Lillefrun
Trådstartare
Okej, sista svaret. Jag tycker det är extrem skillnad att sitta eller vila i en bur 10-15 minuter ett par gånger i veckan tillsammans med mig och Milou mot flera timmar själv varje dag. På kurs och tävling sitter hundarna i bilen och skäller i fullt kaos tillsammans. Jag har hittills aldrig lämnat mina hundar så.Jag menar att det är att kasta sten i glashus när man klagar på någon som har bur inne men inte stängd när man själv ska ha bur ute och stängd (valpen lär gå ut, hur mycket träning av andra hunden blir det?)
Rent krasst skiter jag i om folk har sina hundar i bur inne eller ute ibland så länge det inte är några längre stunder. Är det ok vid träning och liknande så varför inte hemma för att vänja, men att angripa någon för att man har sin hund i bur inne, en hund som av egen fri vilja går in och ut, rimmar illa när man själv tänker använda bur.
Om det är kallt kan man ta ut sin valphage av kompostgaller och lägga filtar på gräset. Fungerar ju lika bra som bur.
Att träna ensamhet är väl ändå dags att göra också så hunden klarar av att man går på toaletten, går till postlådan eller gå ut och kastar sopor?
Trassel kommer ju dessutom vänja sig vid att vänta på ett lugnt sätt jämfört mot hur det låter på alla brukshundsklubbar.
Han kommer se mig och Milou hela tiden och han kommer också vara med och få träna efter att jag och Milou har tränat. Då kör vi lite inkallning, att sitta, att sitta och stanna tills han får ett varsågod, gå fint i koppel och lite annan vardagslydnad och lite trick, ja det vi sysslar med då.
Och vad vet du om min ensamhets träning? Jag går redan upp till soptunnorna, jag hämtar ved, hämtar saker i bodarna, toaletten är alltid stängd osv osv. Jag klarar min hunduppfostran på egen hand.