Uppdateringstråd 30

Vi gick sista kissrundan vid 21 och såklart small de precis bredvid oss många gånger o folk skrek o tjoade 🤪
Knut reagera inte men jag rycker ju till… är jag den enda människan som tycker de är obehagligt? 😅

Nu läser jag att endel hundar i länet försvunnit/slitit sig tyvärr 😕
Tycker det är tråkigt när en läser ”försvann vid 12 slaget” alltså vad gör de ute med hunden just precis vid 12? För här vid 12 smäller det extremet då.

Ja, min plan att inte ha lös hund igår kom av sig när vi skulle ta in fåren, det hade varit helt omöjligt utan Spock. Dock så skulle det nog kunna smälla ner en bomb intill utan att bc- killarna skulle släppa fokus på fåren. Dock så åkte koppel på så fort fåren var inne för säkerhets skull i vanliga fall är han lös jämt.

Vi rastade näst sista svängen vid halv nio och då smällde det på rätt bra. Då var det ändå en bit bort och jag förstår inte grejen med att smälla saker som bara låter en massa?
Fyrverkerier har jag ändå en viss förståelse för att det kan vara festligt men vissa saker lät värre än när de bombar på militärområdet...
Väldigt glad att jag inte bor mitt i samhället med tanke på hur mycket det ändå låter hos oss. Nu finns ju bostadsområden intill men vi är lite utanför iallafall.
Bc-pojkarna brydde sig inget alls, Lilla M tyckte det var lite suspekt och kom av sig lite men det smällde som sagt rätt bra. Vi var ute efter ett igen och även då smällde det en del men då gjorde fröken alla sina behov. Tiken som vi är hundvakt åt brydde sig noll och intet precis som väntat.

Blir ledsen över alla poster på bortsprungna hundar och att det samma sak varje nyår . Vi bytte ut ett koppel på en av hundarna för säkerhets skull då det var ett jack i det.

Lilla M
20250101_104914.webp

Vi gick sista kissrundan vid 21 och såklart small de precis bredvid oss många gånger o folk skrek o tjoade 🤪
Knut reagera inte men jag rycker ju till… är jag den enda människan som tycker de är obehagligt? 😅

Tycker det är tråkigt när en läser ”försvann vid 12 slaget” alltså vad gör de ute med hunden just precis vid 12? För här vid 12 smäller det extremet då.
Jag läste i en Facebookgrupp imorse där folk i princip tävlade om vem som hade modigast hund och var ute vid tolvslaget med sina Valpar!!!
Folk är inte kloka :(

Mina hundar är inte skotträdda men inte går jag ut vid 12 och söker upp raketer för det.

Känns som samma typ av människor som måste ha med hunden ut på krogen.

Jag är extremt ljudkänslig, på den nivån att det gör ont i mig av vanliga ljud. Jag trodde en gång att det lät som att en bomb exploderade bakom mig och vände runt snabbt och helt livrädd men såg att det ju bara var en kvinna som stängde dörren på sin bil, tror inte ens hon tog i. Så jag är jätte rädd för fyrverkerier och smällare men när jag är med Alvin och Milou försöker jag vara lugn så gott det går och tror jag lyckas ganska bra.

Xarkos första nyår var hur lugnt som helst. Han vaktar ibland när det kommer enstaka smällare (han vaktar på alla ljud som är "off" så ingen rädsla i detta fallet). Så fort det började smälla regelbundet så somnade han och sov igenom det mesta - stod och tittade lite vid 12slaget när det smällde som mest men gick sedan och tuggade ben istället.
Surast var han när min vän som var över gick ut på balkongen för att kolla raketer och han inte fick vara med. Djupt kränkande tydligen.. 😂

Det har smällt lite när vi varit ute med och då har jag inte heller noterat att reagerar nämndvärt. Han är inte skottdöv som vissa men tittar till och sen fortsätter han med sitt.

Så skönt att ha fått en skottfast hund! Det är ju alltid en chansning med import från landet liksom 😅 Han har aldrig hört raketer innan enligt uppfödaren så, som även hon var mycket nöjd med att han inte brydde sig.
90% av hans nyår spenderadess såhär:
20241231_212937.webp

Ja precis. Klassikern är ju hunden som blir rädd och backar ur sin sele. De flesta selar är rätt dåliga när det gäller det. I princip bara vinthundselar med rem under magen som är svåra att ta sig ur.
Hoppas alla hundar hittar hem oskadda.

Jag har sett flera efterlysningar om hundar som slitit sig med halsband och koppel på också. Vet inte vad som är värst, att hunden kommer ur sele/halsband och är helt lös, eller att den har halsband/sele på och ett koppel slängande efter sig?

En riktig mardröm låter det som, oavsett. Jag hoppas verkligen att alla bortsprungna hundar kommer hem, och att de inte tagit stor skada varken fysiskt eller mentalt.

Jag har sett flera efterlysningar om hundar som slitit sig med halsband och koppel på också. Vet inte vad som är värst, att hunden kommer ur sele/halsband och är helt lös, eller att den har halsband/sele på och ett koppel slängande efter sig?

En riktig mardröm låter det som, oavsett. Jag hoppas verkligen att alla bortsprungna hundar kommer hem, och att de inte tagit stor skada varken fysiskt eller mentalt.
Med utrustning på :( utan utrustning slipper man åtminstone risken att dom fastnar någonstans:(

är jag den enda människan som tycker de är obehagligt? 😅

Verkligen inte!

Jag lärde mig i går att jag numera (gissningsvis efter utbrändhet) är väldigt känslig för den typen av plötsliga, skarpa ljud. Det blev jobbigare och jobbigare under kvällen, och vid tolvslaget kulminerade det för min del i ett litet sammanbrott. Tur i oturen att hundarna i alla fall tog det hela med ro :)

Med utrustning på :( utan utrustning slipper man åtminstone risken att dom fastnar någonstans:(

Jag funderade också så. Med utrustning kanske det kan vara något lättare att få tag på lös hund, men å andra sidan känns risken att de fastnar betydligt större (och värre) än den lilla "vinningen" :(

Usch, jag får ont i magen av tanken på alla rädda djur som flyr i panik! Jag tänker på när hundar smitit ut och sprungit i väg från hemmet. Är inte det naturliga för en rädd hund att vilja gömma sig i hemmet, jag tänker att det borde vara den mest trygga (minst otrygga) platsen? Men så kanske inte hundar i panik reagerar.

Jag var glad att gamla Fridolf slapp uppleva årets nyår. Grannarna sköt flera rejäla salvor över vårt hus vid 20-tiden, och vid 23:30 startade hela jäkla dalen med massor av raketer. Det lät som en aktiv krigszon ute och blinkade som rena rejvfesten i över 45 minuter. När man bor på en bergssida vid en dal med en fjord i botten så ser man raketerna från sidan, och ljudet studsar mellan bergen så det blir väldigt förstärkt. Det var dessutom mulet, så allt ljus reflekterades tillbaka ner från molnen.

Inte en enda av hundarna lyfte ett öra vid 12-slaget, men de var lite förvånade när grannens raketer smällde av över oss så det skallrade i rutorna...

Jag funderade också så. Med utrustning kanske det kan vara något lättare att få tag på lös hund, men å andra sidan känns risken att de fastnar betydligt större (och värre) än den lilla "vinningen" :(

Usch, jag får ont i magen av tanken på alla rädda djur som flyr i panik! Jag tänker på när hundar smitit ut och sprungit i väg från hemmet. Är inte det naturliga för en rädd hund att vilja gömma sig i hemmet, jag tänker att det borde vara den mest trygga (minst otrygga) platsen? Men så kanske inte hundar i panik reagerar.
Jo normalt sett tror jag också det är tryggast för hunden att söka stöd hos matte eller husse eller hem till huset men det är nog att dom flyr i ren panik som du skriver.

Här var det mer livat än vanligt, men vi har det ändå lugnt. Dock, för ovanlighetens skull, så sköts det ett par korta salvor tidigt på kvällen nånstans i närheten. Typ vid 18 kanske, och igen vid 21 eller så*. B blev också lite vaktig, gav ett ”voff” och travade runt lite för att lokalisera vad som lät men är inte rädd, bara fundersam. Vid 12-slaget var det enbart smällarna från samhället en mil bort.

*kan ju personligen tycka att om barnen är för små för att vara vakna till 12 kan de klara sig utan fyrverkerierna också, men det är jag det.

Lillskruttan reagerade inte alls utan snarkade som sjutton vid tolvslaget.
Den andra kröp upp nä mig men var lugnare än förra året.
De rastades vid 19:30 sen fick de vara inne

Efter att ha läst om alla bortsprunga hundar så funderar jag på att köpa någon typ av GPS till Bog. Floki är 1000% säker i inkallning, men Bog... litar jag inte på till 100%. Han är nästan alltid i långlina, men man kan ju klanta sig och tappa hundskrället. Är det någon här som har någon rekommendation?

Vilodag för hundarna idag och imorgon är planen. Vi bokade dock halltid och åkte och körde lite rallylydnad, vi har bara pratat om att komma iväg i ett helt år.

Tay var jätteglad, pepp och duktig. Spock försökte kampa med retrieverkopplet, köra target på alla skyltarna och var noga med att lyckas träffa alla konerna man skulle gå runt :rofl:. Han vill väldigt mycket och är så taggad men när han väl landat lite så gick det jättebra.

Lilla M körde tränade stadga och starter istället vilket vi behöver jobba upp så jag kan lämna henne i agilityn.

Allt som allt väldigt glada hundar som ändå fått komma iväg och göra nånting.

Tay
20250101_154601.webp

Efter att ha läst om alla bortsprunga hundar så funderar jag på att köpa någon typ av GPS till Bog. Floki är 1000% säker i inkallning, men Bog... litar jag inte på till 100%. Han är nästan alltid i långlina, men man kan ju klanta sig och tappa hundskrället. Är det någon här som har någon rekommendation?
Jag har tractive och är nöjd :)

Tänker du dig något med abonnemang eller mer som en jaktpejl som är dyrare vid engångstillfälle? Tractive är ju väldigt populära. Vi ska också snart få in någon norsk(?) variant på jobbet. Verkar fungera på samma sätt men ha billigare abonnemang. Är den inte för dyr i inköp så ska jag nog testa den.

Här bröt vi jag-hörde-nåt- boffandet med små usla mini-ben-hundgodisar. Bästa godiset, pyttesmå och kladdfria. Skönt att lurvet är så obrydd ändå, säger till men kan avledas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 178
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka