det ska.

Min ponny får nästan dubbelt så mkt proteiner.

Självklart, men frågan är om det alltid måste innebära att tabellbehovet ska ses som minimum.
För att ta mig själv som exempel igen: när jag hade hästen på en "hög"proteindiet, dvs med ett proteinbehov en bra bit över tabellen och moderat med energi gick han inte ner ett jota. Nu när jag lagt honom långt under behovet börjar han tappa. Slump? Mycket möjligt.
Protein är superviktigt, men man klarar sig på samma gång rätt långt på bara de essentiella. Svårt att tillföra endast dem, men som sagt jag tror de många gånger klarar sig på under tabellbehovet.
Faktisk proteinbrist är inte så vanligt som man kan tro. Jag ska leta upp lite siffror om så önskas!

Gullan:
Jo men jag är alltid så att jag vill gå tillbaka till vad hästen är skapad för "det vilda" och det är ju bevisat att hästar är de djur som formats minst av människorna alltså som fortfarande har samma behov som när de var i en rävs str och hade 3 tår typ.

Även om vi kunnat ändra på str och utseende har vi inte kunnat ändra på instinkter och behov.

Det här är intressant. Har du några som helst belägg för det du säger eller är det "något du har hört"?
För enligt allt jag har läst så har hästen utvecklats något enormt och är domesticerad precis som hunden. Hästen är inte lika präglad på människan, men det beror till stor del på att hästar har ett helt annat socialt beteende än hunden. Är det något djur vi inte har domectiserat speciellt är det katten. Men även den är onekligen domectiserad.
Instinkt och behov är stört omöjligt att forska fram på sedan länge döda individer. Förmodligen har det förändrats genom årtusendena i och med att evolutionen fått kroppen att förändras så oerhört.
Vi har ju inte tämjt de vildaste och mest utpräglade hästarna, utan de individer som var lugna och lätta att hantera, och förmodligen "lite småkorkade". Så gör vi med alla djur vi domectiserar. Inte väljer vi det djur vi inte kan gå nära när vi vill ha ett nyttodjur! Då har vi ju ingen nytta av det, inte sant?

Apropå belägg är jag nyfiken till var uppgiften att lägsta träningsbehov är räknat på 'tre timmars arbete'?

Jag TROR att naturraserna i allmänhet och de lättfödda rent individuellt har/kan ha en ökad tolerans mot proteinbrist. Dock törs jag inte tro/inte tro på att de eg far 'mindre illa' av detta än andra på en 'inuti kroppen' nivå. Men jag tror helt klart de ofta har en större tolerans mot proteinbrist.

Jag tror att det är svårt att se proteinbrist när hästen är tjock! då fettet fyller upp de platser där musklerna försvinner.

Min ponny äter nästan alltid bara grovfoder (Hö, halm och lucern) visserligen inte så mycket basen brukar vara 8 kg hö. (ev då + lucern och halm.)
Vid mycket träning (MSV dressyr) så brukar det räcka med typ 0.5 kg müsli, annars räcker det med grovfoder.

Vet inte om hon räknas till grovfoderklubben då :p

IMGA2500.jpg

Såg ut såhär enär hon åt 10 kg hö + 2 kg lucern. Fick för första gången i hennes liv göda upp henne, hon tappade allt när vi bytte stall.
Jag tycker själv att hon ser rätt snygg ut. Mycket muskler. Kunde känna alla revbenen med ett lätt tryck.

Senast ändrad:

B-ponnyn, 22 år, åt grovfoder (Silage, kommer inte ihåg exakta givan men tillräckligt för att räknas som mycket.) + bete + någon dl groov.

DSC00100.jpg

Den vite, gick som hingst mycket länge, så den rejäla nacken är inte fett.
Inga fettdepåer, revbenen känns ännu tydligare än på mitt sto.

Senast ändrad:

Carina Palmgren Karlsson, SLU. Personlig kontakt, oktober -09

Jag tror det är med proteinbehovet som med energibehovet; det är mycket individuellt. Likadant med mineraler, men där vågar jag inte chansa på att gå under tabellerna, de komplikationerna dröjer ofta längre innan de märks och då är det nästan för sent..

Såg precis att de hade ett annat, bättre, system att beräkna arbetstillägg på Hippocampus nu :)
Det var ett par år sen jag använde den sidan... Slarv av mej!

Ang proteiner: Några spännande länkar vårda att kolla vidare på
http://www.equineconsultingservices.com.au/Protein.html
http://www.merckveterinarymanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/182606.htm

Vi har inte samma tankar om foder och foderrelaterade problem här i landet som i andra länder. Kan vara värt att tänka över.

Merck är lite av min bibel, men ibland är det inte riktigt uppdaterad information har jag märkt, så törs inte lita blint på den.

Men absolut att det räknas på HELT annat sätt än i Sverige. Frågan är om Sverige har 'mest rätt' eller ej?

Sverige var länge ett av FÅ länder som bara sålde hästmaskmedel på apoteket. Det blev RAMASKRI i UK när man inte skulle få köpa det 'överallt'. I UK har de länge haft ett med svenska ögon mätt vansinnigt avmaskningssystem, och Sverige var långt för UK med att rekommendera träckprov.

Sen började rek om träckprov (faecal egg count) dyka upp som rek mer och mer i de engelska hästtidningar jag läser. Och sen iom EU-reglerna så blev det så att maskmedel bara skulle få säljas via veterinärer och apotek. Osv.

Och just ang foder, så utomlands räknar de nästan bara med råprotein. Som ju som bekant inte säger ett jota om det smältbara sådär rakt av. Samtidigt som t ex UK ligger ÅR före oss vad gäller hela IR-delen, fruktandelen osv.

Så, tycker det är svårt att - utan forskning då - eg säga att det ena eller det andra är mest rätt (även om avmaskningsexemplet känns rätt självklart). Generellt så är t ex engelska utfodringsrekommendationer lite väl mycket 'svenskt 80-tal', även om det bättras där med.

Men har sett även från svenskt håll att man funderar på om det inte är så att ffa ponnyer kan utvinna MER smältbart protein än man trott från grovfoder med lågt proteinvärde. Dvs man har inte diskuterat om behovet skulle vara lägre, men om de inte får i sig mer än siffrorna säger. Det t ex skulle ju förklara varför det upplevs som ponnyer klarar proteinbrist bättre. De har bara proteinbrist på pappret, men inte för behovet är mindre, utan för de får i sig mer än vi tror.

Dock så är proteinbehovet såpass individuellt har jag märkt genom åren att jag inte annat än kortare perioder törs lägga mig mer än marginellt under tabellvärden för underhållsbehov. (Däremot räknar jag aldrig arbetsbehov/träningstillägg på små lättfödda saker, utan där för ögat helt avgöra om de behöver mer eller ej)

Problemet med att räkna på smältbarhet är att det inte finns någon bra metod för att räkna ut det. Antingen får man göra utfodringsförsök, men det tar tid och är kostsamt. Annars kan man göra en uppskattning men det säger egentligen inte mer än vad råproteinvärdet gör. Man kan göra "magsyreförsök" som vi har kallat det på skoj i foderkursen, man har ämnen som eftreliknar de aktiva ämnena i matsmältningen och ser vad man får ut. Precis som uppskattningsförsöken ger det ett mycket osäkert svar. Dessutom är det fruktansvärt individuellt!
På kossesidan har man lämnat smb rp till förmån för rp (förutom till dikor där det inte är lika noga). Jag tror det många gånger kan vara bättre, om man som utfodrare är medveten om lämpliga fodermedel och har ett hum om aminosammansättning.

Jag ska göra ett försök med att räkna på råprotein! Utvärdering kommer om någon månad :D

Fast jag tror den gemene kobonden som har produktionsdjur har en kunskap och ffa ett intresse av att optimera, än vad den gemene hobbyhästägaren har. Tyvärr..

Sen är ju inte en uppskattning riktigt bra heller nej, men hellre det faktiskt än bara rp. Kanske en mellanväg skulle vara något? Dela in fodren i kategorier med 'lågprotein', 'mellanprotein' och 'högprotein' - baserat på hur de ligger i rp SAMT vad det är för proteinkälla - dvs om det är lättillgängligt protein som är högvärdigt, eller ej? Dvs man släpper 'på decimalen'-angivelserna, men ger en viss guidning så folk inte går på bara råprotein.

KL

Var ett tag sen jag skrev men jag lovade bilder med min dåliga mobilkamera (hoppas på tomten i år:angel:). Så här ser hon ut i dag vår knabstrupkorsning. Hon har som sagt var varit skadad sen fick hon problem med sadel pga av extra kilona hon drog på sig. Så det har varit barbackaridning som gällt men i lördags fick vi på en bredare sadel som är godkänd av vår duktiga Et som hjälp oss de senaste månaderna:)

Så nu kör vi, äntligen kan vi börja galoppera för det har inte varit lätt barbacka:devil:. Vi försöker motionera henne 6 dagar i vecka varav en dag består av tömkörning och en dag är skrittdag (väldigt aktiv skritt en timme). Alla pass är mellan 1-2 timmar långa, här ska brännas fett:p. Det är väldigt mycket fart i dom små hovarna just nu, hon består ju inte bara av knabstrup utan faktiskt till större delen arab och just nu har hon plockat fram araben:devil:.

Foderstaten är omgjord för buken skvallrar om proteinbrist eller vad tror ni? Just nu äter hon enbart hö, lusern, betfor och mineraler sen står hon på halmbädd så hon plockar väl i sig lite av det men inga mängder. Inget kraftfoder utöver det.

Och nej, vi har inte kapat svansen, hon har tyvärr förmodligen begåvats med sk råttsvans (kan det inte finnas något finare ord för det:cry:)

th_005-3-1.jpg

th_003-1.jpg

Varför skulle ponnyer kunna utvinna mer proteiner än andra hästar?

Bra fråga, nästa? =) Jag vet inte, och det är möjligt att det inte gäller bara ponnyer, det jag läste var 'framförallt ponnyer'. De kan lika gärna vara så att det som åsyftas är 'framförallt lättfödda individer' eller 'naturraser' eller liknande.

Ska googla lite och se, snubblade som sagt över dte nämnt i annat sammanhang.

Och apropå utvinna saker ur foder. Från kraffts hemsida, ang SLUs senaste foderblad, som jag nyss såg av en slump. Jag vill ha en kopia!!

I en intressant artikel av professor Jan Erik Lindberg sammanfattas och kommenteras ett antal forskningsrapporter om grovfoder som energikälla för hästar. En nyligen publicerad studie visar, att hästens förmåga att smälta och utvinna energi ur hösilage försämras när givan av hösilage höjs. Man vet inte varför det tycks fungera på detta sätt, men en teori är att ett lägre foderintag ger en långsammare passage av fodermassan genom hästens tarmsystem, och att detta ökar fodrets smältbarhet. De studier som hittills publicerats ger dock ingen entydig bild av foderintaget ökar smältbarhet och energivärde.

DET skulle kunna förklara varför Lillen gång på gång gått upp när jag dragit ner maten för hårt, men gått ner när jag ökat, fast han då fått MJ som borde gjort honom tjock. Å andra sidan förklarar det inte varför fbl tappar om man minskar silaget..

Jag skulle snarare vilja säga att man ska nog inte tro på allt man läser.
Nu är nog detta ett ämne som är ganska så omdebatterat (stavfel?) men jag tror att de lättfödda naturraserna har ett mindre energibehov av flera olika anledningar. Men däremot så har de samma proteinbehov som andra hästar.

Intressant om artikeln av Jan Erik Lindberg den skulle jag vilja läsa.

Jag håller med dig om att det skulle kunna vara så att det passerar snabbare gnm din ponny.

Hmm, verkar inte som om de har lagt upp Jan Erik Lindbergs review på nätet..? Jag letar vidare! Ska kolla biblioteket imorgon, där finns det mesta!

Det är ju så med fodervärdering och foderberäkning. Det förändras hela tiden och har så många olika aspekter att det är närmast omöjligt att säga vad som är rätt och fel.
Det enda vi faktiskt vet är att hästar behöver äta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 799
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 842
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka