2024 har vært tøft så lang. Jeg var sliten etter jula (vi måtte ta ekstra stallvakter så stall eier fikk litt fri, og jeg er kronisk syk) så jeg bestemte at ponnien skulle få en uke fri fra nyytårsaften. Onsdagen gikk hun gjennom strømtråden 1. gangen, og det gjenntok seg. Så søndag sto jeg ute i kulda i 5 timer og gjerdet om 2 paddocker så hun skulle få strøm gjennom naboens paddock.
Tirsdag skulle jeg sette henne i gang igjen. Lonsjerte først før jeg våget sette meg i salen. Hun virket sprek og fin. Fikk tilogmed gallopp på lonsjen 4 ganger (får ikke mer enn en halv runde for hun klarer ikke holde galoppen så godt enda). Så skrittet vi litt i snøen på jordet. Virket pigg når jeg slapp henne ut. 2 timer senere er hovis her og ponnien er slapp, så begynner hun å hyperventilere. Teller åndedrett til 71 i minuttet og hun har 38.9 i temp. Ringer veterinær som kommer med en gang (dvs 45 min). Da har feberen allerede gått ned til 38.1 og hun puster normalt. Veterinæren finner ikke noe galt. Tar blodprøve, gir febernedsettende og smertestillende, hun puster nå med 20 i minuttet. 10 min etter veterinær har dratt så hyperventilerer hun igjen, så ringer og veterinæren kommer tilbake og observerer. Sier jeg bare må følge med på henne og anfallet varer 1 time. Jeg sitter i stallen til kl 22, tar jevnlig temp som går ned, og sjekker pusten hennes. Dagen etter sjekker stalleier henne om morgenen, og blir nødt til å slippe henne ut 11.30 fordi hun herjer inne i boksen. Når jeg kommer 13 er hun lugn, tar temp gjevnlig utover ettermiddagen ettersom medisinen nå går ut av kroppen. Fortsatt bra. Er i stallen til kl 18. Kveldforer tar tempen og stalleier sier hun skal passe ponnien for meg dagen etter. Alt bra dagen etter, hun får stå litt ute etter å ha rådført med veterinæren men kl 15 ligger hun i snøen. Blir tatt inn men temp er normal så var nok bare sliten.
Fredag var jeg i stallen kl 8 for å møte veterinæren for å ta ny blodprøve. Crp (som var høy på tirsdagen) er nå nesten normal. Får beskjed om å sette henne i gang sakte.
Jeg har som sagt en kronisk sykdom som gjør at jeg har mindre krefter, takler stress dårlig og må passe på at jeg ikke er for lenge i stallen. Så det har vært tøft for meg, mye vondt, lite søvn og føler meg som en haug med kokt spagetti som jeg skal prøve få til å stå oppreist.
Jeg har hatt hester i mange mange år, jdg har aldri hatt en hest som har hatt så mye sykdom/skade, og som gjør så mye ugang, som Maren. Det er bra hun er søt for hun gir meg grå hår!
Visa bifogad fil 136789