Uppdateringstråd 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, eller som en bekant berättat om en situation hen hamnat i. Hen hade en reaktiv goldenhane modell större som hen fick lägga ner oerhört mycket jobb för att få trygg och stabil i hundmöten. Hunden hade blivit otroligt mycket bättre och klarade av de flesta möten utan problem.

Några gånger när de mötte någon liten hund som betedde sig illa i kopplet (gjorde utfall, konstant skällande o. s. v. utan att dens ägare försökte hjälpa den att hantera situationen bättre) tröttnade väl goldenhanen, och "svarade" med något skäll och hopp mot den lilla hundens håll. tyckte ägaren till den lilla hunden att den stora goldenhanen var "dum" och "skrämde hens hund" :meh: Att hens lilla hund hållit på en bra stund innan var tydligen inte relevant alls.

For flera ar sedan var jag ute och reste med Miss Mandy, en mycket confident och saker rottis som aldrig gjorde utfall och ignorerade det mesta andra hundar gjorde. Vi gick forbi, i riktning mot grinden, pa en rastgard dar tva kvinnor var tillsammans med 3 shelties. En Sheltie com rusande direct och kastade sig aggressivt mot staketet fran insidan, den ena kvinnan kom springande efter (jag trodde hon skulle ta tag i hunden) for hon ville prata med mig.

Hon undrade om jag tankte komma in i rastgarden, eftersom jag stannat satte sig Mandy vid min sida, jag svarade kvinnan jag inte inte hade nagon tanke pa att ga in. Hon fortsatte med att saga att det var bra da storre hundar ofta var aggressiva och henne's var sa sma. Jag minns inte exact hur hon uttryckte det, men det gick ut pa att henne's stackars oskyldiga hundar blev utskallda av storre hundar.

Jag tittade, med viss overraskning fran min rottis som satt tyst vid mina fotter till tva shelties som kastade sig mot staketet i Mandy's riktning medan den tredje stod bakom dem och skallde. Sedan tittade jag upp pa kvinnan och sa, "Ja min hund ser inte ut att ha nagra problem, men dina ser verkligen ut att ha det". Kvinnan tittade pa sina hundar och pa min ... och chocken i henne's ansikte var total. Hon hade aldrig sett det innan, det hjalpte ju sa klart till att Mandy totalt ignorerade henne's hundar.

Den andra kvinnan kom fram och sa, "Jag har ju sagt att det ar 'namn-pa-hund' som ar problemet". Det var sa tydligt hur hundagaren absolut inte sag hur henne's hundar uppforde sig och efter det ar det lattare for mig att se just hur "pet owners" missbedommer situationer for att de inte alls kan lasa hund, de har ingen aning om vem som ar aggressive eller inte.

Det här märker jag på min cockerspaniel-gubbe på 12,5år också 🥰 han har helt plötsligt börjat sno grejer från köksbordet och morot två gånger från skafferiet. Han hade inte ens tänkt tanken när han var yngre 😂
Precis så, jag hade lagt två tuggben i en väska och när jag vände mig om såg jag Alvin smyga fram och leta i väskan och ta ett ben när han inte trodde jag såg. När han var inne på andra rundan fick jag ändå säga till honom.

Friskvårdsbidrag, jag har ju senaste åren använt det till kurser. Men nästa år kommer jag inte gå kurs men funderar på om någon tagit ut det för hallhyra? Brukar man kunna få ut för det?

For flera ar sedan var jag ute och reste med Miss Mandy, en mycket confident och saker rottis som aldrig gjorde utfall och ignorerade det mesta andra hundar gjorde. Vi gick forbi, i riktning mot grinden, pa en rastgard dar tva kvinnor var tillsammans med 3 shelties. En Sheltie com rusande direct och kastade sig aggressivt mot staketet fran insidan, den ena kvinnan kom springande efter (jag trodde hon skulle ta tag i hunden) for hon ville prata med mig.

Hon undrade om jag tankte komma in i rastgarden, eftersom jag stannat satte sig Mandy vid min sida, jag svarade kvinnan jag inte inte hade nagon tanke pa att ga in. Hon fortsatte med att saga att det var bra da storre hundar ofta var aggressiva och henne's var sa sma. Jag minns inte exact hur hon uttryckte det, men det gick ut pa att henne's stackars oskyldiga hundar blev utskallda av storre hundar.

Jag tittade, med viss overraskning fran min rottis som satt tyst vid mina fotter till tva shelties som kastade sig mot staketet i Mandy's riktning medan den tredje stod bakom dem och skallde. Sedan tittade jag upp pa kvinnan och sa, "Ja min hund ser inte ut att ha nagra problem, men dina ser verkligen ut att ha det". Kvinnan tittade pa sina hundar och pa min ... och chocken i henne's ansikte var total. Hon hade aldrig sett det innan, det hjalpte ju sa klart till att Mandy totalt ignorerade henne's hundar.

Den andra kvinnan kom fram och sa, "Jag har ju sagt att det ar 'namn-pa-hund' som ar problemet". Det var sa tydligt hur hundagaren absolut inte sag hur henne's hundar uppforde sig och efter det ar det lattare for mig att se just hur "pet owners" missbedommer situationer for att de inte alls kan lasa hund, de har ingen aning om vem som ar aggressive eller inte.

Ja, vad ska man säga... För mig låter det som en osäker hundägare som "smittat" sina hundar (men säkert inte hade tänkt på det själv) :cautious:

Som jag älskar att arbeta med den här lilla hunden 🤩😍. Nio månader gammal och börjar bli så trygg i platsliggning med störning.
Nu väntar jag bara på iskylan och snöhelvetet så jag klarar av att ta en lydnadsvila 😁. Allt har varit så enkelt med henne och jag är livrädd att gå för fort fram och skapa massa stress och ljudande.

Bifogade filer

• IMG_20241228_130443.webp
    IMG_20241228_130443.webp
    270,2 KB · Visningar: 41
Midvinternattens köld är hård,
fåren vallats på enslig gård.
Snön lyser vit på taken,
inte en border collie är vaken.
Stjärnorna gnistra och glimma,
corgin ensam smyger i midnattstimma.
Snön lyser vit på gran och fur,
när border colliesarna tar sin lur.
Corgin smyger på ladans loft,
känner där mössens doft.
Snön lyser vit på taken,
endast corgin är vaken...

🤣

20241228_145144.webp

Killarna har legat däckade sen vi kom hem från fårhagen 😁. Vi ska iväg en sväng imorgon igen och i övermorgon har vi bokat halvdag för instruktör. På nyårsafton har vi agility på schemat men sen ska vi klämma in lite vila eller iallafall lugnare träning för vovvarna 🙂.

Ja, vad ska man säga... För mig låter det som en osäker hundägare som "smittat" sina hundar (men säkert inte hade tänkt på det själv) :cautious:

Eller som inte ser hur illa henne's hundar uppfor sig och lagger skulden pa alla andra. Henne's alsklingar kunde inte gora fel. Hade inte Mandy suttit avslappnat vid mina fotter medan henne's hundar var hysteriska hade hon fortfarande inte sett det, Mandy tittade inte ens rakt pa dem utan forjde den andra kvinnan som kom fram med blicken, men hon visste utan tvivel exact var de tre shelties var och vad de gjorde.
Det finns sadana foraldrar ocksa, jag har traffat manga som larare. De maste till varje pris alltid se sina barn/hundar som helt fria fran all skuld till allt som inte ar bra. och har ingen rimlig syn pa varken barn eller djur alls.

Som en katt jag hade for hundra ar sedan. Maken borrade i taket ovanfor matbordet, men husse kunde ju inte gora det hemska ljudet, det maste komma fran skeden som lag sa att skaftet stack ut fran kanten over bordet ... katten stod och slog hysteriskt pa skedskaftet medan hon fraste och morrade sa lange han borrade. Nar han slutade borra slutade katten sla och bara fraste ... vi skrattade gott at det och han borrade och slutade borra manga ganger medan vi studerade fenomenet.:laugh:

Jag rakade mina hundar idag! 🫣
Brukar normalt vänta till våren men är så trött på all städning den här leriga vinter så jag var gråtfärdig.

1,5 timma ute med cykeln. 12km ca men jag gick ganska mycket mellanåt.

Jag kände verkligen inte för de innan…Ville bara sitta inomhus o äta choklad o se serier.
Men sen titta han på mig sådär o jag tänkte ”en liten sväng” Men de är faktiskt så jäkla kul så de blev ju ganska långt 😅
Underbara hund ♥️ så tacksam att jag har honom.

Ska bli busväder imorgon så de passar bra. Jag ska jobba o Knut ska va hos min mor.

Jäkla klanthund. Salukipojken. Han är ju f*n nästan i klass med Aysu... Å andra sidan är de ju nära släkt så...
Nu på kvällspromenaden skulle han nosa i någon buske. Vad gör han? Jo, lyckas på något vis få en kvist att slå till över ögat, så nu är ögonvitan röd och han är besvärad av det hela. Han tittar dock helt normalt och verkar inte ha fått någon rispa på hornhinnan eller så, men är han inte klart bättre imorgon bitti så passar jag på att prata med de på veterinärkliniken om det. Ska ändå ringa dit för att prata lite om Ebrah och hennes blåsljud på hjärtat. Yay.

I julklapp köpte jag såna knappar som hundarna kan trycka på så det spelas upp ord man spelat in.
Har nu lärt hundarna tycka på dem. Men måste köpa batterier för att kunna spela in något.
Är kul att se min lilla, försiktiga men väldigt matmotiverade hund typ hoppa på knapparna med tassarna från att försiktigt duttat med ena tassen först.
Inget batteri ledde till annan lek. Nu gömmer vi knappen så får hon leta och dutta för godis.
Sambos hund är mkt enklare att lära ord. Så det blir intressant att se om det är lättare för henne eller min sen.

Är det någon som har såna knappar och använder dem?

I julklapp köpte jag såna knappar som hundarna kan trycka på så det spelas upp ord man spelat in.
Har nu lärt hundarna tycka på dem. Men måste köpa batterier för att kunna spela in något.
Är kul att se min lilla, försiktiga men väldigt matmotiverade hund typ hoppa på knapparna med tassarna från att försiktigt duttat med ena tassen först.
Inget batteri ledde till annan lek. Nu gömmer vi knappen så får hon leta och dutta för godis.
Sambos hund är mkt enklare att lära ord. Så det blir intressant att se om det är lättare för henne eller min sen.

Åh, jag vill så gärna med nästa hund! <3 Och katten också!

Shiban behöver typ inga ordknappar. 😅

Åh, jag vill så gärna med nästa hund! <3 Och katten också!

Shiban behöver typ inga ordknappar. 😅
😅 Sambos hund är väldigt kommunikativ även med ljud från hennes sida. Hon är väldigt "jag vill ha det här nu.. fixa" och var redan direkt vi fick hem henne som valp. Min är väldigt tyst av naturen och har inte varit en sådan som tar och kräver direkt. Hon har mer medfött "vad vill du?" i sättet även om hon numer ber om saker mycket mer.
Ska bli kul att leka med det där lite.

Jag, men den åkte ut lika fort som den kom in, tanten lärde sig använda den på fel sätt o blev en tiggare av rang.
Hon är lite för smart för både sitt o mitt bästa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 716
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 332
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka