Torsten alltså, vilken hund!
Han är otroligt kommunikativ och tydlig, han kommunicerar ungefär som hundar i barnfilmer brukar göra – nästan mänskligt regisserat, liksom. I vanliga fall handlar det om vardagsgrejer som mat, promenad, leksaker och kel; men nu har han överträffat mina förväntningar på en hunds kognition...!
Han har de senaste dagarna riktat sin uppmärksamhet mot ett skåp med hundgrejer och visat väldigt tydligt med gester och ljud att han vill ha något därifrån. Han brukar inte göra detta just mot skåpet, men det är som sagt fyllt med olika hundsaker så det är ju inte jättekonstigt.
Vi har provat oss fram för att lista ut vad han vill ha. Godis? Ja, för all del – men det var inte det egentligen. Tuggben, samma sak. Leksaker? Kläder? Nej. Den nya blomman som står ovanpå och kanske luktar nytt och intressant? Nä. BPH-rosetten som hänger ovanför och kanske är förknippad med godis från när jag fotade honom med den? Nix.
I ett par dagar har han återkommit till hundskåpet, och vi har försökt få fram vad han vill ha utan framgång. Idag öppnade vi upp skåpet och lät honom gräva runt i lådorna själv och visa. Han fastnade på klippmaskinen, som vi snaggar hans huvudpäls med...!
Såklart! Vi brukar hålla honom snaggad numer, eftersom vi upplever att han trivs bäst så. Inför vår fjällsemester lät vi dock pälsen växa ut lite som skydd för knott och annat, och sedan vi kom hem har det varit mycket annat på agendan och vi har inte tänkt på Torsten-klippning som något brådskande för
så långt hade det inte blivit.
Efter att ha plockat fram klippmaskinen och snaggat ner det mesta så blev Torsten mycket nöjd, och helt ointresserad av skåpet. Det var tydligt att han hade fått igenom sin vilja nu. Jag är faktiskt mäkta imponerad, ärligt talat! Att han helt spontant får idén "jag vill bli av med pälsen på huvudet" och sedan ihärdigt försöker förmedla det. En extra dimension för att han egentligen inte är förtjust i själva klippandet, men ändå förstår att det är just klippmaskinen som är nyckeln till hans mål. Hundar ändå, så jäkla smarta de kan vara!
Lagom längd på kalufsen, tycker Torsten