Uppdateringstråd 30

Alvin har fått en medicin som han ska ha på så konstiga tider. I söndags var det vid 00:00, igår var det normala tider men i natt var det var det dags vid 3. Känns lite ovanligt att jag på inrådan av veterinär ska väcka honom på natten när han sover. Jag klappade försiktigt och han somnade om. Nu är det bara idag och i natt som han ska ha medicinen och den har ju gjort under. Men det är jobbigt att se honom som nu så jag blir självklart orolig för hur det blir när han inte får medicin mer.

Ville bara skriva av mig så orkar inte med att förklara mera, bara skönt att skriva till några som kanske känner igen sig,

Tillbaka efter 1,5 timme i skogen. Kuperad terräng och lite lösspring. I eftermiddag blir det en lagom promenad och lite sök i trädgården. Hoppas på en lagom trött tös inför hennes första nyår.

Blev ombedd att åka ut och stänga in fåren och jag bara ja, ja jag fixar det.. Glömde helt bort hur fort det blir mörkt och får panik när jag kollar ut genom fönstret på eftermiddagen och det skymmer 😱. Hoppar i kläder, på med reflexväst på Spock och kom ihåg pannlampan också. Under bilfärden hinner det såklart bli mörkt.

Der som brukar ta några minuter tog en halvtimme i mörkret med nerviga får som absolut inte skulle in i sin mörka ligghall. Såg knappt får eller hund men till slut fick vi in dom tack vare Spock. Vet inte om fåren var lite extra på tårna av att det börjat smälla också 🙄. Nu är de dock i tryggt förvar i sin ligghall och får tvåbent sällskap sen över tolvslaget men förra året var de lugna så vi hoppas det går bra i år med..

Läste just en intervju med en försäljare av fyrverkerier. På journalistens fråga om djur som skräms och mår riktigt dåligt av fyrverkerier meddelar gubbfan att "det är mycket en uppfostringsfråga". Enligt honom kommer "många" hundägare in och köper fyrverkerier för att träna sina hundar så de inte blir rädda. Bitch alert! - jag är så jävla upprörd.

Läste just en intervju med en försäljare av fyrverkerier. På journalistens fråga om djur som skräms och mår riktigt dåligt av fyrverkerier meddelar gubbfan att "det är mycket en uppfostringsfråga". Enligt honom kommer "många" hundägare in och köper fyrverkerier för att träna sina hundar så de inte blir rädda. Bitch alert! - jag är så jävla upprörd.
Till sådana idioter frågar jag alltid vem som uppfostrar djuren ute i det vilda...

Undrar då när "smälltiden" är, för tex igår när jag var ute på kvällspromenad (ca kl 19-20) så möttes vi av ett ganska rejält fyrverkeri. Det var långt ifrån det första vi stött på eller hört/sett de senaste veckorna. Och det skjuts fyrverkerier även i dagsljus, så att hålla sig till att bara rasta precis utanför dörren under dygnets mörka timmar är inte heller någon garanti.

Nu är inte mina rädda, men jag undviker ändå fyrverkerier i den mån det går, har på utrustning de inte kan komma ur samt reflexvästar.
Här har de smällt hela eftermiddagen. Tidigt i morse var det lugnt, vid lunch var det ok och sedan drog det igång. Smälltid ständigt med andra ord. Värsta är ju vid midnatt men det är inte det minsta lugnt nu och har inte varit under eftermiddagen. Ska gå ut med mina igen vid 20, blir ett lite långt hopp mellan lunch och 20, men ville undvika eftermiddagen samtidigt som de behöver gå på kvällen innan midnatt, och så ut igen i natt när det är lugnt för att kissa av sig igen.

Här har de smällt hela eftermiddagen. Tidigt i morse var det lugnt, vid lunch var det ok och sedan drog det igång. Smälltid ständigt med andra ord. Värsta är ju vid midnatt men det är inte det minsta lugnt nu och har inte varit under eftermiddagen. Ska gå ut med mina igen vid 20, blir ett lite långt hopp mellan lunch och 20, men ville undvika eftermiddagen samtidigt som de behöver gå på kvällen innan midnatt, och så ut igen i natt när det är lugnt för att kissa av sig igen.
Ja, här utanför Uppsala har dom smällt i en vecka nu, det kommer precis när som helst så det är helt omöjligt att veta när det är säkert att gå ut. Vid midnatt kan vi ju ge mumsiga köttben, ha tv:n på, persienner neddragna osv och det funkar fint. Det är just det här med promenaderna som är så hopplöst. Vår hund var skottfast när han gjorde BPH, men har blivit rädd eftersom det skjuts fyrverkerier och smällare så fort ungarna här har lov.

Ja, här utanför Uppsala har dom smällt i en vecka nu, det kommer precis när som helst så det är helt omöjligt att veta när det är säkert att gå ut. Vid midnatt kan vi ju ge mumsiga köttben, ha tv:n på, persienner neddragna osv och det funkar fint. Det är just det här med promenaderna som är så hopplöst. Vår hund var skottfast när han gjorde BPH, men har blivit rädd eftersom det skjuts fyrverkerier och smällare så fort ungarna här har lov.
Förstår inte grejen med att smälla i evigheter innan och efter, måste man smälla kan man välla hålla sig till städerna och prick midnatt liksom. På så vis hade det varit lättare för djurägare och vilda djur på landet att slippa smällandet och människor med rädda djur hade kunnat åka till landet för att slippa. som det är nu verkar det vara svårt att hitta något ställe som inte smälls på och det smälls ständigt i dagar.

Nu har vi gått sista ordentliga rastningen, nästa gång blir det bara ut-kissa-in. Tydligen är vår lägenhet bra ljudisolerad när det gäller ljud utifrån, för jag har hemma tänkt att det är rätt lugnt ute. Nu under promenaden hördes det dock smällar konstant.

Damerna var som vanligt obrydda, men när vi var som längst hemifrån och det smällde på lite närmare håll så blev salukipojken lite låg och för stunden helt ointresserad av vad damerna nosade på. Han såg olycklig ut, men gick fortsatt fint i kopplet även om han sedan försökte ta en liten genväg hem. Hade på honom både vanligt halvstryp och hans gamla strypkedja som någon slags "reserv" just för att jag inte visste hur han skulle reagera, men det var lugnt ändå.

Nu längtar jag bara till imorgon. Jag är nog den som tycker minst om fyrverkerier här hemma och fick prata i telefon med en vän under promenaden för att inte börja fokusera på smällandet.

Mina har varit ute och var båda helt ointresserad av smällandet. Det har ju kommit en del snö, ganska mycket ändå, få hade varit ute så fint lager vitt snötäcke, så klart polarhunden blir glad då! Lilltösen älskar också snö så skuttade fram, rullade sig och smakade det om vart annat, båda helt obrydda om "bomberna" omkring dem. Hade kopplat med nosgrimma i strypkedja samt även sele och förstås LED-halsband på dem, och inget flexi för säkerhets skull.

Herrejösses så det smäller nu :( Sista kvällskissen avklarad och salukipojken ville raka vägen in efter att ha kissat. Inne är han avslappad iaf, men vi sitter och tittar på bilprogram på tv för att distrahera lite. Lily är tvärt om, hon tycker det är kul att ligga i fönstret och titta på allt ljus på himlen.

Jag trodde Milou var skottsäker men sista rundan ut var precis runt knuten men han ville bara in. Kissade inte alls. Alvin som hör sämre nu men i vanliga fall brukar höra smällar och vara ett nervvrak brydde sig inte alls. Här inne var det lugnt. Eldade lite längre än vanligt för Milou brukar sola sig i värmen från brasan på olika sätt.

Alvin ville mest sova eller vara överallt där jag var. Han har alltid varit min svans, där jag är är han. Milou är lite mer självständig och klarar sig mer ensam. Men Alvin har funnits där under mina riktigt värsta år. Han har sett mig vara på gränsen till döden så många gånger, så han vill hålla koll på mig. Han älskar ju mig och i 9 år var det bara vi två. Sen kom solstrålen och glädjespridaren Milou men Alvin och jag har vår historia bakom oss.

På bilden har Milou tagit plats framför brasan. Det ser inte så bekvämt ut men han kan ligga så länge

IMG_1557.webp

Många hundar som slitit sig eller sprungit iväg inatt. Så himla tråkigt…och hur vissa verkar vara helt dumma i huvudet som tex tar med sig valpen ut vid tolvslaget.
(Följer flera grupper på Facebook för bortsprungna hundar).
Usch vad hemskt, trots att Milou alltid är lös här hemma hade jag honom kopplad igår och det kändes som det enda rimliga, han ville in igen och drog mot farstukvisten så han hade nog inte försvunnit men man vet aldrig med hundar, inte ens om man brukar lita på dom.

Usch vad hemskt, trots att Milou alltid är lös här hemma hade jag honom kopplad igår och det kändes som det enda rimliga, han ville in igen och drog mot farstukvisten så han hade nog inte försvunnit men man vet aldrig med hundar, inte ens om man brukar lita på dom.
Finns det något mönster om vilka hundar som slitit sig eller kommit bort? Som till exempel att det är människor som aldrig haft hund innan?

Ja vad ska man göra? Igår smällde det konstant från 18 när vi åkte iväg till 2 på natten när vi kom hem. Förflyttade oss till vänner i bilen och det smällde rejält dit vi kom också. Hundarna måste ut men varje gång unghunden skulle göra nr två kom det en jättesmäll och hon kom av sig. Virrpannan som aldrig varit rädd förut reagerade starkt på allt skjutande och blev rejält skrämd för det kom nära och ville sen bara in. Klarade inte av att kissa. När vi kom hem vid två var det sån fart på fyrverkerierna att vi ville inte ta ut hundarna ur bilen ens. Körde iväg till friluftsområde och rastade dom där. Sen hem och snabbt från bilen in i huset.
Så sorgligt när vår skottfasta orädda hund blir så skrämd tyckte själv det var obehagligt.

Många hundar som slitit sig eller sprungit iväg inatt. Så himla tråkigt…och hur vissa verkar vara helt dumma i huvudet som tex tar med sig valpen ut vid tolvslaget.
Jag tänkte också det nyss, fått upp så många efterlysningar i flödet! Så tråkigt

Ja, det är samma ångest varje år att se hur många hundar som blivit skrämda och kommit bort. Det är förstås lika synd om hundarna, oavsett när de blivit skrämda, men absolut mest anmärkningsvärt är det väl att så många tar med sig hundar ut vid tolvslaget, och/eller med utrustning de kommer ur/som man inte kan hålla.

Ja, det är samma ångest varje år att se hur många hundar som blivit skrämda och kommit bort. Det är förstås lika synd om hundarna, oavsett när de blivit skrämda, men absolut mest anmärkningsvärt är det väl att så många tar med sig hundar ut vid tolvslaget, och/eller med utrustning de kommer ur/som man inte kan hålla.
Ja precis. Klassikern är ju hunden som blir rädd och backar ur sin sele. De flesta selar är rätt dåliga när det gäller det. I princip bara vinthundselar med rem under magen som är svåra att ta sig ur.
Hoppas alla hundar hittar hem oskadda.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur