Uppdateringstråd 31

Ser att jag missat träning o tävling

När bur är tillåtet att använda
• Hundar och katter får förvaras i bur i samband med transport.Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar när bilenstår stilla.
• Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling ochprov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt påminst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timme.
• Hundar får förvaras i bur i samband med jakt i max åtta timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

Merparten av mina småhundar har burtränats i samband med träning just för att de ska bli vana att vara där och koppla av sen på tävling.

Tidig morgon. Vovvarna fick leta lite föremål på morgonrundan idag och var glada och nöjda efteråt.
De har fått några lugna dagar nu efter helgens vallning och tävlingar men imorgon skulle husse till fårhagen med dem ❤️.

Tay & Spock
20250326_062254.webp

Nostalgi. Igår köpte jag en påse Frolic :)
De hade vi som godis till hundarna när jag var liten. De stora som jag och min syster satt o delade för de skulle räcka längre :D Då var de även orange/rödaktiga och vissa gav dem visst som foder. De var fetare då med..

Distriktsveterinärerna är rätt pragmatiska med det mesta, men de är antagligen noga med att man ska veta vad man gör. Vet du var man kan gå sådana kurser?

Det går förvisso på försäkringen, och besöket med undersökning och spruta landade på knappt 1500 igår. Tror alltså inte det är stora summor ur min ficka för bara sprutan framöver. Men det är en bit att köra, jag måste ta ledigt från jobbet etc. Så det hade varit smidigt att fixa själv.
När jag pratade med vet om detta i fall att Floki skulle behöva sprutan (han blir stressad av att åka till vet), så var det att hennes licens hon riskerade om hon delade ut sprutor. Jag sa att jag funderade på att gå djurvårdare 2 utbildningen för att kunna ge själv och då verkade hon tycka att det var okej.

När jag pratade med vet om detta i fall att Floki skulle behöva sprutan (han blir stressad av att åka till vet), så var det att hennes licens hon riskerade om hon delade ut sprutor. Jag sa att jag funderade på att gå djurvårdare 2 utbildningen för att kunna ge själv och då verkade hon tycka att det var okej.
Man kommer runt det genom att skriva ut sprutor och kanyl på recept till ägaren. Precis som man gör med hundar/katter med diabetes som behöver få spruta 2 gånger per dag.
Men just när det gäller Librela är det väldigt olika hur veterinärer gör.

De hade vi som godis till hundarna när jag var liten. De stora som jag och min syster satt o delade för de skulle räcka längre :D Då var de även orange/rödaktiga och vissa gav dem visst som foder. De var fetare då med..
Frolic var det enda Zeppelin ville ta som godis i utställningsringen när han var ung! Köpte alltid minivarianten och delade dom hehe.

Jag ger alltid frolic tycker det är det perfekta godiset :)
Köper påsen med mindre bitar :)

Klart du får.
En av mina hundar bodde i princip i sin bur som valp tills hon växte ur den och inte längre kunde trycka sig ner i den.
Hon älskade sin bur.
Den var öppen hemma men låst när vi var iväg osv.
Nej, hundar får inte förvaras i bur undantaget träning/transport/jakt eller på veterinärs inrådan.

När jag hade länsstyrelsen hemma för paragraf 16-godkännande så sa kontrollanten att de kan ge anmärkning vid kontroll om de ser att det finns bur med dörr på i hemmet. Du får ha en bur - men den får inte ha någon dörr.

Svensk lag säger att man INTE får ha hund i bur i hemmet.

De är rätt nyligen dem bytte recept till mitt förtret. Inte lika lättdelade eller lika "högt värde" på dem nu mot hur de vad innan.

Nej, hundar får inte förvaras i bur undantaget träning/transport/jakt eller på veterinärs inrådan.

När jag hade länsstyrelsen hemma för paragraf 16-godkännande så sa kontrollanten att de kan ge anmärkning vid kontroll om de ser att det finns bur med dörr på i hemmet. Du får ha en bur - men den får inte ha någon dörr.

Svensk lag säger att man INTE får ha hund i bur i hemmet.
Vad är du arg över?
Jag skriver ju klart och tydligt att hunden inte var instängd hemma, hennes bur stod på golvet hon valde själv att sova där stora delar av dygnet.
Jag stängde aldrig in henne i buren annat än när vi har iväg. Inte kan jag sitta med en öppen bur på café tex med en 10-12 veckors valp även om just min valp säkert hade legat kvar 🙈

Men jag ska ju vara utomhus på min stora tomt utan staket och vill inte lämna Trassel inne. Vi tränar ju rally, freestyle och agility utomhus. Med tanken att tävla med båda. Det är ju tillåtet enligt lagen. Jag kollade upp det för länge sen

Trassel kommer ju också få träna på det vi gör nu med störning utomhus så han ska ju inte sitt och ruttna där i sin bur. Han åkte hem hit första dagen i den och sov hela tiden.

Men jag ska ju vara utomhus på min stora tomt utan staket och vill inte lämna Trassel inne. Vi tränar ju rally, freestyle och agility utomhus. Med tanken att tävla med båda. Det är ju tillåtet enligt lagen. Jag kollade upp det för länge sen
Antingen binder man upp hunden vid staket eller så lär man den att sitta i bilen eller så lär man den att vänta i en bur.
Det är inget fel på något.
Jag tycker personligen inte om det här med att låta dom sitta och vänta i bilen tycker det ger alldeles för lite aktivitet i den sport jag tränar.
Mina får sitta i bur eller bundna medans andra ekipage kör eller vi bygger bana eller har genomgång.
Då får dom passivitetsträning på köpet.

Klart du får.
En av mina hundar bodde i princip i sin bur som valp tills hon växte ur den och inte längre kunde trycka sig ner i den.
Hon älskade sin bur.
Den var öppen hemma men låst när vi var iväg osv.
Här håller jag med @Migo. Vad jag läst på enligt lagen så får du inte ha en hund i bur i hemmet

Här håller jag med @Migo. Vad jag läst på enligt lagen så får du inte ha en hund i bur i hemmet
Då får ni anmäla mig kan skicka adressen på pm åt dig.
Blir faktiskt riktigt trött på sånt här skitsnack.
Min valp älskade sin bur den stod framme och hon gick in i den precis när hon ville hon var aldrig instängd, ser inte problemet alls.
Vissa hundar gillar krypin mer än öppna sovplatser.
Även vanligt bland en del tikar när dom ska valpar att dom gärna har tak över.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 103
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 370
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 516
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka