Uppdateringstråd 30

Är det inte den ena så är det den andra... Alla fick likadan mat igår, anpassat för att salukipojkens mage ska vara glad. Well. Då var det syrrans mage som inte gillade det :meh: Ebrah har nu druckit så mycket under natten pga olycklig mage att hon väckte mig vid typ klockan 4 och behövde ut.

Jag är väldigt glad åt att Lily är helt okomplicerad och kan äta vad sjutton som helst och ändå må bra, och väldigt glad åt att jag stod på mig mot syskonens uppfödare om att man inte kan ta en kull valpar på Ebrah när man inte vet vad som är knasigt med hennes mage. Det är inte bara de två syskonen hos mig som har känsliga magar, åtminstone två andra ur kullen hade också lite knasigheter för sig med sådant. Inget som jag vill riskera att fler hundar ska ha.

Jag trodde att vi skulle slippa det jäkla smällandet nu när vi bor "ute på landet" - där hade jag visst fel :meh:

Någon "granne" - inte egentligen direkt en granne, men nära nog för att ljudet ska höras väl hos oss - roar sig med någon sorts smällar. Jag har ingen koll på fyrverkerier och smällare, så jag har ingen aning om vad det är. Vad jag vet är att det i alla fall inte är nyårsnatt nu.

Lyckligtvis är det ingen av de vuxna hundarna som är särskilt brydda, och Lilla L har inte visat någon reaktion ännu. Jag hoppas att det fortsätter så, och att inte smällandet blir värre än så här.

Jag trodde att vi skulle slippa det jäkla smällandet nu när vi bor "ute på landet" - där hade jag visst fel :meh:

Någon "granne" - inte egentligen direkt en granne, men nära nog för att ljudet ska höras väl hos oss - roar sig med någon sorts smällar. Jag har ingen koll på fyrverkerier och smällare, så jag har ingen aning om vad det är. Vad jag vet är att det i alla fall inte är nyårsnatt nu.

Lyckligtvis är det ingen av de vuxna hundarna som är särskilt brydda, och Lilla L har inte visat någon reaktion ännu. Jag hoppas att det fortsätter så, och att inte smällandet blir värre än så här.

Vi har flytt till stugan med hundarna. Floki är rädd och Bog blir förvånad, reagerar med att vilja kolla vart det kommer ifrån och springer och kikar i fönstrena. Men i fredags så tände ungjävlarna eld på vår innergård med smällare, lördag morgon stack vi till stugan där vi har en kobonde som granne och sen är det typ ingen annan här. På nyårsafton kan man höra lite smällare på avstånd från närmsta byn, men det är betydligt mer resonabelt än att vara inne i stan.

Vi har flytt till stugan med hundarna. Floki är rädd och Bog blir förvånad, reagerar med att vilja kolla vart det kommer ifrån och springer och kikar i fönstrena. Men i fredags så tände ungjävlarna eld på vår innergård med smällare, lördag morgon stack vi till stugan där vi har en kobonde som granne och sen är det typ ingen annan här. På nyårsafton kan man höra lite smällare på avstånd från närmsta byn, men det är betydligt mer resonabelt än att vara inne i stan.

Jag kan verkligen inte förstå det roliga eller lockande med smällare!

Har har ingen borjat med smallare annu, det blir nog nagot fyrverkeri i morgon, men det brukar inte vara sa mycket da. Har ar det mest smallare vid "fourth of July", independence day. Tate har nagon gang reagera pa den forsta smallen, men ar normalt sett oberord och Emma-Sue fattar ingenting och ar helt aningslos att det ar nagot hon kanske skulle reagera pa.
Tate reagerar dock ganska ofta pa asksmallar och ser oftast ut som en katt som puffar upp varje harstra pa kroppen en stund innan smallarna kommer nar han reagerar sa det ar egentligen inte smallarna som sa som han reagerar over, utan mer electriciteten i luften.

Här hemma är det peppar peppar lugnt med smällare, så hoppas Nisse är obrydd över fyrverkerier osv. Han var iaf som 10v valp helt obrydd över blixt o dunder. Sov igenom det, och hans hundkompisar han ska umgås med imorgon är obrydda om sådant

• Gilla
Reactions: MML
Vi har precis varit ute på en lite väl äventyrlig kvällspromenad, som innehöll att jag grävde ut något äckligt ur Lilys mun (eller ja, nästan hals...) som hon hittade vid en soptunna, fick gå hemåt med äcklig(!) hand för att kunna tvätta händerna, Lily smet ut i trapphuset och hälsade på en granne, sedan slet hon sig när vi kom precis utanför porten för då skulle hon hälsa på vår bästa kompis och kolla in en buske där hon sett en hare tidigare... Visserligen kom hon tillbaka direkt, men eh, ja.

Och sedan såg vi råttor, någon till hare, gick förbi fler äckliga soptunnor som ingen annan än råttorna verkar ha tömt på evigheter, några sköt fyrverkerier och mitt i allt ringde en kollega två gånger för att det var kaos på jobbet när hon skulle stänga :rofl:

Nu är det i alla fall lugnt här hemma, och jag tänker bara kvällsrasta på gräsmattan utanför sedan, för nu börjar det komma igång med fyrverkerierna här och jag har ingen lust att få dem på mig eller hundarna. Som tur är så är alla tre helt obrydda även när vi är ute och går.

Såhär trött blir man av äventyrliga kvällspromenader :heart:
tröttlily.webp

Helt slut idag efter att ha varit iväg över dagen med husse, syrran och våra bc-killar och tränat vallning för instruktör :p . Jättenyttigt och roligt även om jag var väldigt trött eftersom jag hade så svårt att sova på natten och bara sov nån enstaka timme. På grund av trötthet så hade jag ovanligt svårt att få fatt i rätt kommandon utan det var en viss fördröjning när man behövde tänka lite extra vilket inte gjorde det lättare vare sig för mig och för Spock.
Upptäckte att jag måste träna på "staket-fobi", jag kör ju nästan alltid på öppna ytor och att han har gott om plats att ta ut sig i ett hämt. Nu förstod han absolut inte när han skulle skickas på ett hämt där jag skickade honom där det var trångt och ett staket i vägen så han inte kunde flanka ut ordentligt utan det blev en rak sträcka till fåren och längre fram öppnades det upp. Instruktören skämtade om att min hund var övertygad om att matte blivit helt galen :D. Han verkligen lutade hela kroppen åt fel håll för att visa att det faktiskt var omöjligt men efter lite tragglande och att jag fick fram honom så han kom fram där det öppnades upp så han kunde flanka ut så löste det sig. Vi hade en riktigt bra avslutande runda där han fick göra det svåra hämtet igen och sen fick han glänsa i fösningen som han är bekväm med och så vi kunde åka hem med en bra känsla.

Husse och Tay jobbade på jättebra, husse har så otroligt mycket lättare vallningen än vad jag hade i början för jag kände mest att det var halvkaos att hålla reda på hund, får och mig själv och det tog lång tid innan det lossnade. Multitasking har aldrig varit enav mina styrkor :angel:. Husse däremot har ju börjat valla ordentligt först i somras och har gjort jätte-kliv i sina framsteg. Sen kan man ju hävda att han fick en hund med lite grunder att börja med men Tay är absolut inte den lättaste hunden att jobba med alltid, han är snabb och tar sig friheter om han får.

Syster och hennes hund hade gjort jätte-framsteg sen förra gången och det var kul att se.

Lilla M och jag ska iväg och tävla lite agility igen i början av året, har anmält till ett par tävlingar som var hyfsat nära. Ska bli kul att se hur hon går efter att ha haft lite tävlingsvila!

Lilla M
20241222_140032.webp

Det är mycket nu, en tuff tid och väntan som jag inte orkar skriva om men igår under en lång väntan fick mamma för sig att leka utställning med Milou. Hon har aldrig ställt ut men kom väl ihåg lite från den gången Alvin ställdes ut som 1 åring för 13 år sedan. Milou tyckte det var mysigt att stå i centrum men sen ville han gosa istället. Jag tog lite kort när min (vuxna) mamma låtsades ställa ut Milou. Men det var lite gulligt. Han är dock otrimmad och oborstad för dagen (gjorde det på kvällen) så han ser lite vildare ut än vanligt.
IMG_1477.webp

Han är så ljus nu Milou, det är det som är så roligt med nakenhundar att dom fungerar som vi gör. Bleka på vintern och solbrända på sommaren. Så här såg han ut för bara några månader sen
IMG_0565.webp

Alt har man inte hunden ute vid smälltiden och om man behöver gå ut tar man på strypkedja/halsband så den inte kan krypa ur.
Ja absolut, tanken är ju att han inte ska vara ute så sent, men numer kan det ju smällas oavsett tid på dygnet. Och han är hos min vän och hennes hundar medans jag jobbar.
Dessutom brukar de vara lite lugnare här där vi bor. Hon brukar nämligen ha en del fyrverkeri rädda hundar på pensionat på nyår. Och hon önskade specifikt sele och halsband iaf

Ja absolut, tanken är ju att han inte ska vara ute så sent, men numer kan det ju smällas oavsett tid på dygnet. Och han är hos min vän och hennes hundar medans jag jobbar.
Dessutom brukar de vara lite lugnare här där vi bor. Hon brukar nämligen ha en del fyrverkeri rädda hundar på pensionat på nyår. Och hon önskade specifikt sele och halsband iaf
Svärmor tog ut svägerskans hund vid 22 på tomten. Just då smällde grannen av en pjäs.

Om smällandet verkligen hölls till precis vid midnatt så skulle det väl ändå vara hanterbart för de flesta, tror jag. Problemet är väl ofta just att det smälls i tid och otid, på vissa håll både en vecka innan och en vecka efteråt. Det går ju inte att hålla hundarna inomhus i flera veckor.

Här hemma går våra hundar oftast lösa. Nu är det dock koppel på som gäller för alla fyra - något de inte uppskattar... Å andra sidan är det väl bra med lite påtvingad koppelträning, eftersom både vi människor och hundarna blir lite bekväma av att inte hantera koppel särskilt ofta i vardagen.

Gör ni något särskilt med era hundar i dag, för att underlätta kvällen och natten?

Alt har man inte hunden ute vid smälltiden och om man behöver gå ut tar man på strypkedja/halsband så den inte kan krypa ur.
Undrar då när "smälltiden" är, för tex igår när jag var ute på kvällspromenad (ca kl 19-20) så möttes vi av ett ganska rejält fyrverkeri. Det var långt ifrån det första vi stött på eller hört/sett de senaste veckorna. Och det skjuts fyrverkerier även i dagsljus, så att hålla sig till att bara rasta precis utanför dörren under dygnets mörka timmar är inte heller någon garanti.

Nu är inte mina rädda, men jag undviker ändå fyrverkerier i den mån det går, har på utrustning de inte kan komma ur samt reflexvästar.

Gör ni något särskilt med era hundar i dag, för att underlätta kvällen och natten?
Jag ska precis göra mig i ordning för en ordentlig långpromenad, därefter hem till en vän för lite fika. Hundarna följer med då också och lär vara väldigt trötta ikväll. När det väl blir mörkt kommer vi bara gå precis utanför dörren för snabbkiss, sedan in igen. Kommer inte ge något extra gott eller så för att inte riskera att hundarna behöver ut och skita mitt i natten. Det misstaget gjorde jag ett tidigare år. Lagom kul med hund som kl 23:30 börjar skrika om att den är nödig och absolut måste ut :cautious:

Vi har varit förskonade från smällande i år, vi bor ju ute på landet men brukar ändå höra en hel del smällande från samhället från jul till en bit efter nyår. Hundarna hade fått springa lösa imorse på morgonpromenaden med husse men sen blir det koppel på för säkerhets skull resten av dagen. Nu är våra hundar rätt vana med rejält smällande från militärområdet intill men sa till husse att under inga omständigheter ska vi riskera lösa hundar ute på nyår.

Vi ska iväg på kvällen o h köra agility och då lär vi ju utsättas för en del smällande antagligen då det bostadsområden nära. Hundarna kommer antagligen inte bry sig så mycket då de brukar ha rätt hög förväntan innan träning och efteråt brukar de vara trötta och nöjda. Efter det blir ett möjlivis en snabbrunda ute innan tolvslaget. Även om man inte har så brydda hundar brukar de bli lite distraherade när det smälls överallt och är annorlunda så man vill gärna rasta dem i god tid så de fått sina behov gjorda (särskilt när det kallt ute) 😝. Vi ska vara hundvakt till en fröken som redan är omständig med att göra nr 2 i normala fall 😅.

Tay som älskar att titta på de andra hundarna bakom en tunnel 🥰
20241213_140837.webp

Alvin är ju jätte rädd för smällare. Han är så liten och och så gammal och så aldrig att jag aldrig skulle utsätta honom för det. Jag brukar vara hos mormor och morfar men det smälls extremt mycket utanför. Har blivit inbjuden till mins föräldrar också men har sagt nej för Alvin.

Är så skönt här på landet. Det hörs från stan ibland men jag hoppas det kommer vara väldigt lite.

Jag lider inte heller över att inte fira med andra, har fixat så det blir lite extra lugnt hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
853
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025