Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rhiannon har nu hunnit bli sju månader och ser ut som ett får. Jag längtar efter att valppälsen ska börja falla så att jag får en cocker spaniel. Vi har en liten grupp i Cockerklubben här i stan där vi kör spanielträning (fältarbete, apportering, stadga) ungefär varannan vecka och där tycker jag att hon har gått stadigt framåt när det gäller fältdelen. En av mina tidigare hundars uppfödare var här och hjälpte oss och då fick jag några bra tips. Apporteringen funkar halvbra och stadgan har jag inte ens börjat träna ännu, men jag ska fokusera på dessa delar när vi kommer närmare sommaren.

För övrigt går vi kurs i nosework. Jag tycker markeringsträningen är tråkig, så jag tror inte att det blir någon fortsatt "karriär" där för oss. Försöker även hitta en viltspårkurs, men det verkar skralt med sådana. Jag kan för all del träna viltspår själv, men just nu är hundträning en av de få aktiviteter där det faktiskt känns lite, lite som att världen är normal (allt är utomhus eller i stor hundhall/lada) och därför vill jag gärna gå en kurs.

Idag kom några hundkompisar som hållit på länge med nosework över, så Rhiannon och jag fick flera sök. Det var kul! Vi passade även på att sätta på Rhiannon utställningskoppel för allra första gången och det gick fint. Nu ska jag börja träna in "stå". Sen vill jag ha tag på en BRA handlerkurs för mina arkeolog-knän tycker inte om knästående längre. Så jag vill träna in att ställa denna hund fritt, men för att nå dit kommer jag att behöva hjälp.

Nosework idag.
Torsten kände igen sig när vi klev ut på parkeringen, och blev glad och ivrig.

Nivån höjdes lite och doften satt på stolsben och i ett glas stående på ett litet bord.
Alla hundar fattade ganska direkt men blev trötta efter några sök. Det är tre unga hundar och en äldre liten blandrasdam.
Torsten sköte sig bättre än förväntat. Nu ligger han vid altandörren och sover.

Är dålig på att skriva i denna tråd :p. Jag och Ascot har haft en härlig helg med långpromenader och spår. Brukar i princip alltid lägga spår som är mellan 500-800 m men det fanns det inte tid till denna helg så istället för att skippa att spåra så blev det ett spår på 300 m i lördags och ett spår på 260 m idag. Är nog bra för Ascot att få spåra kortare också. Han spårade riktigt riktigt bra; nosen fast nere i spårkärnan. Han har ibland haft tendenser till att lyfta nosen lite av och till så jag är mkt nöjd med dagens spårning. För egen del tror jag också att det är bra att jag lägger kortare spår ibland och inte tänker att spår under 500/600 m inte är värt det.

Annars är jag dock inte glad i detta blöta och leriga väder. Saknar vintern, både för att Ascot då höll sig ren samt att jag och Ascot kunde fysträna på turskidor. Med en hund som gärna springer igenom vattenpölar och som älskar att rulla sig (inte att rulla sig i ngt äckligt utan bara att rulla sig) så har jag ständigt en lerig/sandig och blöt hund efter långpromenaderna :cautious:. Blev dusch av magen både i går och idag - inte för Ascots skull utan för min lägenhets och framförallt sängs skull...

Idag kändes det som vi nådde en viktig punkt. Banksy vände sig mot mig och var lugn när han såg en annan hund på håll! Det är lång väg kvar, men tidigare har han stängt mug ute så då går det ju inte att jobba på ett konstruktivt sätt. Nu känns det äntligen lite mindre tröstlöst!

Jag kan ha skjutit mig själv i foten :angel::rofl:
Här hemma har vi två ”familjehundar” men det är mina hundar, som jag sköter och tränar. Äldsta dotter (fyller sju år) är dock inte helt nöjd med mitt val av storlek på hundar. Det är mastiffer vi har som ska väga 50kg+. Jag berättade för min dotter att jag fick köpa (med hjälp av min mamma) min första egna hund när jag var åtta år gammal. Jag tänkte inte längre än vad näsan räcker, för nu vill hon ju också ha en ”egen” hund. :p Vi har ju ”bara” två mastiffer, min mammas terrier OCH en ponny..

Varit på första passet av fem för vårt simkörkort. Gick ungefär som jag trodde. Hon gick i bassängen med övertalning men simmade inte. Men det kommer nog att gå bra framöver. Var visst jobbigt mentalt, hon har sovit nästan hela tiden sedan vi kom hem.

Och lite kul att instruktören var förvånad att hon stod så stilla när hon skulle duscha före och efter, undrar hur andra hundar brukar bete sig. Men har man tränat sedan man var valp och rullar sig i diverse smutsigheter regelbundet så får man viss duschvana.

Theo börjar äntligen göra lite framsteg i vallningen.
💖
Vi har gått runt runt i boxen och nu äntligen börjar han tänka gå runt fåren istället för rätt in bland fåren! Fast bara åt vänster
😅

Fast den jobbigaste träningen tycker han är att ligga och vänta, han har jättesvårt för det. Han lägger sig ner men vill genast hoppa upp igen och fortsätta att driva mig till vansinne men det gäller ju bara att vara envisare än honom!
😁
😍

160408519_4076832482366959_6956652418776992659_o.jpg

Idag fick Ebrah springa lite, sedan har jag mest städat och varit tråkig. Nu väntar en vecka med jobb från 7 till 16:30 (normalt slutar vi 15:30) och jag är åter igen glad åt att killen jag träffar slutar tidigare än mig. Imorgon gör jag i ordning frukost och middag samtidigt och ställer in middagen i kylen så blir det enkelt för honom att mata dem.
20210315_224152.webp

Aysus tass är annars fortsatt dum. Den tå som blev svullen igår är svullen idag med. Inget lösspring för henne alltså :(

Igår hittade jag serien Uppdrag: Hund på Disney+, och även om det såklart är väldigt amerikanskt så gillade jag hans tankar. Man hjälper hunden att lära sig själv genom att ändra sitt eget beteende mot den. Och hittills funkar det ganska bra med Banksy! Jag pratade mig igenom större delen av rundan, och han blev lugnare. Nu hemma började han jaga upp och skälla igen men lugnade sig väldigt fort när jag bara satt lugnt och ignorerade honom.
Det kanske inte är något nytt för er men för mig som är lite mer oerfaren och van vid konstant kommunikation när hunden är uppjagad så är det väldigt intressant!

Nu har han fått sin nya hypoallergidiet i snart en månad, tillsammans med diverse mediciner och tillskott. Tyvärr tyckte jag att han inte mådde helt prima förra veckan. Kräkte vid ett tillfälle, vilket han aldrig gör och visade tydliga tecken på magont vid ett par tillfällen. Efter kontakt med veterinären skall vi sätta ut Cyclance (Ciklosporin) en vecka och sen sätta in det igen för att jämföra. Återbesök i slutet av månaden är redan bokat.
Att ha en sjuk hund äter upp en inifrån. Långsamt.

Jösses, jag var så trött igår, jag har mycket sömnproblem och sömnmediciner så när jag väl sover är det som att kroppen checkar ut helt. Brukar sätta larm för att inte sova för länge men glömde det igår. Vaknar ofta runt 1-3 på natten så det är ändå skönt med nätterna med mer sömn.

Somnade i soffan efter middagen och kvällspromenaden och vaknade runt 2. Gick till sängen och somnade om. Vaknade tio över tio, tog mig upp och gjorde iordning mig, lite stressad för grabbarnas skull men vet att om dom vill ut kommer dom och säger till. Men när jag hade borstat tänder och hår låg dom fortfarande i sängen och såg ytterst nöjda ut med det. Fick klappa och kela och övertyga dom om att det var dags att gå upp. Har nämligen två sömntutor som hellre vill vara kvar i sängen på morgonen :p Skönt att ha det så, vill inte bli väckt i ottan.

Igår var jag och syrran och vallade hos P, det gick bra och Nessie glänste fast jag är lite ringrostig. Så tacksam för denna hund som får oss se bra ut även mina sämre dagar ❤️.
Idag var jag på hundsim med Nike och Nano, så skönt att ha fått klartecken att få börja simma Nike lite så hon blir av med den värsta överskottsenergin. Hon har legat nöjt i sin hund bädd sen vi kom hem 😊.

Nike
IMG_20210316_131407.webp

Kvällspyssel
Är med i en onlineträningsgrupp där vi tillsammans går igenom bästa starten boken.
Veckans träning består i att få igång leken och vår dvärgschnauzer har inte någon vidare lust att leka och vi har använt godis när vi tränar.
Men jag vill bli bättre och läste om frolic på snöre och hepp så det kan gå.
Det vart poppis!

Bifogade filer

• 773DDA42-9E19-40C1-BDD4-AD750171B03F.webp
    773DDA42-9E19-40C1-BDD4-AD750171B03F.webp
    542,5 KB · Visningar: 33
Aysus tå kändes bättre idag än tidigare iaf, så vi avvaktar lite till. Hon visar inga som helst tecken på att ha ont eller vara besvärad heller, men ja, med tanke på hur hon springer så får hon absolut inte vara lös om inte tårna är helt bra.

Tog en lite längre kvällsrastning med hundarna, kunde bli avsläppt vid skog av killen jag träffar och kunde på så sätt ta en miniskogspromenad hem. Ebrah var... vild. Hon hittade flera jättejättefina pinnar, framförallt när hon insåg att vi var på väg hemåt :p För att hon inte skulle sticka ihjäl mig och Aysu med sina pinnar (läs: små grenar...) så bestämde jag mig för att leka med henne istället. Hon älskar dragkamp med dessa pinnar, så vi körde lite på dragkamp som jag ibland lät henne vinna, ibland avbröt med loss-kommando. Ibland busade jag runt med pinnen innan hon fick fortsätta dra i den, ibland blev det kort kast med pinne bara för att belöna att hon släppte och ibland tränade vi lite fotgående och enkla trick som gick att göra i koppel. Efter vår lekstund så gick hon faktiskt riktigt prydligt i kopplet och lät bli att ta fler pinnar. Tur att inte Aysu är lika förtjust i pinnar, för då hade det blivit en väldigt stökig promenad :D På fredag ska iaf Ebrah få springa lös igen. Kanske imorgon också, men i så fall bara i rastgård.

Blev både arg och ledsen när jag såg en annons på FB från en privat aktör som har hundkurser - eftersom jag själv håller en del kurser så försöker jag ha lite koll på andra aktörer i närområdet, ibland söker folk kurser som jag inte håller (tex agility) eller om jag har fullt på en kurs och ingen mer planerad, då vill jag kunna skicka dem vidare till någon annan, men då vill jag också veta att det är någon med vettig hundsyn.

Denna aktören skrev på sin hemsida att på deras kurser behövde man minsann inte ta med sig godis, klicker eller sele, däremot ett stadigt koppel, gärna stryphalsband samt rejäla röstresurser... då är det valp- och unghundskurser som de håller... :(

Mötte upp med killen jag träffar igår och lämnade över en tysk jaktterrier till honom som han ska ha på prov för ev senare köp. En ung hane som verkar vara väldigt välkomponerad i huvudet, lugn och stabil. Det är ett par kompisar till mig som fött upp honom och sedermera köpt tillbaka honom. Håller tummarna för att det ska fungera :)
Hoppas framförallt att det ska fungera med labbarna och vorstehn, wachtelhanarna har vi ändå inte lösa tillsammans som det ser ut nu.

Jag var och måttade ut för en ny vildsvinsväst till Finn igår efter terrieröverlämnandet. Han har gått med en bättre begagnad under tiden han har vuxit klart. Nu var det dags för en egen! Nöjd hund och en matte som är många tusenlappar fattigare :p
521304A1-1DC9-4468-A228-34963ABFCA5F.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar