Uppdateringstråd 30

Kallt, kallt.
Täcke på Oskar men han går som om han inte hade leder i benen. Undrar om det är mindre kallt om man går stelbent? ;)

Han kissar först efter lång tvekan. Bajsa går inte alls. Så vi går in i vedskjulet och där är det ju barmark och då kan han sätta sig i en lövhög.
Promenaderna är minikorta. Han vill inte röra sig.
Hur kallt är det hos er?

20250102_202743.webp

Här är det -7 och Nisse har fått inviga sina "tofflor". Ta på dem är sisådär men ha på sig dem är helt ok, precis som med täcke.

10-15 grader dagtid. Kommer att fortsätta, med ett avbrott efter helgen då det lovas regn :meh: Nästan garanterat med i efter det.

Inget jag eller Oskar ser fram emot.
Som här ungefär. Att gå promenader utan täcke fungerar verkligen inte nu, det är för kallt. Själv klär jag mig i flera lager nu. Har egentligen inga problem med kyla efter att ha bott långt upp i norr där det varje vinter blev ca -20 eller kallare, men nu kom det så väldigt plötsligt! Och just att det växlar hela tiden mellan nollgradigt/plusgrader/många minus gör det ju inte bättre...

När jag läser här blir jag plötsligt ganska tacksam för att mina hundar är så obrydda om kyla och snö! Vi har inte så väldigt kallt, runt 5-10 minusgrader dagtid bara, men här har ingen av hundarna behövt täcke. Inte ens lilla papillon-farbrorn, han håller i gång hela tiden när han är ute :D

Dotterns hund älskar snö, och det ser ut att smitta av sig på Lilla L :love: De har verkligen jätteroligt i snön!

När jag läser här blir jag plötsligt ganska tacksam för att mina hundar är så obrydda om kyla och snö! Vi har inte så väldigt kallt, runt 5-10 minusgrader dagtid bara, men här har ingen av hundarna behövt täcke. Inte ens lilla papillon-farbrorn, han håller i gång hela tiden när han är ute :D

Dotterns hund älskar snö, och det ser ut att smitta av sig på Lilla L :love: De har verkligen jätteroligt i snön!
Har också hundar som älskar snö och kyla trots att dom är små :)
Nu får vi sällan mer än några minus men köldkramp har jag aldrig sett dom få :)

• Gilla
Reactions: MML

Salukipäls värmer uselt, och hela hundarna är ju konstruerade för att kunna göra sig av med värme effektivt (för att kunna springa fort och länge utan att bli överhettade) så eh, de är dåliga vinterhundar :p Men, de klarar sig åtminstone ok utan täcke när det är några minusgrader om de får springa lösa, för då blir de ju varma.

Å andra sidan innebär det att jag nu tar med ryggsäck ut, har på dem täcken, går till stället där de ska få springa, tar av alla täcken och knölar ner dem i ryggsäcken, låter dem springa, kopplar och sätter på alla täcken igen... Ett jäkla bök. Jag föredrar helt klart när det är några plusgrader, så att man slipper täcken. Fast hellre snö och täcken på hundarna än en blöt, mörk och eländig vinter.

Jag vill mest ha det sådär svensktypiskt "lagom" hela tiden :rofl:

Salukipäls värmer uselt, och hela hundarna är ju konstruerade för att kunna göra sig av med värme effektivt (för att kunna springa fort och länge utan att bli överhettade) så eh, de är dåliga vinterhundar :p Men, de klarar sig åtminstone ok utan täcke när det är några minusgrader om de får springa lösa, för då blir de ju varma.

Å andra sidan innebär det att jag nu tar med ryggsäck ut, har på dem täcken, går till stället där de ska få springa, tar av alla täcken och knölar ner dem i ryggsäcken, låter dem springa, kopplar och sätter på alla täcken igen... Ett jäkla bök. Jag föredrar helt klart när det är några plusgrader, så att man slipper täcken. Fast hellre snö och täcken på hundarna än en blöt, mörk och eländig vinter.

Jag vill mest ha det sådär svensktypiskt "lagom" hela tiden :rofl:

Kan konstatera att saluki inte är en ras för mig, jag skulle aldrig orka :rofl:

Tror också att Oskar skulle vara mer obrydd av kylan om han fick vara lös. Men eftersom han envisas med att rymma är det koppel/lina som gäller. :(

Tilda hatar också kylan, men Whippets är ju inte heller gjorda för snö 😅 vi har typ 30 cm snö och just nu mellan 12 och 16 minus, hon har studsbollar under tassarna och hinner knappt med att göra sina behov innan hon "studsar" vidare. Igår gick vi en kortare promenad på ca 30-40 min, nästan kors i taket att vi kunde gå så pass 🙃

9 minusgrader och vi har precis varit på en solig promenad till rastgården. Dårarna sprang som tokar och hade jättekul. Salukipojken lånade en tröja av Ebrah för att hålla sig varm och jag är förvånad över hur bra den passade. Lite kort bara, men helt klart godkänt. Verkar förövrigt som att vi ska göra klart alla papper, betalningar för veterinär m.m. under sista helgen i januari. Ska bli väldigt skönt att få det avklarat.

Tidig träning imorse av väldigt taggade hundar.. Det märktes att de haft två lugna dagar, de var mer i luften än på marken :p .
Agilityträningen var kanske inte den bästa då husse och jag var lite morgontrötta medans hundarna istället var överhypade men de fick träning iallafall och var glada. Min lilla corgi-fröken springer bara på snabbare och snabbare, måste börja träna in lite mer röstkommandon för annars blir det svårt att styra runt när hon hamnar så långt före en.

Lilla M är nöjd efter morgonträningen
20250103_113647.webp

Tror också att Oskar skulle vara mer obrydd av kylan om han fick vara lös. Men eftersom han envisas med att rymma är det koppel/lina som gäller. :(

Jo, jag har ju tur på det viset att ingen av våra är någon rymmare, så de kan vara lösa både när vi är ute på gården och skrotar, och för det mesta när vi promenerar :)

Problemet med det är att de blir dåliga på att gå i koppel i stället :D

Jo, jag har ju tur på det viset att ingen av våra är någon rymmare, så de kan vara lösa både när vi är ute på gården och skrotar, och för det mesta när vi promenerar :)

Problemet med det är att de blir dåliga på att gå i koppel i stället :D
Jag är 60+ och haft hundar helalivet. Ingen har varit rymmare.

Fatta vilken omställning när jag plötsligt måste ha ett koppel även om jag bara ska till postlådan.

Konstaterade precis att Klass har väldigt billigt färskfoder. Blir såklart skeptisk till innehållet då, och minns att jag testat förut med rännskita som resultat... Men, det var länge sedan, så jag är lite nyfiken på att testa igen nu, inte minst för att det är svårt att hitta ett alternativ som fungerar både för hund och plånbok. Nu kör jag på 5kg-korvar från Pondus och 6kg-korvar från VoH, men båda företagen har ju fått för sig att de enda som vill köpa sådant är folk som ger active-foder...

Har gett Pondus "vanliga foder" i ungefär 1 1/2 år och varit supernöjd, men så gjordes det om med hur mycket personalrabatt vi får på det (till det sämre) och jag känner inte att jag har råd längre när det går åt minst 1kg/dag här hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 178
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur