Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan aldrig riktigt bestämma mig om vad jag tycker om Izzy som vallhund, tänker ofta på henne som medioker, hon har lite för mkt eye, hon blir ofta lite långsam, hon vill inte lyda, hon är inte flashig att se på, hon ser rentav ganska tråkig ut i vallningen men så gör hon ganska ofta saker som får mig att tänka motsatsen. Hon har en fantastisk djurkänsla, fåren får direkt förtroende för henne och hon backar inte när fåren utmanar henne.

Idag vallade några orutinerade hundar på träningsgruppen som är lite tyngre att flytta. En tacka märkte direkt att hon kunde göra lite som hon ville och det blev allmän oreda bland fåren. Fred fick valla lite på dem och då gick det bättre igen men han är gammal och orkade inte riktigt hela vägen i snön. Jag tänkte att Izzy får ta in dem då och samtidigt känna lite på dem. I stort sätt direkt inföll lugnt i gruppen och de började lufsa efter mig som att de aldrig gjort något annat. Det om något fick mig verkligen att tänka om hur jag ser på Izzy för fåren ljuger aldrig. Fåren speglar direkt vad det är för en hund som vallar på dem och de gillar uppenbarligen Izzy
💖

I vardagen är hon mattes prinsessa som inte kan göra något fel
💕
Ja, hon är något bortskämd
😅

431540927_17965276175706694_2837479723909332136_n.jpg

Jag kan aldrig riktigt bestämma mig om vad jag tycker om Izzy som vallhund, tänker ofta på henne som medioker, hon har lite för mkt eye, hon blir ofta lite långsam, hon vill inte lyda, hon är inte flashig att se på, hon ser rentav ganska tråkig ut i vallningen men så gör hon ganska ofta saker som får mig att tänka motsatsen. Hon har en fantastisk djurkänsla, fåren får direkt förtroende för henne och hon backar inte när fåren utmanar henne.

Idag vallade några orutinerade hundar på träningsgruppen som är lite tyngre att flytta. En tacka märkte direkt att hon kunde göra lite som hon ville och det blev allmän oreda bland fåren. Fred fick valla lite på dem och då gick det bättre igen men han är gammal och orkade inte riktigt hela vägen i snön. Jag tänkte att Izzy får ta in dem då och samtidigt känna lite på dem. I stort sätt direkt inföll lugnt i gruppen och de började lufsa efter mig som att de aldrig gjort något annat. Det om något fick mig verkligen att tänka om hur jag ser på Izzy för fåren ljuger aldrig. Fåren speglar direkt vad det är för en hund som vallar på dem och de gillar uppenbarligen Izzy
💖

I vardagen är hon mattes prinsessa som inte kan göra något fel
💕
Ja, hon är något bortskämd
😅

431540927_17965276175706694_2837479723909332136_n.jpg
Nu är jag ju verkligen inte(!) någon vallningsexpert, men jag tänker på det där med att hon "inte vill lyda". Vet ju inte heller i vilka situationer det blir, men kan det inte vara så att hon känner av att det du vill inte är "bra" för fåren just då (typ att det skulle stressa dem, göra att något får smiter iväg på fel sätt eller liknande) och att hon helt enkelt struntar i dig för att hon vet att något annat är bättre just då? Att hon kan få flockarna lugna och att allt går smidigt sådär visar ju på att hon verkligen vet vad hon pysslar med tänker jag :)

Nu är jag ju verkligen inte(!) någon vallningsexpert, men jag tänker på det där med att hon "inte vill lyda". Vet ju inte heller i vilka situationer det blir, men kan det inte vara så att hon känner av att det du vill inte är "bra" för fåren just då (typ att det skulle stressa dem, göra att något får smiter iväg på fel sätt eller liknande) och att hon helt enkelt struntar i dig för att hon vet att något annat är bättre just då? Att hon kan få flockarna lugna och att allt går smidigt sådär visar ju på att hon verkligen vet vad hon pysslar med tänker jag :)
Jo det är precis vad det beror på, det är hennes extrema djurkänsla som "ställer till det". Dels vill hon inte stressa djuren men det handlar också om kontroll, om hon känner att djuren vill springa till vänster så är det nästan omöjligt att få henne att gå åt höger. Problemet blir om jag vill att de ska gå åt vänster, då vill ju inte jag att hon ska springa och stoppa dem.

Någon annan som sett de nya söndagshundträffarna i Lund? Galet många hundar :o fick lite av en shock när jag gick förbi parken

Lova har varit hos sina favoritgrannar under eftermiddagen. Det blev smått kaotiskt när jag hämtade henne och hon skulle upp i famnen, försöka sitta på mina axlar och någonstans mitt i allt sprattel och glädjetjut, nöp hon mig i näsan. :rofl:

Tydligen hade hon skött sig bra. Hon vågade inte hoppa upp i knät på gubben, så jag tror hon insett att han är gammal och skruttig och därför lite skör. Så när hon ville sitta hos honom, stod hon nedanför och skällde tills tanten lyfte upp henne i gubbens knä. 😍

90 minuter och en halv Alvin senare är trimningen klar. Framtassarna är värst, men idag ”slog” saxen emot hans lilla hartass på ett av bakbenen och det finns ju inget som liksom skyddar så det blev som två små skrubbsår. La om det med kompress och gasbinda och på med en sko som skydd. Men han varken haltar eller bryr sig om tassen så jag ger det någon eller några dagar att läka så det inte kommer in smuts, annars skulle jag inte oroat mig eller satt på gasbinda och skor för att det är ju så ytligt.

Innan trimningen fick båda grabbarna en dusch. Milou fick behålla pälsen men inte Alvin. Varken han eller jag gillar att borsta så nu hade det gått 4 månader sen sist jag trimmade honom men kanske bara tar 3 månader från idag till nästa gång

Jo det är precis vad det beror på, det är hennes extrema djurkänsla som "ställer till det". Dels vill hon inte stressa djuren men det handlar också om kontroll, om hon känner att djuren vill springa till vänster så är det nästan omöjligt att få henne att gå åt höger. Problemet blir om jag vill att de ska gå åt vänster, då vill ju inte jag att hon ska springa och stoppa dem.
Uppmuntra lite kaos en period, det brukar ta udden av "kontrollångest" 😁

Ja, har försökt träna så förra året men lyckas dåligt. Det svåra har varit att ens få till lite kaos, det går bara när jag skapar det, då kan hon ta ett skutt mot fåren men då blir ju fåren stressade och istället för att ens försöka göra bus eller springa efter trots att jag uppmuntrat det lugnar hon direkt ner fåren 😅

Har du nått mer tips? (Vi ska också testa att få till kaos)
Vi har samma problem som @Kildegrei men funkar bättre om jag lägger henne ner ofta när hon flyttar dem.
Däremot så blir det ju väldigt mycket micromanagment av det hela och det känns inte bra i längden.

Full rulle senaste dagarna för Spocken, vi tävlade agility i lördags och han betedde sig som ett as. Han har varje gång funkat bättre och bättre men tror att det blev antiklimax för honom att gå in i hallen och bli inmätt och sen gå ut igen utan att ha fått göra NÅGONTING :rofl:. Vi hade samma en period i höstas när vi åkte till hallen och hade fel dag så vi stod där i dörren och skulle in men upptäckte att vi hade tittat fel på tiden och fick packa hundar in i bilen och åka hem igen. Spock var efter det helt hysterisk en period även om det lugnade sig sen. Ingen hög förväntan där inte.. Iallafall så skötte han sig på banan men det blev disk i alla lopp då jag är lite för sen ibland. När man har en hund med hans fart så har man inte råd med en enda liten miss för då är han redan på nästa hinder om man inte hunnit styra om. Fantastiskt bra på alla kontaktfältshinder och slalom så jag är nöjd, inte hundens fel att man inte har koll på taimingen.
Vallade för instuktör i söndags och måste jobba på att han är tight i hämten, vallade igår på syrrans får och kunde inte träna på att han var för tight då han var ute i periferin som vanligt för där har vi omvända problemet istället :p. Tränade lite med visslan och det går sakta framåt.

Igår var det strålande sol och 6 grader varmt och idag vaknade man till att det snöar 🙄.

20240311_165138.webp

Har du nått mer tips? (Vi ska också testa att få till kaos)
Vi har samma problem som @Kildegrei men funkar bättre om jag lägger henne ner ofta när hon flyttar dem.
Däremot så blir det ju väldigt mycket micromanagment av det hela och det känns inte bra i längden.
Det beror lite på när/hur problemet uppstår och ser ut. Jag vill helst inte behöva lägga hunden om den har problem med upphetsning, eftersom det skapar just den känslan som hunden vill undvika (tappad kontroll) men hur och vad jag gör istället är väldigt beroende på fåren och reaktionen. Kan du visa ett videoklipp så kan jag komma med mer konkreta förslag!

Det beror lite på när/hur problemet uppstår och ser ut. Jag vill helst inte behöva lägga hunden om den har problem med upphetsning, eftersom det skapar just den känslan som hunden vill undvika (tappad kontroll) men hur och vad jag gör istället är väldigt beroende på fåren och reaktionen. Kan du visa ett videoklipp så kan jag komma med mer konkreta förslag!
Jag frågade precis på insta om jag kan skicka de där -lyckades inte få till att lägga upp filmerna här (3 stycken rätt korta).

Full rulle senaste dagarna för Spocken, vi tävlade agility i lördags och han betedde sig som ett as. Han har varje gång funkat bättre och bättre men tror att det blev antiklimax för honom att gå in i hallen och bli inmätt och sen gå ut igen utan att ha fått göra NÅGONTING :rofl:. Vi hade samma en period i höstas när vi åkte till hallen och hade fel dag så vi stod där i dörren och skulle in men upptäckte att vi hade tittat fel på tiden och fick packa hundar in i bilen och åka hem igen. Spock var efter det helt hysterisk en period även om det lugnade sig sen. Ingen hög förväntan där inte..

Förlåt för konstiga frågor kanske, men det här är helt främmande för mig eftersom vi i jakten alltid jobbar för lugna hundar med fart i benen och kyla i huvudet. En sådan förväntan hos någon av mina hundar hade resulterat i en hund som inte går använda till någon form av jaktlig apportering eller träning.

Jag förstår att den inte är önskvärd för er heller, men hur jobbar ni för att minska en sådan förväntan? Det måste vara extremt stressigt för hunden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 095
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 003
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka