Uppdateringstråd 31

Jag menar att det är att kasta sten i glashus när man klagar på någon som har bur inne men inte stängd när man själv ska ha bur ute och stängd (valpen lär gå ut, hur mycket träning av andra hunden blir det?)

Rent krasst skiter jag i om folk har sina hundar i bur inne eller ute ibland så länge det inte är några längre stunder. Är det ok vid träning och liknande så varför inte hemma för att vänja, men att angripa någon för att man har sin hund i bur inne, en hund som av egen fri vilja går in och ut, rimmar illa när man själv tänker använda bur.

Om det är kallt kan man ta ut sin valphage av kompostgaller och lägga filtar på gräset. Fungerar ju lika bra som bur.

Att träna ensamhet är väl ändå dags att göra också så hunden klarar av att man går på toaletten, går till postlådan eller gå ut och kastar sopor?
Okej, sista svaret. Jag tycker det är extrem skillnad att sitta eller vila i en bur 10-15 minuter ett par gånger i veckan tillsammans med mig och Milou mot flera timmar själv varje dag. På kurs och tävling sitter hundarna i bilen och skäller i fullt kaos tillsammans. Jag har hittills aldrig lämnat mina hundar så.

Trassel kommer ju dessutom vänja sig vid att vänta på ett lugnt sätt jämfört mot hur det låter på alla brukshundsklubbar.

Han kommer se mig och Milou hela tiden och han kommer också vara med och få träna efter att jag och Milou har tränat. Då kör vi lite inkallning, att sitta, att sitta och stanna tills han får ett varsågod, gå fint i koppel och lite annan vardagslydnad och lite trick, ja det vi sysslar med då.

Och vad vet du om min ensamhets träning? Jag går redan upp till soptunnorna, jag hämtar ved, hämtar saker i bodarna, toaletten är alltid stängd osv osv. Jag klarar min hunduppfostran på egen hand.

Jag undrade inte vad du menar när det gäller burar utan om ditt "råd" om att låta Trassel vara själv inomhus "en minut" medan Lillefrun tränar med Milou på tomten. Vilket jag tyckte lät helt befängt av de anledningar jag redan tagit upp. Vad i hela friden ska de minutlånga "träningspassen" ge Milou?
Alltså detta:

Ensamhetsträning är ju jättebra men nu var det ju inte det som pratades om så jag vet inte varför du tar upp det? Ämnet var att sitta och passivt titta på inifrån en bur när den andra hunden tränar (och senare också tävlar). Ja man kanske kan börja med att dra ut en valphage men sen är det ju ändå buträning som måste göras eftersom det är vad som kommer användas i tävlingsammanhang sen. Varför inte börja med bur från start då?

Jag tror f.ö. att @Nota blev misstolkad och fick skit för det, inte påhoppad för det som faktiskt görs. Inlägget som reagerades på från början kan tolkas som att hunden ligger i en öppen bur när människorna är hemma men låses in (hemma) när människorna åker hemifrån. Det står det inte, men det kan tolkas så. Sedan förtydligades det att burinstängningen inte gällde när hunden var ensam hemma utan när hund och bur var med på klubben och liknande men det kan lätt ha missats och tonen i flera inlägg blev klart otrevliga så det blir lätt att man pratar om varandra då. Tror alltså bara det blev ett stort missförstånd och det aldrig handlat om några stenar eller glashus.
Ja jag kan ha missuppfattat @Nota Förlåt i så fall @Nota

Och håller med i allt annat du skriver @Elementary , du tänker som jag gör.

Jag undrade inte vad du menar när det gäller burar utan om ditt "råd" om att låta Trassel vara själv inomhus "en minut" medan Lillefrun tränar med Milou på tomten. Vilket jag tyckte lät helt befängt av de anledningar jag redan tagit upp. Vad i hela friden ska de minutlånga "träningspassen" ge Milou?
Alltså detta:

Ensamhetsträning är ju jättebra men nu var det ju inte det som pratades om så jag vet inte varför du tar upp det? Ämnet var att sitta och passivt titta på inifrån en bur när den andra hunden tränar (och senare också tävlar). Ja man kanske kan börja med att dra ut en valphage men sen är det ju ändå buträning som måste göras eftersom det är vad som kommer användas i tävlingsammanhang sen. Varför inte börja med bur från start då?

Jag tror f.ö. att @Nota blev misstolkad och fick skit för det, inte påhoppad för det som faktiskt görs. Inlägget som reagerades på från början kan tolkas som att hunden ligger i en öppen bur när människorna är hemma men låses in (hemma) när människorna åker hemifrån. Det står det inte, men det kan tolkas så. Sedan förtydligades det att burinstängningen inte gällde när hunden var ensam hemma utan när hund och bur var med på klubben och liknande men det kan lätt ha missats och tonen i flera inlägg blev klart otrevliga så det blir lätt att man pratar om varandra då. Tror alltså bara det blev ett stort missförstånd och det aldrig handlat om några stenar eller glashus.
Jag trodde inte jag behövde förklara att det inte blir några enminuterspass utan det tar man när man samlat ihop till lite längre stunder och skaffar hundvakt eller tar med valpen när man tränar. Eller bur, men med tanke på reaktionen på bur var ensamhetsträning ytterligare ett förslag att ta till förutom bur.

Okej, sista svaret. Jag tycker det är extrem skillnad att sitta eller vila i en bur 10-15 minuter ett par gånger i veckan tillsammans med mig och Milou mot flera timmar själv varje dag. På kurs och tävling sitter hundarna i bilen och skäller i fullt kaos tillsammans. Jag har hittills aldrig lämnat mina hundar så.
Va, tycker oftast det är lugnt på klubben? Vaktar mest när folk passerar bilen liksom.

Förutom mina hundar som alltid gafflar, hur jag än gör.. 🤷‍♀️

Trassel kommer ju dessutom vänja sig vid att vänta på ett lugnt sätt jämfört mot hur det låter på alla brukshundsklubbar.

Han kommer se mig och Milou hela tiden och han kommer också vara med och få träna efter att jag och Milou har tränat. Då kör vi lite inkallning, att sitta, att sitta och stanna tills han får ett varsågod, gå fint i koppel och lite annan vardagslydnad och lite trick, ja det vi sysslar med då.

Och vad vet du om min ensamhets träning? Jag går redan upp till soptunnorna, jag hämtar ved, hämtar saker i bodarna, toaletten är alltid stängd osv osv. Jag klarar min hunduppfostran på egen hand.
Jag gav dig ett tips, det helt utifrån hur jag tolkat dina tidigare inlägg, så... har jag tolkat dem fel ber jag om ursäkt.

Jag har för övrigt inte skrivit något om att sitta "flera timmar själv", vare sig hemma eller på kurs, så hur du får in det i ett inlägg mot mig vet inte. Mitt svar handlade om bur där du tillrättavisade en användare vars hund använde buren som koja, och själv tänker köra burträning med din hund. Men det är ju utrett nu tydligen då du har efter det skrivit att du missförstod inlägget. Det gjorde inte jag, därav tyckte jag det var sten i glashus från din sida. Men det fick ju sin förklaring i ett senare inlägg.

Det var exakt så jag tolkade inlägget. Läste flera gånger men fick det ändå till att hunden stängdes in hemma för att människorna skulle kunna åka iväg. Det var först i senare inlägg jag lyckades förstå att det nog inte menades på det sättet.

Det var exakt så jag tolkade inlägget. Läste flera gånger men fick det ändå till att hunden stängdes in hemma för att människorna skulle kunna åka iväg. Det var först i senare inlägg jag lyckades förstå att det nog inte menades på det sättet.
Nej precis självklart inte, hon älskade sin bur så hon fick använda den även hemma även om det från början köptes att användas när vi skulle iväg 🙈

Va, tycker oftast det är lugnt på klubben? Vaktar mest när folk passerar bilen liksom.

Förutom mina hundar som alltid gafflar, hur jag än gör.. 🤷‍♀️
Jag upplever miljön som rörig på kurser och tävlingar. Folk går ju förbi bilarna rätt ofta och dom skäller mycket även annars också.

Det är min känsla och mitt intryck så vi behöver inte ha samma upplevelser

Jag upplever miljön som rörig på kurser och tävlingar. Folk går ju förbi bilarna rätt ofta och dom skäller mycket även annars också.

Det är min känsla och mitt intryck så vi behöver inte ha samma upplevelser
Håller med jag skulle aldrig lämna mina små hundar i bilen bland 19 vrålande schäfrar i bilarna runt om.

Idag är första dagen jag orkat åka och aktivera hundarna efter en heldag på praktik. Fantastiskt väder och en dunderförkyld husse gjorde att jag åkte hem och slängde in samtliga hundar i bilen och åkte till fårhagen.

Väldigt mysigt att hinna vara ute lite i solen och nu ligger samtliga hundar utslagna här hemma. Få se om jag får ta över husses plats i coachgrupp imorgon om han inte kryar på sig.. Jag hoppas jag slipper åka på eländet, jag har alldeles för mycket att stå i för att hinna vara sjuk just nu.

20250326_165945.webp

Jag lämnar glatt min pinne bland dom schäfrarna, hon har pannben nog för att klara det o sova gott.
Om ingen går för nära bilen för då stämmer hon in i sången, med att par bjäbb :D
Ja hundar är ju olika 😅
Mina hade nog blivit rätt spaka faktiskt och då är dom vana vid stora hundar men dom där schäfervrålen är lite väl.

Ser att jag missat träning o tävling

När bur är tillåtet att använda
• Hundar och katter får förvaras i bur i samband med transport.Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar när bilenstår stilla.
• Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling ochprov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt påminst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timme.
• Hundar får förvaras i bur i samband med jakt i max åtta timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

Se min fetning ... @Lillefrun tankte ha valpen I en bur medan hon tranar med den andra hunden. Jag har ocksa sett att hon sagt att hon tanker tavla ...

Då får ni anmäla mig kan skicka adressen på pm åt dig.
Blir faktiskt riktigt trött på sånt här skitsnack.
Min valp älskade sin bur den stod framme och hon gick in i den precis när hon ville hon var aldrig instängd, ser inte problemet alls.
Vissa hundar gillar krypin mer än öppna sovplatser.
Även vanligt bland en del tikar när dom ska valpar att dom gärna har tak över.

Min Rottis Diva hade en relativt liten bur hon sov I varje natt. Nar jag var hemma var dorrarna alltid oppna, det finns hundsangar runt hela huset, men hon skulle till varje pris sova i sovrummet I sin bur inget annat stalle dog att sova.

Det är svensk djurskyddslag, tycka vad man vill om den, men det är sån den är.

I lagutdraget @dobbis postade star det tydligt att hundar kan sitta I bur nar man tranar infor tavling.

Håller med jag skulle aldrig lämna mina små hundar i bilen bland 19 vrålande schäfrar i bilarna runt om.

Jag antar att du sockrar uttalandet här? Känner inte alls igen att det skulle vara såhär det ser ut när man tränar/tävlar hund, och då rör jag mig ändå på många klubbar. Det är ju väldigt synd om folk avskräcks från att prova åka iväg på tex allmänlydnadskurser, för att man tror att det innebär att hunden ska sitta bland ”19 vrålande schäfrar” medan man själv har teori 🤔

Jag antar att du sockrar uttalandet här? Känner inte alls igen att det skulle vara såhär det ser ut när man tränar/tävlar hund, och då rör jag mig ändå på många klubbar. Det är ju väldigt synd om folk avskräcks från att prova åka iväg på tex allmänlydnadskurser, för att man tror att det innebär att hunden ska sitta bland ”19 vrålande schäfrar” medan man själv har teori 🤔
Instämmer. Nu går jag ju inte kurser på brukshundklubbarna, men jag går ofta promenader förbi klubbarna när det hålls kurser där. De enda gångerna det är högljutt är när de håller på med agility, och då är det ju sällan schäfrar med utan mest diverse övertaggade småhundar. Vid alla övriga tillfällen då jag passerat (diverse kurser och tävlingar) så har det varit tyst vid parkeringarna, oavsett om det varit brukshundar eller "sällskapshundar" i bilarna. Och ja, jag har sett att det är hundar i bilarna, så det är inte tyst pga tomma bilar heller :p

Ja, själv ser jag väldigt sällan fäfer ute på klubbarna vare sig på tävling eller träning så att råka ut för 19 stycken känns för mig helt osannolikt om man typ inte är på en rasträff??

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 222
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 077
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 878
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 475
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka