Vad var det som gjorde att du åkte in och vad var det dom kom fram till? Otroligt starkt av dig att ta beslutet där och då. Det låter som att det var helt rätt.
Det är vanligt att kroppen rycker eller det ser ut som att djuret tar andetag, det är helt normalt att det händer. Hjärtat har dock stannat för länge sedan. Jag lyssnar ofta på hjärtat precis efter att jag gett den sista sprutan, lyssnar ändå tills hjärtat slutar slå. Då har hunden redan tagit sina sista andetag och lämnat kroppen. Sen tar det ofta någon minut eller två efter det innan ryckningarna kan komma. Hunden är dessutom sövd i narkos när man ger sista sprutan så de märker eller känner absolut ingenting när sista sprutan ges.
Alvin kräktes flera gånger under natten, bajsade i sängen och var lös i magen. Han ville inte äta något. Det verkade inte som någon jätte stor magsjuka , han har alltid haft problem med magen men jag kände att något trots allt var extra fel. Han var ju väldigt gammal, 14,5 år och hade redan innan tappat i vikt så jag åkte till akuten direkt.
Veterinären på akuten undersökte honom och hittade ett par tänder hon bedömde vara tvungna att operera bort. Jag frågade om det fanns några andra sätt men hon sa att nej dom måste bort för han har väldigt ont, hon gav honom 1 månad max 2-3 stycken månader innan han skulle opereras. Men jag visste redan då att det inte skulle bli någon operation, men klarade inte riktigt ta in det för jag var så glad att han överlevde magsjukan.
Hon bedömde honom som fri att åka hem och fick hemgångsråd med maten men han åt inget av den. Till en början åt han fisk och kyckling som jag la upp i skålen. Men sen vägrade han äta den också. Tillslut fick jag handmata honom med små bitar kokt kyckling. Han tappade vikt snabbt, blev väldigt svag och sov mycket. Men han lekte mycket. Det var fantastiskt och helt otroligt, han låg trött i soffan men kom ibland springandes med sina leksaker och ville ha igång mig.
Men i övrigt blev han bara svagare, och jag visste ju att hans ordinarie veterinär sagt i flera år att han inte klarar en operation. Han hade fått blåsljud på 5, gick på Librela var tredje tredje vecka mot smärta, hörde dåligt och såg inget på höger öga. Hörseln och synen upplevde jag inte påverkade honom, och med Librela som verkade ta bort smärtan fungerade han jätte bra på promenaderna men när allt slogs samman och jag såg honom tyna bort så fort fanns inga alternativ. Var på min vanliga mottagning dagen efter akuten orolig som jag var och jag pratade med en djursjuksköterska om hans skick och hon sa det jag tänkte, att han var i väldigt dåligt skick.
Enligt veterinären på akuten kunde jag ju vänta 2-3 månader innan operation men jag ville inte låta honom vänta mer än nödvändigt så bokade tid på ”vår” mottagning direkt när dom öppnade efter nyår. Han tynade ju bort, vägrade röra sig ute om man inte tvingade honom och chansen att han skulle överleva en operation i hans skick var ju knappt möjlig. Jag fick en chock när hans kropp stängde av så fort. Sista morgondagen när vi skulle till veterinären ville han inte ens bajsa fast han brukar vara som en klocka med det.
Men, han fick en jätte fin sista tid. Nerbäddad i soffan med mig och Milou, korta promenader bara för att göra sina behov, vi gosade och låg där i soffan tillsammans. Vi träningslekte lite olika saker han tycker om som att klatscha, vinka, sitta fint, gå åtta mellan benen, slalom, backa, hämta leksaker och sånt han kan utantill och innantill och han var så stolt. Jag satt med honom i soffan och gav honom kyckling och jag lämnade honom inte någon gång under tiden från att magsjukan kom tills han fick somna in.
Natten innan han skulle somna in satte jag ett alarm mitt i natten så att jag skulle kunna sitta och titta på honom utan att störa honom. Klappa försiktigt utan att väcka honom.