Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hade också sjukt svårt för att lära in backa. Lyckades shejpa in det till slut och då gick det jättelätt senVi roar oss med utmaningar online, superbra för att jag ska göra något annorlunda! Men vi har stött på problem i utmaningen backa, Ville och jag hittar inte rätt språk där. Mycket annat kan vi göra men backa ett steg är helt låst. Vi har några dagar kvar att träna.
Bara för att jag skrev det där i dag fick vi ett bra pass i dag. Jag får se om han kommer ihåg senare i kväll. Men klicker fungerar uppenbarligen bättre, utan blir han av någon anledning helt fokuserad på godiset. Jättemärkligt kan jag tycka men inte han.Vi hade också sjukt svårt för att lära in backa. Lyckades shejpa in det till slut och då gick det jättelätt sen
Jag har lärt in backa genom att ha hunden framför mig, ställa mig brett med benen och lägga en godis strax bakom mig. Säga Varsågod! till hunden som då går och tar godisbiten... och sen backar hunden för att komma framför mig igen - *klick* och en ny godisBara för att jag skrev det där i dag fick vi ett bra pass i dag. Jag får se om han kommer ihåg senare i kväll. Men klicker fungerar uppenbarligen bättre, utan blir han av någon anledning helt fokuserad på godiset. Jättemärkligt kan jag tycka men inte han.
Smart! Det får jag klura på om inte polletten har ramlat ner nu.Jag har lärt in backa genom att ha hunden framför mig, ställa mig brett med benen och lägga en godis strax bakom mig. Säga Varsågod! till hunden som då går och tar godisbiten... och sen backar hunden för att komma framför mig igen - *klick* och en ny godis
Jag har lärt in backa genom att ha hunden framför mig, ställa mig brett med benen och lägga en godis strax bakom mig. Säga Varsågod! till hunden som då går och tar godisbiten... och sen backar hunden för att komma framför mig igen - *klick* och en ny godis
Äh, bara för att man får ge massor av hjälper osv så betyder det ju inte att man måste det Jag har sett ekipage (på tävling) där ägaren i princip lockat med sig hunden genom hela banan, och ekipage där föraren enbart gett kommando för sitt/stå/ligg och annars bara förväntat sig att hunden går fot där bredvid. Båda varianterna verkar vara ok.Som inbiten i tävlingslydnad var det en hel del som skavde, alla dessa hjälper man får ge, jösses. Stadga och uthållighet, vad är det? Men det ska bli kul att prova på och gissningsvis också tävla i framöver.
Äh, bara för att man får ge massor av hjälper osv så betyder det ju inte att man måste det Jag har sett ekipage (på tävling) där ägaren i princip lockat med sig hunden genom hela banan, och ekipage där föraren enbart gett kommando för sitt/stå/ligg och annars bara förväntat sig att hunden går fot där bredvid. Båda varianterna verkar vara ok.
Jag kör rally nästan som jag kör lydnad. Dvs inget lockande eller tjoande eller klappande. Kräver lydnadsfot av min hund i både höger och vänster men kan ta till DK i vissa moment. Har aldrig fått nedslag på det och tränade regelbundet för en tränare och rallydomare tidigare som var noga med att banta bort såna där struntkommandon, tjoande och tjafs. Har tagit alla titlar (ej championatet då det kom ett år efter jag tävlat klart).Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.
Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf.
Min kompis fick kritik för att hon var ”för glad”. Då är det inte lätt att veta vad domarna vill ha..Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.
Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf.