Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev lite rörd idag ❤️ Äldsta dottern var väldigt ledsen och låg och grät i min famn i soffan. Unghundsslyngeln stannade framför oss och tittade bekymrat på henne (ni vet, när de får såna där fina rynkor i pannan 🥰), och hoppade sedan upp i soffan och rullade ihop sig till en kanelbulle tätt, tätt intill henne med huvudet i hennes knä. Så låg han och betraktade henne ända tills hon slutade gråta.

Han är visserligen snäll och tålmodig med barnen, och han har visat tydligt att han tycker om dem och vill att de har det bra, men det här är första gången sedan han kom för fyra månader sedan som han verkligen kommer och tröstar.

En liten stund senare kollade jag på ett klipp där en hund var väldigt missnöjd hos hundfrisören och pepskrek. Utan att tveka kommer unge herr hund rusande och tvärnitar framför tvååringen som sitter bredvid mig, och ser JÄTTEbekymrad ut 😂 ”Varför låter barnet så? Är hon ledsen? Ska jag göra något?” Fin beskyddarinstinkt! ❤️

Han är överjävlig ibland, men så kommer såna här stunder och jag känner bara att vi är så himla lyckligt lottade som har honom. Vilken ljuvlig hund han är!

Blev lite rörd idag ❤️ Äldsta dottern var väldigt ledsen och låg och grät i min famn i soffan. Unghundsslyngeln stannade framför oss och tittade bekymrat på henne (ni vet, när de får såna där fina rynkor i pannan 🥰), och hoppade sedan upp i soffan och rullade ihop sig till en kanelbulle tätt, tätt intill henne med huvudet i hennes knä. Så låg han och betraktade henne ända tills hon slutade gråta.

Han är visserligen snäll och tålmodig med barnen, och han har visat tydligt att han tycker om dem och vill att de har det bra, men det här är första gången sedan han kom för fyra månader sedan som han verkligen kommer och tröstar.

En liten stund senare kollade jag på ett klipp där en hund var väldigt missnöjd hos hundfrisören och pepskrek. Utan att tveka kommer unge herr hund rusande och tvärnitar framför tvååringen som sitter bredvid mig, och ser JÄTTEbekymrad ut 😂 ”Varför låter barnet så? Är hon ledsen? Ska jag göra något?” Fin beskyddarinstinkt! ❤️

Han är överjävlig ibland, men så kommer såna här stunder och jag känner bara att vi är så himla lyckligt lottade som har honom. Vilken ljuvlig hund han är!
Visst är det så fint? 😍

Jag hade en kompis som kom förbi med sina barn och Tipp har träffat dem till och från men varit som en virvelvind.
Nu när hon är lite äldre så är självbehärskningen där och hon var så fin när hon hälsade och pussade dem.
Det är så fint när de märker att det är barn och de behöver anpassa sig.

Visst är det så fint? 😍

Jag hade en kompis som kom förbi med sina barn och Tipp har träffat dem till och från men varit som en virvelvind.
Nu när hon är lite äldre så är självbehärskningen där och hon var så fin när hon hälsade och pussade dem.
Det är så fint när de märker att det är barn och de behöver anpassa sig.
Det är SÅ fint! Vi tog över honom med vetskapen att han var väldigt bra med barn och det är så coolt att se hur deras relation växer fram. Vår förra hund, som vi hade när äldsta föddes och var pyttis, hade en ängels tålamod med henne och bjöd henne många fina minnen, men han GILLADE henne liksom inte. Han var stoiskt förstående och anpassade sig snällt efter hennes påhitt och barnet äääälskade honom, men han sökte aldrig upp henne eller ”tog hand om” henne så som vår nuvarande hund gör.

Våra barn är verkligen nya hundens barn också, hans flock. Man kan se hur han läser av dem, försöker tolka dem och känner något slags flockansvar över dem. Och, som du säger, fattar att de är barn som behöver bemötas på ett annat sätt än vuxna. Hundar är helt otroliga ❤️❤️❤️

Det gör så jäkla ont i hjärtat, idag har vi tagit farväl av Sid. Min älskade pyssling, den mest påhittiga hunden vi haft. Hur tråkigt ska inte vi ha nu utan alla hans hyss? Vi har kämpat med sjukdom, två kroniska sjukdomar varav han fick hemsk klåda av den ena som vi inte lyckades få bukt med. Men hur mycket man än förstår att det är rätt så gör det ju så fruktansvärt ont nu! 😭💔

Åh, jag beklagar förlusten så :cry:

Valpträff avklarad, och det blev exakt 20 salukis på plats samtidigt! Jag har fotograferat över 200 bilder och träffat flera hundar från en kull jag skulle fått valp från om det bara fötts fler tikar. Väldigt intressant och åh så fantastiska de var! Har dessutom fått inbjudan att hälsa på hos en annan uppfödare här i Finland vars hundar jag länge varit imponerad av från det jag sett online, så det verkar onekligen som att jag kommer göra fler resor framöver :rofl:

Är helt slut, och har så jäkla kul, lär mig så mycket och det är bara... så mycket av allt. Helt fantastiskt.

IMG_3918.webp

Styrt upp bruksKM på klubben idag.
Lagt spår och dömt appellen för 6ekipage -i regn, storm och 4grader.
Ibland är ideellt arbete fantastiskt 😎

Drygt en vecka kvar - tålamod Gnist, tålamod...

20231021_190657.jpg

Efter pyo och kastration för några år sedan är pälsen i klass med tovad ull i densitet och totalt galet spretig åt alla håll och kanter, så nu är hon helkroppsklippt. För hand.

Blir lättsamt med kortklippt för gamla pappsen också :up:

Det kändes så oerhört konstigt att inte behöva ställa väckarklockan i morse för att ge Sid medicinen i tid..kändes så fel att liksom gå och lägga sig och sova inför en helgdag utan att göra det. Jag har nog tagit i princip alla helger sen han blev sjuk som jag varit hemma på. Gissa om jag vaknade 10 minuter före vad alarmet brukar stå på.... 💔

Harry var inte super imponerad av gårdagensväder med halv storm och konstant regn.
Så istället för att lämna honom hos hundvakten fick han följa med och hämta katt.
Efter ett besök på Bauhaus där han såklart fick följa med så spenderade han 4.5 timmar i sträck i bilen. Han ville knappt ut när vi var hemma igen 😆
Så gosigt att ligga i sin bur och lyssna på matte och husse när de pratade, inte behöva gå ut alls.
Skönt med en hund som älskar att åka bil 😁

Tänkte ta en längre promenad i skogen vid grannbyn. När jag kommit in på den vägen stod en bil parkerad och en skylt - Jakt pågår. Bara att vända hemåt.

På väg hem såg jag en älg springa på en åker och vända in i skogen. Efter sprang en grå spets som dock tappade älgen när den lämnade åkern.

Här har det blivit Doris favoritårstid - vanttiden. Hon är så himla glad på promenader och vill bara sno mina vantar, ha dragkamp om dom eller att jag gömmer dom så att hon får leta efter dom. Eller så går hon och bär på dom långa stunder, tills det dyker upp nån spännande doft som måste undersökas.

Men huvva vad det har blivit kallt. Vill köpa nån typ av fleece overall som hon kan ha när vi är ute och pysslar på, när hon blir stilla för länge börjar hon direkt frysa. Hittade inte något intressant på varken Granngården eller Arken zoo så ska testa Hööks till veckan.

Vallning idag igen på eftermiddagen, trött liten Spockis ❤️.

20231022_191607.webp

Tay fick valla för tredje dagen i rad med syrran då hon haft honom när vi åkte på kryssning i fredags 😁.

Imorgon blir det lugnare och på tisdag kör jag för instruktör i vallning och sen tänkte jag att Spock får vila tills i helgen.

Ligger i sängen med Ebrahs ben på min rygg. Imorgon åker vi hem, och jag önskar verkligen att vi inte behövde det. Det är så lugnt här, och att leva i en riktig flock är fantastiskt.

Valparna bor tillsammans med en 1åring från tidigare kull, en 7årig tik, en 6årig hane och valparnas 12åriga mormor. Och mina damer kunde komma utifrån, gå rakt in i huset till den här flocken, få ett vänligt och nyfiket "Hejsan!" och någon dag senare traskar mina också runt som om de varit en del i flocken hur länge som helst.

Ebrah har blivit förtjust i hanhunden som turligt nog tycker att hon är en perfekt flickvän, så de delar säng mest hela tiden. Lily gillar honom också, men leker gärna med 1åringen och börjar tycka att valparna är festliga. Ebrah är också god vän med gammeltanten. De kan ligga och sova rygg mot rygg ibland.

Ebrah är tokigt busig varje dag och jag avskyr att behöva ta henne ifrån det här stället, för hon älskar livet här. Lilys självförtroende har växt massor, och jag har fått lära mig massor om henne, både genom att iaktta henne och genom att prata med ägaren till hennes morbror (ägaren är nämligen också här och vi pratar hela dagarna).

Tänk om det där vattnet mellan Sverige och Finland kunde vara liiiite mindre, så att det gick lite snabbare att resa hit.

Hur söta? 🥹
Där ligger alltid Knut när han har tugg och imorse när jag hade gett dem varsit inför att jag skulle till jobbet ser jag att Gry går in där med o lägger sig hos han ♥️♥️
Jag sa ”hejdå Knutta” ( de har hänt att han int rmärkt att ja gått o de funkar inte)
Då kom han ut i hallen o titta på mig sen gick han in dit igen ♥️

Bifogade filer

• IMG_6546.webp
    IMG_6546.webp
    124 KB · Visningar: 89
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar